Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

Øyvind.h

Da er Ioniq 5 på plass utenfor huset. Foreløpig godt inntrykk, men det skal bli artig å kjøre denne bilen en stund og bli kjent med den!
Ser de siste postene går på autopilot/feltholder. Denne testet jeg såvidt på vei hjem fra butikken. Alt for tidlig å konkludere da jeg må bruke den en stund først på forskjellige veier, men innledende test var helt elendig. På en moderat svingete småvei var bilen veldig usikker i feltet, og presterte å kjøre ut på hvitlinjen før jeg ikke turte mer og styrte tilbake. Virkelig usikker og ikke noe jeg kan stole på merker jeg. Men - det er egentlig aaalt for tidlig å konkludere annet enn at BMW`en gjorde en mye bedre jobb på den strekningen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moby666

20" er ihvertfall ikke noe bedre på TMY vs 19" Satt på med en TMY 20" fra Tønsberg til Oslo i går og det bråket helt sinnsykt. For meg er TMY helt ubrukelig pga støy og den stive fjæringen. Mulig det er bedre med 18"

lars667

Med 20", hadde han da standard 20" fra Tesla, med Pilot sport ev? Skal jo ikke være så ille de. Også vs 20" pilot sport ev på IONIQ5?

Må si jeg setter pris på støybildet i IONIQ5-en, med unntak av torturgnissing i førerdør om morgenen på grusvei. Ellers har tyske Nico lagt ut en IONIQ5 vs TMY-video, bare uten kjøring:

https://www.youtube.com/watch?v=OSxkB_CSI5A

Han er veldig Tesla-fan, men han har gode poenger på en del. Jeg synes Hyundai burde fått til mer både av oppbevaring og i programvare. Håper igjen at de forbedrer sistnevnte.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Testet en TMY på 19" mot min IONIQ5 med 20" i går. Noen observasjoner:

* TMY er overraskende stille. På grus/vaskebrett var det  0 rakling og gnissing. Det er det dessverre litt for mye av i IONIQen, spesielt i førerdør er det en veldig irriterende ulyd. Synes også lydbildet var helt greit på e6 i 90-110.
* TMY har det gode, "naturlige" skyvet som fortsetter og fortsetter. Det er ikke helt like bra på IOINQen.
* TMY har bedre plass bak, og høyere baksetebenk. Det er en helt annen klasse på bagasjeplassen, selv om bananbokstesten til TB liksom viser noe annet.
* TMY har fortsatt irriterende autopilot/cruisekontroll, selv om den er flinkest til å holde seg rett i fila. I5 har den fordel at du kan bestemme hastigheten helt selv (ja, vet at det er en setting for å "holde gjeldende fart" i Tesla, men det driter den en lang marsj i hvis den finner det for godt).
* I5 har en langt "triveligere" og åpnere kabin for fører og passasjer i alle fall foran
* I5 har _mye_ bedre seter, det er en helt annen liga. Jeg plagdes aldri med setene i 2020 TM3, men her satt jeg ikke så veldig godt. Kanskje pga den høye posisjonen og at puta er litt kort. Setene er (for meg) også litt klamme, og de er litt trange i rompeputa (skulle slanka meg). I5 har fantastisk gode seter. De blir heller ikke stekeplater i sola.
* Mange nevner bedre plass for bena til de bak i TMY. Det stemmer. Men jeg syntes også "riserne" til framsetene så litt jalla ut. Er sikkert bare meg, det er jo praktisk med plassen.
* Lysbildet til TMY er noe bedre/bredere på fjernlys, men med litt småirriterende rutemønster (ocd). Gjør seg med ekstralys på begge, men ikke nødvendig for de fleste.
* TMY er nok noen hakk mer effektiv under kjøring enn I5, det kan vi ikke stikke under en stol. Snittforbruk på lånebil 140Wh/km, mot 170ish på I5 de siste 1000+ km på innlandsveier.

Jeg kunne nok levd godt med TMY, men det var også veldig godt å sette seg i IONIQ5-en etterpå. Opplever det som avslappende å kunne ha lane assist og acc uten at bilen skrur av alt så fort du svinger litt selv, kjører forbi etc.

Så da må en bare velge hvilke fordeler/ulemper som er viktigst. Den perfekte bil finnes fortsatt ikke.

Og jo, IONIQ5 er kulest utenpå :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Hen9ng

Jeg kan legge til et argument for Ioniq 5, den er vanntett. Bakluka til Y tålte visst verken maskinvask eller vask med høytrykksspyler. Lakk vann som bare det inn i bagasjerommet. Ikke videre imponert...

Lars667; Sikker på at det ikke er noe gærent med førerdøren din for jeg har ikke klart å registere denne lyden du nevner. Vet du hva det er som lager lyden?

lars667

Jo håper det er noe de kan fikse hos sulland.

Ellers føles ratt og styring bedre og mer uanstrengt på I5 synes jeg.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

z4rd

Jeg synes Ioniq 5 ser spennende ut, men da jeg fant ut at den kun har 60/40-deling av baksetet ble jeg skuffet. Tredelt baksete slik som TMY har er utrolig praktisk, og er defintivt noe jeg savner i TM3.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

lars667

Enig i det. TMY har klart smidigere bagasjeromsløsning, men jeg liker ikke at den ikke kommer med rollo. Ser en kan få kjøpt noe jallamekk både av rollo og gitter. Det jeg likte veldig godt med TM3, var at jeg kunne stæsje masse greier i bagasjerommet uten å ha det usikret i kupeen. Fikk det også ut av syne (= ut av sinn).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

DagfinnN

Sitat fra: Hen9ng på mandag 06. september 2021, klokken 23:02
Jeg kan legge til et argument for Ioniq 5, den er vanntett. Bakluka til Y tålte visst verken maskinvask eller vask med høytrykksspyler. Lakk vann som bare det inn i bagasjerommet. Ikke videre imponert...
Hvor har du dette fra?
Kan eksisterende eiere av Y bekrefte dette?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Hen9ng

Selvopplevd erfaring etter hyttetur med en kompis nye modell Y. Men Tesla kom raskt på banen og var helt enig at det ikke hørtes bra ut. Blir fikset denne uka. Kommentaren om fordel Ioniq var ment humoristisk da dette åpenbart er en glitch.

nordmannisverige

En ikke helt uvanlig "glitch".
Finns mange historier/videoer av eiere som viser utett MY.
Spesielt overgang takrute/frontrute og rundt bagasjerommet. At vann samles innenfor bakdørene er også ikke uvanlig.

lars667

Ikke helt bra resultater for TM3 i forskjellige varianter her. IONIQ5 RWD blir på høyde med en LR (AWD) der Tesla ikke bryter sammen, om jeg ikke misforstår helt. Det er vel fare for at TMY ikke håndterer disse situasjonene så mye bedre enn 3.

https://youtu.be/2tVv-ewb-cc
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Enlace

Byttet fra Tesla mod 3AWD til I5 Project 45. Har rukket å savne ladenettverk og kjørelengde. Var likevel rimelig fornøyd med I5 helt til min venn tok meg med i sin nye Mod Y forrige uke. Synes den var bra skrudd sammen og  bedre enn mod. 3 både interiør og plassmessig.

Etter kjøreturen angret jeg på at jeg kansellerte Mod Y. Det er en mer sporty bil, I5 minner meg mer om en komfortabel US bil som flyter avgårde. Det er en familiebil eller for den litt sedate og trygge.

Mod Y er kort og godt en kulere bil å kjøre selv om jeg fortsatt sklir litt på setet i kurver. Når den i tillegg har betydelig større lasteplass, lengre kjørelengde, bedre ladenettverk og ligger prismessig omtrent på samme nivå så blir den en vinner. Vurderer også at Mod Y vil holde seg bedre i bruktmarkedet. Den særegne I5 kan fort bli oppfattet som kjedelig. I konkurransen med Kia EV 6 og andre er jeg redd I5 kan bli en taper, ikke minst fordi de var kjipe på batteriet og ikke valgte 77,4 kwt batterier som den lanseres med i USA. Da ville den også ha ligget likt med Mod Y på kjørelengde.

Vel, så har jeg dummet meg ut igjen, ikke noe nytt sier min kone, som ville ha Mod Y! Ikke minst hadde jeg bløffet med at det var Dog Mode i I5, nå blir det helvete hver gang bikkja skal være 10 minutter alene i bilen.

andy99

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 07. september 2021, klokken 09:48
Sitat fra: Hen9ng på mandag 06. september 2021, klokken 23:02
Jeg kan legge til et argument for Ioniq 5, den er vanntett. Bakluka til Y tålte visst verken maskinvask eller vask med høytrykksspyler. Lakk vann som bare det inn i bagasjerommet. Ikke videre imponert...
Hvor har du dette fra?
Kan eksisterende eiere av Y bekrefte dette?
MY holder rimelig tett i vask, noen dråper fra en passasjerdør er alt på min. Rammeløse vinduer er ikke de beste til å tette.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

Sitat fra: Enlace på tirsdag 14. september 2021, klokken 21:02
Byttet fra Tesla mod 3AWD til I5 Project 45. Har rukket å savne ladenettverk og kjørelengde. Var likevel rimelig fornøyd med I5 helt til min venn tok meg med i sin nye Mod Y forrige uke. Synes den var bra skrudd sammen og  bedre enn mod. 3 både interiør og plassmessig.

Etter kjøreturen angret jeg på at jeg kansellerte Mod Y. Det er en mer sporty bil, I5 minner meg mer om en komfortabel US bil som flyter avgårde. Det er en familiebil eller for den litt sedate og trygge.

Mod Y er kort og godt en kulere bil å kjøre selv om jeg fortsatt sklir litt på setet i kurver. Når den i tillegg har betydelig større lasteplass, lengre kjørelengde, bedre ladenettverk og ligger prismessig omtrent på samme nivå så blir den en vinner. Vurderer også at Mod Y vil holde seg bedre i bruktmarkedet. Den særegne I5 kan fort bli oppfattet som kjedelig. I konkurransen med Kia EV 6 og andre er jeg redd I5 kan bli en taper, ikke minst fordi de var kjipe på batteriet og ikke valgte 77,4 kwt batterier som den lanseres med i USA. Da ville den også ha ligget likt med Mod Y på kjørelengde.

Vel, så har jeg dummet meg ut igjen, ikke noe nytt sier min kone, som ville ha Mod Y! Ikke minst hadde jeg bløffet med at det var Dog Mode i I5, nå blir det helvete hver gang bikkja skal være 10 minutter alene i bilen.
Tror du skal være fornøyd med valget :).
MY er langt i fra noen perfekt bil. Nevner komfort, plastseter og støy som noen nøkkelord.. Men den har noen fordeler også.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA