Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

nordmannisverige

Vel og bra med stort bagasjerom i Model Y, men hvor mye får dere laste i Norge?

I Sverige er MYLR(MiC) registrert med 2371kg "totalvikt" og 2056kg "tjänstevikt", noe som gir usle 315kg "til overs" for kone, barn og bagasje.

Dette syns jeg virker veldig lite, og mange kommer til å få problem med å (lovlig) transportere sitt skiutstyr og tenåringsbarn til Sälen i vinter.

RJK

Sitat fra: moby666 på mandag 09. august 2021, klokken 12:59
For meg så virker ikke Utlity Mode ferdig utviklet. Der går feks ikke å låse bilen, når du setter den på. Dette kan overstyres med å gjøre det fra appen, men tungvint.
Anbefaler at man setter seg inn i ting, før man langer ut med kritikk. Spesielt åpenbart blir dette når man kommer med noe som helt klart ikke stemmer.

Det er riktignok ikke 100 % rett frem, men dette er en funksjon jeg bruker ofte i Kona, og Ioniq 5 er nok ikke dårligere på dette.

Trikset er at man må sitte i bilen, og låse med sentral-låseknappen i førerdøra. Så låser man opp førerdøra med manuell låseknapp (vippebryter ved døråpneren). Gjør man ikke den øvelsen, så låses alle dører opp. Når man så er utenfor bilen og lukker døra, så løser man ut den fysiske nøkkelen fra keyfob med en liten bryter på baksiden. Med nøkkelen i hånden så kan man så låse førerdøren.

Dette kunne selvsagt vært enda enklere og bedre, spesielt om den merker om nøkkel er i bilen eller ei. Altså burde den ha kunne låst bilen med keyfob uansett om man gjør dette fra innsiden eller fra utsiden. Men, at det ikke går å låse bilen med Utility Mode aktivert, er altså bare ren og skjær uvitenhet. Som man sier, RTFM (eller sjekk Youtube...).  ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

moby666

Til ettertanke; Hyundai tar 5000 for å oppgradere til 20" med de fantastiske Pilot Sport 4 dekkene, Tesla tar 18.500 for det samme...

moby666

Har forøvrig både TMY og IONIQ5, så skal bli litt artig å sammenligne. Begge bilene har sine fordeler, men holder nok IONIQ5 et hestehode foran på de fleste områder...

Øyvind.h

Blir artig dette :) Jeg får Ioniq 5 samtidig som en i familien får sin Y. Det blir spennende å se/teste dem litt side om side.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lars667

Teslabjørn bytta til 18-toms med 235-dekk før rekkeviddetest, fordi han syntes fjæringa blir for hard med 19 og 20 tommere på Y... Ganske pussig for en testeer å bytte dekk, men det sier vel litt om komfort på TMY vs. I5.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

nordmannisverige

Sitat fra: lars667 på onsdag 01. september 2021, klokken 11:04
Teslabjørn bytta til 18-toms med 235-dekk før rekkeviddetest, fordi han syntes fjæringa blir for hard med 19 og 20 tommere på Y... Ganske pussig for en testeer å bytte dekk, men det sier vel litt om komfort på TMY vs. I5.
Er TMY typegodkjent for 18" i Norge?
Ioniq 5 er ikke det, men det finnes allerede de som tilbyr 18" til Ioniq 5 i Norge.
Kan man bli straffet om man blir tatt med for små felger? Forenklet forelegg, eller ryker man på EU-kontrollen?

Mvh
Genuint nysgjerrig.

Limodriver

Her gjelder vanlige regler. Ikke mer enn 5% differanse i rulleomkrets, hjulene må ikke stikke utenfor skjermene, ikke ta bort i noe under sving eller ellers, tilfredsstille last- og fartsindeks. Innpress må heller ikke endres mer enn 7mm(litt usikker, men mener det var 7mm).

Med andre ord, er en glad i komfort og rekkevidde ville jeg byttet til 18 toms hjul.


nordmannisverige

Sitat fra: Limodriver på onsdag 01. september 2021, klokken 14:13
Her gjelder vanlige regler. Ikke mer enn 5% differanse i rulleomkrets, hjulene må ikke stikke utenfor skjermene, ikke ta bort i noe under sving eller ellers, tilfredsstille last- og fartsindeks. Innpress må heller ikke endres mer enn 7mm(litt usikker, men mener det var 7mm).

Med andre ord, er en glad i komfort og rekkevidde ville jeg byttet til 18 toms hjul.
Så uansett hva som står i vognkortet, så kan man bytte så lenge avviket i rulleomkretsen er maks +-5% i forhold til standard dekkdimensjon angitt?

pberg

Det er en rekke krav som må tilfredstilles, som f.eks. load index, hastighetsmerking, skjerming av hjul, innpress på felg osv. Men så lenge du er innenfor alle kravene i kjøretøyforskriften, så er det i prinsippet fritt fram.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

nordmannisverige

Sitat fra: pberg på torsdag 02. september 2021, klokken 07:26
Det er en rekke krav som må tilfredstilles, som f.eks. load index, hastighetsmerking, skjerming av hjul, innpress på felg osv. Men så lenge du er innenfor alle kravene i kjøretøyforskriften, så er det i prinsippet fritt fram.
Takk, nå er jeg litt klokere. Går man ned i felgstørrelse så er man vel begrenset av at den fysisk skal få plass med kalipere etc, går man opp så er det ofte en hjulbue i veien.
Men om jeg forstår det rett, så finnes det altså både 18" og 21" som kan passe, og er lovlige på, min kommende Ioniq 5.
Hvorfor velger Hyundai å skrive inn 2 ulike dekkdimensjoner i dokumentasjonen, hvorfor ikke bare 1? Eller 4?

Radial

Kan ihvertfall bekrefte at bagasjeplass i TMY er betydelig bedre enn Ionic 5, med stor margin. Pluss ekstra plass under gulvet og frunk.

Derimot er det betydelig mer hjulstøy i TMY på 19". Vindstøy er svært lite av, når asfalten er ny og fin suser det ikke noe egentlig, men grov asfalt-lyd er betydelig.

En annen ting er at TMY er veldig stiv, mye stivere enn Ionic 5. Bare litt vaskebrett på veien, så spretter du nesten rundt som en blodsenka Audi på bakkelitthjul.
Droppa etter tips lufttrykk til 39psi fra 42, hjalp veldig mye på både støy og fjærkomfort. Spretter ikke rundt lenger.

Infotainment-systemet er 10x mer lettvint enn Ionic, cruise control (Autopilot) er dog ikke særlig bra, fordi du kan ikke deaktivere funksjoner... Og Lane assist (auto steer) er faktisk fremdeles på BETA stadiet på Tesla, ganske overraskende for ett system som har vært i drift i snart 10år?

Totalt sett dekker TMY transport-behovet bedre enn Ionic, men bismaken av støy/komfort og Cruise control er betenkelig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Forstmann

At autopiloten til Tesla er merket beta tror jeg er for å unngå problemer med krav fra brukere fordi programvaren ikke er perfekt. Den selges jo som Full Self Drive.... Brukes på eget ansvar. Min erfaring er at autopiloten på Tesla er mye bedre en på Ioniq 5, på Tesla styrer bilen faktisk av seg selv, og sier fra tydelig når den skrur av. På Ioniq 5 bare deaktiverer assistenten når den ikke klarer å henge med lenger, typisk i midten av en sving. Den sjangler også mer mellom ytterkantene noen ganger.

På den annen side har jeg ikke opplevd fantombremsinger eller plutselig hastighetsreduksjon på Ioniq 5, det var et problem på Tesla, spesielt på nyere veier, feks Stange-Moelv.

lars667

AP og acc på TM3 var så plagsom at jeg måtte skru den av på langtur. Spesielt med henger vak. Direkte pinlig når en har med passasjerer.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Radial

Jeg har uten sammenligning også en MG ZS, som klarer ACC helt uten ett eneste problem. Kan til og med bytte fil og den holder fila uten at jeg må reaktivere noe som helst.
Den bare virker, så lenge det er striper på veien vel og merke (ellers mister du autosteer).

Så Tesla har malt seg litt inn i ett hjørne med denne Autopiloten, men det er støy som er ett soleklart minus for TMY på ihvertfall 19" Hankook.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA