Bra og dårlig med Ioniq 5

Startet av hELgenen, mandag 01. mars 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

hELgenen

Kastet meg inn på listen i håp om å være blant det 3000 første - synes alt på papiret så knall ut og bilen så også spennende ut. Alle de første videoene jeg så gjennom så også lovende ut - ingenting avskrekkende.
Men så kom denne tyske videoen :
https://www.youtube.com/watch?v=UYEr2oPP2N4 der de gikk gjennom bilen litt mer i detalj - dvs. jeg fikk sett litt mer på interiørdetaljer. 

Det første som slo meg var plast-typen i senterkonsollen. Den så veldig hard,hul og litt simpel ut.
En slik du dunker på og så får du følelsen av at den ser tynn og hard og skjør.
Deretter fant jeg ikke noen mulighet for nettingvegg mellom bagasjerom og baksete.
Og til slutt var det takstativ festene - ikke en dealbreaker der, men ganske så dum løsning i mine øyne.

Jeg fikk rett og slett en følelse av at bilen var litt "billig" innvendig med alt fra seter til plastikk detaljer rundt hjulbuene og interiøret. Og dette med hengerfeste - hvordan vil det se ut på bilen - hjemmesnekret? Nå har jeg ingen erfaring med tidligere Ioniq, men kanskje mye er hentet derfra på bilen?
Jeg har sett litt på den nye Tucson og her så mye bra ut og antok vel at denne bilen ville i det minste gi like godt inntrykk. Noen andre som har tanker om dette?

daktari

Hvor ofte sitter du og knakker og beføler plasten på dashboard når du kjører? Det viktigste for meg er at det er stille og ikke knirker.

Bagasjenett er ganske viktig derimot. Det burde være en enkel sak for importør å skaffe noe hvis produsenten ikke gidder. Man fester noen hektegreier i taket og dekker med en plastluke.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Olemann

Sitat fra: daktari på mandag 01. mars 2021, klokken 18:31
Hvor ofte sitter du og knakker og beføler plasten på dashboard når du kjører? Det viktigste for meg er at det er stille og ikke knirker.

Artig tema det der, for noen er "hardplast" innvendig noe som gjør at bilen utgår.  Sett dette diskutert i en rekke tråder, så "opplevd kvalitet"  " premium følelse" eller hva man kaller dyret, er for noen svært viktig.

Har noen sånne merkelige krav jeg og, dersom dører som lukkes høres ut som når man kaster bølgeblikk i en haug, så utgår bilen for meg ...men "hardplast" kan jeg leve med, verre med semsket "premium" som innbyr til komplisert renhold.

hELgenen

Ja - snodig det der med plast - noen varianter gir dårlig inntrykk - andre ikke. Fargen har også betydning - denne gråfargen er tommel ned for meg - ren sort er bedre. Samme må sies om plasten rundt hjulbuen - burde vært sort. Ellers så kommer det jo tydelig frem at solcelletaket ikke er gjennomsiktig - innvendig er det hel taktrekk.
Ellers så var det jo mye positivt også å få ut av videoen - mye tec snacks som følger med

daktari

Ja, pussig. Viktig å ta noen lange prøveturer.

Min etron knirket g gnisset fra interiøret og klunket og skranglet på dårlige vinterveier. I tillegg ulte og dura motoren som en trikk. Den hadde også en boom-resonans i større dumper/trikkeskinner.

Teslaen derimot er helt stille fra interiør og hjuloppheng. Til gjengjeld har jeg mye hjulstøy og endel vindstøy.

Vanskelig å si hva som er mest premium. Audien hadde åpenbart dyrere og mer kompliserte løsninger, noe som jo gir en spesiell følelse.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Norse_Hansen

Bagasjerommet ser jo latterlig lite ut dessverre... :(

Tjomsas

For meg gir Kia e-niro en slags premiumfølelse  :D Skal sies at jeg ikke har eid og kjørt mange biler, men det er hverken mye knirk eller hardplast. Hjulstøy derimot...

Syns Ioniq 5 ser veldig spennende ut, og tilbyr stor valgfrihet og fleksibilitet i bruk :) Variabel størrelse på bagasjerom og setetad bak er gull verdt for barnefamilier.

Counterpointer

Ioniq 5 fremstår som en bil med sterke positive sider og en del svakere sider. De svakere sidene er dog selektive ut fra preferanser.

Mine raske og ikke inngående vurdering av sterke og svake sider er;

Sterke
- forholdsvis lang rekkevidde, fleksible seter foran og bak, kjøling i seter foran, potensielt rask lading, matrix lykter, awd, hengerfeste, AR hud

Svake
-den skrå stripa på siden er merkelig og blir ikke venn med den, «grillen» ser fryktelig billig ut, ikke navigasjon integrert, redd for at den er litt «treg» (er vant til 3,5 sek).

Lurer også på om den er stillegående, både Kona og tidl Ioniq er ikke spesielt stille (men her er jeg ikke så bortskjemt).

Limodriver

Jeg er enig i at deler av designet fremstår som noe utrert f.eks skråstripen langs dørene, hjulbuelistene, felgene og designet totalt sett er litt futuristisk (et dårlig uttrykk for noe som er uvant). Innvendig er min største innvending store skjermer med touch. I mørket skrur jeg ofte av skjermene for ikke å få motlys. Betjening via touchskjermer tar også mer oppmerksomhet enn betjening via knapper og hjul som en finner og deretter trykker eller vrir på.

Jeg synes bilen har mange tiltrekkende egenskaper i forhold til prisen. AWD, rekkevidde, utstyr og størrelse. Etter min vurdering er dette best buy i skrivende stund.

Etter å ha hatt Kona i to og et halvt år har jeg blitt vant med Hyundai på godt og vondt. Hyundai engasjerer ikke de store bilfølelsene verken i design, kjøreegenskaper eller "feeling". Men, i det alt vesentlige "virker" bilen. Veldig bra forbruk ikke minst i kulde, funksjonelle løsninger i forhold til størrelsen er den god å kjøre og ikke minst er den relativt godt utstyrt. Jeg er villig til å akseptere en "ikke premium" følelse med hardplastløsninger og litt blikkbokslyd når jeg ser på størrlese, pris, AWD, rekkevidde og ikke minst funksjonalitet.

Jeg tror Ioniq5 blir en vinner og ser ikke hvilken bil som er på markedet som gir mer bil eller rekkevidde for pengene.

elektro

Sitat fra: Norse_Hansen på mandag 01. mars 2021, klokken 18:54
Bagasjerommet ser jo latterlig lite ut dessverre... :(

Ser ut som noen av disse videoene er slettet nå, men i den tyske Facebook videoen var de fremme med målebånedet. Fritt etter minnet mener jeg bagasjerommet var 100 cm. på det smaleste. Model Y f.eks. er til sammenligning 94 cm. Lengden frem til bakseteryggen i IONIC 5 var 97 cm. med setene i bakerste posisjon og 113 cm. i fremste. Model Y er 108 cm. fast. Og Model Y er regnet for å være romslig. Det kan godt hende at man får plass til mer i den også. Men latterlig lite tror jeg er synsbedrag. :)

Med seteryggen nedfelt var det 197 cm. til forsetet i IONIQ 5 mot 200 cm. i Model Y. Sistnevnte har større frunk og kanskje noe mer plass under gulvet? Ankepunktet mitt mot begge disse kontra ID.4 og ENYAQ er at de ikke har delingsnett, klønete innfesting av takstativ samt at taket/bakluken virker mer skrå på begge disse enn hos tyskerne. Spesielt ift. ENYAQ, som nok ligger nærmest e-tron plassmessig. (Model X er diskvalifisert hos meg pga. mangel av skiboks og dørene i seg selv.)

Kan nok fort hende jeg venter på ID.6 (som er "XC90 klasse") ettersom jeg ikke ønsker å gå ned i plass fra e-tron. Selv om det er litt kjedelig å ha samme bil i tre år. :) Den får vel en noe mer folkelig pris enn en helelektrisk XC90 eller XC100 også. Så kommer det vel også en litt større KIA CV i år og på lang sikt en mye større IONIQ 7.. Men det gjenstår å se, eller snarere høre- og føle, hvordan komforten er i disse første bilene på e-GMP plattformen er. Forventningene er vel ikke skyhøye, men kanskje bedre enn Model Y?

Langt off topic her nå, men det er vanskelig å vurdere bilen uten å se på konkurransen. Det er nok først og fremst plass og "praktiske løsninger" som inviterer til å stappe bilen full av bagasje, utenpå og inni, som mangler for å få full tenning på IONIQ 5 for min del. Videre er jeg enig i det som sies om litt billig look på enkelte interiørelementer. En del knapper og hendler er på motsatt side av det som er vanlig i Europa, og jeg kan tenke meg at det er en del "plong plong" lyder. :) Alt dette kunne jeg nok levd med så lenge komforten og plassen er god nok. Kjørefølelse selvfølgelig også viktig. Men der regner jeg med at bilen får mye "gratis" av plattformens natur.

Alt i alt synes jeg bilen er kjempefin å se på, har masse spennende tech og en fantastisk pris ift. spesifikasjoner! Jeg blir overrasket om IONIC 5 ikke blir en av de mest solgte bilene i Norge- og Europa de neste par årene. Hvis de kan levere nok.

EDIT: @Counterpointer Du nevner Matrix lys. Et klart pluss, men er vi sikre på at den har det?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

feistydolphin

Sitat fra: elektro på tirsdag 02. mars 2021, klokken 10:50
EDIT: @Counterpointer Du nevner Matrix lys. Et klart pluss, men er vi sikre på at den har det?
Jeg har ikke sett noe som tydet på at den har ordentlig matrix-lykter, bare masse fine LEDs kombinert med en fjernlysassistent som forhåpentligvis gjør en god jobb med å slå dem av og på...

elektro

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 02. mars 2021, klokken 13:06
Jeg har ikke sett noe som tydet på at den har ordentlig matrix-lykter, bare masse fine LEDs kombinert med en fjernlysassistent som forhåpentligvis gjør en god jobb med å slå dem av og på...

Det er sånn jeg oppfatter det også. I så fall nok en grunn til å velge ID.4/ENYAQ/XC40(Polestar2) i ca. samme prisleie, +/- avhengig av spec. Da får man også skikkelige løsninger for taklast, hengerfeste og lastsikring.

EDIT: iX3 leverer også på alle disse områdene, men har priset seg helt ut- uten firehjulstrekk. Så nettopp en annonse til 609.000. Men for all del, noen må ta seg av dette markedet også. (Mulig jeg er for opptatt med å sammenligne på tvers av merker nå..)
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

telcontar

Sitat fra: elektro på tirsdag 02. mars 2021, klokken 13:40
Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 02. mars 2021, klokken 13:06

Det er sånn jeg oppfatter det også. I så fall nok en grunn til å velge ID.4/ENYAQ/XC40(Polestar2) i ca. samme prisleie, +/- avhengig av spec. Da får man også skikkelige løsninger for taklast, hengerfeste og lastsikring. iX3 leverer også på disse områdene, men har priset seg helt ut- uten firehjulstrekk.

Det er ikke LED matrix, det har selger bekreftet

andy99

Ioniq 5 har i det minste smilende "crystal face" til å lyse opp hverdagen :) (den belyste sølvfargede smilestripen under lysene)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Counterpointer

Nei Huyndai er forholdsvis påholdne med nøyaktig info.
Hva en selger sier er i praksis lite verd.
Den har det som ser ut som avanserte led lykter. Matrix er vel en merkevarepatent, så det kan være noe som ligner.
Det er ikke halogen elle xenon hvertfall.

Jeg setter det som en potensielt positiv ting frem til en kan se hvordan det fungerer i praksis.

Edit; de kaller det «pixel light» selv i denne videoen jeg fant

https://youtu.be/VVFb9oZ9rWo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA