Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plast på baksiden av førersete sprukket

Startet av TB, lørdag 06. mars 2021, klokken 11:05

« forrige - neste »

TB

Oppdaget at baksiden av førersete har sprukket. Se bilde.
Andre som har erfart dette?

Mistenker det har hendt når det var kaldt, samtidig som noe har dyttet inn mot sete?
Spørsmål er hvor komplisert (lest dyrt) det er bytte?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Spørs om det ikke er bedre og billigere å kjøpe nytt sete fra en vrakhandler, da jeg tipper du uansett må betale for et helt nytt sete + eventuell jobb. Tiler på at du får kjøpt dette "dekselet" som løs del, og med norske verkstedpriser, så blir det kanskje dyrt i arbeidspenger.


Men sikker er jeg ikke, og eneste gode svaret får du vel ved å kontakte delelageret hos forhandler. Om du bor i levelig avstand fra grensa, så kan du og sjekke en svensk forhandler, og plukke opp når det igjen er mulig å krysse grensa.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trykkertor

Kan det være aktuelt å få en dyktig detailer til å lime det og få det langt mindre synlig?

RJK

Eller prøve en reparasjon selv, om det er viktigere at det er tett/lukket enn veldig pent. er riktignok et lett synlig område.

https://www.youtube.com/watch?v=r4E7ntmgXqo
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Det finnes en del verksteder som reparerer slikt. De priser ofte sånne reparasjoner til smertegrensen i forhold til å kjøpe ny del. Mye kan nok også gjøres med en nennsom hånd og kit for reparasjon av slike skader der en kan legge på farge og struktur.

thomala

Usikker på hvordan det er på Kona, men opplevde nylig noe tilsvarende på min Model 3 (selvforskyldt skade). Total kostnad inkludert del og arbeid ble under 1.100 kroner for skifte av tilsvarende deksel på passasjersete.

hELgenen

Det der blir litt bingo tror jeg mhp priser. Noen av de asiatiske merkene har fantasipriser på enkelte deler - hva som gjelder her vet jeg ikke. Men det er jo så enkelt å ta en telefon ned til en forhandler og spørre - event. sende en mail - så får du i det minste en prisreferanse. Er det fantasipris så er det bare å ta telefonrunden til opphuggere - enkelte er spesialister på dette å skru fra hverandre deler og selge det smådyrt videre - men i alle fall litt billigere enn forhandlere. Å reparere dette slik at man ikke ser det har jeg liten tro på ettersom plasten har sitt eget mønster. Men hvem vet - kanskje kan noen gjøre noe magisk. En vill tanke kan jo være å trekke om begge setenes rygg med noe tøft i vinyl..........

TB

Takk for mange gode tips.  :D

Forhandler var spurt før innlegget ble skrevet, ikke noe svar pr. nå. Oppdaterer når jeg vet.
Jeg har i mellomtiden fått lukket selve åpningen, det viser ikke så mye nå lengre.

Ideen om å trekke om med vinyl er ikke dum.
Ved at jeg har fått lukket åpningen vil det være mulig å trekke noe utenpå og på den måten få et bedre resultat enn det var originalt. Blir lett merker i den plasten som er benyttet. :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Cougar

$123 er vel ingen upris  :)
Om du får bestilt det er vel en annen sak, men delenummeret ser ut til å være 88491-F2000-TRY, men bør nok sjekke om det finnes flere farger etc.
https://www.wholesalehyundaiparts.com/p/Hyundai__/Seat-Back-Panel-Right--Front--Rear/13477416/88491F2000TRY.html




2019 Ioniq El + mange andre biler

RJK

Sitat fra: Cougar på mandag 08. mars 2021, klokken 23:18
$123 er vel ingen upris  :)
Om du får bestilt det er vel en annen sak, men delenummeret ser ut til å være 88491-F2000-TRY, men bør nok sjekke om det finnes flere farger etc.
https://www.wholesalehyundaiparts.com/p/Hyundai__/Seat-Back-Panel-Right--Front--Rear/13477416/88491F2000TRY.html

1060,- med dagens vekslingskurs, så kommer frakt og MVA i tillegg. Er fort oppe i 1500,- kroner+ før det er ankommet postkontoret.

Sete får du fra ca 2000 hos bruktdel.no, men er sikkert mulig å prute litt. Jeg hadde kjøpt et helt sete, og heller ha det gamle i reserve, om man ikke prøver å ta av dekselet for å bruke eget sete.

https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/hyundai/KONA/innredning/sete-foran-venstre/3854-65720/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Forhandler ringte meg idag.
Fikk ikke noe helt presist svar på om deksel lar seg skaffe løst.
Virket ikke slik.

Tenker eg vil forsøke med vinyl.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Jflex4

Hvis du gjør det, kan du kommentere hvor mye det kostet, og hvis det var komplisert? takk :)

Limodriver

Sitat fra: TB på onsdag 10. mars 2021, klokken 21:46

Tenker eg vil forsøke med vinyl.

Jeg tror jeg ville prøvd et verksted som reparerer plastdetaljer. De får det ofte veldig fint. For å gjøre reparasjonen så usynlig som mulig legger de på struktur i overflaten og er veldig flinke med farge.

Jeg ville personlig vært veldig skeptisk til å kle med vinyl. Du skal få det til å sitte på hele flaten. Få det pent rundt alle kanter, gjennoføringer og sist, men ikke minst få det til å hefte på krumme flater. Dersom det ikke blir fint er veien tilbake ikke lett.

Poenget er at dersom du prøver reparasjon og ikke liker resultatet kan du fremdeles trekke med vinyl. Du skal være en virkelig hendt feinscmecker for å få et perfekt resultat med vinyl. Personlig ville jeg heller limt det enn å få et resultat som en ser er hjemmelaget.

Selvfølgelig med all ydmyk respekt for at du muligens klarer å trekke med vinyl bedre enn en mangeårig bilsalmaker.

TorT

Har du ikke tenkt tanken på å prøve å reklamere.

En slik seterygg skal jo tåle ganske mye.

Og hvis du ikke engang har merket at noe skjedde, men at det plutselig bare var sånn?

Mvh TorT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA