Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

WE Charge

Startet av amrois, onsdag 03. mars 2021, klokken 08:55

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Thob på mandag 12. april 2021, klokken 11:40
Sitat fra: Turist på mandag 12. april 2021, klokken 11:11
Hele hurtigladingsystemet begynner å blir totalt uoversiktlig.
Vi burde kreve at leverandørene kunne holde seg til en betalingsløsning. Siden ID.4 kom i hus, har det blitt mere aktuelt å dra på langtur enn det var med e-Golfen . Satt derfor et par timer en kveld for å registrere Elbilforeningens ladebrikke hos så mange som mulig. Kom tilslutt til 11 forskjellige steder den var registrert. Et par av dem ba egentlig om registrering i en App, men alle  (unntatt WeCharge) kunne løse det etter en email til kundeservice (ønsker ikke ikke en drøss apper som jeg kun bruker et fåtall ganger).
Men jeg gruer meg allerede til kredittkortet løper ut om et par år (eller jeg av en annen grunn trenger et nytt).
Tror neppe jeg husker påloggingsinfo til leverandørene da.

Begynner å ha et høyt prioriert ønske om bruk av bankkort. Så kan man heller ha rabatter koblet til de forskjellige leverandørene

Dette er en av hovedgrunnene til at jeg trolig ikke kommer til å gå for id4 som jeg har vurdert, men fortsette med Tesla. Dette med lading/betaling/drifting av ladere er natt og dag i forhold

Jeg er helt enig i at de andre aktørene har mye å lære av Tesla på ladeområdet - har har utvilsomt enkleste løsning på dette. Når det er sagt, så synes jeg det er mye overdreven pessimisme rundt det å kjøre andre elbiler. Jeg har kjørt elbil i over 6 år nå og jeg kjører mye (sist år 30-40.000 km med mye langtur og lading) Det er svært sjeldent de siste par årene at det er noe problem med ladere eller ladebrikker. Har man elbilforeningen eller møller sin ladebrikke i tillegg til We charge kort og bruker en time første gang på å registrere seg, så er det gjort. Da har man svært enkel start og stopp av lading som fungerer ! De få gangene jeg har opplevd tendenser til kø hos Ionity har det vært samme situasjon hos Tesla rett ved, dette har vært ekstreme utfartsdager. Men jeg håper som sagt ionity og de andre strekker seg mer etter Tesla som forbilledlig setter ut flere ladere per stasjon enn de andre. Her må spesielt Ionity følge opp i takt med de enorme mengdene Ionity merkene kommer til å selge fremover!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

jonnyjb

Sitat fra: Thob på mandag 12. april 2021, klokken 11:40
Sitat fra: Turist på mandag 12. april 2021, klokken 11:11
Hele hurtigladingsystemet begynner å blir totalt uoversiktlig.
Vi burde kreve at leverandørene kunne holde seg til en betalingsløsning. Siden ID.4 kom i hus, har det blitt mere aktuelt å dra på langtur enn det var med e-Golfen . Satt derfor et par timer en kveld for å registrere Elbilforeningens ladebrikke hos så mange som mulig. Kom tilslutt til 11 forskjellige steder den var registrert. Et par av dem ba egentlig om registrering i en App, men alle  (unntatt WeCharge) kunne løse det etter en email til kundeservice (ønsker ikke ikke en drøss apper som jeg kun bruker et fåtall ganger).
Men jeg gruer meg allerede til kredittkortet løper ut om et par år (eller jeg av en annen grunn trenger et nytt).
Tror neppe jeg husker påloggingsinfo til leverandørene da.

Begynner å ha et høyt prioriert ønske om bruk av bankkort. Så kan man heller ha rabatter koblet til de forskjellige leverandørene

Dette er en av hovedgrunnene til at jeg trolig ikke kommer til å gå for id4 som jeg har vurdert, men fortsette med Tesla. Dette med lading/betaling/drifting av ladere er natt og dag i forhold

Jeg har gjort samme som Turist, bare med NAF-brikke istedenfor Elbilforeningen sin. Det er helt greit å hurtiglade når man bare kan bruke den samme RFID-brikken stort sett overalt (bruker We Charge brikken for Ionity, though, for bedre pris). Tesla har en overlegen hurtigladeopplevelse, jeg håper virkerlig vi som ikke kjører Tesla etterhvert kan komme nærmere en slik opplevelse også. Selv hurtiglader jeg for sjeldent til at dette blir viktig nok til å velge Tesla kontra noe annet.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Øyvind.h

#17
Sitat fra: Turist på mandag 12. april 2021, klokken 11:11
Hele hurtigladingsystemet begynner å blir totalt uoversiktlig.
Vi burde kreve at leverandørene kunne holde seg til en betalingsløsning. Siden ID.4 kom i hus, har det blitt mere aktuelt å dra på langtur enn det var med e-Golfen . Satt derfor et par timer en kveld for å registrere Elbilforeningens ladebrikke hos så mange som mulig. Kom tilslutt til 11 forskjellige steder den var registrert.
I min app-liste har jeg;
Fortum
Circle K
ABRP
Chargemap
E.On drive,
Ladestasjoner
Mer
InCharge
LadeNå
Plugshare
Ionity
Shell Recharge
Bilkraft
Kople
Maingau (utgår)
El Oslo kommune
Bilspesifikk app

Hos flere av disse er kortdata lagret, noe som ikke er ideelt. Flere/alle har brukernavn/passord lagret, noe som heller ikke er ideelt.
Så langt har jeg vært borti kort som utløper, kort som er blitt sperret, identitet som må bekreftes +++. Og ikke bare for egen del. På en vesentlig andel av hurtigladersesjonene er jeg kommet i snakk med folk som sliter med lading, være seg defekt stolpe, utløpt kort, trøbbel med bil/stasjon eller lignende. På Fortum, CK og Ionity Øyer i romjula.

For tunge brukere/entusiaster fungerer dette helt greit. For folk flest - ikke helt bra.
Med forrige bil fikk jeg med et merkespesifikt kort som dekket flere ladere. Det fungerte greit og jeg trengte ikke gjøre noe for at det skulle virke hos forskjellige operatører. Men det fungerte ikke hos alle operatører. Og det ble enda et brukersted jeg måtte ha kontroll på, selv om det da ble det prefererte med oversikt rett i bilappen over historikk, priser osv.
En kan ta jobben med å legge inn en brikke hos flere operatører, men du har fortsatt risikoen med identitet/sperrede kort/bruker hos mange aktører.

Kaoset på brikkefronten og ladekøer styrer ikke mitt merkevalg, men det skyldes at jeg hurtiglader relativt sjeldent og kan leve med kaos og kø noen få ganger i året. Bekjente har helt motsatt syn og nekter å kjøpe bil som er avhengig av kommerse nettverk før de har fått skikk på betalingsløsninger og kapasitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Jeg har aldri hurtigladet i større omfang og stort sett forholdt meg til 2 aktører og det har fungert ok via apper.
Har forsøkt et par andre aktører via drop in - f.eks Circle K - men har rett og slett gitt opp da jeg ikke har hatt tålmodighet til å laste ned nok en app, event. registrere RFID brikke osv. Jeg orker rett og slett ikke stå å rote mer enn ca 10 sek (ja - det er omtrent så lang tålmodighet jeg har). 

Men jeg ser jo at jeg bør gjøre noe for å komme i en bedre flytsone med alle aktørene her.
Så hva anbefales egentlig å gjøre gitt at man kjører rundt i ID.4?

Det første jeg ser VW mener en bør gjøre er å avklare hvilken av følgende avtaler en bør inngå mhp Ionity :

* We Charge free - 8.4 kr/kwh - ingen månedsavgift
* We Charge go - 4.4 kr/kwh - ingen månedsavgift første år - deretter 79 kr. mnd
* We Charge plus - 1.6 kr/kwh  - 109 kr/mnd

Nå frekventerer jeg ikke så mye der disse ionity laderene står - ei heller der BKK/Lyse har sine - så sånn sett frister mest go løsningen første år. Men så skal man kanskje på ferietur til sommeren og da kan det jo hende man skal innom Ionity laderene på veien....Og da må en kanskje bare ha dette We Charge kortet registrert på en eller annen av de nevnte avtalene..

Men hva er egentlig den beste universale løsningen i dag gitt at man vil stoppe og lade når man har behov og ikke ønsker å tenke på hvem som eier/drifter laderen eller hva det koster? Jeg har erfaring fra elbilforeningens brikke - det var vel i 2014 eller der omkring - men den synes jeg fungerte dårlig da den ikke fungerte overalt slik de sa den skulle - så den skrotet jeg. Så finnes det en god løsning slik at en f.eks ikke trenger å frykte for sommeren og ferietur?

Ser at en før meg her har brukt mange minutter på å registrere seg mange steder - men det ønsker jeg altså å slippe - ønsker ikke å ha visa kortet mitt liggende i så mange systemer...

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på mandag 12. april 2021, klokken 19:35
Jeg har aldri hurtigladet i større omfang og stort sett forholdt meg til 2 aktører og det har fungert ok via apper.
Har forsøkt et par andre aktører via drop in - f.eks Circle K - men har rett og slett gitt opp da jeg ikke har hatt tålmodighet til å laste ned nok en app, event. registrere RFID brikke osv. Jeg orker rett og slett ikke stå å rote mer enn ca 10 sek (ja - det er omtrent så lang tålmodighet jeg har). 

Men jeg ser jo at jeg bør gjøre noe for å komme i en bedre flytsone med alle aktørene her.
Så hva anbefales egentlig å gjøre gitt at man kjører rundt i ID.4?

Det første jeg ser VW mener en bør gjøre er å avklare hvilken av følgende avtaler en bør inngå mhp Ionity :

* We Charge free - 8.4 kr/kwh - ingen månedsavgift
* We Charge go - 4.4 kr/kwh - ingen månedsavgift første år - deretter 79 kr. mnd
* We Charge plus - 1.6 kr/kwh  - 109 kr/mnd

Nå frekventerer jeg ikke så mye der disse ionity laderene står - ei heller der BKK/Lyse har sine - så sånn sett frister mest go løsningen første år. Men så skal man kanskje på ferietur til sommeren og da kan det jo hende man skal innom Ionity laderene på veien....Og da må en kanskje bare ha dette We Charge kortet registrert på en eller annen av de nevnte avtalene..

Men hva er egentlig den beste universale løsningen i dag gitt at man vil stoppe og lade når man har behov og ikke ønsker å tenke på hvem som eier/drifter laderen eller hva det koster? Jeg har erfaring fra elbilforeningens brikke - det var vel i 2014 eller der omkring - men den synes jeg fungerte dårlig da den ikke fungerte overalt slik de sa den skulle - så den skrotet jeg. Så finnes det en god løsning slik at en f.eks ikke trenger å frykte for sommeren og ferietur?

Ser at en før meg her har brukt mange minutter på å registrere seg mange steder - men det ønsker jeg altså å slippe - ønsker ikke å ha visa kortet mitt liggende i så mange systemer...

We charge kort er fint å ha dersom man skal lade hos ionity. Go avtalen er perfekt første året dersom du lader opp til 7-8 ganger per år hos Ionity. Lader du 7-8 ganger eller mer vil Plus avtalen lønne seg, selv med løpende mnd gebyr hele året. Jeg satte opp et excel ark for å regne ut dette. Den dagen bilferier nedover Europa blir mulig, er også We Charge kort meget bra med tilgang til over 150.000 ladepunkt og billig ionity lading med rett avtale variant.

Er ikke ionity lading aktuelt, så er møller sin ladebrikke meget fin å ha. Kan brukes hos alle aktører i Norge. Elbilforeningen sin er like bra, men begge disse krever at man bruker en halvtime på å registrere seg hos aktualle selskap før bruk. Da har du bekymringsfri og enkel lading i år etter år.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av at det er ladekaos og brikkekaos, eller at det er noe risiko knyttet til å registerere visa kortet hos de seriøse lade selskapene. Har holdt på med dette i 6-7 år og aldri opplevd problem med kort belastning eller annet.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Daniel_0007

Sitat fra: Kjellegolf på tirsdag 13. april 2021, klokken 10:14
Sitat fra: hELgenen på mandag 12. april 2021, klokken 19:35
Jeg har aldri hurtigladet i større omfang og stort sett forholdt meg til 2 aktører og det har fungert ok via apper.
Har forsøkt et par andre aktører via drop in - f.eks Circle K - men har rett og slett gitt opp da jeg ikke har hatt tålmodighet til å laste ned nok en app, event. registrere RFID brikke osv. Jeg orker rett og slett ikke stå å rote mer enn ca 10 sek (ja - det er omtrent så lang tålmodighet jeg har). 

Men jeg ser jo at jeg bør gjøre noe for å komme i en bedre flytsone med alle aktørene her.
Så hva anbefales egentlig å gjøre gitt at man kjører rundt i ID.4?

Det første jeg ser VW mener en bør gjøre er å avklare hvilken av følgende avtaler en bør inngå mhp Ionity :

* We Charge free - 8.4 kr/kwh - ingen månedsavgift
* We Charge go - 4.4 kr/kwh - ingen månedsavgift første år - deretter 79 kr. mnd
* We Charge plus - 1.6 kr/kwh  - 109 kr/mnd

Nå frekventerer jeg ikke så mye der disse ionity laderene står - ei heller der BKK/Lyse har sine - så sånn sett frister mest go løsningen første år. Men så skal man kanskje på ferietur til sommeren og da kan det jo hende man skal innom Ionity laderene på veien....Og da må en kanskje bare ha dette We Charge kortet registrert på en eller annen av de nevnte avtalene..

Men hva er egentlig den beste universale løsningen i dag gitt at man vil stoppe og lade når man har behov og ikke ønsker å tenke på hvem som eier/drifter laderen eller hva det koster? Jeg har erfaring fra elbilforeningens brikke - det var vel i 2014 eller der omkring - men den synes jeg fungerte dårlig da den ikke fungerte overalt slik de sa den skulle - så den skrotet jeg. Så finnes det en god løsning slik at en f.eks ikke trenger å frykte for sommeren og ferietur?

Ser at en før meg her har brukt mange minutter på å registrere seg mange steder - men det ønsker jeg altså å slippe - ønsker ikke å ha visa kortet mitt liggende i så mange systemer...

We charge kort er fint å ha dersom man skal lade hos ionity. Go avtalen er perfekt første året dersom du lader opp til 7-8 ganger per år hos Ionity. Lader du 7-8 ganger eller mer vil Plus avtalen lønne seg, selv med løpende mnd gebyr hele året. Jeg satte opp et excel ark for å regne ut dette. Den dagen bilferier nedover Europa blir mulig, er også We Charge kort meget bra med tilgang til over 150.000 ladepunkt og billig ionity lading med rett avtale variant.

Er ikke ionity lading aktuelt, så er møller sin ladebrikke meget fin å ha. Kan brukes hos alle aktører i Norge. Elbilforeningen sin er like bra, men begge disse krever at man bruker en halvtime på å registrere seg hos aktualle selskap før bruk. Da har du bekymringsfri og enkel lading i år etter år.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av at det er ladekaos og brikkekaos, eller at det er noe risiko knyttet til å registerere visa kortet hos de seriøse lade selskapene. Har holdt på med dette i 6-7 år og aldri opplevd problem med kort belastning eller annet.


Vel man burde ikke ha kort info lagret mange steder, sjansen for at en av de kan bli hacket er stort, skjedde med sony et par år siden
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

#21
Ja angrep på selskaper, datatyveri mm er relativt utbredt dessverre. Det er litt naivt å tro at registrering hos (fort vekk) et  tosifret antall selskaper med persondata, epostadresse/passord, kortinformasjon ikke medfører noe risiko fordi en selv synes alt er fint. Chrome har en grei innebygget funksjon for oppfølging av lagrede passord, men de fanger pt ikke opp kortdata. Tokenisering av kort som foregår nå avhjelper noe, men det er ikke så mange aktører som er over på den plattformen foreløpig.

Selskapene har forskjellig tilnærming til både lagring og datasikkerhet. Det er ikke mange dagene siden jeg leste et varsel om at Plugsurfing muligens var utsatt for datatyveri, men det har jeg ingen sikre kilder på foreløpig. Regner ikke med noen her har persondata, kortinformasjon eller annet der. Eller? Og alle bruker forskjellige passord-kategorier ift tjenester og innhold slik at datainnbrudd i en tjeneste ikke medfører tilgang noen andre steder, evt. kun steder med samme type data lagret slik at tyvene ikke kan gjenbruke påloggingsinfo til andre mer kritiske tjenester?

At en og annen tung bruker/entusiast velger å se på situasjonen som helt fin og flott bryr meg lite, da jeg har så mange bekjente og familiemedlemmer med elbil nå at jeg vet de ikke klarer å se objektivt på saken. På toppen av egne erfaringer, erfaringer jeg plukker opp fra andre når jeg lader osv. Det fungerer bra nok for meg, men lar ikke mine beste opplevelser, min teknologiske forståelse og løsningsorienterte natur sette standarden for hvordan jeg opplever hurtiglading per i dag. Bildet er mye mer nyansert, og det er ugunstig i å ikke jobbe for en forbedring og forenkling av situasjonen med mål om at elbil skal bli enklere og bedre for alle på langtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Det bare MÅ bli enklere.
Et kort eller app som alltid virker overalt

daktari

Uansett er diffen 1.året 2,8,-/kWh på Ionity. For de 1308 kronene Plus koster i året får du altså redusert pris pr kWh svarende til 467 kWh på Ionity, sammenlignet med Go. Du må altså lade 467 kWh før man sparer penger. Har jeg regnet riktig nå?
Det er vel ca 230 mils forbruk ladet - kun på Ionity.

År 2 er diffen i ladpris lik, men abo koster bare 360 mer for plus. Da er man break even etter 128 kWh ladet på Ionity.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. april 2021, klokken 12:51
Uansett er diffen 1.året 2,8,-/kWh på Ionity. For de 1308 kronene Plus koster i året får du altså redusert pris pr kWh svarende til 467 kWh på Ionity, sammenlignet med Go. Du må altså lade 467 kWh før man sparer penger. Har jeg regnet riktig nå?
Det er vel ca 230 mils forbruk ladet - kun på Ionity.

År 2 er diffen i ladpris lik, men abo koster bare 360 mer for plus. Da er man break even etter 128 kWh ladet på Ionity.

Ja, jeg mener du tenker riktig her. Første året er Go avtalen bra for dem som lader 8-10 ganger årlig/ca 470 kwh totalt per år hos Ionity. Lader man mer enn det vil Plus avtalen lønne seg selv med løpende gebyr hver måned året gjennom. Etter første året er Go avtalen en helt annen sak og vil neppe lønne seg for mange. Kommer selvsagt an på Plus gebyret, går det opp igjen til 180 kr, så vil Go avtalen muligens lønne seg for dem som lader få ganger hos ionity. Mye å holde styr på her, jeg hadde foretrukket en enklere prismodell/feks betalt 3-4 kroner per kwh fastpris uten noen gebyrer  :)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

hakotorg

Slik jeg ser det nå kommer jeg nok til å gå for go det første året og så gå over til free og heller lade andre steder etter det. Andre lynladere koster jo ca det samme samme som go uten månedsavgiften.

Kjell Salvigsen

#26
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:24
Ja angrep på selskaper, datatyveri mm er relativt utbredt dessverre. Det er litt naivt å tro at registrering hos (fort vekk) et  tosifret antall selskaper med persondata, epostadresse/passord, kortinformasjon ikke medfører noe risiko fordi en selv synes alt er fint. Chrome har en grei innebygget funksjon for oppfølging av lagrede passord, men de fanger pt ikke opp kortdata. Tokenisering av kort som foregår nå avhjelper noe, men det er ikke så mange aktører som er over på den plattformen foreløpig.

Selskapene har forskjellig tilnærming til både lagring og datasikkerhet. Det er ikke mange dagene siden jeg leste et varsel om at Plugsurfing muligens var utsatt for datatyveri, men det har jeg ingen sikre kilder på foreløpig. Regner ikke med noen her har persondata, kortinformasjon eller annet der. Eller? Og alle bruker forskjellige passord-kategorier ift tjenester og innhold slik at datainnbrudd i en tjeneste ikke medfører tilgang noen andre steder, evt. kun steder med samme type data lagret slik at tyvene ikke kan gjenbruke påloggingsinfo til andre mer kritiske tjenester?

At en og annen tung bruker/entusiast velger å se på situasjonen som helt fin og flott bryr meg lite, da jeg har så mange bekjente og familiemedlemmer med elbil nå at jeg vet de ikke klarer å se objektivt på saken. På toppen av egne erfaringer, erfaringer jeg plukker opp fra andre når jeg lader osv. Det fungerer bra nok for meg, men lar ikke mine beste opplevelser, min teknologiske forståelse og løsningsorienterte natur sette standarden for hvordan jeg opplever hurtiglading per i dag. Bildet er mye mer nyansert, og det er ugunstig i å ikke jobbe for en forbedring og forenkling av situasjonen med mål om at elbil skal bli enklere og bedre for alle på langtur.

Hvis du leser mitt innlegg over, så er jeg også stor tilhenger av å gjøre dette enklere enn det er i dag - at Tesla har laget en standard de andre bør følge. En felles betalingsportal for alle norske ladeaktører hadde vært en god start. Jeg har jobbet iherdig på forskjellige felt for å få en del av aktørene til å få enklere prismodeller og ladeløsninger, helt enig i at det må bli bedre!

Jeg har ingen teknisk bakgrunn og startet helt på null da jeg kjøpte elbil for ca 7 år siden. Det var litt prøving og feiling i starten, men man blir selvsagt erfaren etter hvert. Jeg har også møtt mange som har knotet og feilet på ladestasjoner, dette er stort sett nye og uerfarne elbil eiere. Elibil/Kundeundersøkelser viser at feilprosent på ladesesjoner er svært liten nå og kundetilfredsheten er god. De første årene var dette langt dårligere.

Jeg mener at både bransjen og bilforhandlerne har et ansvar de dessverre ikke alltid følger opp - de bør gi nye kunder god informasjon og legge til rette for lettest mulig lading. Mange Møller forhandlere deler nå ut universal ladebrikker som man kan bruke på alle ladestasjoner i Norge, sammen med en liten brosjyre som enkelt forklarer hvordan man registrere brikken hos ladeselskapene. Følger man den enkle metoden, så vil jeg påstå at lading ikke er komplisert og kaotisk.

Jeg kjenner også utallige naboer, slekt, kollegaer, venner mm som har kjøpt elbiler de siste årene. Ja, noen opplever feil i starten , men kjenner meg som sagt ikke igjen i at det jevnt over er så "kaotisk" og at "folk flest" finner det så vanskelig dette med lading. Vanskelig helt i starten ja, men så går det faktisk stort sett bra.

Ja, Visa kort er kanskje risikabelt å legge inn rundt omkring. Men er man skeptiske til det, så er det jo mange tjenester man ikke kan bruke etter hvert. Det kreves jo visa kort til veldig mye nå. Du kan gjerne kalle meg naiv, men jeg velger å stole på banken og følge rådene der. Jeg registrerer meg hos sikre og seriøse aktører, men kan selvsagt oppleve svindel en gang i fremtiden. Så lenge jeg utviser normal forsiktighet, så velger jeg å stole på systemene og med en mest mulig normal tilnærming til dette. Har i løpet av de siste 10 årene opplevd et svindel forsøk etter en rundreise i USA, da ordnet Visa og banken min opp.

Jeg støtter alle krefter som jobber med å gjøre lading enklere - det trengs! Men vi må heller ikke nærmest skremme folk fra å kjøpe elbiler ved å fortelle hvor vanskelig og komplisert dette er. God, saklig informasjon og et mest mulig nyansert bilde av virkeligheten er det beste, der kan vi vel alle bli bedre  :)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

ID4

Veldig enig med Kjell. Har kjørt elbil omtrent like lenge, og har klart meg fint på alle ladestasjoner rundt omkring i landet. Selv uten å være Tesla eier.

Opplever at en del har "hørt" at dette er vanskelig. Men det er vel fjæra som har blitt til en hel binge med høns.

Men jeg har et ønske om at de forenkler og går mer over til at vi kan bruke betalingskort direkte på laderen slik vi en gang gjorde da vi betalte "sinnsykt" mye for en tank med bensin.

hELgenen

Sitat fra: HelEl på tirsdag 13. april 2021, klokken 20:49
Opplever at en del har "hørt" at dette er vanskelig. Men det er vel fjæra som har blitt til en hel binge med høns.

Men jeg har et ønske om at de forenkler og går mer over til at vi kan bruke betalingskort direkte på laderen slik vi en gang gjorde da vi betalte "sinnsykt" mye for en tank med bensin.

Tja- kjørt siden 2014 - når det kommer til lading er det ingenting som er like enkelt som Tesla sin løsning.
Det jeg synes jeg irriterende hos alle andre er rett og slett betalingsløsningene og prisstrukturen - en app her og en annen der - en brikke der og et kort der - og hva blir sluttprisen? Og hva lønner seg egentlig? Ionity er jo verstingen her - der kan en få alt fra billige spesialavtaler for enkelte merker til dyre drop in løsninger. Jeg satt her i kveld og begynte å fundere på en ionity avtale med binding og begynte å surfe rundt for å finne ut av dette. Jeg ble regelrett sprø - ulike priser for ulike bilmerker - ulike prismodeller for ulike bilmerker - startpakker her og der.  Fast kwh pris og kwh pris + tidsledd pris og ulik pris for ulike effektstørrelser. Den verste følelsen en kan få er jo å føle seg lurt - og det er akkurat den følelsen ladeoperatørene nå lokker frem i meg. Jeg føler vi kundene blir rundlurt hver gang vi bruker lading langs veien. Heldigvis er dette noe jeg bruker svært sjelden så sluttsummen i det hele blir jo sikkert ikke så ille - men den ekle følelsen av å kanskje bli avspist med en dårligere deal enn nødvendig...ja den klarer de ikke å fjerne...

daktari

Nå kommer vel slik autostart-lading med EQSen i overimorgen.

Men da må de ha en betalingsordning, slik Tesla har. Åpenbart en fordel for Tesla å ha alt in-house, inkl. at de valgte sin egen kommunikasjonsstandard.

I fremtiden vil vi antagelig forholde oss kun til én betalingstjenste levert i av/i bilens app, som igjen har avtale med samtlige ladeoperatører. Og bilen tar seg av det praktiske, plug'n'charge'n'pay som Tesla. Det skal skje litt rydding i bransjen først, men ganske sikker på at vi ender der.

Akkurat nå er det mest irriterende med de månedsavgiftene, selv om noen synes de er smarte for å få ned ladekøer på f.eks. Ionity.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA