Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skistativ på ZOE?

Startet av Helge, mandag 01. mars 2021, klokken 13:51

« forrige - neste »

Helge

Familien så på lørdag på en "lite brukt" ZOE med 50 kWt batteripakke og 50 kW CCS hurtiglading. Ble da "advart" av en kollega om at denne bilen ikke har lov til å ha skistativ. Tok i dag en kort prat med en kamerat som jobber hos vegvesenet og han sa at hvis det i stedet for 75 kg, 80 kg og lignende står 0 kg taklast i vognkortet så er det ikke lov. Hvis det i stedet står "ikke oppgitt" på taklast så er det ikke forbudt, men det er forbundet med et betydelig "eget-ansvar" å passe på at lasten ikke er for tung. Han nevnte også noe om at dette skulle være nevnt i en forskrift jeg kunne finne på lovdata.no.

Jeg tok kontakt med lokal Renault forhandler og der fikk jeg høre at Renault ikke hadde prioritert å typegodkjenne ZOE med taklast (maks taklast vekt) siden bilen ville få lavere rekkevidde med taklast. Personen jeg snakket med kunne bekrefte at de ikke solgte noen "originale" skistativ/lasteholdere. Men det finnes lasteholdere som er TUV godkjente for nettopp ZOE. Når jeg sjekket reg.nummeret på den ZOE vi så på (i vegvesenets Bil og henger app) så står det nettopp "ikke oppgitt" på taklast. Hva er rett og galt her? Blir ikke mindre forvirret av at det på to gamle Citroen Saxo Electrique står hhv 50 kg på den ene og "ikke oppgitt" på den andre  :-\  ...blir litt "oppgitt" av dette  :laugh:
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

RJK

Sitat fra: Helge på mandag 01. mars 2021, klokken 13:51
Familien så på lørdag på en "lite brukt" ZOE med 50 kWt batteripakke og 50 kW CCS hurtiglading. Ble da "advart" av en kollega om at denne bilen ikke har lov til å ha skistativ. Tok i dag en kort prat med en kamerat som jobber hos vegvesenet og han sa at hvis det i stedet for 75 kg, 80 kg og lignende står 0 kg taklast i vognkortet så er det ikke lov. Hvis det i stedet står "ikke oppgitt" på taklast så er det ikke forbudt, men det er forbundet med et betydelig "eget-ansvar" å passe på at lasten ikke er for tung. Han nevnte også noe om at dette skulle være nevnt i en forskrift jeg kunne finne på lovdata.no.

Jeg tok kontakt med lokal Renault forhandler og der fikk jeg høre at Renault ikke hadde prioritert å typegodkjenne ZOE med taklast (maks taklast vekt) siden bilen ville få lavere rekkevidde med taklast. Personen jeg snakket med kunne bekrefte at de ikke solgte noen "originale" skistativ/lasteholdere. Men det finnes lasteholdere som er TUV godkjente for nettopp ZOE. Når jeg sjekket reg.nummeret på den ZOE vi så på (i vegvesenets Bil og henger app) så står det nettopp "ikke oppgitt" på taklast. Hva er rett og galt her? Blir ikke mindre forvirret av at det på to gamle Citroen Saxo Electrique står hhv 50 kg på den ene og "ikke oppgitt" på den andre  :-\  ...blir litt "oppgitt" av dette  :laugh:


Med "ikke oppgitt", slik det forøvrig stå i mitt vognkort selv om Hyundai lover støtte for 80 kg, så er det altså opp til bilprodusentens anbefalinger. Dersom du får det skriftlig fra produsent at bilen kan tåle den lastmengden som du ser for deg, så kan du følge anbefalingen de gir her. Får du ikke dette oppgitt, eller de sier det kommer an på stativets begrensninger, slik man ser hos Tesla, så er altså det gjeldende.


Men du må ha det skriftlig i tilfelle kontroll, ellers risikerer du å bøtelegges, og må lempe av det du har på takstativet før du får kjøre videre.


Står det oppgitt 0 kg, så kan du ikke engang bruke slike sugekoppstativ, da 0 kg er nøyaktig det...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Helge

Vi hadde ikke tenkt å ha mer enn 2 lasteholdere og 4 par langrennski med staver så det blir vel neppe mer enn mellom 10 og 20 kg.

Det er jo et paradoks da med de gamle Citroen El-Saxoene? For den med "Taklast ikke oppgitt" i vognkortet så måtte man i tilfelle kontroll hatt en skriftlig bekreftelse fra Citroen selv om det i vognkortet på andre helt identiske El-Saxo'er (samme årsmodell) står 50 kg....?

Lokal forhandler uttalte faktisk at det var uproblematisk å ha lastholdere på ZOE som var spesifikt TUV godkjent for ZOE, men det skal jeg kanskje da ikke ta som god fisk?! Det var jo også en muntlig uttalelse, ikke skriftlig.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Svein_H

#3
Personlig ville jeg vært veldig forsiktig med å laste noe som helst på taket når oppgitt tillatt taklast ikke er oppgitt i vognkortet.

Du kan være heldig og møte en forståelsesfull kontrollør som lar deg kjøre videre, men du kan også møte kontrolløren fra helvete som sier at ikke oppgitt taklast = null taklast, og da blir du stående til taklasten er fjernet/omplassert inni bilen.

Jeg sier ikke at verken den ene eller den andre av kontrollørene har rett, men er du villig til å gamble på det i påskeferien på vei til hytta?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Helge

Nei... hadde jeg vært villig til å gamble hadde jeg ikke giddet å sjekke litt rundt på flere hold som jeg nå har holdt på med!  :laugh:

Men man blir jo rimelig forvirret over svarene fra forhandler og usikkerheten rundt dette med "ikke oppgitt". Det burde vel heller vært enten lov eller ikke lov! Enten X antall kilo eller 0 kilo?  Hvorfor "ikke oppgitt" ??
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Svein_H

Sitat fra: Helge på mandag 01. mars 2021, klokken 13:51
Familien så på lørdag på en "lite brukt" ZOE med 50 kWt batteripakke og 50 kW CCS hurtiglading. Ble da "advart" av en kollega om at denne bilen ikke har lov til å ha skistativ. Tok i dag en kort prat med en kamerat som jobber hos vegvesenet og han sa at hvis det i stedet for 75 kg, 80 kg og lignende står 0 kg taklast i vognkortet så er det ikke lov. Hvis det i stedet står "ikke oppgitt" på taklast så er det ikke forbudt, men det er forbundet med et betydelig "eget-ansvar" å passe på at lasten ikke er for tung. Han nevnte også noe om at dette skulle være nevnt i en forskrift jeg kunne finne på lovdata.no.

Jeg tok kontakt med lokal Renault forhandler og der fikk jeg høre at Renault ikke hadde prioritert å typegodkjenne ZOE med taklast (maks taklast vekt) siden bilen ville få lavere rekkevidde med taklast. Personen jeg snakket med kunne bekrefte at de ikke solgte noen "originale" skistativ/lasteholdere. Men det finnes lasteholdere som er TUV godkjente for nettopp ZOE. Når jeg sjekket reg.nummeret på den ZOE vi så på (i vegvesenets Bil og henger app) så står det nettopp "ikke oppgitt" på taklast. Hva er rett og galt her? Blir ikke mindre forvirret av at det på to gamle Citroen Saxo Electrique står hhv 50 kg på den ene og "ikke oppgitt" på den andre  :-\  ...blir litt "oppgitt" av dette  :laugh:

Les ditt eget startinnlegg en gang til.

Først blir du "advart" av en kollega om at bilen ikke kan ha taklast.

Videre en kamerat i vegvesenet som kommer med masse påstander om det skal være lov, og som også nevner noe om at dette skal være nevnt i en forskrift på lovdata.no uten å si noe mer om hvilken forskrift det er (har en kamerat som kjenner noen som vet noe osv.). Har du klart å finne denne forskriften?

Til slutt sier forhandler at Renault ikke har prioritert å typegodkjenne Zoe med taklast.

Hvor mange bjeller må ringe før du tar hintet..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Men jeg forstår godt at du blir forvirret når du får så mange ulike svar, det blir jeg også! I slike tilfeller går jeg alltid for minste felles multiplum, hvilket her betyr for meg at Zoe ikke kan ha taklast.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elektrolars

Nå er jeg verken eier av nevnte zoe eller jurist hos biltilsynet, men valgte å Google det da svaret et par hakk over provoserte meg litt...

Jeg vil tro din venn i biltilsynet tenker på denne: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_36#§36-1

Så vidt jeg kan se er det altså tillat å kjøre med takstativ så lenge kravene i denne forskriften oppfylles. Kravene fremstår som meget generelle og viser ikke til hva som står i vognkortet eller hva bilen er typegodkjent for.

Det kan naturlig nok argumenteres for at å kjøre med takstativ som er tyngre enn typegodkjenning eller det som er oppgitt i vognkortet ikke er forsvarlig, men i ditt tilfelle så gjelder (utrolig) nok sunn fornuft. For å være sikker kan du bare ta en telefon til nærmeste trafikkstasjon som jeg tidligere har opplevd som serviceinnstilte.

Maxwell_400

Sitat fra: elektrolars på mandag 01. mars 2021, klokken 21:22

Så vidt jeg kan se er det altså tillat å kjøre med takstativ så lenge kravene i denne forskriften oppfylles. Kravene fremstår som meget generelle og viser ikke til hva som står i vognkortet eller hva bilen er typegodkjent for.


Sånn ville jeg ikke ha lest det, hvis bilen ikke er godkjent for taklast så kan den ikke ha noe på taket. Kan den ha taklast så skal '§ 36-1.Generelt om transportutstyr' som er sunn fornuft være oppfyllt.

Du har ingen mulighet til å vurdere med sunn fornuft hvor mye taklast en bil tåler.

På min bil så står det også "ikke oppgitt" på vognkortet og det skyldes at importøren ikke har opplyst om det, så jeg har lagt ved et papir sammen med vognkortet som viser at den er typegodkjent for 75kg taklast i tilfelle kontroll.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA