Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

32A 3fase 230V på UMC - lar det seg gjere?

Startet av Rævedilter, mandag 08. mars 2021, klokken 07:28

« forrige - neste »

Besen Group AS

Sitat fra: jlan på onsdag 24. mars 2021, klokken 11:20
"Måler 2" er en jordfeilmåler. Den  måler summen av strømmene i L1,L2,L3 og N. Som skal være null hvis det ikke er jordfeil. Denne kan altså ikke brukes til effektmåling.

Dere kan jo prøve å tre den blå lederen gjennom ringen i "Måler 1" sammen med den lysegrå. Da burde det gi et ganske bra (men ikke helt korrekt) effektestimat å ta:
P=(U1+U2+U3)/3 * (I1+I2+I3)/√3

Det ser "dessverre" ut til at du har rett, og at det er 9,6 kW som leveres fra den portable laderen :P Vi har kjørt noen tester på en 3-fas ladestasjon og kjørt N igjennom måleren istedenfor L3. Dette gir måling av strøm, dog ikke spenning. Det er som du antok at ladestasjonen (og den portable laderen) kun legger sammen effekten oppnådd pr fase og ikke korrekt måling av effekten av 3-fas 230V. Vedlagt vil man kunne se resultatet ved 6A, 16A, 20A, 24A og 28A lading over 3-fas 230V på Tesla Model 3.
Daglig Leder i Besen Group AS
https://www.besen.no/

sjokomelk

Sett bilen til å vise "Energi" i menyen, så viser den effekt direkte på skjermen og ikke et rart km/t-tall.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

Sitat fra: Besen Group AS på fredag 26. mars 2021, klokken 20:24
Det ser "dessverre" ut til at du har rett, og at det er 9,6 kW som leveres fra den portable laderen
Vel ut fra det siste bildet ser det jo nå ut til at dere har klart å levere bortimot 11 kW, ved å gi bilen beskjed om å hente 28A (mens du tidligere sa at 24A var maks for 3-fase). 28A/28A betyr at ladestasjonen tilbyr 28A og bilen henter 28A.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Du har vel skjønt det, men det er altså logikken i ladekladden din som ikke forstår IT. Den oppgir tall basert på at det er TN-nett. 27,5A x 235V = 6475W per fase x 2 (L1 og L2). Det er ikke slik det fungerer på IT..

Besen Group AS

Sitat fra: jlan på lørdag 27. mars 2021, klokken 12:46
Sitat fra: Besen Group AS på fredag 26. mars 2021, klokken 20:24
Det ser "dessverre" ut til at du har rett, og at det er 9,6 kW som leveres fra den portable laderen
Vel ut fra det siste bildet ser det jo nå ut til at dere har klart å levere bortimot 11 kW, ved å gi bilen beskjed om å hente 28A (mens du tidligere sa at 24A var maks for 3-fase). 28A/28A betyr at ladestasjonen tilbyr 28A og bilen henter 28A.

Målingene her er fra en 32A ladestasjon, ikke den portable laderen. De fungerer dog på samme måte, men den portable laderen har maks 24A.
Daglig Leder i Besen Group AS
https://www.besen.no/

Besen Group AS

Sitat fra: geear på lørdag 27. mars 2021, klokken 13:02
Du har vel skjønt det, men det er altså logikken i ladekladden din som ikke forstår IT. Den oppgir tall basert på at det er TN-nett. 27,5A x 235V = 6475W per fase x 2 (L1 og L2). Det er ikke slik det fungerer på IT..

Ja, 3-fas IT er ikke noe det er tatt høyde for i denne laderen. Etterspørselen etter dette er vel egentlig ganske særnorsk. Spørsmålet var egentlig om det var et større strømtrekk i N-leder som gjorde at totaleffekten var høyere enn ved 24A over alle lederne. Man vil kunne oppleve at strømtrekket i N-leder er opptil 70% høyere enn i L1 og L2 ved denne type kobling. Dette var dog ikke tilfellet her.
Daglig Leder i Besen Group AS
https://www.besen.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA