Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybilsalget i februar: Under 50 prosent elbilandel

Startet av elbil.no, mandag 01. mars 2021, klokken 17:30

« forrige - neste »

elbil.no

Nybilsalget i februar: Under 50 prosent elbilandel

På to måneder har elbilandelen i nybilsalget gått ned fra 66,7 prosent til 47,5 prosent. – Disse tallene burde bekymre flere enn meg, sier Elbilforeningens Christina Bu.

Source: Nybilsalget i februar: Under 50 prosent elbilandel
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

Electric cars in Norway

Godt sagt :+1: jeg er også bekymret for å ikke nå målet.


Kopi fra nyheten:

"– Disse tallene burde bekymre flere enn meg. Skal vi være i rute til å nå målet om kun salg av nye elbiler i 2025, må vi opp på nivået vi var på i høst. Da var elbilandelen på over 60 prosent flere måneder på rad, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening."

Wisd0m

Ikke så veldig rart. Eneste gevinsten med elbil er nå halv bom mot en plugin-hybrid. Også slipper man mva, men det hjelper lite når bilene er dyre i utgangspunktet. Kostnadene har blitt for like mot plugin-hybrid.

RJK

Er vel medvirkende at VW ikke leverer ID.3 nå pga SW-problemene. Men straks den nye SW-versjonen er implementert "ferdige" biler blir oppdatert med denne, så vil vi se at dette var som en liten hikke å regne.

Så kommer dessuten Ioniq 5, TMY, VW ID.4 og Skoda Enyaq, som sikkert kommer til å selge godt. Og sikkert noen flere, som at f.eks. BMW iX3 vel starter utleveringer i løpet av året. Og sikkert flere jeg ikke kommer på i øyeblikket.

Med det i tankene, så tipper jeg at vi vil se over 60 % i de fleste månedene av året, og muligens over 70 % i desember og for året totalt. Vi får kanskje en desember med over 80 %, om Tesla velger å pushe store leveringstall i desember.

Men jeg regner med at med levering fra Berlin, vil leveringene bli langt jevnere. Bedre å sende et togsett eller to når man har nok biler, fremfor å fylle opp en parkeringsplass, og så få kaos ved periodeslutt. Leveringer av TM3, TMS og TMX vil dog fremdeles være med båt, og opp mot kvartalsslutt. Kan jo være endel som går for refresh-versjonen av TMS/TMX, og spesielt Plaid+.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA