Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tang vs model y

Startet av MyMuffin, tirsdag 02. mars 2021, klokken 18:49

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Atle85 på tirsdag 23. november 2021, klokken 23:10
Kjøp Citroën, så støtter dere ingen av dem dritt landa 🤣 Eller kjøp fra dem som tilbyr den bilen du ønsker, også gir du F*** og er fornøyd. Etisk sett så er verken Amerika eller Kina noe å kjøpe fra. Men vi som ikke har moral driter da i det og handler BYD og Tesla hvis vi ønsker oss det. Stein i glasshus? Ja absolutt.😂

Enig, folk har blitt helt hyklerske rundt politikken i dette.

Hadde Europeiske produsenter vært litt frampå, hadde ikke dette vært noe tema. Problemet er at Europeiske produsenter var på EL-ballen alt for sent, ikke at kinesiske produsenter har og har hatt, fiks ferdige produkter markedet vil ha for lenge siden.

Kjøp der man trenger, og skulle det stå og vippe mellom to produsenter, så får man eventuelt ta ett slag for politikken.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

edyrli

Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Daniel_0007

Sitat fra: edyrli på onsdag 24. november 2021, klokken 09:04
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

Du har glemt nio es8 og samt model y hvis 7 seter konfig kommer noe gang.
Skal ikke disse varebil heller ja de fleste er ganske spartane men eqv er ganske komfortabel og man sitter høyt.
Model 3 2019 LR Rwd

Radial

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 09:22
Sitat fra: edyrli på onsdag 24. november 2021, klokken 09:04
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

Du har glemt nio es8 og samt model y hvis 7 seter konfig kommer noe gang.
Skal ikke disse varebil heller ja de fleste er ganske spartane men eqv er ganske komfortabel og man sitter høyt.

Model Y er egentlig ikke tema med 4 faste småpasasjerer som vokser dag for dag. En ting er 2 ekstra til fotballtrening i ny og ne, men bagasjeromet svarer ikke til 7personer lenger. Da må skiboksen på taket, eller hengeren på draget, for hver langtur.

EQV tar vel ikke henger, koster FRA 700k og oppover, og PSA brødrene/søstrene er varebiler.
Så da er det bare kineserne igjen, pr dd om man skal være elektriske uten "varebil".
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

edyrli

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 09:22
Sitat fra: edyrli på onsdag 24. november 2021, klokken 09:04
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

Du har glemt nio es8 og samt model y hvis 7 seter konfig kommer noe gang.
Skal ikke disse varebil heller ja de fleste er ganske spartane men eqv er ganske komfortabel og man sitter høyt.

Jeg hadde ikke glemt NIO ES8 men fant først ikke noe informasjon om taklast. Ser nå den kan ha 75 kg.
e-traveller og Zafira e-life er også biler jeg så litt på, men nå har jeg kjørt 9 seter noen år så ønsket noe som gav litt mer kjøreglede.
Ref. krangelen over så ender man uasett opp med kinesisk bil sånn det står akkurat nå.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

automat

Sitat fra: edyrli på onsdag 24. november 2021, klokken 09:04
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.
Hvis man er villig til å kompromisse litt ved å ha skiboksen på hengerfestet istedet for på taket, så vil en brukt TMX sjekke ut de punktene.

Fordelen med skiboksen på hengerfestet er at det ikke knerter rekkevidde. Og det er lettere tilgang enn når man må klatre opp på taket. Men skal man frakte hoppski eller kajakker, så sliter man.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

#81
Jeg prøvesatt en Tang og eier en Model Y, og selv om Tang virker svær så føler jeg at tykkelsen på setene osv gjør at Model Y har mer benplass/barneseteplass i lengden. Bredden vet jeg ikke. Føler Tang minner mye om Audi e-tron, som spiser mye plass pga lydisolering osv. Har kun sett tester (Finansavisen osv) av Hongqi E-HS9, men den virker veldig romslig. Dersom den sto klar i butikken med Model Y rett på siden, og jeg skulle velge bil på ny så skal jeg ikke se bort fra at det kunne blitt Hongqi E-HS9. Virker som at en får enormt mye for pengene. Men ville prøvd alle bilene. Eneste ulempen med bil fra Kina er at en fort kunne ufrivillig havne i masse Kina-diskusjoner ved enhver lunsj på jobb og andre sammenkomster.

...litt sånn som jeg havnet i "elbiler er ikke miljøvennlige" og "den kommer bare til å ha 140km rekkevidde om vinteren"-diskusjoner etter at jeg kjøpte Tesla Model S 85 i 2014 til under 600.000. Merket at det var ganske slitsomt og uinteressant siden miljø ikke var grunnen til at jeg kjøpte den da valget sto mellom ny Toyota Avensis og Tesla, som i mine Excel-regneark ville komme økonomisk likt ut etter 7 år med konservative elbilfordeler.

Det en kunne gjøre om en kjøper kinesisk bil var å samle alle argumenter for at kinesisk bil ikke er så forferdelig, som å skrive ned alt som blir laget i Kina, og at Kina har løftet store deler av befolkningen ut av fattigdom og sult de senere årene, og at demokrati ikke alltid er det som fungerer - se bare på Irak og andre land hvor de har fjernet diktatorer som har holdt ro i landet, som bare ble forferdelig etter at vesten demokratiserte landene...hvor det er masse borgerkriger nå...så en krone til Kina er ikke nødvendigvis verre enn en krone til Elon Musk, som nå har en formue på 2400 milliarder kroner, og røyker marihuana og bruker spørreundersøkelser på finansielle disposisjoner...mens 2% av den formuen kunne fjernet sult ifølge FN...føles som det er noe rart med vestens skattesystem når han må selge aksjer før han må betale skatt.
Så kan en lage et A4-ark med masse argumenter pro Kina, og ha med i lommen og dele ut til de som skal diskutere Kina-problemer mens du driter i det....så da kan du bare si: "les dette...det er mitt siste ord i saken".
Tesla Model Y                         2021-

Radial

#82
Likte Tang veldig godt når jeg prøvesatt den, utseende er også kult (men ikke hos fruen).
Setene er mye bedre i Tang enn Y, mest fordi jeg svetter mye i Y på langtur, men også fordi Tang har veldig fin lårstøtte som i tillegg kan forlenges.
Bakseteplassen er helt konge, men 3'e seterad er en vits.
Bagasjerom med gode assosiasjoner til "boks" form opp til taket, gir enorm fleksibilitet og mye plass...de har også fått noe nett/skillevegg nå, som enkelt gjør det en tusenkunstner i bagasjeromsplass.

Fikk aldri prøvekjørt Tang (var lang liste), men hadde TMY reservasjon til 100k under tang... Og Y er joggu ikke dårlig på plass den heller. Attpåtil går Y mye lengere og billigere pr lading, har i praksis nesten ikke sammenlignbare Service-kostnader(ikke krav til service av større omfang), og det er virkelig ett hav av deler og ettermarkeds-nettverk på Tesla.

Lading på Tang vs Y trenger man nesten ikke underdrive, for er er Tesla Y i egen klasse: Full IT-3fas AC støtte vs 1-fas 7kW, SC nettverk og Opptil 250kW vs ~100kW på tang.

Støy er Y ikke så veldig god på, men har nå lagt inn 9kg støymasse bak og spent på resultatet når dette har herda. Virka veldig bra når jeg forlot verkstedet i går, hørte ikke piggene i dekka lenger eller resonansen jeg hadde i 60 før behandlingen.

Hadde dog Tang vært mer rundt 500k hadde den svært aktuell, dersom prøvekjøring hadde gitt mersmak.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. november 2021, klokken 09:09
Jeg prøvesatt en Tang og eier en Model Y, og selv om Tang virker svær så føler jeg at tykkelsen på setene osv gjør at Model Y har mer benplass/barneseteplass i lengden. Bredden vet jeg ikke. Føler Tang minner mye om Audi e-tron, som spiser mye plass pga lydisolering osv. Har kun sett tester (Finansavisen osv) av Hongqi E-HS9, men den virker veldig romslig. Dersom den sto klar i butikken med Model Y rett på siden, og jeg skulle velge bil på ny så skal jeg ikke se bort fra at det kunne blitt Hongqi E-HS9. Virker som at en får enormt mye for pengene. Men ville prøvd alle bilene. Eneste ulempen med bil fra Kina er at en fort kunne ufrivillig havne i masse Kina-diskusjoner ved enhver lunsj på jobb og andre sammenkomster.

...litt sånn som jeg havnet i "elbiler er ikke miljøvennlige" og "den kommer bare til å ha 140km rekkevidde om vinteren"-diskusjoner etter at jeg kjøpte Tesla Model S 85 i 2014 til under 600.000. Merket at det var ganske slitsomt og uinteressant siden miljø ikke var grunnen til at jeg kjøpte den da valget sto mellom ny Toyota Avensis og Tesla, som i mine Excel-regneark ville komme økonomisk likt ut etter 7 år med konservative elbilfordeler.

Det en kunne gjøre om en kjøper kinesisk bil var å samle alle argumenter for at kinesisk bil ikke er så forferdelig, som å skrive ned alt som blir laget i Kina, og at Kina har løftet store deler av befolkningen ut av fattigdom og sult de senere årene, og at demokrati ikke alltid er det som fungerer - se bare på Irak og andre land hvor de har fjernet diktatorer som har holdt ro i landet, som bare ble forferdelig etter at vesten demokratiserte landene...hvor det er masse borgerkriger nå...så en krone til Kina er ikke nødvendigvis verre enn en krone til Elon Musk, som nå har en formue på 2400 milliarder kroner, og røyker marihuana og bruker spørreundersøkelser på finansielle disposisjoner...mens 2% av den formuen kunne fjernet sult ifølge FN...føles som det er noe rart med vestens skattesystem når han må selge aksjer før han må betale skatt.
Så kan en lage et A4-ark med masse argumenter pro Kina, og ha med i lommen og dele ut til de som skal diskutere Kina-problemer mens du driter i det....så da kan du bare si: "les dette...det er mitt siste ord i saken".

Røyke marijuana og være rik ja, det er jo nesten like ille som internering og «omskolering» av minoriteter og poengbasert overvåkning av befolkningen i et diktatur det! Jeg har ikke noe i mot Kina biler selv, og ikke sterke meninger om emnet generelt, men den sammenligningen ble litt søkt.
Forresten, hvorfor kurerer ikke bare Oljefondet sult? Blir litt enkelt eller? Det kommer et år etter 2021 også...

Kjell Leaf

Sitat fra: Radial på torsdag 25. november 2021, klokken 12:29
Likte Tang veldig godt når jeg prøvesatt den, utseende er også kult (men ikke hos fruen).
Setene er mye bedre i Tang enn Y, mest fordi jeg svetter mye i Y på langtur, men også fordi Tang har veldig fin lårstøtte som i tillegg kan forlenges.
Bakseteplassen er helt konge, men 3'e seterad er en vits.
Bagasjerom med gode assosiasjoner til "boks" form opp til taket, gir enorm fleksibilitet og mye plass...de har også fått noe nett/skillevegg nå, som enkelt gjør det en tusenkunstner i bagasjeromsplass.

Fikk aldri prøvekjørt Tang (var lang liste), men hadde TMY reservasjon til 100k under tang... Og Y er joggu ikke dårlig på plass den heller. Attpåtil går Y mye lengere og billigere pr lading, har i praksis nesten ikke sammenlignbare Service-kostnader(ikke krav til service av større omfang), og det er virkelig ett hav av deler og ettermarkeds-nettverk på Tesla.

Lading på Tang vs Y trenger man nesten ikke underdrive, for er er Tesla Y i egen klasse: Full IT-3fas AC støtte vs 1-fas 7kW, SC nettverk og Opptil 250kW vs ~100kW på tang.

Støy er Y ikke så veldig god på, men har nå lagt inn 9kg støymasse bak og spent på resultatet når dette har herda. Virka veldig bra når jeg forlot verkstedet i går, hørte ikke piggene i dekka lenger eller resonansen jeg hadde i 60 før behandlingen.

Hadde dog Tang vært mer rundt 500k hadde den svært aktuell, dersom prøvekjøring hadde gitt mersmak.
Jeg er ikke enig i at tredje seterad er en vits, de stene er for barn, eventuelt at barn sitter i andre seterad med setet flytret frem. Man må jo forstå at en syvseter på under 5 meter lengde ikke er beregnet på 7 mannfolk på 1,,80 +..
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

RJK

Amen til den, @Kjell Leaf!

Ikke alle som klarer å se for seg at en familie kan ha mer enn 2 barn, og en katt og/eller hund.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

edyrli

3 dje rad fungerer super for oss iallefall. Ungene er 8, 11, 14 og 17. Gulvet er høyt i bakerste, så mest det som gjør at det ikke fungerer optimalt for voksne. Jeg med mine 178 kommer meg greit inn, men vil nok anslå at de bakerste setene fungerer best dersom man er under 170.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Atle85

Da blir det en BYD Tang her  :+1: Med to barn og to bikkjer så var Y uaktuell. Vi har unger som ønsker selskap på hytta å andre turer vi skal på og da må vi ha mere plass. Det kunne ikke Y gi oss. Vi ferierer også 3 uker i Danmark hvert år da vi har familie der. Så BYD kommer til å greie den jobben for oss også. Mere krever ikke jeg, da vi ikke skal noen lange Europa turer med bilen :)

ToWalkOrDrive

Litt rart at Bjørn Nyland (Tesla-Bjørn) ikke har tatt banan-esketesten på BYD Tang...Ser at ES8 gjorde det fantastisk bra, og Tesla Model Y gjorde det og bra, med mindre en måler seg mot ES8 :-). Kanskje BYD Tang havner litt over Model Y? Ser Y har plass til nesten like mange som Model X, 5 seter.
ES8:
https://www.youtube.com/watch?v=ioZ_iHIRI4E&t=413s
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Tesla Bjørn er Tesla Bjørn - ikke alltid helt objektiv 😀
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA