Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Heve TMS 75D med stålfjærer noen cm?

Startet av martinho89, søndag 28. februar 2021, klokken 15:17

« forrige - neste »

martinho89

Hei,
Kjempefornøyd med min 75D fra 2017 bortsett fra at den er litt lav - subber ofte borti brøytekanter osv.
Har stålfjærer (dessverre).
Noen erfaringer/tanker om dette, til en Model S 2017 75D med stålfjærer?
https://www.spaccer.com/no_NO/merker-og-modeller/tesla/model-s/

geear

Har ikke erfaring med SPACCER, men det ser ut som noen helt simple avstandsringer for fjærene, så resultatet kommer nok an på demperne. Er det samme dempere som på biler med luftfjærer så kan du helt sikkert heve den innenfor det man får til med luftfjærer (ikke til very high, den får man ikke kjøre langt med), men du kan nok risikere å få trøbbel med Tesla ved en eventuell garantisak på understellskomponenter..

Muffinman

Sjekk hvilket materiale de er laget av. Alu mot stål i saltsuppa vil neppe vare lenge med mindre metalltypene er isolert frahverandre.

For øvrig tror jeg det vil fungere fint å heve f.eks. 1-1,5cm uten at det blir problemer. Demperne har garantert mer å gå på enn det. Jeg ville begrenset meg til 1cm. Burde merke bra forskjell av det, og bilen blir ikke seende ut som et høyhus. Jobben bør avsluttes med en runde måling av hjulvinklene.

Contango

Dette har vært spurt om flere ganger her inne. Hadde vært fint om du sjekket og la ut hva du evt gjør eller finner ut.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Hodetelefoner

La det subbe. Hever du så vil du få samme problem som mange med luftfjæring. Spiser drivakselene.

Contango

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 03. mars 2021, klokken 11:08
La det subbe. Hever du så vil du få samme problem som mange med luftfjæring. Spiser drivakselene.
Hvordan vet du det? Bilene med stålfjærer er lavere enn de med luftfjærer i normal stilling. Og hvor mange biler med luftfjæring spiser drivaksler?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

#6
Negativ camber reduseres jo marginalt med heving, så det problemet med dekkslitasje burde reduseres. Vi husker jo også at de tidlige bilene med stålfjæring var ca 16mm høyere enn luft i standard, og da var også tonen at det "er biler med luftfjæring som hadde dette problemet".

Svaret er vel heller at det eneste justerbare der bak er spissing, mens camber er ulik fra bil til bil til og med mellom høyre og venstre side. Felles for de fleste er at den er ganske aggressiv, og de med de skarpeste verdiene er vanskelig å få til ikke å slite innerkant på dekkene - selv om alt er innenfor spec.

Selv har jeg montert justerbare camberlinker og lagt meg på -0,5, samt 0,1 grad toe in. Ikke mer trøbbel med dekkslitasje.

CV-leddene vil jo få litt mer vinkel, men det Model S spiser da ikke drivaksler. Ikke engang de tidlige stålfjærbilene som var høyere gjorde det. Nå var det riktignok en del biler som kom med ledd som hadde fabrikasjonsfeil, inkludert min egen, men det skal være OK nå. Model X derimot er en annen historie. Designtabbe som Tesla selv er smertelig klar over, og prøver å omgå ved å senke bilene gjennom OTA oppdateringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA