Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er elbil virkelig bedre for planeten?

Startet av JorEl, tirsdag 02. mars 2021, klokken 23:02

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

vinterdekk

#1
Livsløpsanalyser var tema på dagens podcast fra Teknisk Ukeblad, synes det er langt mer jordnært og nyansert enn den videoen. Men du kan bedømme selv.

https://www.tu.no/artikler/blir-elbilene-mer-klimavennlige/508791

Det er også ulemper med elbiler, som seniorforsker ved Transportøkonomisk Institutt påpeker. De er _generelt_ bedre. Seniorforskeren la vekt på at størrelsen på bilen er viktig for å redusere kilma-avtrykket med privatbilisme.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

arthur

Min påstand: De er noe bedre i betydning mindre ille, men løsningen er redusert bruk og ikke minst alternativer som kollektivt, sykle, gå osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Om størrelsen på elbilen er viktig samtidig som det stilles tvil om miljøvennligheten generelt vil jeg påstå at det jeg alltid har hevdet har mye for seg:

Behold Dieselen for hytteturen og bruk en liten #bomfrie L1-L7e kjøretøy til alt annet.

Bl.a grunnet Korona har vår Diesel stått parkert siden september 2019, men den er klar for neste langtur straks dette er mulig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JorgenM

Endel produsenter fokuserer mer på selve produktet enn hele produksjonen, logistikken osv. BMW er verdens mest bærekraftige bilprodusent. Jeg vil ikke blioverrasket om Tesla er den værste.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

tromsø

#5
Egentlig en flott video som tydelig viser hvor mye bedre en elbilinfrastruktur er sammenlignet med fossilbiler. Man kan anklage den for å være lite nyansert men stemmer det? I det store bildet så er fossilbiler så mye verre enn elbiler og det er hva som klart vises her.

I TU podden som det vises til i innlegg to her så er den på en måte mindre nyansert da den ikke tar opp dette med lokalforurensing i det hele tatt. Hvis vi ønsker ren luft i våre byer så kan vi helt enkelt ikke fortsette med fossilbiler.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

vinterdekk

#6
Sitat fra: tromsø på onsdag 07. april 2021, klokken 14:34
I TU podden som det vises til i innlegg to her så er den på en måte mindre nyansert da den ikke tar opp dette med lokalforurensing i det hele tatt. Hvis vi ønsker ren luft i våre byer så kan vi helt enkelt ikke fortsette med fossilbiler.

De snakket endel om klima og miljø om jeg ikke husker feil. Man reduserer en ting og kan få mer av andre ting når man bytter ut bensin og dieselbiler med el og hydrogenbiler. Det er den nyansen det ikke en gang er gjort forsøk på å få fram i videoen, og jeg ikke liker med den. Mindre forurensning i byene er forsåvidt en positiv ting med el og hydrogenbiler, men det er litt samme fokuset på en ting som gjør at enkelte «forskningsrapporter» fordelaktig for f.eks. dieselbiler. Man kan få alt til å se bedre ut ved å cherry picke, som de også snakker om i podcast episoden.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA