Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eUP / citigo / mii vs lading på Easee 1 fas 32A

Startet av Vidar_S, onsdag 03. mars 2021, klokken 16:49

« forrige - neste »

Vidar_S

Heisann

Vi har en Skoda Citigo 2020-modell som har fått den omtalte oppgraderingen som gjør at bilen skal kunne lade med 32A på 1fas.

Vi har også en Easee montert utenfor som er koblet opp med 3fas 240V mot en 32A sikring.

Når vi lader Citigo'en på 3 fas og medfølgende ladekabel lader den med inntil 7,4kW som den skal, men om vi slår om til 1fas lading går den ned på 3,7. Har testet med flere ladekabler, deriblant den som vi bruker til å lade vår Hyundai Kona med og Kona'en lader med 7,4kW som forventet, så kabelen er det intet i veien med.

Det finnes jo opptil flere innlegg her som omhandler temaet og etter oppgradering av programvare skulle ikke 1fas lading opptil 7,4kW være noe problem. Det var også Møller enige i og de har både sjekket at oppgraderingen gikk som den skal og de har byttet laderen i bilen uten at det hjalp.

Etter femte besøk hos dem i dag virker det som om de har gått lei og de skylder nå på at dette er et kjent problem ved lading på Easee-bokser, men siden dette er første gang temaet dukker opp på tross av at jeg har nevnt Easee-boksen vår fra første stund klarer jeg ikke helt å stole på at det de sier er korrekt. De nektet også å teste 1fas-lading på verkstedet ettersom de "ikke visste om de hadde 32A".

Det store spørsmålet er da - Har noen her en eUP, Citigo eller mii og lader med 32A, 1fas på en Easee med mer enn 3,7kW?

PS  Jeg er klar over at jeg er litt vanskelig og at vi får korrekt ladehastighet med medfølgende ladekabel og Easee innstilt på 3fas, men det medfører samtidig at fruen i huset må bruke ladekabelen i bilen fremfor å benytte ladekabelen som til enhver tid står i Easee-boksen, og det er akkurat så mye arbeid at jeg mener det er verdt å reklamere på :)

-vidar S.

Elmo

#1
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 03. mars 2021, klokken 16:49
Det store spørsmålet er da - Har noen her en eUP, Citigo eller mii og lader med 32A, 1fas på en Easee med mer enn 3,7kW?
Det er flere tråder her ang dette, og det diskuteres på FB.

Her for eksempel
Sitat fra: Daruu på søndag 28. februar 2021, klokken 19:02
Min har vært inne nå for oppdateringer. Den ene var forsegling av batteriet, neste oppdatering av ladesoftware som støtter 7,2kw, den siste denne BMS oppdateringen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Vidar_S

Sitat fra: Elmo på onsdag 03. mars 2021, klokken 23:40
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 03. mars 2021, klokken 16:49
Det store spørsmålet er da - Har noen her en eUP, Citigo eller mii og lader med 32A, 1fas på en Easee med mer enn 3,7kW?
Det er flere tråder her ang dette, og det diskuteres på FB.

Her for eksempel
Sitat fra: Daruu på søndag 28. februar 2021, klokken 19:02
Min har vært inne nå for oppdateringer. Den ene var forsegling av batteriet, neste oppdatering av ladesoftware som støtter 7,2kw, den siste denne BMS oppdateringen.

Mja.. Spørsmålet mitt går ikke på støtte for 7,2kW, men et konkret spørsmål om noen klarer å lade med over 3,7kW på Easee med 1 fase og 230v. Som jeg skriver over skal oppdateringen allerede være installert.

magnus hjorthol

Hei Vidar.
Jeg har Easee som er låst til 32A, 1fas. Vår Mii electric (utlevert i mars 2021) tar bare 3,8kW. Veldig irriterende.
Har også en model 3, den tar 7,4 kW med samme kabel (og Easee boks)

Vidar_S

Sitat fra: magnus hjorthol på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:34
Hei Vidar.
Jeg har Easee som er låst til 32A, 1fas. Vår Mii electric (utlevert i mars 2021) tar bare 3,8kW. Veldig irriterende.
Har også en model 3, den tar 7,4 kW med samme kabel (og Easee boks)

Hyggelig å høre at man ikke er alene  ;D

Etter å ha testet lading på diverse andre ladebokser samt offentlig ladere og fremdeles bare oppnådd 3,7kW fikk jeg en ny telefon fra lokal Møller-avdeling og da skyldte de ikke lengre på Easee`en. Det siste er at det kan være Skoda-appen som «resetter seg» (eller noe sånt). De sa nå også at de tidvis hadde problemer med egne biler på 1fas-lading og 32A der appen nektet dem å justere lenger opp enn 16A, så det virker på meg som om den oppdateringen ikke er helt 100%.

Inntil videre venter vi i spenning på neste kapittel i sagaen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA