Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Lazer Elite 18 med "nærlysassistent" - "Matrix light"?

Startet av lars667, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:03

« forrige - neste »

lars667

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Contango

Flott om det fungerer med støtte for nærlysene også, men enig med deg. La oss se hvordan det fungerer i praksis før vi tar bølgen. Ser ut som du får ønsket oppfylt mht TB test.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

yurgh

Hvis dette er brukbart i praksis er det på toppen av ønskelisten min i år 👍

royturbodiesel

2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

TorT

Er det ingen som tenker over at når man går fra det enormt lyssterke fjernlyset, og over til et middels nærlys, så ser en ganske dårlig en stund.

Og jo eldre en er jo lenger tid tar det å justere om.

Bare noe jeg tenker på ihvertfall.

Mvh TorT

Contango

Sitat fra: TorT på lørdag 06. mars 2021, klokken 10:46
Er det ingen som tenker over at når man går fra det enormt lyssterke fjernlyset, og over til et middels nærlys, så ser en ganske dårlig en stund.

Og jo eldre en er jo lenger tid tar det å justere om.

Bare noe jeg tenker på ihvertfall.

Mvh TorT
Jeg har hatt den erfaringen med Lazer 18. Men virker som det er en aldersgreie og at yngre øyne ikke er så plaget av det. Vil hjelpe dersom nærlysene blir styrket ved denne løsningen men tror det bør testes først. Er ikke helt overbevist.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer


Contango

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. mars 2021, klokken 16:38
Pakkes ikke disse fulle av snø veldig raskt, med den flate fronten?
Nei, tvert i mot. De som har litt innfelt glass blir det, men Lazer er helt plane. Men de blir ganske skitne.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på lørdag 06. mars 2021, klokken 17:31
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. mars 2021, klokken 16:38
Pakkes ikke disse fulle av snø veldig raskt, med den flate fronten?
Nei, tvert i mot. De som har litt innfelt glass blir det, men Lazer er helt plane. Men de blir ganske skitne.
Takk for info

Neste versjon blir med spyler da

TorT

Sitat fra: Contango på lørdag 06. mars 2021, klokken 16:23
Sitat fra: TorT på lørdag 06. mars 2021, klokken 10:46
Er det ingen som tenker over at når man går fra det enormt lyssterke fjernlyset, og over til et middels nærlys, så ser en ganske dårlig en stund.

Og jo eldre en er jo lenger tid tar det å justere om.

Bare noe jeg tenker på ihvertfall.

Mvh TorT
Jeg har hatt den erfaringen med Lazer 18. Men virker som det er en aldersgreie og at yngre øyne ikke er så plaget av det. Vil hjelpe dersom nærlysene blir styrket ved denne løsningen men tror det bør testes først. Er ikke helt overbevist.

Her blir daglig leder i Norges optikerforbund sitert.  Tankevekkende at en i 40 årene er nærmere en 70 åring enn en 20 åring i nattsyn.

Google mørkesyn og alder selv. Kanskje litt for enkelt å tenke aldersgreie, gjelder ikke meg.

Bør absolutt testes, som du sier.

https://bobilverden.no/allerede-som-40-aring-er-nattsynet-sterkt-redusert/

Mvh TorT

royturbodiesel

Det jeg liker med disse, er at det ikke blir mørkt når fulltlyset skrus av. Lazer dimmer ned og endrer lysbildet slik at møtende trafikk ikke blendes.
Jeg har forøvrig kjørt med 14.000 Lumens LED lys på en 2020 Vito med ILS, og det har egentlig aldri vært noe problem med selvblending eller bråmørke med nærlys på denne i løpet av det snart halvannet året jeg har kjørt den. Så jeg tror det blir gullegod med Lazer på TM3P, selv om det vel strengt tatt ikke er nødvendig på denne, da nær og fjernlys faktisk er veldig bra, selv for mine 54 år gamle øyne.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

lars667

Blir spennende å høre hvordan det funker i praksis! Kanskje den gjør autodimminga på tm3 brukbar og?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Edison

Sitat fra: royturbodiesel på fredag 05. mars 2021, klokken 22:48
Bestilte disse i går.
Bare MÅ prøve. 18.000 Lumen...

Er du fornøgd med denne? Gir nærlysassistenten nokon merkbar effekt?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA