Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer  (Lest 1758 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14688
    • Vis profil
Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
« Svar #15 på: Tirsdag 13. Juli 2021, klokken 08:44 »
Interessant sammenligning av "the Wülser’sche Wampe"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14688
    • Vis profil
« Siste redigering: ſøndag 10. Oktober 2021, klokken 17:21 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14688
    • Vis profil
Sv: Peraves starter opp igjen med produksjon av Monotracer
« Svar #17 på: Lørdag 09. Oktober 2021, klokken 15:21 »
Og i Polen kan en lese dette oversatt av Google:

https://www.motocykl-online.pl/testy/MonoTracer-MTE-150-test,5263,1

MonoTracer MTE -150 - test

Den som kommer på MTE-150 bør gjennomgå opplæring for jagerflyger pluss et elektrikerkurs. Som belønning vil han bli teleportert i en elektrisk kapsel.

STEFAN KASCHEL 2012-01-20

Det er én ting som gjør den vanligvis rolige Roger Riedener rasende. Deretter snakker han raskere og høyere, gestikulerer og glemmer nesten å kjøre. "Jeg er opp til neseborene mine for å være en del av et freak -show!" Jeg føler meg som for mange år siden i et sirkus der en kvinne med tre pupper ble vist. Alle stakk nysgjerrige blikk på det. "


Den som fulgte med Riedener og såpefatet på veien, vil forstå hva den 57 år gamle sjefen i "MonoTracer of Switzerland" mente. Selvfølgelig forstår Roger også tilskuerne, og stirrer på beinet som en skurk mens en gul såpeskål glir forbi dem med en myk summende lyd. Ved stopp glir sidehjulene ut veldig raskt og døren åpner lydløst. Da forventer du i beste fall et møte med ET, og i verste fall et angrep av rasende martians rett fra Bugsie -kanin -tegneseriene. Til din overraskelse dukker det opp en hyggelig liten fyr i joggesko, shorts og baseballcap fra innsiden.

Fremtidens kjøretøy?
Når resten av verden ser på MonoTracers og deres eiere som eksentriske tohjulinger med pengefylte lommebøker og utsatt for merkelighet, ser Riedener det som fremtidens kjøretøy. “Med samme hastighet kommer vi alltid dobbelt så langt som bilen vår er økonomisk. Minst to ganger! " - sørge for.

Rekkevidde, ytelse, dynamikk - dette er begrepene som Riedener monotracerverdenen kretser rundt. Egentlig er han ikke konstruktøren, men Arnold Wagner - grunnleggeren av selskapet som produserer Ecomobile. Allerede på slutten av 1980 -tallet bygde han den første prototypen (da med en motor fra BMW K 100), tok den ut på gaten og gikk forbi alle hindringer på vei til puben. Rogers livsmotto er: "Så raskt som mulig, så langt som mulig og med lavest mulig energikostnad." Imidlertid forventet han aldri at dette emnet, på grunn av den fortsatt utilstrekkelige kapasiteten og effektiviteten til batteriene, etter 25 år ville være hovedpoenget under diskusjonen om den elektriske stasjonen.

Men hvor får Riedener en så ubegrenset tillit til kjøretøyets evner? I MonoTracer er verdien av dragkoeffisienten cw = 0,19, multiplisert med frontarealet på 0,99 m2, 0,19 og overstiger betydelig den utmerkede Suzuki Hayabusa (cw x areal = 0,30). Kombinert med den lave rullemotstanden som er typisk for en tohjuling, er denne verdien en stor fordel i kampen om økonomien. Dette er i stor grad bevist ved å vinne Automotive X-prisen i USA i en konkurranse som varer over tre måneder, der det under forhold som er typiske for daglig kjøring (stopp-og-kjør, kjøring på sideveier og motorveier, etc.), er mest energieffektive biler vinner. Det er en måleenhet MPGe (Miles per gallon bensinekvivalent), dvs. rekkevidden i miles tilbakelagt på en gallon drivstoff. MonoTracer oppnådde en verdi på 205,3 MPGe (som tilsvarer et forbruk på 1,14 liter per 100 kilometer). Dette var et mye bedre resultat enn alle vinnerne i de andre klassene (toseter: 102,5 MPGe, toseter side om side: 187,5 MPGe). Riedener tok til Sveits prisen på 2,5 millioner dollar og tilliten til at han var på vei til å oppnå kommersiell suksess.

Farts såpeskål

Når man ser på parametrene til MTE-150, er det umulig å være uenig i det. Den luftkjølte firepolede induksjonsmotoren er designet av det amerikanske selskapet AC Propulsion og leverer 204 hk, pluss et imponerende dreiemoment på 220 Nm tilgjengelig fra null omdreininger helt til 5000 o / min. Som et resultat akselererer 530 kilo MonoTracer fra null til 100 km / t på 4,5 sekunder, og etter ti sekunder viser hastighetsmåleren 200 km / t. Ved 240 km / t slår den av. Fleksibilitet er enda mer imponerende. Sykkelen akselererer fra 60 til 100 km / t på mindre enn to sekunder, fra 100 til 140 km / t på mindre enn 2,5 sekunder. Disse verdiene legger langt bak hver store sykkel vi noen gang har testet. Ved en konstant hastighet på 120 km / t forventes denne såpeskålen å bruke bare syv kilowattimer strøm, som med en batterikapasitet på 21 kWh gir en teoretisk rekkevidde på 360 kilometer. Etter det er alt du trenger å gjøre å lade batteriet med en lader koblet til en vanlig stikkontakt, som vil ta omtrent seks timer.

Med slike ytelser er det ingen overraskelse at Riedener ikke valgte det første supermarkedstorget som presenterte MonoTracer og trente sine kunder, men racerbanen i Brno. Fordi hvor ellers kan du nyte massive 52-graders kurver enn de glatte, lange kurvene der MonoTracer viser klørne?

Den yngste og kraftigste Riedener -prototypen når 272 hk (200 kW). Teoretisk sett er dette nok til å nå en hastighet på omtrent 370 km / t, og batteriets ytelse lar deg kjøre hardt i bare seks minutter. Selv på MotoGP-klassesporet er det mye, spesielt siden slike egenskaper ved en tohjuling er noe helt nytt.

Lydløst, helt fra starten, katapulerer motoren bilen med stor kraft. Bare den økende støyen fra hjulene og kraften som jeg presses inn i setet, vitner om motorens kraft. På de første testrundene i MTI -versjonen, dvs. med en forbrenningsmotor på 1200 cm3 fra BMW K 1200 LT, ble kjøredynamikken demonstrert ikke bare av økningen i motorhastigheten, men fremfor alt av nødvendigheten av å bytte gir. I den elektriske versjonen signaliserte hastigheten til Mono-Tracer det vanvittige tempoet som det neste hjørnet nærmet seg. Den gang var den eneste frelsen fra bakken å trykke ned den integrerte bremsesystempedalen med høyre fot. Ved å fordele vekten som gir større belastning på bakhjulet, kan maskinen trygt bremses.


Å kjøre MonoTracer er ikke så lett og krever trening. Dette kan, i tillegg til bilens pris, effektivt avskrekke potensielle kunder. Som alltid er de første meterne de vanskeligste av flere grunner. Den mest alvorlige av dem: ridning er en tohjuling, men uten mulighet for å bruke fot. I stedet kan sidehjulene trekkes ut og trekkes tilbake i riktig øyeblikk - akkurat som på en barnesykkel. Når du starter (når det gjelder en MonoTracer med forbrenningsmotor), slipp fotclutten forsiktig og setter i gang. I E-Tracer er dette selvfølgelig mye lettere. Her må du vente på det øyeblikket kjøretøyet vil gjenopprette balansen for å skjule hjulene med spaken på venstre ende av rattet. Det koster mye nerver, spesielt ettersom MonoTracer vipper farlig til venstre eller høyre. På en motorsykkel er dette ikke et stort problem, fordi vippingen kan korrigeres ved å balansere kroppen riktig. Men med MonoTracer, hvor du inntar en solsengsposisjon, kreves det en klar impuls fra rattet, slik at maskinen kan vippes raskt til den andre siden. Derfor, for nybegynnere, installerer Riedener massive krasjstenger med hjul som støtter Tracer i en helling på 30 grader (se bildet nedenfor). Hvis du klarer å ta av, vil MonoTracer betale deg tilbake med en stor injeksjon av adrenalin.

Bare for de rike
Men slik ekstrem kjøring er allerede MonoTracers videregående skole. I tillegg trenger selv erfarne motorsyklister intensiv trening, som først og fremst skyldes maskinens beskaffenhet. Du kan ikke bare komme deg inn og sykle, selv om MonoTracer er ansett som en motorsykkel ved lov og bare et førerkort i kategori A er nødvendig for å kjøre. Men anta at det ville være mulig - da ville mange frivillige ikke hoppe over et annet hinder. Riedener sang 94 000 euro for sin elektriske MonoTracer (levering tidlig i 2012, også i produksjon med en sekssylindret versjon fra BMW K 1600). Selv om du for disse pengene finner ABS, trekkraftkontroll, klimaanlegg, oppvarming og et bagasjerom (160 liter), er det nok ikke mange som har råd til foringen.
« Siste redigering: Lørdag 09. Oktober 2021, klokken 15:49 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no