Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tang vs model y

Startet av MyMuffin, tirsdag 02. mars 2021, klokken 18:49

« forrige - neste »

MyMuffin

Plutselig nærmer vi oss en fullblods familie på 5.
Vi har 2 stk model 3 og det har gått overraskende bra for oss frem til nå. Men å stappe 3 barneseter i en model 3 er litt vel mye for både fred og rygg.

Barna er på 3 og 6.

Mitt "naturlige" valg er model y med 7 syvseter, grunnet lang erfaring med tesla og 600k budsjett.
Foretrekker ny bil med garanti.

Da ser plutselig byd tang ikke så dum ut!

Finnes det noen bilder av bagasjerommet med syv seter på Tang?
Er det riktig å i det hele tatt sammenligne de to bilene?
Pros, cons, alternativer?

Takker så mye for alle konstruktive tilbakemeldinger.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

daktari

Finnes noen youtube-videoer fra Spania av BYD Tang hvertfall.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Det er jo ingen fordeler med denne bilen siden den tross alt koster 600k.

Men for all del, den ser jo grei ut den. Bare for dyr!

Radial

#3
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

MyMuffin

Gode innspill her.
Jeg prøver å ha en optimistisk tilnærming til andre merker enn hva jeg er vandt til, men havner vel fort på en Model Y allikevel.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Kjell Leaf

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:18
Gode innspill her.
Jeg prøver å ha en optimistisk tilnærming til andre merker enn hva jeg er vandt til, men havner vel fort på en Model Y allikevel.
Du kan også ha 20" felger, den leveres med 22" til sommerdekk og 20" til vinter.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

batterimannen

Som 7-seter så tror jeg det blir mer plass, spesielt i høyden enn Model Y... Men det gjenstår å se i noen tester.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Kjell Leaf

#7
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵
Jeg har sett den og prøvekjørt, fantastisk bil 😃 Og interiøret var vakkert, også setene. Jeg har bestilt en i dag, levering i august 😃
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

elektro

Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 18:32

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Er vel mere 10-20% enn 5-10%. Det er da litt. Ladefart (i km/t) er dog viktigere.

Mye som veier mere enn ett tonn, båter, mobilkraner, minigraver m.m.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

#10
Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 18:32
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?

Skal ikke begi meg inn på komfort, den kan nok være veldig god når man kan svelge brun vaffel-søm og 21/22" hjul.
Og enig i utsagnet om alt over 30mil er helt innafor når bleia er full i baksetet... Men når man får model Y med tilsvarende plass, bedre rekkevidde, raskere hurtiglading OG høyere hengervekt til under 600, så blir man jo litt betenkt.

Man må vel opp i ~650k med hengerfeste, metallic og vinterdekk på Tang, men den har dog flere hundre NM og HK mer enn forventet.
Men da skuffet det med bare 1400kg på kroken, for meg med banebil jeg skulle lufta litt innimellom.

For all del spennende bil, men ser ikke at den fyller en eneste nisje som ikke allerede er fyllt av E-tron, I-Phase eller Model Y og X....og prisen er ikke såå god at man vil kaste seg over den heller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Kjell Leaf

Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 18:32
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?
Vinterdekkene leveres på 20"
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

JorgenM

Nå har jeg hatt Tesla før og vil aldri igjen vurdere Tesla, men den som vurderer Tesla opp mot BYD Tang bør prøve begge to. BYD er jo en helt annen verden av kvalitet. Selv håper jeg på prøvekjøring med hele familien (3 barn) i morra, men venter nok med evt bestilling til vi får se erfaringer fra de første brukerne og jeg vil også at appen skal være klar først, noe BYD sier den vil være rundt nyttår. Generelt skeptisk til kinesisk, men de foreløpige testene er jo bare positive. Så også på NIO ES8, men designet tiltaler meg ikke.

Håper på mer fart på denne delen av forumet snart  :+1: :D
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

VoltWay

Har du tatt på en Tang siden du mener kvaliteten er bedre? Håper selvsagt det.

Satser på å få prøvekjørt den om et par uker. Nio ES8 skal vel dukke opp i september, då kanskje det snart er mulig å få sett på den òg.

JorgenM

Jeg har sittet i en Tang ja :+1: Ventet med prøvekjøring siden jeg vil ha med hele familien :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA