Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

32A 3fase 230V på UMC - lar det seg gjere?

Startet av Rævedilter, mandag 08. mars 2021, klokken 07:28

« forrige - neste »

jlan

På UMC-2 32A adapter fra Tesla  ser det jo ut til at det er mulig å bytte støpsel til et 3-fase (uten at det gir 3-fase lading selvsagt). Er det mer ihht lovens bokstav enn å kjøpe adapter fra Ladespesialisten? Hva er egentlig problemet med lovligheten? Må hele kladden komme fra samme leverandør?

Når det gjelder UMC-1 så er det forskjellig dimensjon på lederene. Jeg slaktet nylig en, og fant at det er mindre tverrsnitt på L2 og L3. Å bygge den om til 3-fase 32A er derfor antagelig litt uheldig (om det skulle være mulig). For S/X tofase er det ikke så ille, for da går det bare 19A i L2. Men for Model 3 kan det jo gå 28A i L2.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på onsdag 10. mars 2021, klokken 08:55
På UMC-2 32A adapter fra Tesla  ser det jo ut til at det er mulig å bytte støpsel til et 3-fase (uten at det gir 3-fase lading selvsagt). Er det mer ihht lovens bokstav enn å kjøpe adapter fra Ladespesialisten? Hva er egentlig problemet med lovligheten? Må hele kladden komme fra samme leverandør?

Når det gjelder UMC-1 så er det forskjellig dimensjon på lederene. Jeg slaktet nylig en, og fant at det er mindre tverrsnitt på L2 og L3. Å bygge den om til 3-fase 32A er derfor antagelig litt uheldig (om det skulle være mulig). For S/X tofase er det ikke så ille, for da går det bare 19A i L2. Men for Model 3 kan det jo gå 28A i L2.
Det er ikke tillatt med skjøteledninger og adaptere utover det som leveres med bilen originalt til fast lading.
Denne veilederen er kanske fin:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
Når det er sagt, er det neppe stor risiko å bruke Ladespesialistens adapter.
Det bør være enkelt å bytte støpsel selv, men jeg tror kanskje det er en tempsensor i pluggen som i så fall må håndteres.
Når det gjelder alternativet med å bygge om UMC-1 til 3-fase, tror jeg å bytte stikkontakten du har med en rød CEE 3-fas er sikrere.
Merk: som ufaglært har man kun lov til å koble "løst utstyr" opp til 16A.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rævedilter

Skal visst være 4 temp sensorer ja.
"The UMC actually has 4 temperature sensors, charge handle, controller, connector where adapter plugs into controller, and the plug on the adapter. "
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/wheres-the-temperature-sensor.212002/

Søk er lagt ut på finn så får me sjå.

Handyman

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 10. mars 2021, klokken 12:50
Skal visst være 4 temp sensorer ja.
"The UMC actually has 4 temperature sensors, charge handle, controller, connector where adapter plugs into controller, and the plug on the adapter. "
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/wheres-the-temperature-sensor.212002/

Søk er lagt ut på finn så får me sjå.
Da ville jeg i alle fall forsikret meg om at sensoren fungerer som tiltenkt på Ladespesialistens adapter.
Uoriginale overganger og skjøteledninger har jo ikke tempsensor som kan varsle om eventuell varmgang.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rævedilter

#19
Ladespesialisten sine "adaptere" er kun overganger mellom standard stikk/støpsel, og innheldt ingen temp. sensorer.
Det er Tesla sitt propitære adapter fra UMC til støpsel som eventuelt inneheld tempsensor i standardstøpselet, så om eg bygger om et 1fas 32A Tesla støpsel må eg passe på.

Handyman

#20
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 10. mars 2021, klokken 20:22
Ladespesialisten sine "adaptere" er kun overganger mellom standard stikk/støpsel, og innheldt ingen temp. sensorer.
Det er Tesla sitt propitære adapter fra UMC til støpsel som eventuelt inneheld tempsensor i standardstøpselet, så om eg bygger om et 1fas 32A Tesla støpsel må eg passe på.
Jeg lurte på om det var tempsensor i adapterne til UMC gen 2, med Teslas spesialstikk som går rett i ladekladden.
Hvis ikke det er sensor som fungerer antar jeg at det må være en motstand eller annet som lurer UMCen til å tro at det står på en original plugg. Kanskje de bare bytter støpsel på Teslas originale Schuko-adapter?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rævedilter

Ja, ser dei har for gen 2 ja.
jkirkebo veit vel dette....

Besen Group AS

Vi i har fått inn vareprøver på Flexcharge Pro 3-fas Mode 2 ladekabler som leveres med smart adapter til SCHUKO, CEE blå 16A, CEE blå 32A, CEE rød 16A og CEE rød 32A. Laderen stiller dermed automatisk ned ladestrømmen basert på forsyningsstøpsel. Vi testet disse for moro skyld mot 3-fas blå støpsel (overgang fra rød 3-fas) for å se hvordan denne oppførte seg på 3-fas IT og hva slags ladeeffekt som ble levert. Vedlagt ser dere resultatet. I og med at den laderen ikke måler på N leder, så vil den kun vise måling på L1 og L2, men derimot korrekt total effekt, da den måler totalt trekk.

Laderen har maks 32A ved 1-fas ladeing, og maks 24A ved 3-fas. Se mer informasjon her:
https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/
Daglig Leder i Besen Group AS
https://www.besen.no/

jlan

#23
Denne hører kanskje ikke til i en tråd om UMC.  Men siden den nå ligger her:

24A 3-fase 231V IT gir 9.6 kW. Så her er det noe feil med effektberegningen. Det kan se ut som strømmen i to faseledere summeres og ganges med spenningen. Det er feil for IT.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Besen Group AS

Ja, kan være enig at denne kanskje burde vært postet i en annen tråd. Beklager det.

Nå vet vi ikke hvilken ladestrøm som går på N-leder, da strømmålerne er plassert på L1, L2 og L3 i laderen, mens det er L1, L2 og N i laderen som er i bruk ved 3-fas IT. Laderen skal derimot måle totalt trekk på tilførsel og ikke beregne basert på hver fase, så total effekt "skal" være korrekt, selv om dette som du sier høres litt rart ut. Til tross for at det er kjent at det kan være høyere strømtrekk på N-leder. Vi kommer til å kjøre flere tester rundt dette for å se nærmere på dette.
Daglig Leder i Besen Group AS
https://www.besen.no/

jlan

#25
Så lenge du bare måler effektivverdien av strømmen i to av lederene, så kan du ikke beregne hva som går i den tredje (ved å sammenligne signalene fasemessig er det mulig). Dette er antagelig grunnen til at Tesla ikke tillater mer en 19A i L1 og L2 for TWC i denne situasjonen, de vet ikke hva som går i N og da antar de "worst case".

Når det går ca. 24A i L1 og L2, så kan det være alt fra et enfase tilfelle, hvor det kun går strøm mellom L1 og L2, da er det jo den samme strømmen som måles to ganger, og effekten er 24A*230V=5.5kW. Eller det kan være tofase, hvor det (teoretisk) ville gått 42A i N og effekten ville vært 11 kW. Men mest sannsynlig er det altså trefase når en Model 3 er tilkoblet, da er formelen 24A*230V*√3=9.6 kW. For å få 11 kW med 230V IT må strømmen opp i 11000/(230*√3)=27.6A.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Besen Group AS

Ja, i utgangspunktet helt enig i dine utregninger. Dog tar du utgangspunkt i at Tesla Model 3 trekker likt over alle lederne (L1, L2 og N) på 3-fas IT. Dette er erfaringsmessig ikke alltid tilfellet. Ved testing med ladestasjon satt opp med 32A 3-fas IT, var strømtrekket relativt jevnt, men så fort man justerte ned strømmen til f.eks. 20A eller 16A, så opplevde vi et langt høyere strømtrekk i N enn i L1 og L2.

Denne laderen måler dog strøm pr fase (L1, L2, L3) på forsyningssiden, samt total effekt på alle ledere (L1, L2, L3, N) på uttaket (se vedlegg). Man skulle derfor tro at totaleffekten som oppgis skulle være korrekt, eller? Dette forutsetter dog at det er høyere strømtrekk i N lederen.

Jeg er ingen elektriker, så dette må tas som mine antagelser.  :P
Daglig Leder i Besen Group AS
https://www.besen.no/

Besen Group AS

Det skal dog sies at Teslaen kun viser lading av 56km/t, noe som skulle tilsi ladeeffekt på i overkant av 9kW. Her må det mer testing til kan det se ut til. :P
Daglig Leder i Besen Group AS
https://www.besen.no/

jlan

#28
"Måler 2" er en jordfeilmåler. Den  måler summen av strømmene i L1,L2,L3 og N. Som skal være null hvis det ikke er jordfeil. Denne kan altså ikke brukes til effektmåling.

Dere kan jo prøve å tre den blå lederen gjennom ringen i "Måler 1" sammen med den lysegrå. Da burde det gi et ganske bra (men ikke helt korrekt) effektestimat å ta:
P=(U1+U2+U3)/3 * (I1+I2+I3)/√3
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: Besen Group AS på onsdag 24. mars 2021, klokken 11:10
Det skal dog sies at Teslaen kun viser lading av 56km/t, noe som skulle tilsi ladeeffekt på i overkant av 9kW. Her må det mer testing til kan det se ut til. :P
Uansett er jo 11kW feil, siden det maks kan leveres 9,6kW med 24A/230V trefas IT.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA