Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål

Startet av Zara, lørdag 12. desember 2020, klokken 11:42

« forrige - neste »

Husstein

Prøvde meg litt frem på talekomandoer, det ble er morsom affære.

"Sett hastigheten til 80" ble tolket som akkurat det, men det som skjedde var at klimaanlegget ble satt på Max temp!

"Sett hastigheten til 72" tolket riktig, resulterte i tempøkning til 22,5 grader (kanskje 72F?).

"Sett cruisecontrol til 60" ble også tolket riktig, men da satte vindusviskerne på Max(de gikk ikke i utgangspunktet).

Det hele ble bare morsomt, og slutten på visen ble at ladelyken åpnet og lukket seg på eget initiativ ved flere stans.

En bil med personlighet!  :D

trykkertor

Vindusviskerne fikk helt ADHD i auto-modus.
Sa: - "Gi vindusviskerne Ritalin"

Da roet de seg.

ladov

Den som tør kan prøve følgende talekommandoer i rekkefølge.

"Spill Haugenstua"

"Sett volum på 11"

Det er tydelig at Teslas programmerere har sett 'Spinal Tap' ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

harelabb

To måneder, hva syns jeg?

Har hatt min long-range i to måneder nå.
Det meste jeg var redd for har ikke, slått til.
Min gamle Octavia kommer til kort på det meste, men ikke alt.

Jeg hadde hørt mye om panel-gap, lakk og byggekvalitet. Min er så godt som perfekt mhp. dette.

Folk sier at det er vrient uten fysiske knapper, og at man må se bort fra veien, og over på skjermen. Dette var overraskende lite problem. Hastigheten i øverste venstre hjørne, nesten rett i glaninga,  koster minst like lite blikk-flytting som et speedometer man ser gjennom rattet. Rattet har stort sett de knappene man trenger under kjøring, og det meste av resten tar talekommandoene.

Den er en drøm å kjøre.

Regenereingsbremsingen (one pedal drive) tok ca 1 dag å lære å elske.

At telefonen låser opp og igjen bilen når man nærmer seg og går vekk er også fantastisk (bonus: man glemmer ikke telefonen noe sted).

Varm, fulladet bil hver morgen, er heller ikke å kimse av.

Rekkeviddeangst? Ikke følt på den ennu.

Adaptiv cruise kontroll, autopilot ryggekameraer, blindsonekameraer og sentry-mode er snadder.

Det som tar litt lengre tid å venne seg til, er at bilen er ganske stor (det er jo et dollarglis) i forhold til Octavia'n og har mye større svingradius. Jeg må ta en tre-punkts vending for å komme inn i garasjen. Siden garasjen min er så trang, hadde jeg håpet at jeg kunne kjøre den inn med telefonen, men den nekter fordi det er altfor trangt. Så jeg må kjøre selv for full musikk fra sensorene, og tråle meg ut av døren efterpå. Men det er kanskje garasjens, og ikke bilens feil.

Fra Octavia'n tror jeg bare jeg savner et par ting: Solbrille-rommet oppe under taket og de mange andre rommene overalt i kupeen. Og resume-knappen på cruise-kontrollen, som setter hastigheten til det den var sist (f.eks før bremsing). Det siste burde jo bare være en programvareoppdatering.

Jeg hadde nok brukt autopilot og cruisekontroll mye mer, hvis ikke kartene hadde vært så utdaterte, og bilen hadde klart å lese skilt på  motorveien. Jeg har måttet sette initiell hastighet til 'current' fordi bilen ellers kan akselerere til 90 i 40-sonen. Det er unødvendig knotete.  Men man kan jo håpe på oppdateringer.
Altfor ofte når jeg efter å ha skrudd på cruisekontrollen skyver hendelen ned for å sette hastigheten til fartsgrensen, skrur den på autopilot i stedet.
'Navigering på autopilot' vil ofte skifte til venstre fil uten noen biler foran, og til høyre fil selv om det går saktegående trafikk litt lenger fremme. Den ber meg bekrefte filskifte med retningsviseren, men siden jeg ikke vil, skulle jeg gjerne vite hvorledes jeg kan fortelle bilen dette. Noen som vet?

Og det er endel 'issues' med programvaren/skjermen:

Hvorfor må man velge mellom %batteri og rekkevidde? Hvorfor ikke begge?
Og regenereringslinjen på skjermen er så tynn at jeg ikke oppdaget den før jeg leste om den på nettet.
Og skriften øverst på skjermen (klokke, temperatur, profiler, etc) er så liten, at jeg må bøye meg frem og ta av brillene for å lese...

Trip-telleren kunne godt ha ventet litt med å nullstille seg ved korte stopp (Octavia'n ventet en time).

Jeg kunne godt tenke meg at man burde kunne navigere til 3dje-parts lader med forvarming av batteri.
Og hvorfor nektes vi waypoints i navigasjonen?

Telefon-appen har fått mye (fortjent) skryt. Men denne har også sitt. Det tar altfor lang tid å komme i kontakt med bilen, ofte flere minutter.
Videre savner jeg å kunne planlegge reisetidspunkt fra telefonen.
Man burde også kunne velge å skru av resirkulering av luft fra telefonen. Det er litt håpløst å måtte gå inn i bilen på kalde dager for å gjøre innstillinger som gjør at man kan komme inn i bilen på kalde dager.

Det ble litt mye gruff på slutten her, men det er jo veldig nærme å være supert Det er jo slik at det er få programvareutviklere som forstår noe som helst. Unntatt jeg.

Om jeg tror noe av dette er bedre i noen annen bil? Neppe.





sjokomelk

Sitat fra: harelabb på tirsdag 02. mars 2021, klokken 19:12
'Navigering på autopilot' vil ofte skifte til venstre fil uten noen biler foran, og til høyre fil selv om det går saktegående trafikk litt lenger fremme. Den ber meg bekrefte filskifte med retningsviseren, men siden jeg ikke vil, skulle jeg gjerne vite hvorledes jeg kan fortelle bilen dette. Noen som vet?
Sjekk innstillingene for filskifte under "Navigate on Autopilot" i menyen.

Sitat fra: harelabb på tirsdag 02. mars 2021, klokken 19:12
Telefon-appen har fått mye (fortjent) skryt. Men denne har også sitt. Det tar altfor lang tid å komme i kontakt med bilen, ofte flere minutter.
Det er ikke appen sin "feil", men bilen din må faktisk starte opp en del systemer fra dvale før den kommer online og snakker med serveren i Palo Alto hvis den har stått i ro i mer enn en time. Og har bilen dårlig mobildekning der den er, blir det verre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

harelabb

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. mars 2021, klokken 21:03
Sitat fra: harelabb på tirsdag 02. mars 2021, klokken 19:12
'Navigering på autopilot' vil ofte skifte til venstre fil uten noen biler foran, og til høyre fil selv om det går saktegående trafikk litt lenger fremme. Den ber meg bekrefte filskifte med retningsviseren, men siden jeg ikke vil, skulle jeg gjerne vite hvorledes jeg kan fortelle bilen dette. Noen som vet?
Sjekk innstillingene for filskifte under "Navigate on Autopilot" i menyen.
Varsom - Middels - Mad Max?

Kim-

Du har og diverse summon innstillinger. Pass på at den er stilt inn til slik du kan kjøre ganske tett inntil vegger
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

harelabb

Sitat fra: Kim- på tirsdag 02. mars 2021, klokken 21:34
Du har og diverse summon innstillinger. Pass på at den er stilt inn til slik du kan kjøre ganske tett inntil vegger
Har på trangeste innstilling. Men med ca 5cm til hylle på hver side av forskjermene innerst i garasjen, er jeg nødt til å tvinge den inn manuelt, selv om den hyler som en stukken gris og sier Stopp!

Handyman

Sitat fra: harelabb på tirsdag 02. mars 2021, klokken 19:12
Altfor ofte når jeg efter å ha skrudd på cruisekontrollen skyver hendelen ned for å sette hastigheten til fartsgrensen, skrur den på autopilot i stedet.
Jeg fortsetter bare å holde hendelen nede, da settes gjeldende hastighet. Man trenger ikke bruke hendelen to ganger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

harelabb

Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. mars 2021, klokken 21:56
Sitat fra: harelabb på tirsdag 02. mars 2021, klokken 19:12
Altfor ofte når jeg efter å ha skrudd på cruisekontrollen skyver hendelen ned for å sette hastigheten til fartsgrensen, skrur den på autopilot i stedet.
Jeg fortsetter bare å holde hendelen nede, da settes gjeldende hastighet. Man trenger ikke bruke hendelen to ganger.
Man setter altså innstillingen på å bruke fartsgrensen, men langt trykk ned når man skrur på gjør at gjeldende hastighet brukes i stedet? Må prøve det imorgen. Håper på tålmodighet fra bilene bak når jeg prøver meg frem...

jlan

Sitat fra: harelabb på tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:13
Man setter altså innstillingen på å bruke fartsgrensen, men langt trykk ned når man skrur på gjør at gjeldende hastighet brukes i stedet? Må prøve det imorgen. Håper på tålmodighet fra bilene bak når jeg prøver meg frem...
Mulig det funker, men jeg har det omvendt (innstilling på gjeldende fart), langt trykk gir fartsgrensen. Da kan en også holde spaken nede mens en passerer et fartsgrenseskilt, for ny fartsgrense.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

LarsPe

Helt sikkert langt unna OP's start point, men for en bil (eller to biler, siden vi har to). Ikke VP i den første (august 20), byttet sensorer i den andre (desember 20 -VP). Etter en lang, og på fjellet hard vinter, helt utrolig bra ytelse på disse bilene. Og jeg er IKKE en Tesla Fan Boy. Alt fungerer – venner med dieselpurker står og varmer opp bilene i en evighet, vi er klare etter 5 minutter, max. Og som en bonus, så klarer de ikke å henge på oss – men det er jo selvsagt ikke like godt dokumentert som nå BN drar over Mjøsbrua i 120.

Det eneste jeg vurderer er og gå for en Performrance, eller to neste gang. Long Range prioriterer bakhjulsdrift, noe som resulterer i unødvendig rumpesleng når det begynner å bli moro. Det kan vel så vidt jeg har forstått justeres på Performance, slik at man kan balanserer fremdriften mellom fremre og bakre hjul?
TM3 - 2020
TM3 - 2021

Handyman

Sitat fra: LarsPe på onsdag 03. mars 2021, klokken 01:39
Long Range prioriterer bakhjulsdrift, noe som resulterer i unødvendig rumpesleng når det begynner å bli moro. Det kan vel så vidt jeg har forstått justeres på Performance, slik at man kan balanserer fremdriften mellom fremre og bakre hjul?
Jeg kjenner ikke Perfomace, men trodde slik tuning er for banekjøring og ikke noe som funket godt til daglig kjøring. Tar jeg feil?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA