Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: andy99 på tirsdag 14. september 2021, klokken 21:48
Sitat fra: Enlace på tirsdag 14. september 2021, klokken 21:02
Byttet fra Tesla mod 3AWD til I5 Project 45. Har rukket å savne ladenettverk og kjørelengde. Var likevel rimelig fornøyd med I5 helt til min venn tok meg med i sin nye Mod Y forrige uke. Synes den var bra skrudd sammen og  bedre enn mod. 3 både interiør og plassmessig.

Etter kjøreturen angret jeg på at jeg kansellerte Mod Y. Det er en mer sporty bil, I5 minner meg mer om en komfortabel US bil som flyter avgårde. Det er en familiebil eller for den litt sedate og trygge.

Mod Y er kort og godt en kulere bil å kjøre selv om jeg fortsatt sklir litt på setet i kurver. Når den i tillegg har betydelig større lasteplass, lengre kjørelengde, bedre ladenettverk og ligger prismessig omtrent på samme nivå så blir den en vinner. Vurderer også at Mod Y vil holde seg bedre i bruktmarkedet. Den særegne I5 kan fort bli oppfattet som kjedelig. I konkurransen med Kia EV 6 og andre er jeg redd I5 kan bli en taper, ikke minst fordi de var kjipe på batteriet og ikke valgte 77,4 kwt batterier som den lanseres med i USA. Da ville den også ha ligget likt med Mod Y på kjørelengde.

Vel, så har jeg dummet meg ut igjen, ikke noe nytt sier min kone, som ville ha Mod Y! Ikke minst hadde jeg bløffet med at det var Dog Mode i I5, nå blir det helvete hver gang bikkja skal være 10 minutter alene i bilen.
Tror du skal være fornøyd med valget :).
MY er langt i fra noen perfekt bil. Nevner komfort, plastseter og støy som noen nøkkelord.. Men den har noen fordeler også.

Med tanke på at det er vesentlig mer model y på finn vs ioniq 5 så tror jeg det ikke blir vanskelig å selge ioniq 5 med minimalt tap men du hadde vel kanskje tidlig reservering på model y, nå er model y vesentlig dyrere enn ioniq 5.
Model 3 2019 LR Rwd

lars667

De siste IONIQ5 jeg har sett på finn, har kostet mer enn dagens Tmy, selv med noen km på telleren. Riktignok med hengerfeste og vinterhjul.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

advale

Sitat fra: Enlace på tirsdag 14. september 2021, klokken 21:02
Mod Y er kort og godt en kulere bil å kjøre selv om jeg fortsatt sklir litt på setet i kurver. Når den i tillegg har betydelig større lasteplass, lengre kjørelengde, bedre ladenettverk og ligger prismessig omtrent på samme nivå så blir den en vinner. Vurderer også at Mod Y vil holde seg bedre i bruktmarkedet. Den særegne I5 kan fort bli oppfattet som kjedelig. I konkurransen med Kia EV 6 og andre er jeg redd I5 kan bli en taper, ikke minst fordi de var kjipe på batteriet og ikke valgte 77,4 kwt batterier som den lanseres med i USA. Da ville den også ha ligget likt med Mod Y på kjørelengde.

Større lasteplass tror jeg er bare visuell synsbedrag. Når man åpner luken så ser det større ut, men folk ser ikke bakluken som skråler ganske mye på Y. TeslaBjørn har testet antall bananbokser og der får Y knapt 1 ekstra.  Lengre kjørelengde påvirker nok bare når man kjører i høy hastighet på motorvei. Ladenettverk er jo Tesla best på, men går rykter om at det skal åpnes for alle innen året.

Men kjøreoppsettet er ulikt satt opp på Y og I5 så da blir det opp til ens preferanser. Samt utseende er jo også subjektivt og en smakssak.

turfsurf

Sitat fra: advale på mandag 20. september 2021, klokken 16:19
Større lasteplass tror jeg er bare visuell synsbedrag. Når man åpner luken så ser det større ut, men folk ser ikke bakluken som skråler ganske mye på Y.
Er ikke mye til synsbedrag, I5 har og skrå bakluke. I tillegg har Y mye plass under gulvet og i frunk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

advale

Ja, man kan si at Y har både ditt og datt. Og man kan si det ser (mye) større ut, men resultatet av antall bananbokser lyver ikke.

turfsurf

Sitat fra: advale på mandag 20. september 2021, klokken 17:20
Ja, man kan si at Y har både ditt og datt. Og man kan si det ser større ut, men resultatet av antall bananbokser lyver ikke.
Nei, det sier jo hvor mange bananbokser man får inn i bilen.

Ikke så mye om hva man får med seg av assortert bagasje.

Klart, pakker man bagasjen i bananbokser er den jo fin.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moby666

Har hatt begge biler, tmy har større bagasjerom og lengre rekkevidde. Bortsett fra det er IONIQ5 bedre på så si alt. Synes faktisk at appen til Hyundai er bedre enn Tesla sin etter oppdateringen til Hyundai. Strømbruk når du bruker appen på tesla trekker appen langt ned for min del.

advale

#172
Det går faktisk nesten "perfekt" en bananboks på hullerommene til Y, så det er fordel for Y at testen utføres med bananbokser. Ingen målenheter er perfekte. Man kan alltid klage på hvilken som helst måleenhet og påpeker svakheter. Har tilgode å se noe bedre forslag enn bananbokser(som er lett å sammenligne)

Nå laster folk ikke helt opp til pipa, men stort sett til hode-støtten, så der triumfer selvsagt Y siden man ikke vil oppleve den skrå luken. Men om det skulle være nødvendig å toppe helt opp og max så vil jeg si bananboks-testen er mer enn bra nok som preferanse.

Tellus

Mulig at MY er en kulere bil å kjøre, men utseendemessig synes jeg I5 er svært mye kulere enn MY. Dette med forbehold om at jeg enda ikke har sett/lagt merke til MY i det fri. Første gang jeg så I5 tenkte jeg, gosh den var kul. Absolutt en kandidat hvis jeg dropper premiumsegmentet ved neste korsvei.

P.S. Antar jeg faktisk har sett opp til flere MY, men tipper de smelter inn i jungelen av andre teslaer.

Øyvind.h

#174
Sitat fra: moby666 på mandag 20. september 2021, klokken 17:28
Har hatt begge biler, tmy har større bagasjerom og lengre rekkevidde. Bortsett fra det er IONIQ5 bedre på så si alt.
Ettersom både en i familien og en kamerat har fått sin Y har jeg hatt gleden av å kikke nærmere på dem nylig. Det er definitivt mer bagasjeplass i Y ja. Høyere, romslig under gulv/på sidene og romslig frunk.
For å nærme seg må jeg kjøre setene i I5`en helt frem. Det hjelper, men da forsvinner også en del benplass. Merker også at bakdørene på I5`en er veldig lange, antakelig som følge av fleksibel rad 2. Det har vært litt upraktisk nå og da.

I helgen tok jeg I5 på langtur tur/retur Oslo-Trondheim. Med elektrisk fotskammel, god rekkevidde, ventilerte seter og romslig kupè ble det en fin tur med 5 pers og bagasje. Bagasjebehovet var begrenset, men vi fikk med oss det vi skulle med grei margin.

Det som trakk litt ned var når mørket falt på. Da merket jeg betydelig forskjell på Hyundai lys vs Mercedes/BMW.
Den andre nedturen var hurtiglading. Det gikk helt greit, men langt unna makseffektene som rapporteres. Så aldri noe mer enn 120-140kW, men den holdt effekten greit oppover. Men ser Model Y også har skuffet noen på det området.

Når det gjelder utseendet synes jeg I5 er veldig kul. Ble derfor litt overrasket når kona sa hun synes den var grusomt stygg. Samme sa en venninne av henne, så den er nå døpt Myrsnipa :D Hver synes best om egne barn. Jeg digger utseendet, men skulle nok ønske lysdesignet også ga godt lys og ikke bare så kult ut. Liker at bilen er romslig, men ikke så stor utvendig. Fleksibilitet når en trenger det er fornuftig.
Men - lang akselavstand merker jeg at har sine utfordringer på parkeringsplass. Da er det plutselig en stor bil som skal manøvreres, selv om den ikke er stor utvendig.

moby666 - hvordan vil du si lysene er i forhold til hverandre i mørket? Både nærlys og fjernlys.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jambo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. september 2021, klokken 18:29
...
Merker også at bakdørene på I5`en er veldig lange, antakelig som følge av fleksibel rad 2. Det har vært litt upraktisk nå og da.
...
Når det gjelder utseendet synes jeg I5 er veldig kul. Ble derfor litt overrasket når kona sa hun synes den var grusomt stygg. Samme sa en venninne av henne...
Bakdørene er kanskje litt lange, det hadde jeg ikke tenkt på før. Men jeg tror det kommer av at bilen skal se ut som en kompaktbil selv om den er en stor bil. Da må dørene være store i forhold til resten, slik det er på småbiler.

Utseendet på Ioniq 5 er, hvis jeg skal være litt diplomatisk, spesielt. Noen deler av bilen er kult som bare det, men hele pakken er litt snodig totalt sett. Synes den ser spesielt snodig ut når man kjører rett bak en. Men slik er det jo med mange biler, smak og behag. Kona mi hadde samme beskrivelse av Ioniq 5 da jeg spurte henne, som kona di 😄 jeg ble derimot ikke så overrasket...

ProsjektX

Andre som får flashback til Ford Scorpio når dere ser en TMY forfra...? Altså den siste modellen som floppa?  8)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Vaduz

Jeg får litt sånn «jetssons» følelse av de bilene, men ellers merker jeg at jeg ofte har vansker for å skille M3 og MY, når de kjører hver for seg på veien. Men både I5 og MY virker som fantastiske elbiler, det blir rett og slett personlig preferanse som avgjør, slik det bør være!

SurSnasen

Sitat fra: advale på mandag 20. september 2021, klokken 17:58
Det går faktisk nesten "perfekt" en bananboks på hullerommene til Y, så det er fordel for Y at testen utføres med bananbokser. Ingen målenheter er perfekte. Man kan alltid klage på hvilken som helst måleenhet og påpeker svakheter. Har tilgode å se noe bedre forslag enn bananbokser(som er lett å sammenligne)

Jo, jeg har en bedre sammenligning: VDA-standarden. Da får man de antall liter man har til rådighet, i stedet for noen fantasitall målt på en kreativ måte av en produsent. Bananesker er også en begredelig dårlig målestandard. De er på ca 45 liter, og har sin firkantede design som gjør at det i mange målinger blir store hulrom som ikke dekkes.
Sånn for å vise hvor feil det kan slå ut (både produsentens oppgitte tall og også bananeskemålingen) så har vi for Model Y:
- Tesla oppgir kapasiteten til å være 2100+ liter
- Antall bananesker Bjørn Nyland fikk plass til var 26 stykk. 26 * 45 liter = 1170 liter.

Altså er forskjellen på bananeskemålingen og Tesla-målingen nesten 1000 liter! Altså 45% lavere volum målt i bananesketesten enn hva Tesla selv oppgir...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 21. september 2021, klokken 09:01
Sitat fra: advale på mandag 20. september 2021, klokken 17:58
Det går faktisk nesten "perfekt" en bananboks på hullerommene til Y, så det er fordel for Y at testen utføres med bananbokser. Ingen målenheter er perfekte. Man kan alltid klage på hvilken som helst måleenhet og påpeker svakheter. Har tilgode å se noe bedre forslag enn bananbokser(som er lett å sammenligne)

Jo, jeg har en bedre sammenligning: VDA-standarden. Da får man de antall liter man har til rådighet, i stedet for noen fantasitall målt på en kreativ måte av en produsent. Bananesker er også en begredelig dårlig målestandard. De er på ca 45 liter, og har sin firkantede design som gjør at det i mange målinger blir store hulrom som ikke dekkes.
Sånn for å vise hvor feil det kan slå ut (både produsentens oppgitte tall og også bananeskemålingen) så har vi for Model Y:
- Tesla oppgir kapasiteten til å være 2100+ liter
- Antall bananesker Bjørn Nyland fikk plass til var 26 stykk. 26 * 45 liter = 1170 liter.

Altså er forskjellen på bananeskemålingen og Tesla-målingen nesten 1000 liter! Altså 45% lavere volum målt i bananesketesten enn hva Tesla selv oppgir...

Ikke for å kritisere Tesla-Bjørn. Jo forresten. Dersom jeg hadde levd av å teste elbiler, og produsenten av en eller annen grunn ikke gidder å få testet VDA med setene oppslått (på Model Y) så hadde jeg gått til anskaffelse / laget klossene som brukes når en tester ihht VDA. Om det så var å kjøpe EPS/XPS-plater og kappe opp klosser. Ville ikke kostet enormt verken å kjøpe platene eller å stable de inn. Ville og blitt en kul film i rask film når han hiver ut / teller opp...ville og blitt en fin haug...og så ville vi fått vite hva VDA-målet burde vært, og ikke bare 2100 liter med setene nede. Skjerpings, Bjørn! Smilefjes, ha ha...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA