Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OTA-oppdatering? (over-the-air)

Startet av Fjorden Baby!, fredag 05. mars 2021, klokken 10:26

« forrige - neste »

Fjorden Baby!

Elbil24.no skriver:

Ioniq 5 er naturligvis utstyrt med app, programmerbare ladetider, stemmestyring, varme i ratt og seter, og alt annet du forventer av en bil i dag. Det eneste vi finner merkelig er at de ikke har implementert OTA-oppdateringer, altså mulighet for å oppdatere programvare trådløst over nettet.

Dette er vel i så fall merkelig, man vet jo hvor viktig det er med jevnlig programvareoppdateringer på smartmobiler og Tesla.

Noen som vet om det stemmer at det ikke er OTA?


andy99

Forstår ikke helt dette maset rundt OTA. Det har et formål for biler som Tesla som ikke har krav om service. For andre biler som likevel skal inn til service både 1 og 2 ganger pr. år, ser jeg ikke helt poenget. Bilene fungerer helt fint i mellomtiden. Jeg har vel 4 utestående oppdateringer på min KONA og den fungerer helt fint uten..
NB, det går rykter om at forhandlere har bekreftet at OTA kommer på sikt.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ElAlf

Korrekt ut fra det Hyundai opplyser nå. OTA blir implementert på senere modeller (fra 2022?).
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

Majijus88

Det jeg opplever forvirrende er hvorvidt P45 bilene faktisk kommer klargjort for OTA, som aktiveres senere, eller om disse bilene faktisk mangler hardware til dette.

Syns det virker snodig å dytte ut en spesialutgave av en såpass "fremtidsrettet" bil uten OTA.

bno

Hadde samme tanker ref.de første Kona som kom uten Komm. del....

elhansen

På fb gruppa for samme bil er det nå bekreftet at det blir OTA på p45 også

kristianbergen

Av alle disse dager som gikk uten OTA, ikke visste jeg at det var selve livet.

Hvorfor er OTA et must? Karaokeanlegg og prompelyd på blinklys-funksjon, eller er det noe mer?

Leaf 2013

1000kwh

Sitat fra: kristianbergen på mandag 08. mars 2021, klokken 19:33
Av alle disse dager som gikk uten OTA, ikke visste jeg at det var selve livet.

Hvorfor er OTA et must? Karaokeanlegg og prompelyd på blinklys-funksjon, eller er det noe mer?
Og så langt strekker fantasien din? :o

Hva når apper skal oppdateres, ny funksjoner legges til og feil rettes? Eller tenker du at biler ikke skal bli smarte?

Olemann

#8
Artig psykologi her. 

De som VIL ha bilen, og fikk reservert, erkjenner at den ikke har OTA betegner dette som tull og unødvendig.

De som satte seg på lista kl. 10.11 og VILLE ha, men ikke fikk reservert, har funnet ut at bilen egentlig blir for dyr når man legger på vinterhjul og hengerfeste og at Kia CV og ID4 og TMY sikkert er like kjekke..

De som VIL ha bilen og fikk reservert og synes det er bittelitt dumt at ikke hundeburet og barnevogna passer, finner plutselig ut at man kan jo bare ta av hjulene på vogna og kjøpe en litt mindre hund....

osv....

feistydolphin

Er vel greit at det er sånn og ikke omvendt ;)

Mvh overbevist om at dette blir en kanonbil

danielmi

Så hva er fasiten nå? Får ikke P45 bilene OTA noensinne, eller blir det ettermontert/aktivert etter hvert?

Jorn01

#11
Ikke noen fasit i forhold til Ioniq 5/P45, men dette er hva man kan lese om saken på Hyundai sine sider: https://news.hyundaimotorgroup.com/amp/Article/Refine-Redefine-Hyundai-IONIQ-5-Leads-Lifestyle-and-Trend
SitatIONIQ 5 guarantees pleasant driving and a state-of-the-art electrification experience through a seamless UX. Even without a car key, you may unlock the door and start the engine by using a digital key registered in the smartphone application. You can also turn off IoT electronics such as air conditioning or lights in your house. Over-The-Air wireless navigation update system (OTA), which automatically updates software. Also, IONIQ 5's Dynamic Voice Recognition system accepts simple voice commands to conveniently control cabin A/C for a seamless user experience.
SitatNye Bluelink-funksjoner fra 1. oktober 2020
Oppdatering av bilens systemer er tilgjengelig fra 1. oktober 2020. De nye funksjonene og tjenestene i Bluelink kun blir tilgjengelig når du har oppdatert til riktig versjon av navigasjon og software i bilen. Dersom bilen din er omfattet av Hyundais MapCare-program, får du kart og software oppdatert på bilens neste service. Alternativt kan du kontakte forhandler for å få oppdatert kartene utenom service.
Online manual: http://webmanual.hyundai.com/STD_GEN5W/AVNT/KOR/English/index.html#

Blue Link: https://www.hyundai.no/bilhold/bluelink-app/

Barid Bel

Sitat fra: andy99 på fredag 05. mars 2021, klokken 10:37
Forstår ikke helt dette maset rundt OTA. Det har et formål for biler som Tesla som ikke har krav om service. For andre biler som likevel skal inn til service både 1 og 2 ganger pr. år, ser jeg ikke helt poenget. Bilene fungerer helt fint i mellomtiden. Jeg har vel 4 utestående oppdateringer på min KONA og den fungerer helt fint uten..
NB, det går rykter om at forhandlere har bekreftet at OTA kommer på sikt.

Det er nok en generell missforståelse at OTA betyr nye funksjoner og oppdateringer som Tesla har drevet med i årevis. Vanskelig å se for seg at mer tradisjonelle produsenter som Kia, Vw og andre kommer til å gi bort ekstra ytelse og funksjonalitet på samme måte.

Fordelen for produsentene (og oss forbrukere) er det både effektivt, økonomisk og tidsbesparende å kunne fikse eventuelle feil uten å måtte innom et verksted.

Har vi fått vite om ev6/ioniq5 er noe særlig smartere enn dagens generasjon? Alt som er nevnt i denne tråden er helt standard. Godt å slippe nøkkel.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

e-h

Naboens Polestar 2 ville ikke starte etter sist OTA oppdatering. Da ble det tauing og lånebil. Sånn sett så er det for meg helt greit at man kun oppdaterer infotainment og kart OTA. Ønsker ikke risiko over å stå fast på fjellet. Jeg vet jo jeg ikke klarer å la være å trykke oppdater knappen...

Barid Bel

Sitat fra: e-h på onsdag 12. mai 2021, klokken 09:39
Naboens Polestar 2 ville ikke starte etter sist OTA oppdatering. Da ble det tauing og lånebil. Sånn sett så er det for meg helt greit at man kun oppdaterer infotainment og kart OTA. Ønsker ikke risiko over å stå fast på fjellet. Jeg vet jo jeg ikke klarer å la være å trykke oppdater knappen...

Veldig godt poeng, selv om man er noenlunde interessert i tech så er det greit at akkurat bilen er litt kjedelig og pålitelig
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA