Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til ladeboks i egen garasje

Startet av Beamer Screamer, onsdag 02. juni 2021, klokken 21:20

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Beklager å poste dette spørsmålet i feil del av forumet, men under topicet Lading skjønte jeg verken spørsmålene eller svarene...

Etter å ha ladet den gode gamle iOn'en med stikkontakt og medfølgende ladekabel i alle år må iOn'en snart flytte ut av garasjen da jeg har kjøpt enda en fossilbil. Da blir den originale ladekabelen litt kort og jeg kan like gjerne få installert en ladestasjon for elbil.

Fra sikringskap i huset har jeg en kurs til garasjen (16A) mens det kommer to kabler inn i garasjen... Det er ikke så lett å se hvor de to kablene ender opp da de går gjennom div bokser etc. Men i garasjen har jeg i alle fall to ulike doble stikkontakter hvorav i det minste en må beholdes da den brukes til motoren til garasjedøren.

Hvilken ladestasjon kan anbefales til iOn, og som også funker til moderne elbiler? Om noen år blir det vel en elbil til, og det er fint å slippe å kjøpe ny ladestasjon hver gang jeg bytter bil.

Er det uproblematisk å lade en elbil utendørs i regnvær/tordenvær? Jeg ser for meg at komboen vann og strøm ikke er helt heldig, men jeg vil jo anta at bil og ladeutstyr er laget for å takle dette?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

espenri

Du får enkle ladebokser ned i 5000,-. De vil dekke behovet ditt for denne bilen. Hadde jeg vært deg ville jeg dog investerert i en boks hvor jeg er sikker på at den kan gi minst 32A på 1-fas, eventuelt 32A på 3-fas. Easee er en slik ladestasjon, men det finnes mange alternativer. Det koster et par tusen mer enn den absolutt billigste.

Uavhengig av det må du ha inn en elektrikker, og jeg ville sterkt vurdert å trekke en ny 32A kurs til ladeboksen for å være fremtidsrettet, da slipper du å erge deg over max 3.7kw lading i fremtiden når du skaffer deg en bil som tar 7.2kw eller mer.

De fleste ladestasjoner er laget for utendørs bruk og det er uproblematisk å lade i regnvær. Lyn og torden _kan_ ødelegge laderen i bilen. De fleste bilprodusenter og forsikringsselskap anbefaler å koble fra bil under tordenvær.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Beamer Screamer

Easee virker å være et bra alternativ ja. Takk for tips!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

arthur

Jeg tenkte også på å "greie meg" med en enkel ladeboks, men når man også tar med nødvendige utgifter til elektriker så ble ikke forskjellen så stor allikevel så endte (også) opp med en Easse, og er godt fornøyd med det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA