Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading

Startet av BMW850, søndag 07. mars 2021, klokken 22:30

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: BMW850 på onsdag 24. mars 2021, klokken 18:39
Du er sannsynligvis ikke i nærheten av reduksjonen som vi med eldre 85-batterier. Når man må bruke 40-50% lenger tid på superlading er det ikke akseptabelt. Fordi om det gir bedre levetid og rekkevidde på batteriet over tid. Det hadde rett og slett vært på plass med ett nytt batteri eller en betydelig kompensasjon. Det irriterer meg mest er at Tesla aldri har kommet med noen forklaring eller begrunnelse på strupingen. Mener bestemt å huske at Tesla oppga tidsbruk for lading til en viss prosent på sine sider, muligens 0-80%, da jeg bestillte bilen høsten 2013. Skulle vært fint å funnet det igjen svart på hvitt...

Har du testet waybackmachine?

http://web.archive.org/


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

magnussen01

Spennende link - takker. Jeg gjorde for interessens skyld et søk, da jeg sitter med en strupet 85D fra 2015. Fant følgende om supercharging som er i slutten av desember 2014:
http://web.archive.org/web/20141214212229/http://www.teslamotors.com/supercharger
Her er det helt tydelig en graf som sier 80% etter 40 minutter (grønn graf lenger ned på siden), som i seg selv er interessant nok!

Polestar

Nå har jeg 90-pakken, så dette kan være på siden av temaet i tråden, men jeg synes likevel det er nyttig informasjon.

Ladehastigheten for meg ble forbedret fra og med versjon 2020.48.37.1. Tidligere var bilen min strupet til maksimalt 95 kW, dette skjedde gradvis, men nå tror jeg ladehastigheten er normal igjen. Jeg har ikke testet dette grundig, og har heller ikke gamle data å sammenlikne mot, men de siste gangene jeg har superladet har hastigheten vært klart bedre. På siste ladesesjon hadde jeg inntil 113 kW opp til 42 %.

Andre har rapportert om samme forbedring andre steder (TMC, Twitter, Youtube, Facebook), og forbedringen er ikke kun begrenset til 90-pakkene.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

LemonDog

Tidligere var det slik at bilen ventet på oss når vi stoppet på SuC. Den var ferdig ladet før vi hadde gjort unna dobesøk, spising og slikt. Det siste året har det vært motsatt. Vi satt og ventet på at bilen skulle lade ferdig. Det faktum + at garantitiden var ute på vår 2015 S85, gjorde at vi byttet den inn i en pent brukt 2019 S75D. Rekkevidden er nesten den samme, men ladehastigheten er mye bedre, så nå er det flott å være Teslaeier igjen. Må betale for lading nå, men det er definitivt verd det.
2019 Model S75D
X 2015 Model S85

Muffinman

Slik det var før kunne bilen fint bli ferdig om man var en familie som skulle spise under ladestoppet ja. Men i utlandet på raske motorveier hvor man ønsker å komme seg lengst mulig i løpet av dagen gikk man uansett og sparket småstein mens man ventet på lading. Det ble gjerne 35-40 minutter lading etter et par timers kjøring, og man spiste jo gjerne ikke på mer enn et par av ladestoppene.  Nå er disse minuttene blitt til en time, og da blir det rett og slett på feil side av smertegrensa for vår del. SÅ mye småstein orker vi ikke sparke :)

Sense

#20
Vil det ikke være vanskelig å definere nøyaktig hvor mye ladehastigheten har tapt seg forårsaket av softwareupdates fra Tesla, kontra naturlig aldring og hvordan batteriet er blitt behandlet gjennom eierskapet. Da tenker jeg på ladevaner, antall sykluser batteriet har vært utsatt for og antall hurtigladinger. Alle 3 påvirker jo motstanden i batteriet over tid.

At Tesla legger inn software for å beskytte batteriet kan høres uskyldig ut, men sannheten er at dette er underkommunisert i kjøpsprosessen, om ikke fullstendig utelatt.

At batteriet og huriglading vil fungerer dårligere når bilen eldes, er kjent for alle oss som er opptatt av biler, men jeg har aldri jeg hørt en Tesla-selger si et ord om dette. At de bevisst legger inn programvare som forringer ladekurven, er en mer bevisst handling man ihvertfall burde konferere bileier om før iverksetting. (Ikke helt ulikt Diesel-gate der de endret programvaren for å lure målesystemet til å vise lavere utslipp enn hva som var reellt, hvilket skapte oppvask.)

Sånn sett burde man vel ha en god sak i henhold til norsk kjøpslov, som kanskje er ganske lik dansk. Men, jeg er ingen advokat.

Muffinman

Husk at alle bilene dette gjelder fikk samme cappingen etter brannene i Asia uavhengig av hvor mye eller lite de var hurtigladet, kilometerstand eller hvor i det aktuelle aldersintervallet de plasserte seg. Det taler for at endringer som følge av bruksmønster/mengde og alder hører hjemme under et annet tema.

692

Til info, så er gruppesøgsmålet mod Tesla nu blevet accepteret af retten, så nu afventer en udmelding om første dato for retsmøde. Tesla har indtil nu ikke ville udtale sig til den danske presse om sagen, da sagen endnu ikke var accepteret af retten. Det er den så nu, men vi forventer ikke at Tesla udtaler sig af den grund.

Sense

Nei, hva har de å tjene på å uttale seg. Det skaper vel bare negativ omtale som skader salget.
At saken er prinsippiell med tanke på om leverandøren kan tillate seg å forringe bilens egenskaper etter kjøp, burde være hevet over tvil.
Men så vil kanskje Tesla hevde det motsatte, nemlig at de foretar software-endringer for å hindre at rekkevidden blir redusert som følge av belastning på batteriet.

Ser for meg at nye kunder i nærmeste framtid må signere på at de er inneforstått med at slike endringer vil kunne forekomme.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Sense på lørdag 03. april 2021, klokken 13:10

Ser for meg at nye kunder i nærmeste framtid må signere på at de er inneforstått med at slike endringer vil kunne forekomme.

Enig :+1: jeg tror slike vilkår komme i den digre pdf filen man får der bytteskjema ligger også for de som ikke vil ha bilen allikevel.

Muffinman

Den fremtiden er her allerede. Er visst tatt inn i vilkårene ca samtidig som at batterigarantien ble begrenset til 240.000km.

692

Ryktene vil ha at 30 norske eiere har vunnet over Tesla. Tesla må betale 135.000 til hver eier.

magnussen01

Litt dumt om dette er tilfelle, det eneste jeg har sett om at noen ønsket å kjøre et søksmål mot Tesla er han eller hun som ba Tesla eiere som opplever strupingen om å sende en mail til teslaslowcharge@gmail.com. Jeg sendte en mail, men fikk aldri svar.
Supert om noen på sikt har en oppdatering om det stemmer at 30 personer har vunnet mot Tesla - jeg irriterer meg grønn over at et såpass viktig element ved bilen blir endret/fjernet, så jeg blir gjerne med i en eventuell runde to.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA