Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tang vs model y

Startet av MyMuffin, tirsdag 02. mars 2021, klokken 18:49

« forrige - neste »

JorgenM

Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..

Ser det står 1400kg flere steder, f.eks i en henger-artikkel på dinside.no idag.

Men på byd.no står det 1500kg. Kan noen bekrefte at 1500kg er det korrekte?

Vi har 2 hester og hestehenger på 600-650kg. Disse 100kg er viktige :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

edyrli

Det skal være 1500 ja, men skal ta å sjekke når jeg får min i neste uke.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Kjell Leaf

Sitat fra: automat på søndag 26. september 2021, klokken 13:08
Sitat fra: Radial på søndag 26. september 2021, klokken 11:54
Se her ja, skikkelig lastsikring til Tang
Må si bilen imponerer, ikke veldig mange argumenter mot Tang nå


Det viktigste argumentet mot Tang og andre Kinabiler er politisk. Og har en egen diskusjonstråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

Det taler forsåvidt også mot Shanghai-produserte TMY'er. Men der er i det minste eierskap og utvikling ikke kinesisk. For egen del er TMY uaktuell før den kommer fra Berlin.
. BYD er 100% privat selskap. Dermed spiller det infen rolle om du kjøper BYD eller Tesla pridusert i Kina. Her tror jeg du skal legge bort politikken. BYD bruker i det minste ikke kobolt 😉
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vaduz

Det er nok ingenting som er «100% privat» i Kina, og hvor er egentlig Jack Ma? ;)

batterimannen

Sitat fra: Vaduz på fredag 29. oktober 2021, klokken 19:22
Det er nok ingenting som er «100% privat» i Kina, og hvor er egentlig Jack Ma? ;)

Han dukket vel opp igjen, etter noen måneder. Morsomt at fredsprisen gikk til filippinsk og russisk journalister fordi de arbeider under vanskelige forhold... ingen til journalister fra Hong Kong... merkelig. #offtopic

Tror det blir vanskelig for RSA å selge noe særlig med Tang om de gjennomfører prisoppgangen de har annonsert. Nio priser seg mer aggressivt, men kanskje fordi de styrer skuta selv og satser på å komme ordentlig inn i markedet.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Kjell Leaf

#35
Sitat fra: Vaduz på fredag 29. oktober 2021, klokken 19:22
Det er nok ingenting som er «100% privat» i Kina, og hvor er egentlig Jack Ma? ;)
Merker jeg blir litt forbanna over slike uttalelser som kommer fra slike som deg som overhodet ikke aner hva du prater om. Selskapet er 100% privat og Warren Buffet fra USA eier over 8% av selskapet, også du kan kjøpe aksjer der. Grunnleggeren selv eier over 30%. Sett deg inn i saken før du utraler deg er et godt råd.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vaduz

Jeg forstår det, men det er forskjell på 100% privat i vesten og i Kina. Også i vesten må bedriftene spille på lag med staten, men i Kina er nok føringene og den indirekte kontrollen ganske mye strengere. Noe annet ville vært naivt å tro. Vet ikke hvorfor det er kontroversielt eller noe å bli sint for.

Kjell Leaf

Da får du forklare hva den Kinesiske staten styrer i BYD siden du er så inne på dtte. 🙄
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

automat

Kinesiske selskap har plikt til å samarbeide med myndighetene etter kinesisk lov. Det er jo bl.a. dette som har skapt trøbbel for Huawei i vestlige land. Selv om de hardnakket hevder sin uavhengighet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kjell Leaf

Hvilket samarbeid hsr BYD med mtndighetene? Du snakker nok om noe du bare tror nå, og ikke har peiling på. Du må da ha eksempler på hva BYD må gjøre for kinesiske myndigheter siden du mener å være ekspert på området .....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ingeniøren

Kan vel hende USA har puttet litt overvåkning inn i Tesla og Apple og - ikke borte på slikt de heller. Tror vi bare må venne oss til at storebror ser oss hele tiden og skal love at det ikke blir bedre når 5G er på plass  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

@Kjell Leaf
Det er bare å lese hva PST skriver i sin trusselvurdering. De må jo kunne sies å være eksperter på området:

«Kinesiske myndigheter har svært god adgang til å pålegge kinesiske bedrifter å handle i statens interesse. Bedriftene kan inngå ulønnsomme avtaler i utlandet for å skaffe myndighetene hjemme informasjon og innflytelse.»
https://www.pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2021/

BYD vil selvfølgelig ikke annonsere det, hvis de blir pålagt et slikt samarbeid.

Hvis man jobber med samfunnskritisk arbeid, eller sensetiv teknologi, så bør man ikke kjøpe BYD. Telefonen din, som du kobler til bilen, kan inneholde mye innformasjon som kinesisk etteretning er interresert i. På en bil som er online har de et mulig sugerør rett inn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. november 2021, klokken 07:30
Kan vel hende USA har puttet litt overvåkning inn i Tesla og Apple og - ikke borte på slikt de heller. Tror vi bare må venne oss til at storebror ser oss hele tiden og skal love at det ikke blir bedre når 5G er på plass  :)
USA er et alliert land vi har sikkerhetssamarbeid med. I motsetning til Kina.

Nå har Cisco hatt noen svin på skogen når det gjelder bakdører tilgjengelig for myndigheter. Men veien for å få ut info fra selskaper er mye lenger for NSA enn for kinesiske myndigheter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

edyrli

Dette er en diskusjon som er viktig men gjelder alle de Kinesiske merkene og ikke bare BYD.
Polestar, MG, NIO, Xpeng, Maxus, Hongqi + en del merker som er underveis eller muligens kommer.
Om kinesisk overvåkning fra europeisk solgte biler er et problem er ikke så lett å svare på, men man får muligens en bedre debatt om vi flytter denne diskusjonen til en mer generell del av forumet.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

automat

Sitat fra: edyrli på torsdag 04. november 2021, klokken 10:41
Dette er en diskusjon som er viktig men gjelder alle de Kinesiske merkene og ikke bare BYD.
Polestar, MG, NIO, Xpeng, Maxus, Hongqi + en del merker som er underveis eller muligens kommer.
Om kinesisk overvåkning fra europeisk solgte biler er et problem er ikke så lett å svare på, men man får muligens en bedre debatt om vi flytter denne diskusjonen til en mer generell del av forumet.
Det er allerede en lang tråd om dette, og andre prinsippielle betenkligheter rundt kinesiske biler.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA