Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 V3 superlader effekt

Startet av Dag_Erik, mandag 01. mars 2021, klokken 10:26

« forrige - neste »

Dag_Erik

I går skulle jeg prøve v3 superlader for første gang,
og jeg ble litt overrasket over resultatet. Jeg kom aldri over 185kw?

Kjøreturen før lading var Skirvedalen-Austbygda-Langs vestsida av Tinnsjøen før superlader Notodden. Masse regenerering ned fra fjellet, og bilen forvarmet ikke batteriet før det var 8 min til ankomst, så det må ha vært god lunk i batteriet.

Koblet til med 10% SOC, fikk rundt 130kw effekt? Det var kun én annen bil på hele plassen, selv om det skal ha ingenting å si da disse laderne levererer 250kw uansett. Man skulle nesten tro det var placebo, men da den andre bilen koblet fra, så økte effekten opp i 185kw, da var vel SOC 16%. Det må vel være tilfeldig? Batteriet trengte kanskje mer varme likevel?

Uansett, dette er langt unna de hastighetene man ser i teslabjørn sitt google sheet. Andre med liknende erfaringer?
Min bil har gått 11k km, og ladet på superlader 10 ganger kanskje.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Handyman

"Kaldt" batteri. Min erfaring er at man uansett ikke klarer å oppnå full V3 hastighet når det er kaldt i været med normal kjøring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Du må også ned mot 3-4 prosent SoC for å få full fart.

+ det med batteritemperatur.

KBA

Ladet selv for første gang i går. I Bamble ca 5 grader. Starter på 22 og avsluttet på 57. Brukte 18 minutt. Var så vidt over 100 i starte. På 40 % var det 92 på 50% var det 86

Hadde vært fint om det gikk 4-5 minutt raskere da dette kun var 20 min fra hytta på vei hjem.
Tesla model 3 LR 2021
Outlander ePhev 2017
BMW     i3  94Ah 2017 (solgt)

jlan

Du kan jo vurdere å lade på vei til hytta, når batteriet er varmt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Dag_Erik

Sitat fra: Counterpointer på mandag 01. mars 2021, klokken 17:22
Du må også ned mot 3-4 prosent SoC for å få full fart.

+ det med batteritemperatur.

Ok.
Så selv om https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O0TFG0hsaHuwmufhH5-u1LAVA0KunY7Zwm9_cXPPGOI/edit#gid=1626128222 viser 250kw til ca.25%, så må man starte på 3% for å få denne effekten, ikke 10%? Det virker rart. Men det var kanskje først og fremst temperaturen som var årsaken.

Sitat fra: KBA på mandag 01. mars 2021, klokken 20:53
Ladet selv for første gang i går. I Bamble ca 5 grader. Starter på 22 og avsluttet på 57. Brukte 18 minutt. Var så vidt over 100 i starte. På 40 % var det 92 på 50% var det 86

Hadde vært fint om det gikk 4-5 minutt raskere da dette kun var 20 min fra hytta på vei hjem.
20 min kjøring er vel ikke lenge nok for batteriet til å få skikkelig temperatur, selv med forvarming.

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Counterpointer

Sitat fra: Dag_Erik på tirsdag 02. mars 2021, klokken 09:40
Sitat fra: Counterpointer på mandag 01. mars 2021, klokken 17:22
Du må også ned mot 3-4 prosent SoC for å få full fart.

+ det med batteritemperatur.

Ok.
Så selv om https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O0TFG0hsaHuwmufhH5-u1LAVA0KunY7Zwm9_cXPPGOI/edit#gid=1626128222 viser 250kw til ca.25%, så må man starte på 3% for å få denne effekten, ikke 10%? Det virker rart. Men det var kanskje først og fremst temperaturen som var årsaken.

Sitat fra: KBA på mandag 01. mars 2021, klokken 20:53
Ladet selv for første gang i går. I Bamble ca 5 grader. Starter på 22 og avsluttet på 57. Brukte 18 minutt. Var så vidt over 100 i starte. På 40 % var det 92 på 50% var det 86

Hadde vært fint om det gikk 4-5 minutt raskere da dette kun var 20 min fra hytta på vei hjem.
20 min kjøring er vel ikke lenge nok for batteriet til å få skikkelig temperatur, selv med forvarming.
Er helt enig i at en burde fått 250 kW på V3 på høyere SoC, men det virker ikke være tilfellet.

Varmen på batteriet er også avgjørende og  oppnås ikke lett. Korte kjøreturer er ikke nok (må opp i flere timer eller sommertemperatur).

Klykken

Prøv om sommeren på en godværsdag. All statistikk over lading og makseffekt er gjort på varme dager. Dette får du så og si aldri til på vinterhalvåret.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GOS

Sitat fra: Klykken på søndag 07. mars 2021, klokken 23:16
Prøv om sommeren på en godværsdag. All statistikk over lading og makseffekt er gjort på varme dager. Dette får du så og si aldri til på vinterhalvåret.

Ikke superkalt, ca 0 grader, men onsdag forrige uke fikk jeg 251 kw ladeeffekt på min Model 3 i Notodden. Kom frem med 17%. Batteriet var nok sikkert godt varmt. Tok 28 min å lade fra 17% til 89% :-)

Men, normalt er min erfaring også at jeg ikke får på nær slik ladeeffekter.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Dag_Erik

Sitat fra: GOS på mandag 08. mars 2021, klokken 06:30
Sitat fra: Klykken på søndag 07. mars 2021, klokken 23:16
Prøv om sommeren på en godværsdag. All statistikk over lading og makseffekt er gjort på varme dager. Dette får du så og si aldri til på vinterhalvåret.

Ikke superkalt, ca 0 grader, men onsdag forrige uke fikk jeg 251 kw ladeeffekt på min Model 3 i Notodden. Kom frem med 17%. Batteriet var nok sikkert godt varmt. Tok 28 min å lade fra 17% til 89% :-)

Men, normalt er min erfaring også at jeg ikke får på nær slik ladeeffekter.

Interessant, hvor lenge hadde du kjørt?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

GOS

Sitat fra: Dag_Erik på mandag 08. mars 2021, klokken 10:51
Sitat fra: GOS på mandag 08. mars 2021, klokken 06:30
Sitat fra: Klykken på søndag 07. mars 2021, klokken 23:16
Prøv om sommeren på en godværsdag. All statistikk over lading og makseffekt er gjort på varme dager. Dette får du så og si aldri til på vinterhalvåret.

Ikke superkalt, ca 0 grader, men onsdag forrige uke fikk jeg 251 kw ladeeffekt på min Model 3 i Notodden. Kom frem med 17%. Batteriet var nok sikkert godt varmt. Tok 28 min å lade fra 17% til 89% :-)

Men, normalt er min erfaring også at jeg ikke får på nær slik ladeeffekter.

Interessant, hvor lenge hadde du kjørt?
Først kjørte jeg veldig fint og rolig fra Hgsd til ca Rauland skisenter, stoppet der i 3 timer. Kjørte så i 28 min ned til Åmot for å lade litt (ladet der fra 9% til 38%), og kjørte så 1 t og 25 min til Notodden. Alt veldig fin kjøring med to små barnebarn i bilen som blir veeeldig lett bilsyk.

Ser av ScanMyTesla at celletemperaturen når jeg forlot Åmot var 31 grader. Dessverre så glemte jeg å recorde hva den var når jeg kom til Notodden, men det jeg merket var at den startet å preheate allerede 32 km før jeg var i Notodden, så slutten den noen kilometer før jeg var fremme, men så slo den seg på igjen de siste 2-3 km.

Det høyeste jeg ellers har fått er 238, men som regel ikke mer enn 216, og jeg kommer som regel med mellom 5 og 10% igjen på batteriet ved laderen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA