Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

§25a - lader i sameie

Startet av Dyreborg, torsdag 04. mars 2021, klokken 16:55

« forrige - neste »

Dyreborg

Hei,

Jeg lurer på om noen har erfaring med forståelsen av teksten: "En seksjonseier som disponerer egen parkeringsplass på eierseksjonssameiets eiendom, har med styrets samtykke rett til å sette opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil i tilknytning til parkeringsplassen." i den kontekst, hvor man disponerer 2 parkeringsplasser og har 2 elbiler. Vil man da med loven i hånden ha rett til å sette opp 2 ladere?

TB

Hvordan loven skal tolkes er jeg usikker på.

I borettslag jeg bor har vi løst dette pragmatisk:
- Lastbalansering gjør at beboer kan montere to ladebokser, om de ønsker, kapasitet er ikke et problem.
- Det er satt en maks grense på to stk, så unngår en spørsmålet om flere.
- Det er noen som har to biler, de fleste velger å bytte om, eller har byttet plasser, slik at de kan lade bilen fra samme ladeboks.
- Uavhengig ladeplass, om en går fra 2 til 1 bil kan en bare beholde 1 plass. (plass må være i aktiv bruk.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wisd0m

Vi har ingen begrensning på dette i vårt sameie. Ingen har foreløpig trukket to kurser mot skapet frivillig derimot. Enten er det stasjonener med lastdeling (Easee Home) eller så bytter de. Har aldri hørt at dette er et problem. Har du fått nei av styret? Kan forstå det hvis du skal ha to kurser mot skapet og dermed forsyner deg med unødvendig mye effekt istedenfor å bruke bokser med lastddeling.

Tellus

Sitat fra: Dyreborg på torsdag 04. mars 2021, klokken 16:55
Hei,

Jeg lurer på om noen har erfaring med forståelsen av teksten: "En seksjonseier som disponerer egen parkeringsplass på eierseksjonssameiets eiendom, har med styrets samtykke rett til å sette opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil i tilknytning til parkeringsplassen." i den kontekst, hvor man disponerer 2 parkeringsplasser og har 2 elbiler. Vil man da med loven i hånden ha rett til å sette opp 2 ladere?

Litt snodig lovtekst da den egentlig kun gir seksjonseieren rett til å søke styret om å sette opp ladepunkt. Eneste forskjellen fra før er muligens at en seksjonseier ikke trenger å få gjennomslag i form av vedtektsending i sameiet. Hvis styret nekter er man uansett like langt virker det som.

emurof

Sitat fra: Tellus på fredag 05. mars 2021, klokken 10:03Litt snodig lovtekst da den egentlig kun gir seksjonseieren rett til å søke styret om å sette opp ladepunkt. Eneste forskjellen fra før er muligens at en seksjonseier ikke trenger å få gjennomslag i form av vedtektsending i sameiet. Hvis styret nekter er man uansett like langt virker det som.

Nei, styret har ingen muligheter til å nekte med mindre det er helt spesielle grunner til det. Det betyr at hvis en beboer krever lading, så er det i utgangspunkt styrets plikt å legge til rette for lading.

Tellus

Sitat fra: emurof på fredag 05. mars 2021, klokken 12:05
Sitat fra: Tellus på fredag 05. mars 2021, klokken 10:03Litt snodig lovtekst da den egentlig kun gir seksjonseieren rett til å søke styret om å sette opp ladepunkt. Eneste forskjellen fra før er muligens at en seksjonseier ikke trenger å få gjennomslag i form av vedtektsending i sameiet. Hvis styret nekter er man uansett like langt virker det som.

Nei, styret har ingen muligheter til å nekte med mindre det er helt spesielle grunner til det. Det betyr at hvis en beboer krever lading, så er det i utgangspunkt styrets plikt å legge til rette for lading.

Hvis det er tolkningen så må det finnes noe mer i form av en forskrift eller lignende.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Øystein16

Sitat fra: Dyreborg på torsdag 04. mars 2021, klokken 16:55
Vil man da med loven i hånden ha rett til å sette opp 2 ladere?
Det er mogeleg, men fordelingsnøklane/sameigebrøken kan medføre at du må betale dobbel kostnad - og på eventuell felles infrastruktur. Det er styret som må svare på det spørsmålet.

Lars C. Krogenæs

Kostnad skal som utgangspunkt fordeles etter vanlig fordelingsnøkkel. Det kan imidlertid være rimelig å dele etter nytte. Har man en liten leilighet med 2 parkeringsplasser er nytten dobbelt så stor som for en som har en stor leilighet men kun disponerer 1 plass. Dermed er det rimelig at man fordeler per plass.

Det bør ikke være noe hinder for å sette opp 2 ladebokser i et lastbalansert anlegg. Totalforbuket blir ikke noe større enn om man bytter på hvilken bil man lader.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA