Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overvåking av hurtigladere

Startet av JanFredrikB, søndag 10. juni 2012, klokken 16:16

« forrige - neste »

JanFredrikB

Noe nytt? Når kan vi forvente oss oversikt over ledige/opptatte hurtigladere?
Bærum

Nissan Leaf // 25. mai 2012 // Sort // EL16700

Har aldri eid en fossilbil, og har heller ikke planer om å gjøre det i fremtiden :-)

mariowing

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

JanFredrikB

Det var nettopp det jeg oppdaget før i dag.

Men det er ikke noe på nobil.no...  ??? Kommer vel snart  :)
Bærum

Nissan Leaf // 25. mai 2012 // Sort // EL16700

Har aldri eid en fossilbil, og har heller ikke planer om å gjøre det i fremtiden :-)

Elmo

#3
Oppdatering på Nobil kommer ved at den som oppdager feil eller mangler sender info og gjerne bilde til post@nobil.no

Hans får med seg det meste, men han er ikke synsk (tror jeg)  ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Hans Håvard Kvisle

Hei,

Ja, jeg får med meg det meste av data om ladestasjoner som er i bruk. Takket være mange gode tipsere blant elbilistene.

For sanntidsinfo med tilgjengelighetsdata er vi avhengige av at eierne/operatørene av ladestasjonene, i samarbeid med produsentleverandørene, klarer å overføre data til NOBIL. Vi står med åpne armer for å ta imot - og formidle videre til elbilistene.

Utrolig nok, ja jeg mener utrolig, har ennå ingen produsent klart å få dette på plass fra hurtigladerne. Det tusler inn en data fra noen normalladere, sånn at vi ser at alt virker helt greit (men disse er ikke så mye brukt at det er spennende eller så nyttig for elbilistene). Vi trodde dette skulle lykkes i forrige uke for de fire hurtigstasjonene dere ser i den testmodulen (og var smarte nok til å oppdage). Men ennå er ikke dette i boks.

Inntil videre må jeg stenge denne testmodulen. Og pusher hardt på at ihvertfall disse 4 snarest skal ha sanntidsdata. Litt tryggere da å dra på langtur med elbilen.

Bare så det er sagt, dette har høy prioritet. Men vi i NOBIL kan ikke løpe ut og hente sanntidsdata. Den må sendes til oss.

Vennlig hilsen
Hans
St.Hanshaugen

mariowing

Kjempebra Hans - tviler ikke på at du og foreningen står på  :)

Snappet også opp i en annen tråd at du hadde noen "rykter" om nye hurtigladere som står for tur å åpne, kunne vært "artig" med en ny status-artikkel på elbil.no ala den som var i høst. Eventuelt et lite innlegg i dette forum med kort status på de du vet noe om. Er jo mange av laderne som i følge tildelingskriteriene fra Transnova skulle åpne senest i juni. Det er vel ikke så mange som faktisk blir klare denne måneden virker det som?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

klumpen

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 11. juni 2012, klokken 11:39
Hei,

Ja, jeg får med meg det meste av data om ladestasjoner som er i bruk. Takket være mange gode tipsere blant elbilistene.

For sanntidsinfo med tilgjengelighetsdata er vi avhengige av at eierne/operatørene av ladestasjonene, i samarbeid med produsentleverandørene, klarer å overføre data til NOBIL. Vi står med åpne armer for å ta imot - og formidle videre til elbilistene.

Utrolig nok, ja jeg mener utrolig, har ennå ingen produsent klart å få dette på plass fra hurtigladerne. Det tusler inn en data fra noen normalladere, sånn at vi ser at alt virker helt greit (men disse er ikke så mye brukt at det er spennende eller så nyttig for elbilistene). Vi trodde dette skulle lykkes i forrige uke for de fire hurtigstasjonene dere ser i den testmodulen (og var smarte nok til å oppdage). Men ennå er ikke dette i boks.

Inntil videre må jeg stenge denne testmodulen. Og pusher hardt på at ihvertfall disse 4 snarest skal ha sanntidsdata. Litt tryggere da å dra på langtur med elbilen.

Bare så det er sagt, dette har høy prioritet. Men vi i NOBIL kan ikke løpe ut og hente sanntidsdata. Den må sendes til oss.

Vennlig hilsen
Hans

Hvordan blir denne informasjonen pushet til nobil? Kjenner du til det?
Traps? Finnes det en standard for dette i dag? Transnova har vel definert dette et sted?
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

Hans Håvard Kvisle

Tar tipset om en statusoppdatering. Skal ringe til utbyggerne for å få litt fakta. Og sjølsagt formidle det på elbil.no.

Alle som idag setter opp hurtigladere - og er seriøse - skal hente inn data fra disse til sitt eget back-end/kontrollsystem. Slik kan de drifte nettverket på en måte som gjør at de sjøl oppdager feil, før elbilisten uheldigvis gjør det. Samt at de følger forbruksmønster m.m.

NOBIL ønsker aller helst å få denne dataen pusha som en xml over http(s om nødvendig). En enkel protokoll med info både om status som vi kan gjøre tilgjengelig for alle, og mer om bruksmønster som kan brukes til forskningsformål o.l. Det siste har ikke Transnova pålagt noen. Men tilgjengelighetsdata er alle som får støtte til å sette opp hurtigladere, påkrevet å levere NOBIL. Vi er også såpass fleksible i vår ende at vi innenfor rimelighetens grenser kan tilpasse mottaket får dataen ender i databasen.

Foreløpig er det bare 5 normalladestasjoner som sender oss data, hvorav 4 er eid av Fortum. Så de får det til. Men pussig nok stokker det seg for hurtigladerne. Men et lite race er igang, så vi får se hvem som til slutt blir førstemann til å levere sanntids hurtigladedata til oss. Da skal det bli tilgjengelig først på elbil.no.

Forøvrig utvikles det nå en app (web, iPhone, Android) som kan gjøre denne tilgjengelighetsdataen - ja nettopp - tilgjengelig for alle. Dvs ihvertfall fra de få stasjonene som klarer å levere. Så håper vi også at dette skal pushe flere til å komme i sanntid med elbilistene.

Fylg med. En beta bør dukke opp innen rimelig tid.
St.Hanshaugen

mariowing

Ble en flott og detaljert artikkel på elbil.no med oppdatert status for alle ladere - bra jobbet og tusen takk!

Ser også at Fortum sin hurtiglader i Sarpsborg viser status i Fortum sin egen iPhone app så da virker det som om de har det meste av infrastrukturen på plass. Må vel bare sende en liten xml fil nobil også :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

breitling

Sitat fra: mariowing på lørdag 07. juli 2012, klokken 15:39
Ser også at Fortum sin hurtiglader i Sarpsborg viser status i Fortum sin egen iPhone app så da virker det som om de har det meste av infrastrukturen på plass. Må vel bare sende en liten xml fil nobil også :-)


Litt artig å lese på displayet antall oppladede kWh og pris i NOK (!?). Fikk opplyst at mine 3,7 kWh kostet kr. 0,57. Missvisende mtp at kr. 20 belastet min konto da jeg åpnet for lading. Og alt dette på spansk ??? ;D
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

mariowing

Kanskje prisen var i euro siden teksten var på spansk? Da kan det sånn ca stemme med prisen på strømmen.

Man skal huske på at hvis laderen koster 500 000 å sette opp så skal den benyttes 25 000 ganger a 20 kroner før Fortum har fått tilbake kostnaden ved å sette den opp. Så vi må nok "finne oss i" å betale for mer enn det strømmen koster dessverre. Oppsiden er at man kan bruke den elektriske bilen sin på mye lengre turer enn man eller kunne gjort slik at jeg synes man må tenke at man betaler for mobilitet og ikke strøm.

Ser også ut som om sanntidsovervåkning av laderen er veldig nærme nå på elbil.no  ;D
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Lunde

En hurtiglader koster en brøkdel av en vanlig fuelpumpe med tankanlegg etc. På toppen har bransjen alltid hevdet at de knapt tjener mer enn noen titalls øre pr liter bensin eller diesel. De tjener penger på kioskvarer .
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

#12
Sitat fra: Lunde på søndag 08. juli 2012, klokken 10:04
En hurtiglader koster en brøkdel av en vanlig fuelpumpe med tankanlegg etc. På toppen har bransjen alltid hevdet at de knapt tjener mer enn noen titalls øre pr liter bensin eller diesel. De tjener penger på kioskvarer .

Og det argumentet fungerer jo fint ovenfor Statoil, men har neppe relevans for Fortum som ikke selger kioskvarer og hovedsakelig plasserer sine ladere utenfor McDonalds.

De kunne jo evt. inngått avtale med McDonalds da, om de var interessert. 15 min. gratis lading pr. meny man kjøper ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juli 2012, klokken 10:09
Sitat fra: Lunde på søndag 08. juli 2012, klokken 10:04
En hurtiglader koster en brøkdel av en vanlig fuelpumpe med tankanlegg etc. På toppen har bransjen alltid hevdet at de knapt tjener mer enn noen titalls øre pr liter bensin eller diesel. De tjener penger på kioskvarer .

Og det argumentet fungerer jo fint ovenfor Statoil, men har neppe relevans for Fortum som ikke selger kioskvarer og hovedsakelig plasserer sine ladere utenfor McDonalds.

De kunne jo evt. inngått avtale med McDonalds da, om de var interessert. 15 min. gratis lading pr. meny man kjøper ?

snittet av elbilsjafører enda mer overvektige enn resten av befolkningen?  ;D
I-miev 2011
Asker

Elmo

#14
Sitat fra: Lunde på søndag 08. juli 2012, klokken 10:04
På toppen har bransjen alltid hevdet at de knapt tjener mer enn noen titalls øre pr liter bensin eller diesel. De tjener penger på kioskvarer.

Ja - og inntjening på elbilistene som er nødt til å stå en stund uvirksomme bør jo kunne bli mye større enn på fossilbilistene som står ved pumpa til de har fyllt ferdig og så kan dra umiddelbart.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA