Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ford Mustang entry vs ID4 (1st)

Startet av OleBrummen, fredag 05. mars 2021, klokken 00:01

« forrige - neste »

OleBrummen

Vurderer ID4 1st (ikke max) mot Ford Mustang basis 2wd. (Minste batteri, 450 km rekkevidde)

Bilene er ganske like i pris, skiller få tusenlapper.

Føler ID4 kan ha litt mer plass bak, ta litt mer på henger, og ha takboks. Ser ellers litt kjedeligere ut...men er ikke vond å se på den heller.

Noen som tror man kvalitetsmessig kommer bedre ut med Mustang? Opplever dere som kjenner disse merkene at standard utstyr er bedre hos Ford vs VW?

hELgenen

Jeg har sittet i begge,prøvekjørt mach-e.
Rent praktisk synes jeg id.4 best av disse 2.
Mach-e har lite bagasjerom sammenlignet med id.4. Du sitter også bedre i id.4. Ellers vanskelig å skille. Mach-e har godt lydanlegg,større infotainment skjerm og frunk og ser definitivt mer utradisjonell ut. Personlig synes jeg mach-e 2wd var urolig på veien,slang enkelt ut med bakenden på glatt føre. Noen liker det slik,andre ikke. ID.4 sine kjøreegenskaper vet jeg ingenting om,men etter prøvekjøring av mach-e så fant jeg ut at seter og kjøreegenskaper på 2wd varianten samt lite bagasjerom gjorde den uaktuell for oss. Teslabjørn har testet 4wd varianten og gir den gode skussmål som elbil.  Nå kan du jo selv prøvekjøre mach-e og prøvesitte begge. Jeg ville gort det før valget tas.

turfsurf

Var og prøvekjørte mach-e i går, og tittet på ID.4. Skulle prøvekjøre den i morgen, men corona setter vel en stopper for det. Litt større bagasjerom i ID.4, men den største forskjellen var plassen i baksetet. Den var mye større i ID.4 (lengdemessig). Ellers var og baksetet en benk i mach-e, men jaggu ikke langt unna det i ID.4 eller.

Interiøret var IMO hakket bedre i mach-e, ID.4 ga virkelig ikke den premiumopplevelsen det har blitt skrytt av. Mye hardplast, og skjermene er skikkelig Fischer-price. Men skjermen i mach-e ser virkelig malplasert ut. Og den skulle vært litt vinklet, som den er nå så blir det veldig vinkel når man ser på nederste del av skjermen. Grafikken var og sånn litt ti år tilbake, ikke veldig pent. Dog virket det greit funksjonelt. På ID.4 var grafikken pen, men bittesmå skjermer igjen. Og når første trykk ga "please wait" blir man jo skeptisk.

Begge to synes jeg var pene biler å se på, ID.4 i hvit med 21" hjul var definitivt penere enn den blå lanseringsfargen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OleBrummen

#3
Nå har jeg prøvekjørt mach E og prøvesatt ID4.

Hva kan jeg si: begge er tiltalende visuelt, mach E lutt penere subjektivt i mine øyne.

Praktisk: «Litt mer plass» på alt i ID4, men små marginer. Største nedside er den lille skiluken og mangel på taklast på mach-e.

Kjøremessig herlig på mach, men følte en satt litt langt ned, ikke SUV følelse. Mer som Polestar.

Interiør: Her ble jeg veldig skuffet på ID4. Fornuftig...men kjedelig. Bare å sette på kaptein Sabeltann til ungene og høre dem rispe på plasten mens en kjører til Ikea. Setene var triste, cognac farge og stoff i prøvemodell fungere virkelig ikke. Ble seende billig ut.

Mach E har det mer eksklusivt. Og fremstår mer røff...sjelen i bilen er mer klassisk rock, laidback moro. En får følelsen av at det finnes noe mer i livet enn Ikea kjøttboller, fremstår ikke like kjedelig som ID4.

Må si jeg likte stor skjerm, men ser ulke vitsen med den uten Netflix etc. Utstyrsmessig var de ganske like, fikk ikke tester kjøreassistent på ID4 skul som på mach. (Som var god, fin advarsel om crazy syklisk da jeg rygget)

Alt i alt; ID4 er objektivt litt bedre på funksjonalitet med noen hårsbredd, men gir bare ikke samme «godfølelsen» som mach e når man sitter i den. Av disse to ville vi nok gått for mach-E. Konemor fikk samme vibes, for henne var ser ikke snakk om å velge funksjon over stil for henne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA