Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva skjer med Honda e?

Startet av Sjalabais, mandag 01. mars 2021, klokken 13:30

« forrige - neste »

Sjalabais

Det jeg lurer på er kanskje opplagt for noen, men jeg har ikke fulgt godt nok med og tar imot opplysninger med åpne armer. Hva har skjedd med Honda e i det norske markedet? Da den kom ut syntes jeg det var en av de mest lovende bilene overhodet. Mange smarte løsninger, et attraktivt retro-design, et selskap med et formidabelt rykte, og så er det jo allmenn kjent at ingen biler er billigere å forsikre i Norge enn Honda. Tester på YouTube var stort sett entusiastiske.

Men det ble ingen suksess. Prisen blir gjentatt som et mantra, men Honda har da alltid vært dyr i Norge. En Accord lå flere hakk over tilsvarende biler fra Toyota, Volkswagen og Peugeot, likevel ble den solgt som en nisjekonkurrent. SUVer som CR-V var suksessrike trass i at de ikke slå gjennom på pris. Og Honda har alltid hatt supre bruktbiler. Jeg kjørte en Honda Stream i sju år, til den klappet sammen, og det var kanskje den beste bilen jeg har hatt.

Så hva mer er det som gjør at e-en sliter? Er det noen her på forumet som har kjøpt? Min plan var å kjøpe en slik når den er 5-7 år gammel, men mye tyder på at vi knapt får noe å velge mellom.
2012 Leaf Tekna

Daniel_0007

Er ikke største problemet at den er litt for liten? Samme gjelder jo mx-30 og, hjelper jo heller ikke at rekkevidden ikke er allverdens heller.
For samme pris som honda e får man en mg zs-ev som har solgt ganske bra her i Norge med 5000 solgt ifjor, ja mg`en er ikke like kul som honda e men tilbyr noe nordmen setter mer pris på nemlig plass.
Og de som skal ha liten by bil virker å heller gå for e-up samt seat/skoda versjonen som er vesentlig rimeligere evt peugeot 208 som har litt bedre rekkevidde.
Ifølge elbilstatistik så er solgt 199 honda e totalt så ja denne blir ganske sjelden
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

For liten, for kort rekkevidde og for dyr, ellers veldig bra? Stod på liste for denne bilen, men da det var åpnet for kjøp falt den helt igjennom for min del og endte opp med en Seat mii som leasingbil (månedsleie).
Er ellers hondafantast og har min femte Civic nå (2016-modell) og kan underskrive på at dette er biler med solid kvalitet og en bil man ikke ser på hvert gatehjørne!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chrjh

Honda har vel ikke vært storselger i Norge eller Europa de siste årene. Det er US og Japan som gjelder. Jeg husker når jeg var ungdom og kjøpte min første Honda en Civic EG VTI utgave, da hadde Honda i Europa flere modeller som du kunne oppgradere til som ITR, Accord Euro R, S2000 og NSX. På 2000 tallet var Honda Europa ganske kjedelig med lite utvalg. Husker alltid at Honda ble omtalt på Japan sitt svar på BMW.

Ser Honda kjører kampanje på den kjipe versjonen nå til 250k og Advanced utgaven ligger på 280k for demokjørt fra forhandler bil inkl. vinterhjul. Dette er priser som de skulle blitt lansert til som nye fra fabrikk og minst 250 km rekkevidde.

Honda har masse interessante modeller som S660, N-One RS, NSX og Acura har nye TLX`en, men dette er ting som ikke kommer til Europa. Honda skulle fulgt opp med både E og EV sportsbil konseptet de viste i Tokyo: https://www.youtube.com/watch?v=Pi2wrqAlK5Qo:



Sjalabais

Jeg ser at størrelsen er et problem, men de senere åra har jo småbiler solgt ganske godt i Norge. Helt i tråd med urbaniseringen av landet. Dessuten er en e liten, men langt ifra trang, og større enn eller på nivå med eldre småbiler som Yaris, Fiesta og Polo. MX-30 satt jeg i en gang, en kamerat som kjøpte. Den er heller av typen overraskende trang innvendig, for den har et ganske solid fotavtrykk.

Det er sant at Honda, som Mitsubishi, nesten er på vei ut av Europa. Det er svært synd, men ambisjonsnivået har jo ikke vært spesielt høyt. Min drømmebil, som familiefar, er etterfølgeren av Stream, en Jade:



Snakket med en kar hos importøren en gang, og det var helt uaktuelt å hente denne til Europa. For vi også er blitt idioter og foretrekker SUV fremfor mer effektive karosseriformer. Det er synd, for Jaden er god å kjøre, praktisk, romslig, har super kvalitetsfølelse innvendig, og jeg synes jammen den er pen også.

2012 Leaf Tekna

Tjomsas

Honda E var helt vanvittig kul å kjøre, men var aldri aktuell for oss som barnefamilie. Det kommer den nok heller aldri til å bli.

Førersetet er riktignok stort nok, men resten av bilen er trang, trang, trang! Bagasjerommet er helt vanvittig lite, og Polo og Yaris som du nevner svelger unna mye mer enn e. MX-30 har også mye større bagasjerom, så jeg tror det er vanskelig å sammenligne dem.

Kunne jeg valgt helt fritt, hadde Honda e vært en bil jeg ville hatt i byen - ihvertfall en stund. Man skal lete lenge etter en kulere småbil :)

syklisten

Har en Honda Jazz som bybil, og når denne byttes ut til el, er Honda E høyt oppe på listen over kandidater... Det spørs bare om vi kan leve med at det kun er en 4-seters. Rekkevidden er grei, prisen er sikkert grei (vi kjøper nok brukt). Veldig synd med de setene.

Har riktignok ikke sett den i levende live ennå, så hvor mye mindre enn en Jazz den er vet jeg ikke. Jazz er helt perfekt i størrelse for oss som en nr.2 bil.

Er det forresten noen her med Honda E som kan fortelle litt om hvordan den er på vinterføre?

Samco

Kul bil men rekkevidden bomma dem på... og lade porten på panseret 😄 hallo Honda

Sjalabais

Oisann, jeg hadde ikke innsett at dette var ladeporten...omtrent like praktisk som på Leafen, dette.  :o



Honda Jazz er jo en bil som er vanvittig mye større innvendig enn fotavtrykket skulle tilsi. Det var min favoritt da vi i fjor høst trengte en liten bensinbil til, men vi gikk for en Hyundai i20 istdf. Avgjørende var kun prisen...men med det sagt, e-en er nok et solid hakk mindre enn Jazzen?
2012 Leaf Tekna

arthur

I følge dette oppslaget https://www.tv2.no/a/11167104/ så var Hondas ambisjoner å levere (selge) 700 biler i 2020, og fasiten ble 190 inkludert en god del demobiler. Ikke akkurat den helt store succesen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Dampmaskin

Jeg så en Honda e parkert i Bergensområdet i dag, den første jeg har sett i levende live. Da jeg fikk øye på den, var jeg allerede i ferd med å kjøre forbi, så jeg stoppet ikke opp for å kikke nærmere. Kult design, men den var knøtt liten ja.

arthur

Er det noen her som har kjøpt eller leaset en Honda e? Vurderer selv å lease en bil for tre år til 2.000 per måned og med innskudd på 35.000. Ikke billigste alternativ, men cool bil, og trenger en "bybil", ikke en bil til langkjøring, tilhenger eller utflukter med storfamilien!

Erfaringer?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sjalabais

Vi slå den fra oss, var for liten. Skal du selge Konaen allerede eller blir det en ekstra bil?
2012 Leaf Tekna

arthur

Blir bil nummer to, tenkt som nummer en i hverdagen med småkjøring, handleturer, trange parkeringshus og slikt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA