Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp med ubesluttsomhet vedrørende kjøp av PS2

Startet av BubbaJoFet, fredag 05. mars 2021, klokken 10:43

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Etter mange års venting på fuel cell biler har jeg nok måttet spise i meg at batteridrift er det som blir løsningen innen personbilsegmentet. Har fulgt med på PS2 siden lansering, men kansellerte reservasjon fordi den manglet varmepumpe. Nå er bilen lansert og jeg har lånt den to ganger og synes den gir følelsen av å være neste nivå innen utviklingen av bil.
Men, den har ikke varmepumpe, den har ikke 800V batteri, den har ikke en dedikert elbilplattform, baksetene er suboptimale, den veier alt for mye og med fjerning av vedlikehold på bremsene under kjøring, får en følelsen av at Geely prioriterer markedsføring fremfor sikkerhet. (OTA oppdatering som øker rekkevidden)

Lurer litt på om de av dere som har kjøpt PS2, angrer. Ble dere forført av bilens ytre og sjarm, men føler at de svake og mer skjulte sidene gnager litt i bakhodet?

Har bestilt en lager bil og vet at jeg tvilsomt vil bruke angreretten etter at jeg har hentet bilen. Så skal jeg trekke meg, gjør jeg det før jeg får bilen utlevert.

Håper på noen gode innspill.

Takk

Polestar-eier

#1
Noen innspill fra meg:

Jeg fryktet før kjøp et par ting:

  • Veldig tung bil
  • Ikke komfortabel og dårlig lydisolering (etter å ha sett tester med decibelmåler)
  • Høyt forbruk / lite effektiv

Dette med vekt viste seg å være tøys. Du merker ikke at bilen er tung. Tvert imot virker den lett og snerten takket være sterk motor og firehjulsdrift.
Klamme seter merker jeg heller ikke noe til, og lydisoleringen er langt bedre enn forventet. Jeg tror ikke decibel er riktig metode, frekvens på lyder teller kanskje mer. Den er ikke stille som en S-klasse, men lyden er langt fra så bråkete som fryktet.
Forbruket har for meg vist seg å være irrelevant i det daglige. Batteriet er mer enn godt nok for daglig kjøring og hjemmelading. Selv om forbruker snuser opp på 30 kWh/100 på blandet kjøring (skal visstnok utbedres på februar-OTA software som jeg ennå ikke har mottatt, ned til ca. 24 på tester jeg har sett).

"Treg" DC-lading var en skuffelse, men kun da jeg testet i starten. Til vanlig hurtiglader jeg aldri. På langtur i det virkelige liv var det enkelte steder tvert imot irriterende at den ble ferdigladet fort (dårlig tid til å spise). Skal visstnok utbedres noe på ny software og 155 kW maks med ny ladekurve.

Det er også skuffende vrient å få utnyttet AC ombordlader på 11 kW. Jeg har IT-nett 230V på nåværende bolig, og lader som i teorien kan makse på 22 kW, men får kun 7 kW på IT-nett. Bytter til TN-nett 400V snart, så kanskje kan jeg klare 11 kW der.

VARMEPUMPE
Kan hende jeg starter en het diskusjon her, men hvorfor er dette relevant? Besparelsen er marginal, og på praktisk kjøring på et så stort batteri har det lite betydning. Å ankomme Alvdal med 43 prosent batteri fremfor 40 når man skal lade, på vei til Trondheim? Å avslutte dagen med 66 prosent batteri fremfor 64? Kostnadsmessig er det heller ikke en god deal. Men mange henger seg opp i varmepumpe, så diskusjonen fortsetter vel.

IRRITASJONER
Det mest opplagte jeg "angrer" på er alle softwarebugs. Men merk at dette ikke er unikt for Polestar; det gjelder trolig alle nye elektriske biler. Det plinger feilmeldinger og error nå og da, som kommer og går. De fleste harmløse.

PLUSS: Det mangler app!  :-1: Noe av det mest irriterende, spesielt nå på vinteren med fravær av fjernstyring av varmen. Jeg har Volvo On Call på min andre bil, og man skulle tro at dette burde være prioritet å få på plass før lansering. Blir som et slag i fjeset at appen kanskje blir klar når sommervarmen sniker seg på.

Konklusjon: Angrer ikke.

Elelel

Er også nære på å bestille, men usikker på om jeg skal vente på nye versjoner...kommer nok varmepumpe, men også en risiko for at det blir dyrere enn «first edition»

https://www.polestar-forum.com/threads/more-information-on-new-polestar-2-versions.1739/

Telefonkatalogen

Vi tenker å bestille i løpet av mars/april for å få levering til riktig tidspunkt. 

Varmepumpe er jeg egentlig glad den ikke har, ettersom jeg er redd det kan bli en stor kostnad ved problemer etter garantitiden. De få ekstra kilometerene den kan gi i optimale forhold klarer vi oss uten når bilen tross alt takler 300 km i Finnmark med kaldt batteri. 

Eneste minuset for oss er mangelen på app, men det skal jo komme. Kanskje det alt er der innen vi får vår levert. 

Synes det er den "eneste" elbilen som ser bra ut både utvendig og innvendig men med en fremtidsrettet fokus. 

Folk virker generelt fornøyde med bilen så vi håper vi også blir det.

mephisto32

Kjørt 11000 km så langt.

Ja elsker å kjøre...det være seg MC eller bil. Og i en Polestar trives jeg godt  :D

Var litt skeptisk til langturer til å begynne med, har hatt 3 hybridbiler før, der dette ikke var tema.

Litt skuffet over div bugs til å begynne med. De ble fikset pronto, som forventet av meg, uansett bilmerke.

Merker ikke bilen som direkte tung, ei heller på ekstremt glatte veier, piggfrie dekk. (kjører dog med hodet uansett føre skal sies)

Vil heller si bilen er veldig lettkjørt på tross av vekten, selv ved inspirert kjøring på bar/tørr vei.

Rekkeviddeangst er jeg kurert for, selv på langturer. Jeg plotter kun destinasjon, og bilen sier meg hvor jeg kan lade, og hvor jeg bør lade. Der er det en forskjell, og den vurderingen er det jeg som tar, ikke bilen. Har lært meg å stole på bilen akkurat der. Jeg venter ikke nødvendigvis til jeg har under 10% før jeg lader....Er det langtur er det lynlading det går i, om slike finnes. Har veldig sjelden stått over 40 min på en lader, selv med kald bil.

3 ganger over både Haukelifjell og Dovre i løpet av en dag, og ingen av gangene var det antydning til rekkeviddeangst. Sist gang i februar med -10 -20 grader hele veien. Ladet i minus 19 grader, varmt batteri. Kein problem!

Jeg er ikke opptatt av å tyne 10 ekstra km ut av en lading. Jeg kjører bare, og lader stort sett hjemme. Er jeg på langtur sørger jeg for å lade når batteriet er godt og varmt, og heller litt før det går tomt, enn å tyne de siste km og komme til en ladestasjon der jeg attpåtil må stå i kø, og batteriet blir kaldt....

Varmepumpe har jeg aldri savnet, ei heller kommer jeg til å gjøre det. Bilen er varm når jeg skal på jobb, og den står ute. Appen er det eneste jeg venter på nå, så kan jeg variere når jeg drar også. Dernest blir det helt bra her i gården.

Sitt gjerne på gjerdet og vent på en PS2 med varmepumpe og andre forbedringer. Merk at det lanseres nye biler hele tiden, uansett merke. Den ene har noe den andre ikke har, vente til den får det osv. Da får du fort grå hår før du har valgt deg ut en bil...

Sør du meg; bugs fixed=meget fornøyd Polestar eier.

BubbaJoFet

Tusen takk for mange gode svar.

Det er biler som har alt dette på markedet i dag, bl.a. ID3, som ikke er biler jeg ville vurdert, så spørsmålet var mer om det som ved første øyekast virker som mangler, var noe som oppleves som det også i hverdagen. Noe som dere svarte godt på. Takk!

Personlig synes jeg bilen var helt fantastisk å kjøre og er vakker å se på i en hver vinkel.


Counterpointer

Fra Polestar sin face gruppe

«Elsker hvordan Polestar er designet for nordiske forhold. Siden appen ikke funker, må jeg ut i bilen for å varme den opp hver morgen. For å gjøre dette må man som kjent sitte halvveis inne i bilen med døra åpen. Om det da har kommet litt snø på frontruta, da starter viskerne opp automatisk, og skufler all snøen inn i døra og på beina mine..
Trodde faen ikke det kunne komme noen verre funksjon enn at hele bilen går i dvale når man skal hente posten i postkassa...

Kjempebra Polestar!!!»

CorsoDante

#7
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. mars 2021, klokken 10:27
Fra Polestar sin face gruppe

«Elsker hvordan Polestar er designet for nordiske forhold. Siden appen ikke funker, må jeg ut i bilen for å varme den opp hver morgen. For å gjøre dette må man som kjent sitte halvveis inne i bilen med døra åpen. Om det da har kommet litt snø på frontruta, da starter viskerne opp automatisk, og skufler all snøen inn i døra og på beina mine..
Trodde faen ikke det kunne komme noen verre funksjon enn at hele bilen går i dvale når man skal hente posten i postkassa...

Kjempebra Polestar!!!»

Du er mye der, eller?

Du siterer for øvrig et kasus som ikke har forstått hvordan en helt basal funksjonalitet på bilen fungerer, og som ikke gjør annet enn å gjøre seg forlegen i full offentlighet. Det er veldig enkelt å aktivere prekondisjonering av bilen, og da selvsagt uten å sitte med døra åpen. Dette kan da også forhåndsprogrammeres om du vet når du skal ta fatt på kjøringen. Og snart kommer app'en...

Til TS vil jeg si at dersom VP, og de par ekstra milene ikke er viktig for deg, så er det liten grunn til å vente. Du later å være klar over de iboende svakhetene med den aktuelle elbilplattformen, og hvis dette er noe du kan leve med så er det bare å realisere. Du vil neppe angre, og all honnøren den har høstet, fra det jeg vil tro er relativt uhildede instanser, er med rette. For min del har den også vært fullstendig lytefri ila. sine 5.000 km, med unntak av to planlagte visitter til service-punktet. Langt over forventning mht. at dette er den første volummodellen fra en fersk produsent (om enn med tunge, svenske aner).
TM3P "FSD"

oivindg

Angående venting, så tenker jeg at elbil er der telefoner var i årene rundt 2010. Stadig nye modeller på vei med nye funksjoner. Du blir sittende lenge på gjerdet hvis du ikke kan leve med at det kommer noe bedre med en gang du har handlet.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Sitat fra: oivindg på lørdag 06. mars 2021, klokken 12:21
Angående venting, så tenker jeg at elbil er der telefoner var i årene rundt 2010. Stadig nye modeller på vei med nye funksjoner. Du blir sittende lenge på gjerdet hvis du ikke kan leve med at det kommer noe bedre med en gang du har handlet.

Da er det litt gøy å tenke på at dette er 12 år siden. Og det har selvsagt blitt noen mobiler og nettbrett på den tiden, som jeg har levd greit med toss skavankene man blir klar over etterhvert.

Og om vi må vente like mye/lenge på at elbiler skal bli "god nok" for selv etternølerne, så lever jeg godt med et "uferdig" produkt i 10 år til. Ja, det er mangler ved den jeg har, der manglende app-løsning, ingen krok (men kan ettermontere "lastekrok"), treg lading til 80+ % SOC (ok opp til 55-60 %) og at bilen er litt liten for ferieturer og harryshopping, som løses med takboks og sykler på taket. Med 80 kg taklast har man litt å gå på om man finner en lett takboks og pakker den lett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Sitat fra: oivindg på lørdag 06. mars 2021, klokken 12:21
Angående venting, så tenker jeg at elbil er der telefoner var i årene rundt 2010. Stadig nye modeller på vei med nye funksjoner. Du blir sittende lenge på gjerdet hvis du ikke kan leve med at det kommer noe bedre med en gang du har handlet.
Alternativet er å bestille Ioniq 5, som jeg landet en bestilling av takket være Hyundais fantastiske...(utrolig bra jobbet av de) lotteri, den har alt det en elbil "burde" ha, men vekker tilnærmet null begjær hos meg personlig. Gjerdet er jeg ferdig å sitte på, både skjegg og hår er grått for lengst :)

CorsoDante

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 06. mars 2021, klokken 15:08
Sitat fra: oivindg på lørdag 06. mars 2021, klokken 12:21
Angående venting, så tenker jeg at elbil er der telefoner var i årene rundt 2010. Stadig nye modeller på vei med nye funksjoner. Du blir sittende lenge på gjerdet hvis du ikke kan leve med at det kommer noe bedre med en gang du har handlet.
Alternativet er å bestille Ioniq 5, som jeg landet en bestilling av takket være Hyundais fantastiske...(utrolig bra jobbet av de) lotteri, den har alt det en elbil "burde" ha, men vekker tilnærmet null begjær hos meg personlig. Gjerdet er jeg ferdig å sitte på, både skjegg og hår er grått for lengst :)

Tipper det blir veldig bra. Få kompromisser, på papiret. Hadde fort valgt I5 selv, pr. i dag (som lotteri-vinner), med forbehold om kjøreegenskapene. Begjæret kan fort komme etter hvert... :)
TM3P "FSD"

elektro

Til trådstarter, løp og kjøp! :) Jeg synes Polestar 2 er en fantastisk gjennomført bil og utrolig mye for pengene, om du ikke trenger masse plass. Kort fortalt er alle dine bekymringer ubegrunnet.

Når det gjelder varmepumpe er det heller ikke bare fordeler med det; Den bråker mer, blir tregere varm- og hvis den er riktig effektiv, suger den batteriet tomt for varme, sånn at ladingen går saktere.

Ja, det gir noen prosent bedre rekkevidde. Men i praksis er i alle fall min kjøring ganske annerledes enn de testene jeg ser på YouTube. Når du kommer opp i en sånn rekkevidde og ladehastighet som Polestar 2 har, er denne uansett ikke noen begrensning for de fleste. (Med visse unntak, f.eks. dersom du kjører i Nord eller krysser land- og kontinenter ofte..) Du kommer lett til hytta, mellom byene i Norge og ikke minst på butikken. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Autodidact

Kjekk tråd å finne på toppen av forumet (når jeg først leste den).
Flere nyttige spørsmål, svar og erfaringer.

Håpet på flere nyttige/interessante tråder i Polestar 2 underforumet, men det er vel dessverre slik at «andre» merker/modeller har mer fokus sett i forhold til mengden solgte biler.

Men, men — det er da noe godt her.

Jeg har hatt en Tesla Modell 3 i to år nå, men får mer og mer lyst på Polestar 2. Det er en av to biler jeg virkelig liker, og den andre synes jeg ikke er verdt prisen (iPace).

Nei, jeg har faktisk aldri likt utseendet på Modell 3 noe særlig.
Kanskje hekken, ja — men fronten er nesten «pug ugly».

Har sett en del videoer og lest en del om Polestar 2, så jeg er ikke helt uforberedt, men har veldig lyst å prøve en i noen dager for å øke lysten til riktig nivå. Jeg handler sjelden på impuls.

Så om noen har en hvit i nærheten av Haugesund, gjerne med det litt lysere stoffinteriøret, så byttelåner jeg mer enn gjerne en dag og to. :)

Skal ikke kapre tråden, så her er litt i relasjon til hva som allerede var her:

Jeg skjønte ikke helt dette med «fjerning av vedlikehold på bremsene under kjøring».
Er det så at bilen bremset litt «normalt» ved regenerering før, men ikke gjør det nå?

Angående lydisolering så har jeg fått med meg i flere sammenligninger om at det er mindre kupestøy i Polestar 2 enn Modell 3.

Når har Polestar lovet tilgang til app'en, og hva har de eventuelt lovet den skal håndtere i starten?

Forbruk her hjemme i småkulda skremmer meg litt. Flere av de siste videoene jeg har sett ligger den litt vel høy i forhold til ytelsen på Modell 3, som nesten begynner å nyte batterikapasitet som sukkertøy når vi er rett over frysepunktet.

Hva er typisk forbruk på landevei 70/80 km/t i normalt norsk vår/høst og vintervær og utpå sommeren (10 grader og oppover)?

Håkon

BubbaJoFet

Sitat fra: Autodidact på tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:11

Jeg skjønte ikke helt dette med «fjerning av vedlikehold på bremsene under kjøring».
Er det så at bilen bremset litt «normalt» ved regenerering før, men ikke gjør det nå?

Angående lydisolering så har jeg fått med meg i flere sammenligninger om at det er mindre kupestøy i Polestar 2 enn Modell 3.

Når har Polestar lovet tilgang til app'en, og hva har de eventuelt lovet den skal håndtere i starten?
Polestar har tidligere hatt en automatisk funksjon som bruker bremseklossene til å rense bremseskivene for fukt, irr og skitt. Dette skjedde uten at en merket noe særlig til det under kjøringen, men hjelper mot rustdannelse og holder bremsene rene i tilfelle behov for bråbrems.
Polestar mener at de ser at bilene friksjonsbremses såpass mye at dette blir overflødig, frem til de har fjernet unødig friksjonsbremsing (antagelig optimalisering av regenerering/oppvarming av batteri).
Ikke alle deler den oppfattelsen :)

App vet ingen når kommer, men den skal være nøkkel til bilen og gi tilgang til forvarming av kupeen (kanskje batteri om bilen er plugget i lader?)

Rekkevidde:
https://elbil.no/test-av-polestar-2-nesten-til-topps-selv-med-mangler/

Kan også anbefale denne

https://www.youtube.com/watch?v=UIOCWAb1lgI om du ikke har sett den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA