Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

32A 3fase 230V på UMC - lar det seg gjere?

Startet av Rævedilter, mandag 08. mars 2021, klokken 07:28

« forrige - neste »

Rævedilter

Har ein 32A 3 fase 230V stikk på "hytta" som eg kunne tenkt å kunne lade frå.
Har (iallefall midlertidig) slått ifrå meg ladestasjon så det blir UMC framover.
Har ein TMX 2017 modell så har vel "gammel" UMC, men har ikkje funne nokon overgang. Sidan den kan lade med 32A 1 fase er det tversnitt nok antar eg, men kanskje ikkje når alle 3 ledere blir belastet?
Men iallefall 25A burde jo gå greit.

Alternativ er ein overgang 3fas til 1fas.

mthoring

#1
Kjappest lading får du ved bruk av overgang til 1-fas blå cee som du kan koble til blå adapter på UMC.

Overgang:
https://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3

PS: Overgangen kan bestilles i andre lengder hvis du tar kontakt.

Adapter til UMC må kjøpes fra Tesla eller brukt fra Finn.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Rævedilter

3fase er jo kjappere enn 1fase, men eg veit som sagt ikkje som ein får adapter til det.
Kunne jo tjuvkoblet et anna adapter om det ikkje er for mykje dill-dall i adapteret og det er tverrsnitt nok til det.
Nokon som har slakta det blå 32A 1 fase adapteret?
Er det noko signal i eller temperaturovervåking av adapteret?

jlan

Med TMX er det lite å hente på trefase (tofase) 230V . Du får max 8.5kW. Mot 7.4 kW på enfase med blått 32A adapter. For TM3 er det røde 3-fase 16A adapteret et godt alternativ. Med overgang til blå 32A trefase får en da 6.3 kW. Men TMX utnytter bare 2 av 3 faser, så der blir det bare 4.2 kW
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Rævedilter på mandag 08. mars 2021, klokken 08:50
3fase er jo kjappere enn 1fase, men eg veit som sagt ikkje som ein får adapter til det.
Kunne jo tjuvkoblet et anna adapter om det ikkje er for mykje dill-dall i adapteret og det er tverrsnitt nok til det.
Nokon som har slakta det blå 32A 1 fase adapteret?
Er det noko signal i eller temperaturovervåking av adapteret?
Vær klar over at det kun er originale adaptere som er lovlig å bruke på faste ladeplasser. Regelmessig lading på hytta faller normalt i denne kategorien.
Hjemme lader jeg 16A 3-fase på 230V IT med originalt rødt Tesla-adapter (UMC gen 1). Dette gir 6.4kW på en 16A trefasekurs med TM3.
Jeg har altså montert rød 16A CEE stikkontakt på dedikert kurs med Jordfeilvern type B på følgende måte:
IT L1 -> CEE L1
IT L2 -> CEE L2
IT L3 -> CEE N
Ingenting er tilkoblet L3 i kontakten. Kontakten er tydelig merket med at den 230V!!

Denne løsningen er IKKE "etter boka" siden rød CEE er for 400V, og jeg er usikker på om elektrikere vil gjøre montasjen.
Jeg har vurdert at dette ikke utgjør fare for varmgang, eller andre farer. Fordelen er at jeg unngår høy strøm og skjevlast, og balanserer belastningen mellom fasene. Viktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

#5
Sitat fra: Rævedilter på mandag 08. mars 2021, klokken 07:28
Har ein 32A 3 fase 230V stikk på "hytta" som eg kunne tenkt å kunne lade frå.
Alternativ er ein overgang 3fas til 1fas.
Det enkleste for deg, hvis du vil unngå overganger, og unngå elektriker,  er kanskje å kjøpe en brukt Gen 2 UMC på Finn og en UG2-32A3 fra Ladespesialisten. Gen 1 UMC er ikke spesielt godt egnet for utendørs bruk over tid, så det kan være greit å ha en backup.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på mandag 08. mars 2021, klokken 17:57
Sitat fra: Rævedilter på mandag 08. mars 2021, klokken 07:28
Har ein 32A 3 fase 230V stikk på "hytta" som eg kunne tenkt å kunne lade frå.
Alternativ er ein overgang 3fas til 1fas.
Det enkleste for deg, hvis du vil unngå overganger, og unngå elektriker,  er kanskje å kjøpe en brukt Gen 2 UMC på Finn og en UG2-32A3 fra Ladespesialisten. Gen 1 UMC er ikke spesielt godt egnet for utendørs bruk over tid, så det kan være greit å ha en backup.
Overgangen fra Ladespesialisten er uoriginal og ikke lov til fast lading. Da bør man heller kjøpe det originale 32A adapteret fra Tesla: https://shop.tesla.com/no_no/product/bla-adapter---16a-_-32a-
Ikke er den bare lovlig.... den er også mye billigere. 580,- ink MVA og frakt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

automat

Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:07

Overgangen fra Ladespesialisten er uoriginal og ikke lov til fast lading. Da bør man heller kjøpe det originale 32A adapteret fra Tesla: https://shop.tesla.com/no_no/product/bla-adapter---16a-_-32a-
Ikke er den bare lovlig.... den er også mye billigere. 580,- ink MVA og frakt.

Overgangen du linker til er enfas, ikke trefas.
Den er desuten til UMC 2, ikke UMC 1.
Dobbel feil altså.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TøddiVedder


automat

Hjelper ikke at det er lovlig hvis det ikke kan brukes.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rævedilter

Eg anser ikkje dette for fast lading, i snitt lader eg 2-3 ganger i måneden der.

32A 1fas adapter følgde med bilen når eg kjøpte i årsskiftet 2017/2018 (så da har eg gen 1 UMC trur eg), den kan eg jo alltid bruke overgang til (32A 3 fase->32A 1 fas) eller eg kan sette opp ein 32A 1fas stikk attmed 32A 3fas stikken, går nok for den første inntil videre.

Har brukt 16A 230V 3fas overgang til rødt 400V adapter hittil, men kunne godt tenkt meg litt meir fart på ladinga.

Skal på sikt legge opp nytt sikringskap med 40A i garasjen, men det blir nokre år til trur eg.

Det verste er at eg selgde ein 230->400 3fas 15kVA trafo for 4000,- for litt sidan...idiot....

Handyman

Sitat fra: automat på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:21
Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:07
Overgangen fra Ladespesialisten er uoriginal og ikke lov til fast lading. Da bør man heller kjøpe det originale 32A adapteret fra Tesla: https://shop.tesla.com/no_no/product/bla-adapter---16a-_-32a-
Ikke er den bare lovlig.... den er også mye billigere. 580,- ink MVA og frakt.
Overgangen du linker til er enfas, ikke trefas.
Den er desuten til UMC 2, ikke UMC 1.
Dobbel feil altså.
Jeg er helt klar over at det er enfas. Jeg kommenterte jlan sitt forslag om nettopp å anskaffe UMC gen 2 (som kun er enfas) med 32A 3-fas adapter. Altså ikke en trefas-løsning.
Mitt forslag krever dog at stikkontakten byttes til enfas 32A. Men da blir det i alle fall en helt lovlig løsning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

automat

Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. mars 2021, klokken 22:43

Jeg er helt klar over at det er enfas. Jeg kommenterte jlan sitt forslag om nettopp å anskaffe UMC gen 2 (som kun er enfas) med 32A 3-fas adapter. Altså ikke en trefas-løsning.
Mitt forslag krever dog at stikkontakten byttes til enfas 32A. Men da blir det i alle fall en helt lovlig løsning.
Forslaget ditt gir uansett ikke mening. Han har altså en UMC1 fra før som kan lade fra 32A 1-fas. Så skal han kjøpe en brukt UMC-2 + et adapter i tilfelle den han har skulle gå istykker?

Kan han ikke da like gjerne kjøpe en ny aftermarket 32A ladekladd? Og spørre pent om selger kan bytte 1-faskontakten med 3-fas. (Eller være så vill og gal og gjøre dette selv). Så slipper han å få en elektriker til å sette opp en ekstra kontakt. En ny kontakt må forresten være på egen kurs og med jordfeilbryter B for å være lovlig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Handyman

Sitat fra: automat på tirsdag 09. mars 2021, klokken 23:56
Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. mars 2021, klokken 22:43

Jeg er helt klar over at det er enfas. Jeg kommenterte jlan sitt forslag om nettopp å anskaffe UMC gen 2 (som kun er enfas) med 32A 3-fas adapter. Altså ikke en trefas-løsning.
Mitt forslag krever dog at stikkontakten byttes til enfas 32A. Men da blir det i alle fall en helt lovlig løsning.
Forslaget ditt gir uansett ikke mening. Han har altså en UMC1 fra før som kan lade fra 32A 1-fas. Så skal han kjøpe en brukt UMC-2 + et adapter i tilfelle den han har skulle gå istykker?

Kan han ikke da like gjerne kjøpe en ny aftermarket 32A ladekladd? Og spørre pent om selger kan bytte 1-faskontakten med 3-fas. (Eller være så vill og gal og gjøre dette selv). Så slipper han å få en elektriker til å sette opp en ekstra kontakt. En ny kontakt må forresten være på egen kurs og med jordfeilbryter B for å være lovlig.
Som sagt så var det ikke mitt forslag å kjøpe UMC gen 2. jeg ville bare informere om at man kan få originalt adapter på 32A til den.
Hvordan jeg har gjort det har jeg forklart tidligere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rævedilter

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. mars 2021, klokken 00:35
(Eller være så vill og gal og gjøre dette selv).

hehe, har gjort langt verre ting enn dette....

Men takk for info alle sammen.

Mulig eg kjøper meg et adapter 32A 1fas på finn og slakter det og ser om det kan bygges om til 3fas.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA