Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til kjøp av elbil for kortere periode

Startet av Maasa, mandag 08. mars 2021, klokken 21:21

« forrige - neste »

Maasa

Hei
Min kone har en et vikariat i de neste 5 mnd mens jeg skal være hjemme i pappapermisjon. For at vi skal komme oss rundt så tenker jeg at det kunne være praktisk om hun fikk en elbil for perioden.
Planen er å kjøpe den nå og så selge den i september når ungen er begynt i barnehagen og vi ikke trenger den lenger.

Hun har 25km tur/retur jobb, og vi kan ikke basere oss på at hun får ladet på jobb. Det er stort sett 70 og 80 sone, og relativt flatt. Jeg håper helst på en bil som er veldig billig, men ønsker jo også at den skal være mulig å selge relativt lett og uten for stort tap når vi er ferdige med den. Har i utgangspunktet tenkt maks 60000.

Jeg fant en i-miev fra 2011, med 108000 km på seg, til 33500kr. Jeg tenkte i utgangspunktet dette var en passe bil for vårt behov og til en hyggelig pris.
Men så ble jeg litt bekymret for at en så gammel bil med så liten batteripakke kunne bli litt vanskelig å selge, kanskje spesielt så tett på vinteren og kulda. I tillegg lurer jeg jo på hvor mye av en 80km rekkevidde som er igjen etter 10 år, og hvor lenge batteripakka kan vare før den må byttes.

Gode råd og forslag tas imot med en kjempestor takk.
Her er bilen jeg fant: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209654404
Om noen har andre gode forslag, så bor jeg i Agder.

Tjomsas

#1
Kan imove heller være et godt alternativ for en så kort periode?

Da slipper du stress med kjøp og salg, og du får en nyere og sikrere bil  :) Forutsetter selvfølgelig at du bor et sted hvor imove er tilgjengelig. Forsikring er også inkludert.

Maasa

Vi har ikke sånne fancy ting i Kristiansand ser det ut til  :P
Men tenker uansett at det blir dyrere å "leie" en bil enn å kjøpe en som forhåpentligvis kan selges igjen for omtrent samme prisen?!

Tjomsas

Ingen tvil om det  :) Men tenkte imove kunne være problemfritt når det er en så kort periode  :+1: Men siden du uansett ikke har tilbudet der du bor så er det ikke interessant  :)

Trekkoppbil

#4
Du kan jo spørre om å få prøve bilen et par dager. Jeg er litt usikker på hvor lenge man får prøveskilt.

Det kan være bedre årstid å selge bil på om 5 måneder enn i dag, så du kan komme rimelig ut av kjøp og salg.

Når det gjelder 10 år gamle biler, så kan nok tilstanden på batteriet variere mye fra bil til bil, avhengig av hvordan bilen er holdt. Det er gjerne kombinasjonen av høy temperatur og høy lading som tærer på batteriet.

På en måte kan det være enklere å vurdere en gammel Leaf ved første øyekast, da den har synlige kapasitetsbarer. Jeg ser det er et par 10-barers biler annnonsert til ca 40 000kr på Finn.
Det som kan være viktig med en gammel bil, er at den er holdt tørr: Hvis man parkerer ute og er slurvete med bruk av airconditon om vinteren, kan det være fuktighet som skaper irr i kontakter. Jeg liker å ta noen sekunders gjennomlufting, hvis jeg skal gå fra bilen ute om vinteren, og gjerne la vinduene stå på gløtt i garasjen.
Erfaringen min med Leaf, er at det er en bil som går og går med minimalt med vedlikeholds- og reparasjonskostnader, men når bilene er så gamle som enkelte av den er nå, så må man regne med visse kostnader:  Enkelte har erfart at rustne bremsedeler eller slitne forstillingsdeler må byttes.  Det er kanskje ikke så stor sak i den store sammenheng for den som har kjørt bilen i 8 år, men det kan bli kjedelige kostnader for den som skal ha bilen i 5 måneder.  Er det noe galt med bilen, kan det være både dyre og rimelige utveier for å fikse.
En mekaniker fortalte meg at han har begynnt å se antydninger til rust på de eldste eksemplarene.
Ellers kan man legge merke til hva slags felger og dekk som følger med: Mønserdybde og dekkmodeller, kantkjørte felger og om tpms mangler.
Er du heldig med en bil, så er det ikke sikkert du vil selge den etter 5 måneder.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Maasa på mandag 08. mars 2021, klokken 21:21

Jeg fant en i-miev fra 2011, med 108000 km på seg, til 33500kr. Jeg tenkte i utgangspunktet dette var en passe bil for vårt behov og til en hyggelig pris.
Men så ble jeg litt bekymret for at en så gammel bil med så liten batteripakke kunne bli litt vanskelig å selge, kanskje spesielt så tett på vinteren og kulda. I tillegg lurer jeg jo på hvor mye av en 80km rekkevidde som er igjen etter 10 år, og hvor lenge batteripakka kan vare før den må byttes.

Vår Miev fra 2014 viste restkapasitet på batteriet på 93.5% etter fem år hvilket er ganske akseptabelt. Mange artikler nå som vel hevder at batteriet på de fleste elbiler vil vare like lenge som resten av bilen. Det som trolig spiller inn her er hvordan bilen har vært brukt/ladet og vår bil har KUN vært ladet sakte i hele perioden. Kan virke som mye hurtiglading ikke er gunstig for batteriet.
Og skulle den bilen som du kanskje kjøper for 30' bare være verdt 20' etter et år, ja so what?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Maasa

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. mars 2021, klokken 07:26
Sjekk dette søket for en bil dere vil bli glad i:

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&model=1.817.2000208&price_from=20000&price_to=60000&sort=PUBLISHED_DESC

Hei
Takk for tips. Det var jo en snerten liten sak.
Hvordan er de i lakk, chassis og liknende? Ser de på finn virker stort sett hele og fine. Men har sett på volkswagen som privatbil, men har mistet helt lysten etter at vi har hatt de som firmabil i mange år. Har hatt utrolig mange rare feil på motor, rustflekker og dører som ikke går igjen ordentlig. Og de har hatt mye lakkslepp som Volkswagen forhandleren her i byen kaller steinsprut.
Har en kollega som har en ganske ny en privat, og han sier han aldri ville hatt VW når de er utenfor garantitida. Mange går bra, men en høy prosentandel har problemer (vi har vel ca 70 VW i min avdeling).

Maasa

Sitat fra: Tjomsas på mandag 08. mars 2021, klokken 22:15
Ingen tvil om det  :) Men tenkte imove kunne være problemfritt når det er en så kort periode  :+1: Men siden du uansett ikke har tilbudet der du bor så er det ikke interessant  :)

God tanke. Takk for forslag  ;)

arthur

Vet ikke om det er mulig lenger, men inntil nylig tillot Møller at man overførte leieavtale på en Seat Mii til ny leietager. Prisen er 2.590 per måned inklusive service og forsikring og uten binding eller betaling på forskudd. Har en slik bil, ganske gunstig, men av helt andre grunner vurderer jeg å levere den tilbake snart.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Maasa

Sitat fra: arthur på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:20
Sitat fra: Maasa på mandag 08. mars 2021, klokken 21:21

Jeg fant en i-miev fra 2011, med 108000 km på seg, til 33500kr. Jeg tenkte i utgangspunktet dette var en passe bil for vårt behov og til en hyggelig pris.
Men så ble jeg litt bekymret for at en så gammel bil med så liten batteripakke kunne bli litt vanskelig å selge, kanskje spesielt så tett på vinteren og kulda. I tillegg lurer jeg jo på hvor mye av en 80km rekkevidde som er igjen etter 10 år, og hvor lenge batteripakka kan vare før den må byttes.

Vår Miev fra 2014 viste restkapasitet på batteriet på 93.5% etter fem år hvilket er ganske akseptabelt. Mange artikler nå som vel hevder at batteriet på de fleste elbiler vil vare like lenge som resten av bilen. Det som trolig spiller inn her er hvordan bilen har vært brukt/ladet og vår bil har KUN vært ladet sakte i hele perioden. Kan virke som mye hurtiglading ikke er gunstig for batteriet.
Og skulle den bilen som du kanskje kjøper for 30' bare være verdt 20' etter et år, ja so what?

Det er veldig sant!
Men det jeg er litt "redd" for er at batteriet havarerer, eller at de som evt skal kjøpe bilen av meg er redd for det skal havarere. Og da er bilen plutselig verdt 0, siden nytt batteri vil koste mer enn ny bil  :)
Og om en bil med 35kW batteri er på 80% etter 10 år, så får man ikke mange kilometerene ut av den på vinterstid vel? Da er man vel nede i 40km eller noe?  Det holder for oss, men tenker da mest på mulig resalg.Har lest at interessen for biler med lav km er liten om dagen.

Maasa

Sitat fra: arthur på tirsdag 09. mars 2021, klokken 16:14
Vet ikke om det er mulig lenger, men inntil nylig tillot Møller at man overførte leieavtale på en Seat Mii til ny leietager. Prisen er 2.590 per måned inklusive service og forsikring og uten binding eller betaling på forskudd. Har en slik bil, ganske gunstig, men av helt andre grunner vurderer jeg å levere den tilbake snart.

Ja ser nå at det ligger en del av de ute, så går  ut ifra at det fremdeles går. Har du noen ide om hvor lett/vanskelig det kan være å finne noen som kan overta den videre etter at vi er ferdige med den?

arthur

Det geniale er at du trenger ingen til å overta den for den kan bare leveres tilbake til Seat uten noen form for "straff" med en måneds varsel. Jeg har sett det nevnt på FB at det ikke går lenger, men kun Møller kan vel gi et definitivt svar på det. Det var definitivt mulig før jul da jeg snakket med dem selv om det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Maasa

Sitat fra: arthur på tirsdag 09. mars 2021, klokken 16:37
Det geniale er at du trenger ingen til å overta den for den kan bare leveres tilbake til Seat uten noen form for "straff" med en måneds varsel. Jeg har sett det nevnt på FB at det ikke går lenger, men kun Møller kan vel gi et definitivt svar på det. Det var definitivt mulig før jul da jeg snakket med dem selv om det.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209047953

Ja så denne kunne sies opp etter 6mnd med 1 mnd oppsigelse. Så da er det kanskje det du snakket om.

arthur

#14
Ja, og nei, tror det er feil at man må ha, eller ha hatt, bilen i minst seks måneder. I alle fall ingen slik klausul i min kontrakt. Kan sies opp når som helst med en måneds varsel. Det påløper et gebyr for et slikt skifte, men husker ikke hvor mye det er på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA