Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021.4.11 eller "Det går likar no..."

Startet av Motorwatt, onsdag 03. mars 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 27. mars 2021, klokken 13:59
Blir vel like galt? Det er skiltet som gjelder uansett.
Det er altså det jeg mener bør endres. Det kan f.eks være en strek der skiltet gjelder fra. Eller eget skilt med forhåndsvarsel, som det allerede er noen steder, men utformet slik at fartsavlesnings-systemene forstår det. Kanskje bare en QR kode? Da kunne man også unngå at fartsgrenser på sideveier slår inn. Problemet er jo at disse kamerasystemene er litt "nærsynte" og "vidsynte". Men noe tidligere kunne nok Tesla satt ned farten.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trykkertor

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:50
Sitat fra: trykkertor på lørdag 27. mars 2021, klokken 00:33
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 26. mars 2021, klokken 23:11
]

Har sett dette flere ganger. Heldigvis slakket ned i tide. Men en bekjent mistet lappen der 80 ble 60.

Jepp. Sett det flere ganger. Begynner vist å bli gammel.  :police:
Det stemmer vel ikke.
Lappen rykket på 86km/t I 60-sone.
Og politiet har en målebuffer oppå det.

Duden kjørte i mere enn 80. Det var fartsgrensen som gikk fra 80 til 60 - ikke farten på bilen.
Vel, til pass for føreren. Blåser noen inn i en 60 sone over grensen for frakjennelse, så er du ene og alene ansvarlig for det selv. Følgelig må ta de konsekvenser som eventuelt møter.

trykkertor

Sitat fra: geear på lørdag 27. mars 2021, klokken 10:42

Jeg har bilen satt opp til +11%, så i 80 går det i 89, og det gjør det ekstra krise med den håpløse hastighetsstyringen på Teslaen. Dundrer fort et par hundre meter inn i en 60-sone i 89, når den burde redusert til 67 ved/før skiltene.
Vel, det er fører av bilen som har ansvar for å følge veitrafikkloven, og ikke bilens "hjelpesystemer".
Så null sympati fra meg for folk som setter bilen til +11%, ikke følger med og blir målt over.
En som ligger med +11% standard kjører aktivt i mange tilfeller innenfor en bøtesats på 2.100,-
Da håper jeg for betjentene sin skyld at slike førere ikke skal prøve å forklare/forhandle seg ut av slike målinger.

Så kan vi alltids diskutere at Tesla burde legge inn buffere slik at bilen sakker av i forkant av skiltet så en entrer nedsatt hastighetssone nær aktuell fartsgrense.
Men å bli målt til over 80km/t en god del meter inn i 60-sonen legger jeg ene og alene skylden på en uoppmerksom sjåfør.

Motorwatt

SitatSå kan vi alltids diskutere at Tesla burde legge inn buffere slik at bilen sakker av i forkant av skiltet så en entrer nedsatt hastighetssone nær aktuell fartsgrense.
Det er vel egentlig det vi diskuterer... ;D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: jlan på lørdag 27. mars 2021, klokken 14:38
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 27. mars 2021, klokken 13:59
Blir vel like galt? Det er skiltet som gjelder uansett.
Det er altså det jeg mener bør endres. Det kan f.eks være en strek der skiltet gjelder fra. Eller eget skilt med forhåndsvarsel, som det allerede er noen steder, men utformet slik at fartsavlesnings-systemene forstår det. Kanskje bare en QR kode? Da kunne man også unngå at fartsgrenser på sideveier slår inn. Problemet er jo at disse kamerasystemene er litt "nærsynte" og "vidsynte". Men noe tidligere kunne nok Tesla satt ned farten.
Det finnes skilt for dette. Vet om flere steder. "40 om 200 meter", gir deg et frampeik om å starte bremsingen.
https://maps.app.goo.gl/aQSFv3kes8bcSUWa8

Man kan jo lure på hvordan de skal fikse FSD når de 6 år etter AP debut (2015) fortsatt ikke har kontroll på noe så enkelt som fartsgrenser.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Med S og X har man en hendel for å justere farten. På 3ern bruker man rullehjul.  Man burde kunne valgt om bilen faktisk skulle følge fartsgrensene overhodet, slik at du selv justerer uten å bremse. Dette er mest aktuelt på landevei. Systemet er designet for amerikansk motorvei, og der er behovet mindre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: trykkertor på lørdag 27. mars 2021, klokken 14:57
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:50
Sitat fra: trykkertor på lørdag 27. mars 2021, klokken 00:33
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 26. mars 2021, klokken 23:11
]

Har sett dette flere ganger. Heldigvis slakket ned i tide. Men en bekjent mistet lappen der 80 ble 60.

Jepp. Sett det flere ganger. Begynner vist å bli gammel.  :police:
Det stemmer vel ikke.
Lappen rykket på 86km/t I 60-sone.
Og politiet har en målebuffer oppå det.

Duden kjørte i mere enn 80. Det var fartsgrensen som gikk fra 80 til 60 - ikke farten på bilen.
Vel, til pass for føreren. Blåser noen inn i en 60 sone over grensen for frakjennelse, så er du ene og alene ansvarlig for det selv. Følgelig må ta de konsekvenser som eventuelt møter.

Man mister lappen om man kjører mer enn 25 km/t (etter fradrag for 3/km/t marginen), så om man i praksis ligger i 90 km/t i 80-sonen, som er 10 km/t over, så er man 30 km/t om man overser skiltet om 60-grense. Så fort er det altså mulig å bryte grensen såpass at man mister lappen.

Selvsagt er det vedkommendes eget ansvar, så er ikke meningen å forsvare feilen/lovbruddet. Var bare for å illustrere hvor lite som skal til for en som i utgangspunktet har en moderat fartsovertredelse.

Men om Politiet legger kontrollen rett etter skiltet, så synes jeg det er vel spekulativt. Akkurat som folk gjerne legger seg 10 over, dog i praksis er man da på den faktiske fartsgrensen, er det ganske vanlig at man reduserer farten nært opp til der skiltet er, eller rett etter. Men farten senkes altså.

Måler man heller fra ca 100 meter etter skiltet, og man fremdeles er oppe i såpass med ulovlig fart, så har man litt mere sympati for at man blir tatt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: trykkertor på lørdag 27. mars 2021, klokken 15:03
Sitat fra: geear på lørdag 27. mars 2021, klokken 10:42

Jeg har bilen satt opp til +11%, så i 80 går det i 89, og det gjør det ekstra krise med den håpløse hastighetsstyringen på Teslaen. Dundrer fort et par hundre meter inn i en 60-sone i 89, når den burde redusert til 67 ved/før skiltene.
Vel, det er fører av bilen som har ansvar for å følge veitrafikkloven, og ikke bilens "hjelpesystemer".
Så null sympati fra meg for folk som setter bilen til +11%, ikke følger med og blir målt over.
En som ligger med +11% standard kjører aktivt i mange tilfeller innenfor en bøtesats på 2.100,-
Da håper jeg for betjentene sin skyld at slike førere ikke skal prøve å forklare/forhandle seg ut av slike målinger.

Så kan vi alltids diskutere at Tesla burde legge inn buffere slik at bilen sakker av i forkant av skiltet så en entrer nedsatt hastighetssone nær aktuell fartsgrense.
Men å bli målt til over 80km/t en god del meter inn i 60-sonen legger jeg ene og alene skylden på en uoppmerksom sjåfør.
Du svarer på noe helt annet enn det vi diskuterer. Samme om en kjører 80 eller 89, så ønsker en ikke å måtte slå av autopilot hver gang fartsgrensene endres. Om konsekvensen er bot eller lapp, så er det mindre viktig, poenget er at Tesla sin autopilot er helt tragisk på fartsgrenser. Selv om jeg kjører 89 i 80, så har jeg verken lyst til å dundre inn i 60-sona i 80 eller 89. At sjåføren er ansvarlig tror jeg neppe du trenger påpeke, men det fjerner ikke irritasjonen over et elendig system, som noen av oss tross alt har betalt en god slump med penger for (EAP+FSD for min del), og har vært lovet velfungerende i mange år allerede.

jlan

Sitat fra: geear på søndag 28. mars 2021, klokken 11:04
Samme om en kjører 80 eller 89, så ønsker en ikke å måtte slå av autopilot hver gang fartsgrensene endres.
Det burde ihvertfall være mulig å overstyre bilens antatte fartsgrense. Slik det er nå, så må en enten slå av, eller justere ned farten i hakk, mens en må se på skjermen for å se hva en har fått. Og hvis bilen har funnet et 30 skilt på en sidevei, og en ønsker å fortsette med autopilot, så må en gjerne gi "gass" manuelt en god stund.

Citroen har et enkelt system på en del modeller, det kommer opp en rekke med fartsgrenseskilt på skjermen, og så kan en trykke på det riktige. Litt tungvint det også, men det er vel tenkelig at bilen kunne læres opp på faste strekninger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 27. mars 2021, klokken 01:18
Det er verdt å merke seg at laserfartsmåleren automatisk trekker 3 km/t fra hastigheten som måles ved hastigheter under 100 km/t, og 3 % ved hastigheter over 100 km/t.

Og i tillegg kommer tangens-effekten som alltid er i førers favør. :)

Kort oppsummert er det en misvisning i måling som øker med vinkelen du måles i. på 0o (altså målt midt imot deg) er den 0, og på 90o er den 100% (altså målt rett fra siden har du en relativ hastighet til måleapparatet på 0km/t). Sistnevnte skjer selvsagt aldri, men hvor langt uti grøfta skyggelua befinner seg og hvor nærme du er når det måles vil altså påvirke resultatet. Det er uansett ikke noe å spekulere i for å tyne grensa enda litt mer, men det inngår nå i totalen uansett, nerd eller ikke.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Asbjornel

Sitat fra: jlan på søndag 28. mars 2021, klokken 12:06
Litt tungvint det også, men det er vel tenkelig at bilen kunne læres opp på faste strekninger.
En enkel læretast hvor man melder inn feil, og lar Elons AI pugge rett kjøremønster i det aktuelle området hadde vært greit. At systemet må bekrefte fra en eller flere andre kilder og at dette kan ta tid er greit, men det burde ikke ta lang tid å logge inn et antall biler i feilmeldte områder.
Har forsøkt bug-report (trykk og hold bil knappen) funksjonen i bilen på enkelte plasser,  men tilsynelatende uten hell til nå.

o.b.lix

Sitat fra: Asbjornel på mandag 29. mars 2021, klokken 16:24
Har forsøkt bug-report (trykk og hold bil knappen) funksjonen i bilen på enkelte plasser,  men tilsynelatende uten hell til nå.

Såvidt jeg har forstått det, lagrer denne knappen bare en skjermdump og du må kontakte Tesla evt bestille service før de ser på skjemdumpen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

z4rd

Det kan sammenlignes med at systemet lager et bokmerke i loggen, slik at det blir enklere for en tekniker å gjenfinne tidspunktet for hendelsen ifm feilsøking, samt at forholdene/parameterne rundt tidspunktet for hendelsen registreres.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Lynet

Lenge siden 4.12. kom, er det stille før stormen? Kommer full FSD i løpet av påsken?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Motorwatt

Ja, men bare til et par tusen. Og bare i USA!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA