Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mar19 m3: Foliering; Lakkrens først?

Startet av GreenEyez, lørdag 06. mars 2021, klokken 13:12

« forrige - neste »

GreenEyez

Min LR er fra mars 2019, og befinner seg nå med meg i Danmark. Bruktprisen på en slik her er ca. 370 000 DKK = ca. 507 000 NOK, dvs. nesten det samme som jeg ga for den for 2 år siden. Tanken er derfor å selge den etterhvert, og merker nå behovet for å freshe opp og ta vare på bilen mtp videresalg.

Det er riper rundt baut, noen dype; antakeligvis fra skraping mot kvister i veikanter, fra perler og pynt på klær til en tutte som lener seg mot bilen, masse neglemerker fra rundt håndtakene fra folk som ikke vet hvordan håndtaket skal betjenes og har særs dårlig håndstødighet og lastemerker bak fra folk uten treffsikkerhet. Den har vært i børstevask én gang nå nylig, ellers har den vært håndvasket av meg. I København og omegn finnes det selvvask to steder, ellers er det kun maskinvask her, spør du om børsteløs maskinvask her, begynner de å snakke engelsk til deg og tror du er molbo.

Så jeg har tenkt å ta et fargebytte med folie, slik at jeg kan børstevaske uten bekymring som den gjennomsnittlige molboen.

Men er selv litt molbo på foliering... :blank:....har avtalt en lakkrens til neste helg. Vil det utbedre noen riper?

Kan jeg få bilen polert rett før en foliering? Vil folien feste seg på nypolert og nyvokset bil? Burde jeg få dette gjort før en foliering?
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Fant noe ut av dette.

Bilen skal ikke vokses før foliering. Det kan gjøre at folien ikke får feste.

Flere folieringsfirmaer skriver at bilen må være ren når den overleveres, og hvis den ikke er det, så tar de en vask av den for din regning før de går i gang med folieringen. Ett firma skriver at de renser bilen med claybar før de går i gang med folieringen.

Det som bekymrer meg er de som evt. går i gang med folieringen uten at bilen er gått over med claybar.

Hva er erfaringen til de som har foliert en brukt bil? Kan dere merke nupper i lakken under folien?
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA