Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlerbil - nyutdannet

Startet av Emblem, lørdag 06. mars 2021, klokken 16:25

« forrige - neste »

Emblem

Hei!

Jeg skal fra juni av begynne å pendle fra Fredrikstad til Lillestrøm 2-5 dager i uka (110 km hver vei = minimum 220 km de dagene jeg pendler, + noe kjøring i jobbsammenheng).
I den forbindelse er jeg på jakt etter min første elbil.

Budsjettet jeg har satt er 400 000.

Biler jeg til nå har sett på, men avskrevet grunnet enten rekkevidde eller pris:
- Skoda Enyaq
- VW ID.4
- Peugeot e-208

Jeg har både prøvekjørt og fått pristilbud på ID.3, som jeg enn så lenge heller mot.
Dog sitter jeg på svært begrenset erfaring med elbiler generelt, da jeg tidligere kun har hatt bensin og senest ladbar hybrid (A3 TFSIe).

Det eneste kravet jeg har er at jeg skal klare å komme meg 220 km på vinterstid uten å måtte lade. Har lademulighet på jobben, men vil ikke måtte basere meg på dette. Utover dette er det naturligvis å holde seg innenfor budsjettet på 400 000.

Ny eller nesten ny bruktbil spiller forøvrig ingen rolle.

Er det noen som har noen fornuftige råd å komme med angående bilkjøp?

På forhånd, takk!

Mvh
Emblem

DagfinnN

Hvis du ikke har noen spesielle preferanser:
Sjekk ut Tesla Model 3 på Finn. Long range har god margin på din rekkevidde samt 4AWD. Ikke så stort utvalg på FInn under 400k, men noen er det. Husk at salgspris på FINN som regel er noe under utropsprisen.
SR + klarer dette også rundt 99% av dageene. SR får du greit under 400k.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RJK

Har du avskrevet Kona? Pga grei bredde, har den et godt utgangspunkt som pendlerbil. God nok rekkevidde, selv på motorveikjøring som dette blir. God nok plass for en, og du får den nå for under 400 K nå med største batteriet, om du ikke skal fylle på med absolutt alt av ekstrautstyr. Da kan du kanskje akkurat bikke 400 K-grensen.

https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/kona-electric.html

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/KONA-Electric-12-02-2021pdf

Dropper du soltaket (10 K), får du "full pakke" for 396 400,- + vinterdekk med selvvalgt farge, og det kan se ut som krok og 11 kW lader (fordel ved gatelading på 22 kW AC-ladere og 400 V TN-anlegg med 3-faselading) er inkludert.

Men du får den billigere om du ikke vil ha premium-versjonen. 351,8 K i trendversjon, men da får du ikke skinn-interiør eller mulighet for soltak, men med vinterdekk er du fremdeles godt opp til 400 K-grensen din. 336,8 K for billigste LR med selvvalgt farge + vinterdekk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

#3
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 06. mars 2021, klokken 16:48
Hvis du ikke har noen spesielle preferanser:
Sjekk ut Tesla Model 3 på Finn. Long range har god margin på din rekkevidde samt 4AWD. Ikke så stort utvalg på FInn under 400k, men noen er det. Husk at salgspris på FINN som regel er noe under utropsprisen.
SR + klarer dette også rundt 99% av dageene. SR får du greit under 400k.

SR+ får man også ny til 445k med vinterdekk og hengerfeste samt gunstig lånerente. De ytterst få dagene den vil slite med 220km etter å ha blitt ladet til 90% kan man ta 5 minutters stopp på Tesla SuC i Vestby eller Råde, evt. Solli om man kjører den veien inn til Fredrikstad.

Motorveikjøring er ganske avslappende med autopiloten. Tror ikke jeg ville pendlet så langt daglig med en bil som ikke hadde det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Husk skikkelig ladeløsning hjemme også. Når man kommer hjem etter 220km om ettermiddagen kan en 16A ladkurs bli for snaut til å være klar for nye 220km morgenen etter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Emblem

Sitat fra: RJK på lørdag 06. mars 2021, klokken 17:34
Har du avskrevet Kona? Pga grei bredde, har den et godt utgangspunkt som pendlerbil. God nok rekkevidde, selv på motorveikjøring som dette blir. God nok plass for en, og du får den nå for under 400 K nå med største batteriet, om du ikke skal fylle på med absolutt alt av ekstrautstyr. Da kan du kanskje akkurat bikke 400 K-grensen.

https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/kona-electric.html



https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/KONA-Electric-12-02-2021pdf

Dropper du soltaket (10 K), får du "full pakke" for 396 400,- + vinterdekk med selvvalgt farge, og det kan se ut som krok og 11 kW lader (fordel ved gatelading på 22 kW AC-ladere og 400 V TN-anlegg med 3-faselading) er inkludert.

Men du får den billigere om du ikke vil ha premium-versjonen. 351,8 K i trendversjon, men da får du ikke skinn-interiør eller mulighet for soltak, men med vinterdekk er du fremdeles godt opp til 400 K-grensen din. 336,8 K for billigste LR med selvvalgt farge + vinterdekk.
Takk for tipset! Skal sjekke ut denne.

Jeg har alltid vært noe skeptisk til Hyundai, noe som antageligvis stammer fra tiden jeg tok førerkortet i en i40. Dog har jeg inntrykk av at det er såpass mange elbiler fra Hyundai på veiene, at skepsisen min antageligvis bare er tull.
Sitat fra: automat på søndag 07. mars 2021, klokken 11:06
Husk skikkelig ladeløsning hjemme også. Når man kommer hjem etter 220km om ettermiddagen kan en 16A ladkurs bli for snaut til å være klar for nye 220km morgenen etter.

Godt tips! Snakker vi da 32A kurs = 7,36 KW/h?

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 06. mars 2021, klokken 16:48
Hvis du ikke har noen spesielle preferanser:
Sjekk ut Tesla Model 3 på Finn. Long range har god margin på din rekkevidde samt 4AWD. Ikke så stort utvalg på FInn under 400k, men noen er det. Husk at salgspris på FINN som regel er noe under utropsprisen.
SR + klarer dette også rundt 99% av dageene. SR får du greit under 400k.
Takk!

Tok en titt på Finn. Var et par LR så vidt jeg kunne se, og en hel del SR+. Dog synes jeg disse hadde gått et stykke: 30k - 60k kilometer omtrent, til så vidt under 400k. Synes kanskje det høres noe stivt ut, eller tar jeg feil?

Kruttbil

Sitat fra: Emblem på søndag 07. mars 2021, klokken 21:11

Jeg har alltid vært noe skeptisk til Hyundai, noe som antageligvis stammer fra tiden jeg tok førerkortet i en i40. Dog har jeg inntrykk av at det er såpass mange elbiler fra Hyundai på veiene, at skepsisen min antageligvis bare er tull.


Kia e-Niro er vel så vidt eg forstår omlag same bilen som Hyundai Kona, berre litt større (her må nokon med betre innsikt korrigere meg), og e-Niro er i alle fall ganske populær blandt sine noverande eigarar. Verdt å vurdere. Nybil er like over 400 000, men som bruktbil får du den vel godt under - og Kia har 7-års nybilgaranti, som vil gjere bruktbilkjøp meir aktuelt.

Eg får legge til at eg nok ikkje eigentleg har peiling på bil og at svarar berre fordi eg sjølv er på utkik etter bil og har notert meg denne ;)
Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

Barid Bel

#7
Stemmer vedr. Niro. Kona/Soul/Niro er teknisk sett samme bil, bare forskjellige paneler og interiør. Kona er den minste, Soul er imellom og Niro er størst. Det er et godt, effektivt drivverk som virker fint om vinteren også. Faktisk rekkevidde er helt i toppen, bare slått av Tesla ifølge NAF.

Bakdelene er ; forhjulstrekk, ikke hengerfeste, service hver 15k/12mnd og teknologisk sett ikke like moderne som andre (ikke ota og sikker andre ting).

Pass på at importbil har noe svakere garanti og kan ha annet utstyr, og at 2019-modellen ikke har appstyring.

Jeg kan jo også legge til at vi kjøpte Niro for 240km motorvei pendling, og jeg kan bekrefte at det håndterer den utmerket. Damen kommer som regel hjem med rundt 40-45% på vanlige (etpar minus) vinterdager, og hun kjører ikke forsiktig.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Trekkoppbil

Tradisjonelle biler i 60kwt-klassa:

  • Kona
  • e-Niro
  • Bolt/Ampera-e
  • Leaf e+
Det finnes sikkert flere.

Jeg er litt usikker på om du vil trenge batterikjøling. Kjører du 22 mil om dagen litt hardt, og parker i sola, så kan du kjøre batteriet varmt, så kan kan være nyttig med kjøling for å ta vare på batteriet. Hurtiglading og har kjøring i motbakker kan også kjøre batteriet varmt, men du har vel ikke så mange motbakker på strekningen, og parkering i sola bør man unngå.

Det er vanlig at bilene tar enten opptil 32A enfase eller 16A trefase, og du kan finne biler med varianter som 32A 3-fase.
Jeg tipper du kan lade ca 6 kw med 32A enfase, eller ca 9kw med 16A 3-fase, så kan du regne på hvor mye du får lada over natta, og det kan være greit om bil matcher typen stikkontakt du har hjemme og på jobb.

Jeg kjenner ikke ID.3 så godt, utover at jeg har inntrykk av at det er en liten, høyt prisa bil med umoden software.

Kjører du 22 mil om dagen, kan verdifallet bli minst mulig om du kjøper en bil som har lang kjørelengde fra før. Kommer du bort i en bil, hvor garanti har betydning, og kjørelengde har betyding for garanti, leasingavtale etc, så bør man være på vakt.

Mange batterier taper noen prosent kapasitet i året, og det kan merkes om man kjøper en 3 år gammel bil, og man har den 5 år.
Jeg føler jeg vinner i lotteriet, om jeg finner en bruktbil som har så dårlig batteri at man får nytt på garantien.  Nå er det uvisst hvilke biler som vil få nytt batteri framover. Hyundai tilbakekaller 80 000 batterier i Korea, og man kan spekulere på om batterier bli bytta her i landet også.

Det kan også være greit å sjekke bilpriser og bruktbilpriser i ulike land. Man kan gjerne sjekke priser på biler som er over et halvt år gamle i Sverige.

RJK

Sitat fra: Barid Bel på søndag 07. mars 2021, klokken 22:48
Stemmer vedr. Niro. Kona/Soul/Niro er teknisk sett samme bil, bare forskjellige paneler og interiør. Kona er den minste, Soul er imellom og Niro er størst. Det er et godt, effektivt drivverk som virker fint om vinteren også. Faktisk rekkevidde er helt i toppen, bare slått av Tesla ifølge NAF.

Bakdelene er ; forhjulstrekk, ikke hengerfeste, service hver 15k/12mnd og teknologisk sett ikke like moderne som andre (ikke ota og sikker andre ting).

Pass på at importbil har noe svakere garanti og kan ha annet utstyr, og at 2019-modellen ikke har appstyring.

Jeg kan jo også legge til at vi kjøpte Niro for 240km motorvei pendling, og jeg kan bekrefte at det håndterer den utmerket. Damen kommer som regel hjem med rundt 40-45% på vanlige (etpar minus) vinterdager, og hun kjører ikke forsiktig.

Både Kona, E-Niro og E-Soul kan nå fåes med tilhengerkrok på ny bil, og ettermontert, dog bare for sykkelstativ eller bagasjeboks, ved ettermontering på bil som ikke er godkjent for tilhenger. Lasten err veldig lav, 3-400 kg litt avhengig av bil, men ved sykkelstativ eller lasteboks, så kan kuletrykket være hele 100 kg.

Kan og informere om at Hyundai først og fremst, men og Kia, gjør det særs godt  på både tilfredshet blant kunder, men viktigere, også når det gjelder driftsikkerhet og antall feil på bil. Gode garantier hjelper også veldig godt på.

Trådstarters skepsis er altså bare å legge vekk, og alle tre biler er definitivt verdt å vurderes. Kona er dog den billigste av disse, men teoretisk har den større bagasjerom (332 vs 315 liter) enn E-Soul, dog den siste er nok større om man pakker helt opp til taket pga mer firkantet rom helt opp til taket. Kona er dessuten den som kommer lengst av alle disse 3 på samme drivlinjen, så om poenget er en person på pendling, med litt avstand på motorveikjøring, så er den et soleklart førstevalg her blant disse.

https://motor.no/elbil-hyundai-kia/kona-er-sjefen-i-familien/119362
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA