Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte fra Mii til MG ZS EV?

Startet av oled, tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

oled

Bor veldig sentralt og har i dag en Mii som oppfyller mesteparten av kravene mine til transport. Savner imidlertid litt mer plass på ferie og og mer kilometer inkludert. Jeg har sett litt på MG ZS EV siden den er rimelig og har mye plass for pengene. Rekkevidden er også +/- lik min Seat. Seaten min abonnerer jeg på. Jeg har 15.000 kilometer inkludert for ca 2500 i måneden inkludert alle utgifter (ikke strøm). Jeg kjører imidlertid mellom 25 og 30.000 kilometer i året. Siste året med Korona har jeg kjørt litt mindre (Rundt 21.000).

Vi disponerer en gammel bensinbil til lengre turer hvor vi trenger litt mer plass, og for å spare litt på kilometerne til elbilen. Hadde jeg byttet ut Seat en med en MG (kjøpt) hadde jeg ikke trengt å tenke på kilometer, og vi hadde ikke trengt å ha to biler. Minuset med MG slik jeg ser det er usikkerhet i forhold til annenhåndsverdi, kvalitet over tid, og at den mangler en del ting som er viktig for meg. Det er for eksempel utrolig at det ikke går an å forvarme bilen når det kan gi mye bedre rekkevidde. Jeg savner også hengerfeste. Man kan riktig nok få krok, men det går ikke an å trekke noe med bilen. Bare krok til sykkel og bagasje holdere. Manglede app er også en dealbreaker.

Mii har mindre plass men den har bra rekkevidde. Det er også mulig med takboks. Jeg er derfor usikker på om jeg skal beholde miien litt til siden den er så billig å eie, eller om jeg skal gå for en ny MG ZS EV. Jeg har for ordens skyld sendt en henvendelse til Seat for å høre om jeg kan oppgradere kilometer.

Hvorfor, eller hvorfor ikke bør jeg beholde Seaten eller gå for en MG?

Radial

#1
Jeg er selvfølgelig litt inhabil, siden jeg kjører ZS selv, men:

Med 25-30k i året er du en "stor forbruker" av bil, enkelt og greit. ZS EV gir deg nå 7års garanti/150k på hele bilen, og 8år/180k på batteriet... Med din kjørelengde matcher dette godt og du kjører bilen helt maks på garantien...dette gir vel ett svært rimelig bilhold og du kan mest sannsynlig selge den videre for en ok sum etter det også... Finnes det noe rimeligere og mer fornuftig bil i 2021 egentlig?

Bilen er også enkel, med halogen og glødepærer i alle hjørner som ikke koster skjorta når det ryker. Alt finnes på aliexpress, selv vindusviskere 😜
Helt basic bremser som ikke vil koste stort å bytte med tiden, svært lave dekkpriser pga helt normale størrelser etc.

ZS er ett sinnsykt fornuftig valg, men er inntil videre en bil du kjører "i graven", siden annenhånds verdien er svært usikker.

Så får mangelen på forvarming og kvalitet over tid være en akillishel...selv om jeg ser masse Vag her jeg sitter.
Konvensjonell defa-varmer gjør susen i mange tilfeller for varmen🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

MGen er som sagt basic og billig, men veldig kurrant på egentlig alle områder. God å kjøre!

Nå som rekkeviddetullet er over så er jeg blitt veldig glad i denne bilen. Verditap er bare å glemme siden du kjører så mye og bilen er så rimelig. Siden det også er blitt en veldig populær bil så reduserer det verditapet.. Forventer at bilen holder god kvalitet og at det blir lite reperajon. Mye av grunnen for at jeg kjøpte den. Hater å dra til verkstedet.

MGen er myyyye større enn Miien og svelger unna masse bagasje.

Daruu

Jeg vurderte å bytte ut up'n med MG, men endte opp med å slå det fra meg...

Den har ikke nok rekkevidde og heller ikke så veldig mye mer plass at jeg slipper unna å ha en fosilbil ved siden av, å da er det like greit å ha den jeg har.

Omtrent 70k imellom vs det jeg betalte for up'n, ikke verdt det imo
2020 VW Eup range

Bensinkanna

Kvaliteten tror jeg ikke det er noe og bekymre seg for, har ikke hatt noe tull med bilen etter snart 1 år i vårt eie. Altså en god start kontra mange andre el biler. Annenhåndsverdien hadde jeg heller ikke tenkt stort over da det er begrenset hvor mye du kan tape på en så billig bil. Brodern 'tapte' en mg etter 2 år med teslan. Denne bilen er selvfinansiert fra dag 1. Kan ikke se noe mere fornuftig kjøp. Madammen som kjører denne, og det ble byttet fra en e-up. Den er en mopedbil til sammenligning

Electric cars in Norway

Ser den kommer godt ut av pristester i dette lave prissegmentet. Det er bra :+1:

arthur

Sitat fra: Bensinkanna på søndag 07. mars 2021, klokken 20:16
Kvaliteten tror jeg ikke det er noe og bekymre seg for, har ikke hatt noe tull med bilen etter snart 1 år i vårt eie.

Kjenner en som faktisk fikk levert tilbake bilen da det var bare tull med denne, men den nye bilen har fungert bra så langt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: Bensinkanna på søndag 07. mars 2021, klokken 20:16
Kvaliteten tror jeg ikke det er noe og bekymre seg for, har ikke hatt noe tull med bilen etter snart 1 år i vårt eie. Altså en god start kontra mange andre el biler. Annenhåndsverdien hadde jeg heller ikke tenkt stort over da det er begrenset hvor mye du kan tape på en så billig bil. Brodern 'tapte' en mg etter 2 år med teslan. Denne bilen er selvfinansiert fra dag 1. Kan ikke se noe mere fornuftig kjøp. Madammen som kjører denne, og det ble byttet fra en e-up. Den er en mopedbil til sammenligning
Ja, kjørte forbi en del UPer i går og kan ikke helt skjønne at forskjellen i størrelse er marginal :P

MGen svelger mye bagasje. Det er jeg veldig fornøyd med!

Trekkoppbil

Sitat fra: oled på tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:05
Hvorfor, eller hvorfor ikke bør jeg beholde Seaten eller gå for en MG?
Kjøper man bil fra kinesiske statsbedrifter, så er det i praksis å støtte det  kinesiske kommunistpartiet.

1000kwh

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:05
Sitat fra: oled på tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:05
Hvorfor, eller hvorfor ikke bør jeg beholde Seaten eller gå for en MG?
Kjøper man bil fra kinesiske statsbedrifter, så er det i praksis å støtte det  kinesiske kommunistpartiet.
Regner med du bor i en hule i skogen uten elektronikk ??   :laugh:

Roy Aasen

Kanskje trekkoppbilen skulle stikke en finger i jorda 8)

automat

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:05
Sitat fra: oled på tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:05
Hvorfor, eller hvorfor ikke bør jeg beholde Seaten eller gå for en MG?
Kjøper man bil fra kinesiske statsbedrifter, så er det i praksis å støtte det  kinesiske kommunistpartiet.
Regner med du bor i en hule i skogen uten elektronikk ??   :laugh:

Så du mener denne diktaturstaten har for liten dominans på verdensmarkedet? Og derfor bør vi gi de innpass på nok et område, bilmarkedet, der de foreløpig er helt marginale i Europa?

Er forøvrig en egen tråd der dette diskuteres. https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ansjosfilet

Dere vet hvordan det er her inne. Fullt av venstrefolk som hater USA, og elsker diktaturer som Russland og Kina.  :police:
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

1000kwh

Sitat fra: automat på tirsdag 16. mars 2021, klokken 17:34
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 16. mars 2021, klokken 09:05
Sitat fra: oled på tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:05
Hvorfor, eller hvorfor ikke bør jeg beholde Seaten eller gå for en MG?
Kjøper man bil fra kinesiske statsbedrifter, så er det i praksis å støtte det  kinesiske kommunistpartiet.
Regner med du bor i en hule i skogen uten elektronikk ??   :laugh:

Så du mener denne diktaturstaten har for liten dominans på verdensmarkedet? Og derfor bør vi gi de innpass på nok et område, bilmarkedet, der de foreløpig er helt marginale i Europa?

Er forøvrig en egen tråd der dette diskuteres. https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0
Så vidt jeg vet er det ingen sanksjoner mot Kina som hindrer dem i å selge rasjonelle og rimelige biler i vårt marked.

automat

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 16. mars 2021, klokken 18:48

Så vidt jeg vet er det ingen sanksjoner mot Kina som hindrer dem i å selge rasjonelle og rimelige biler i vårt marked.

Og da står vi igjen med å bruke vår forbrukermakt, ved å la være å kjøpe de.

Norge kan være et nøkkelmarked for å få fotfeste i Europa.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA