Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

MooCow

Eg ville gått for Ioniq 5.

Fordelar Ioniq 5:
- Mykje flottare å sjå på enn Y
- Vindauger med rammer
- Vindaugsviskarhendel og regnsensor som virkar
- Forhåpentlegvis ingen fantombremsing
- Tradisjonelt mindre tull med Hyundai enn Tesla.
- For min del er det langt til nærmaste Tesla Servicesenter, og fryktar at eg i tillegg måtte ha teke fleire turar dit enn eg måtte ha gjordt med Ioniq 5 til nærmaste servicesenter.

Fordelar Model Y
- Ladenettverket (med tilhøyrande låge ladeprisar)
- Netflix og andre morsomheitar på skjermen

Mest aktuelle bilar for min del om dagen: Kia CV, Hyundai Ioniq 5 og Tesla Model 3. I prioritert rekkefølgja.

feistydolphin

Ganske enig med siste taler. Her blir det nok en P45 fremfor en Model 3 (trenger ikke egentlig plassen i Y). Kjørt en del Ioniq og litt Model 3, og har veldig godt inntrykk av Hyundai. Litt kjedelig å miste hyppige software updates, men det er fler i familien som skal kjøre bilen, og de setter nok like gjerne pris på at ting ikke forandrer seg så ofte.

Fantombremsing er noe nær en deal breaker for min del. Det er stusslig at Tesla ikke har fått kontroll på det. Prøvekjørte en 3 i ca 100 km og opplevde 3 fantombrems, også etter at jeg stilte ned følsomheten på kollisjonsvarsel (eller noe i den dur, husker ikke akkurat). Meget tøft å selge inn en Tesla som alle i familien kommer til å være frustrert over på langtur når Ioniq 5 fremstår som et så solid alternativ. Da får vi heller klare oss uten promping, "TV-skjerm" og drømmen om selvkjøring... :/

Skulle også ønske at man kunne forventet bedre QA på de ferdige Teslaene, jamfør tidligere kommentar om at det er litt trist å kjøpe ny bil og måtte stille med en sjekkliste på ørten punkter for å være sikker på å fange opp alt...

Phuc

Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Majijus88

Etter snart to år med Model 3, sitter det noe inne å bytte vekk fra Tesla da mine erfaringer i hovedsak har vært gode. Eneste grunnen til at vi må bytte bil er plass da vi siden uttak har fått både hund og barn. Y virket i utgangspunktet som et naturlig valg, men syns prisen er noe stiv i forhold til hva den selges for i USA, noe som selvsagt kan forandres nærmere lansering.

Etter at jeg fikk tildelt en P45 tenker jeg mer og mer på Hyundai da de har bevist at de klarer å lage gode elbiler med Ioniq og Kona, samtidig som kvaliteten virker noen hakk over Tesla i forhold til konstruksjon. Tror det jeg ville savnet mest fra Tesla er:

  • Supercharger nettverket
  • Dog mode
  • Lydanlegget og infotainment

mfd

Sitat fra: Majijus88 på søndag 07. mars 2021, klokken 11:36
Etter snart to år med Model 3, sitter det noe inne å bytte vekk fra Tesla da mine erfaringer i hovedsak har vært gode. Eneste grunnen til at vi må bytte bil er plass da vi siden uttak har fått både hund og barn. Y virket i utgangspunktet som et naturlig valg, men syns prisen er noe stiv i forhold til hva den selges for i USA, noe som selvsagt kan forandres nærmere lansering.

Etter at jeg fikk tildelt en P45 tenker jeg mer og mer på Hyundai da de har bevist at de klarer å lage gode elbiler med Ioniq og Kona, samtidig som kvaliteten virker noen hakk over Tesla i forhold til konstruksjon. Tror det jeg ville savnet mest fra Tesla er:

  • Supercharger nettverket
  • Dog mode
  • Lydanlegget og infotainment

Interresante betraktninger.  Jeg tenker også at Tesla Model Y er for stivt priset i forhold til IONIQ 5. Byggekvalitet er jo særlig en utfordring for Tesla.  Men har hørt at det skal bli lagt bedre med bilene som blir produsert på den nye gigafactory i Berlin som er under bygging. 
Tenker også at Tesla er i en særstilling mht infotainment og ytelser.  Lydanlegget er også i en klasse for seg selv visstnok.

Syns IONIQ 5 ser bedre ut og har et flottere og mer elegant interiør. Liker særlig setejusteringsmulighetene, det virker veldig fleksibelt!  Samt at setene virker mer komfortabel en TMYs (hvor man ikke kan justere hodestøtten f.eks).

Forhåpentligvis er det en god kjøreopplevelse med IONIQ 5 (TMY skal visstnok være litt i overkant stiv) og overkommelige ytelser.  Litt trist at det ikke er OTA - det ser jeg som et absolutt pluss for TMY, som stadig vekk for oppdateringer (ny funksjonalitet, forbedringer etc).  Ladenettverket til Tesla er selvsagt også et pluss, men for mitt vedkommende vil det ikke spille noen stor rolle. Kommer i all hovedsak til å lade hjemme i garasjen.





IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

hELgenen

Et annet moment er at Tesla som selskap er i ferd med å kjøre seg rett på dunken mhp. miljøregnskapet etter at de prøver å renvaske Bitcoin. Det momentet teller for meg mye mer enn  vurderingen av selve bilen. For de som også vurderer den siden av regnskapet ville jeg vurdert å bruke min forbrukerkraft ved å kjøpe noe annet enn TMY.  Respekterer selvfølgelig at enhver skal få velge det en selv vil - men ikke sikkert alle er klar over veivalget Tesla gjorde for noen uker siden. En mulig måte å  vise sin mening på er å ytre seg ved handling når bilvalget skal tas.

z4rd

#21
Når du først er i gang så får du være nøye med bruken din av Paypal også, siden de aksepterer Bitcoin som betaling. Tok ikke Hyundai forhåndsbetaling via Paypal? ;)

Ellers vil nok miljøregnskapet tale til fordel Tesla sammenlignet med andre selskaper som produserer kjøretøy. Å slakte "miljømerkingen" til Tesla pga at de velger å plassere en god del cash som en valutareserve i Bitcoin blir litt tynn suppe...

Nok Off-Topic for min del...

Ioniq 5 og TMY er kule biler. Tror det dog primært vil være økonomiske hensyn, samt subjektiv smak og behag som kommer til å være avgjørende for hva folk velger av disse to. TMY vil jeg påstå er ett nivå mer praktisk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

feistydolphin

Dette med bitcoin er ikke off topic for min del. At Tesla gjør bitcoin mer lukrativt er et minus i min bok, likeens at de ikke har fagorganiserte arbeidere. Hvis to biler er like gode ellers kjøper jeg heller fra fagorganiserte og fra et firma som ikke hausser opp bitcoin...

turfsurf

Sitat fra: feistydolphin på søndag 07. mars 2021, klokken 15:27Hvis to biler er like gode ellers kjøper jeg heller fra fagorganiserte og fra et firma som ikke hausser opp bitcoin...
Tja, i min bok er produksjon og salg av fossilbiler mye værre enn litt investering i bitcoin. Og hvis man skal ta slike ting med i vurdering så kan det være greit å få med seg at Hyundai er mye mere enn en bilprodusent, og blant annet driver med kullgruver...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MooCow

Sitat fra: mfd på søndag 07. mars 2021, klokken 12:05
Sitat fra: Majijus88 på søndag 07. mars 2021, klokken 11:36
Etter snart to år med Model 3, sitter det noe inne å bytte vekk fra Tesla da mine erfaringer i hovedsak har vært gode. Eneste grunnen til at vi må bytte bil er plass da vi siden uttak har fått både hund og barn. Y virket i utgangspunktet som et naturlig valg, men syns prisen er noe stiv i forhold til hva den selges for i USA, noe som selvsagt kan forandres nærmere lansering.

Etter at jeg fikk tildelt en P45 tenker jeg mer og mer på Hyundai da de har bevist at de klarer å lage gode elbiler med Ioniq og Kona, samtidig som kvaliteten virker noen hakk over Tesla i forhold til konstruksjon. Tror det jeg ville savnet mest fra Tesla er:

  • Supercharger nettverket
  • Dog mode
  • Lydanlegget og infotainment

Interresante betraktninger.  Jeg tenker også at Tesla Model Y er for stivt priset i forhold til IONIQ 5. Byggekvalitet er jo særlig en utfordring for Tesla.  Men har hørt at det skal bli lagt bedre med bilene som blir produsert på den nye gigafactory i Berlin som er under bygging. 
Tenker også at Tesla er i en særstilling mht infotainment og ytelser.  Lydanlegget er også i en klasse for seg selv visstnok.

Syns IONIQ 5 ser bedre ut og har et flottere og mer elegant interiør. Liker særlig setejusteringsmulighetene, det virker veldig fleksibelt!  Samt at setene virker mer komfortabel en TMYs (hvor man ikke kan justere hodestøtten f.eks).

Forhåpentligvis er det en god kjøreopplevelse med IONIQ 5 (TMY skal visstnok være litt i overkant stiv) og overkommelige ytelser.  Litt trist at det ikke er OTA - det ser jeg som et absolutt pluss for TMY, som stadig vekk for oppdateringer (ny funksjonalitet, forbedringer etc).  Ladenettverket til Tesla er selvsagt også et pluss, men for mitt vedkommende vil det ikke spille noen stor rolle. Kommer i all hovedsak til å lade hjemme i garasjen.

Når det gjeld ytelsar så er jo P45 raskare enn Y LR. Om du skal ha performance må du jo legga til kr 55 000,- ekstra i forhold til LR.

turfsurf

Sitat fra: MooCow på søndag 07. mars 2021, klokken 16:46
Når det gjeld ytelsar så er jo P45 raskare enn Y LR. Om du skal ha performance må du jo legga til kr 55 000,- ekstra i forhold til LR.
Hvor har du det i fra? TMY LR og Ioniq 5 har vel så å si lik spec 0-100, toppfart ligger Ioniq 5 langt under TMY.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. mars 2021, klokken 16:43
Sitat fra: feistydolphin på søndag 07. mars 2021, klokken 15:27Hvis to biler er like gode ellers kjøper jeg heller fra fagorganiserte og fra et firma som ikke hausser opp bitcoin...
Tja, i min bok er produksjon og salg av fossilbiler mye værre enn litt investering i bitcoin. Og hvis man skal ta slike ting med i vurdering så kan det være greit å få med seg at Hyundai er mye mere enn en bilprodusent, og blant annet driver med kullgruver...

Når man famler ytterst på de lengste halmstråene kan det kanskje være på plass å oppfordre til å kjøpe elbil fra det merket som satser knallhardt på å endre en bransje. Selskapet som leverer 100% elektrisk og som jobber for å gjøre det så enkelt som mulig for kjøperne (bygger gigantisk ladenettverk). Istedenfor å handle fra selskapet som leverer noen få prosent som elbil og resten fossil?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Nettopp det som er poenget mitt. Å bruke dette bitcoin-argumentet er cherry-picking på høyt nivå.

Hyundai skriver 5.2s 0-62mph, mens Tesla oppgir 5,1s på TMY LR, og 3.7s på Performance.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

feistydolphin

Hvordan man vekter de ulike faktorene får være opp til hver enkelt.

Hyundai har naturligvis mye bagasje, som konglomerat med blant annet kull og en stor ICE-produsent, men de satser hardt på el og hydrogen. Tesla er på ingen måte utelukket for meg pga dette med bitcoin og fagforeninger, men jeg synes det er temmelig teit, rett og slett.

Som forbrukere, spesielt når det er ganske store investeringer vi putter inn i disse selskapene, synes jeg det er ålreit å ha en mening om mer enn bare sluttproduktet som triller ut fra forhandleren.

MooCow

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. mars 2021, klokken 16:55
Sitat fra: MooCow på søndag 07. mars 2021, klokken 16:46
Når det gjeld ytelsar så er jo P45 raskare enn Y LR. Om du skal ha performance må du jo legga til kr 55 000,- ekstra i forhold til LR.
Hvor har du det i fra? TMY LR og Ioniq 5 har vel så å si lik spec 0-100, toppfart ligger Ioniq 5 langt under TMY.

Ser at Hyundai har juster frå 5,0 til 5,2 sekund, uansett ganske likt ja. Toppfart veit eg ikkje kva Model Y har, men Ioniq har vel begrensa han til 180 km/t. Synest berre det var litt drøyt å seie at Model Y var i ei særstilling :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA