Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tipp på grunnprisen på model Y LR i mars 2022

Startet av Electric cars in Norway, søndag 28. februar 2021, klokken 09:27

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#15
Er enig i alle de tre pkt i RJK sitt innlegg. Kopi under.

Det er nettopp slik mener jeg :+1: og prisen blir 499'

Kopi fra RJK sitt innlegg:

Men Tesla har ikke satt ned prisen enda, av 3 grunner:

1. Tesla vil ikke sette prisen for lavt sammenlignet med TM3, og derved oppleve redusert salg i påvente av TMY, altså for å unngå en viss Osburne-effekt. Når TMY kan leveres, er det litt irrelevant for Tesla hvilken av dem folk kjøper, så lenge det er en Tesla.

2. Valutakursene hopper, og det er bedre å vente med prisjustering til det nærmer seg faktisk levering. Dermed slipper man enda en prisjustering om kursene hopper for mye.

3. Dagens pris gjør at flere velger ID.4/Enyaq, og nå og Ioniq 5. For å selge store volum, må den derfor være "riktigere" priset.

Altså er det tre store grunner til at jeg anser det som urealistisk at dagens pris blir stående på dagens nivå, men vil settes lavere.

overskyet

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 01. mars 2021, klokken 18:41
Er enig i alle de tre pkt i RJK sitt innlegg. Kopi under.

Det er nettopp slik mener jeg :+1: og prisen blir 499'



Å bruke sitatknappen vil være å foretrekke.

kodax

Husk på at det også skal lønnes X antall ansatte i Tesla Norge med norske lønninger og arbeidsgiveravgifter, både ifm salg, service, norske priser alt annet i Norge som lokaler, verktøy, etc.
Det er feks heller ikke utenkelig at Tesla tenker at siden kundene i Norge gjerne vil ha mange SuC, så er det naturlig at den prisen bakes inn i de lokale salgene, og igjen er det norske priser som skal betales til utbyggere etc.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at prisene i Norge går ned, med unntak av dersom Tesla begynner å produsere mer enn det de får solgt på verdensbasis. Tesla er nå veletablert i Norge. Kjøper folk mindre her, så får de nok foreløpig solgt alt de produserer andre steder.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Sitat fra: overskyet på mandag 01. mars 2021, klokken 19:21
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 01. mars 2021, klokken 18:41
Er enig i alle de tre pkt i RJK sitt innlegg. Kopi under.

Det er nettopp slik mener jeg :+1: og prisen blir 499'



Å bruke sitatknappen vil være å foretrekke.

Ser den :+1:

Electric cars in Norway

Ser trenden så langt blant de 45 som har stemt - er at det vil bli billigere.

JorEl

Min neste bil vil nok bli en Tesla. MEn det som gjør det "umulig" for meg, er FSD og TeslaDollar. Jeg finner meg ikke i å bli skviset, der min Norske valutta blir "latterliggjort" :-\
FSD burde fulgt kunden og ikke bilen. I FSDtråden kan man lese litt om misnøyen med hva Tesla har lovet at de skal levere. Selger jeg min S75D med FSD, så skal jeg legge ut de pengene en gang til....glem det Tesla!
Edit jeg stemte for 499k ang pris
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Magnus Hansen

Sitat fra: kodax på mandag 01. mars 2021, klokken 19:55
Husk på at det også skal lønnes X antall ansatte i Tesla Norge med norske lønninger og arbeidsgiveravgifter, både ifm salg, service, norske priser alt annet i Norge som lokaler, verktøy, etc.
Det er feks heller ikke utenkelig at Tesla tenker at siden kundene i Norge gjerne vil ha mange SuC, så er det naturlig at den prisen bakes inn i de lokale salgene, og igjen er det norske priser som skal betales til utbyggere etc.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at prisene i Norge går ned...

Så hvorfor er det Model 3 priset etter en mye gunstigere kronekurs? Hadde de benyttet samme vekslingskursen som de bruker for 3, hadde Y vært priset godt under 500.000.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#22
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 01. mars 2021, klokken 22:21
Sitat fra: kodax på mandag 01. mars 2021, klokken 19:55
Husk på at det også skal lønnes X antall ansatte i Tesla Norge med norske lønninger og arbeidsgiveravgifter, både ifm salg, service, norske priser alt annet i Norge som lokaler, verktøy, etc.
Det er feks heller ikke utenkelig at Tesla tenker at siden kundene i Norge gjerne vil ha mange SuC, så er det naturlig at den prisen bakes inn i de lokale salgene, og igjen er det norske priser som skal betales til utbyggere etc.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at prisene i Norge går ned...

Så hvorfor er det Model 3 priset etter en mye gunstigere kronekurs? Hadde de benyttet samme vekslingskursen som de bruker for 3, hadde Y vært priset godt under 500.000.

???
I henhold til prising i Nederland (ikke USA) er det tilnærmet nesten samme "kronekurs" for Model 3 og Y.
Lenge siden Norge hadde særbehandling her.

Magnus Hansen

#23
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 01. mars 2021, klokken 22:34
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 01. mars 2021, klokken 22:21
Sitat fra: kodax på mandag 01. mars 2021, klokken 19:55
Husk på at det også skal lønnes X antall ansatte i Tesla Norge med norske lønninger og arbeidsgiveravgifter, både ifm salg, service, norske priser alt annet i Norge som lokaler, verktøy, etc.
Det er feks heller ikke utenkelig at Tesla tenker at siden kundene i Norge gjerne vil ha mange SuC, så er det naturlig at den prisen bakes inn i de lokale salgene, og igjen er det norske priser som skal betales til utbyggere etc.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at prisene i Norge går ned...

Så hvorfor er det Model 3 priset etter en mye gunstigere kronekurs? Hadde de benyttet samme vekslingskursen som de bruker for 3, hadde Y vært priset godt under 500.000.

???
I henhold til prising i Nederland (ikke USA) er det tilnærmet nesten samme "kronekurs" for Model 3 og Y.
Lenge siden Norge hadde særbehandling her.

Det betyr jo bare at Y er akkurat like «overpriset» i forhold til 3 som i Norge?

Vekslingskurs mot dollar for LR AWD er ca 9.8 for 3 og 10.9 for Y hvis jeg regner rett i farta. Sjekket også Frankrike og der er kursen mot dollar hhv 1.13 og 1.29. Så de kjører tilsvarende forskjell der

MaxQ

Jeg stemte på høyeste alternativet "opp". Det kunne trolig vært noen trinn til i den rettningen.

Begrunner det med hva vi ser av nye priser på nye S/X nå og hva som kommer av endringer på Tysk bygd Y før de leverer den. Og at Tesla snart må tjene mer pr. solgte bil for å ta unna driftskostnadene sine her på berget.

Besparelsen i frakt (fra USA kontra Tyskland) tror jeg ikke kommer kundene til gode. Dollarkursen tror jeg også vi kommer til å se større avvik fra. Tesla ønsker nok ikke i lengden å bære valutakostnaden i like stor grad som tidligere. Det var nok mest for å please de som trodde på Tesla ut av startgropen.

Elon nevner stadig at de er ikke begrenset av mulige salg men av produksjonskapasitet. Nå vil jo den øke betydelig og vi får et litt bedre bilde på hvor viktig salg blir og ikke minst nå ut til flere land enn Norge. Tror derfor andre land vil se fordelaktig prising fremfor Norge i denne kommende runden. Spørs jo også hvor fort de snur seg rundt om de merker dalende salg utelukkende pga pris her på berget. Da kommer det fort rentekampanjer tipper jeg eller redusert pris på FSD f.eks.

For egen del så er Model Y på lista over neste bil vi skal ha (kommer da fra Model X). Stemmer det jeg skriver her så faller den trolig ut, får dere andre stort sett rett så kryper den tilbake på lista. Men jeg betaler ikke 100k for FSD siden jeg allerede har betalt for den (på supertilbud til under 17k).

Magnus Hansen

Ser forøvrig at også nyeste S har en del dårligere vekslingskurs enn 3, men ikke så dårlig som Y. Ved bruk av samme kurs ville Y begynt på 508.000

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 02. mars 2021, klokken 08:04
Ser forøvrig at også nyeste S har en del dårligere vekslingskurs enn 3, men ikke så dårlig som Y. Ved bruk av samme kurs ville Y begynt på 508.000

Fint om du viser din utregning for denne konklusjonen.
Min er her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=37650.0

kodax

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 01. mars 2021, klokken 22:21
Sitat fra: kodax på mandag 01. mars 2021, klokken 19:55
Husk på at det også skal lønnes X antall ansatte i Tesla Norge med norske lønninger og arbeidsgiveravgifter, både ifm salg, service, norske priser alt annet i Norge som lokaler, verktøy, etc.
Det er feks heller ikke utenkelig at Tesla tenker at siden kundene i Norge gjerne vil ha mange SuC, så er det naturlig at den prisen bakes inn i de lokale salgene, og igjen er det norske priser som skal betales til utbyggere etc.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at prisene i Norge går ned...
Så hvorfor er det Model 3 priset etter en mye gunstigere kronekurs? Hadde de benyttet samme vekslingskursen som de bruker for 3, hadde Y vært priset godt under 500.000.
Å skru opp prisen på en bil som allerede er på markedet gir dårlig reklame, men det kan godt hende den får en justering opp om ikke så lenge.
Forøvrig ikke usannsynlig at Tesla nå avventer hva som blir utfallet av momsfritaket etter valget, og så justerer priser på modellene deretter (kanskje med en "vi betaler momsen" kampanje).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Tror ikke Tesla bryr seg med å justere prisen på Y, før vi nærmer oss levering. Selv så venter jeg mest på refresh-model-S, og håper 830k blir til 790k :) Men når man allerede har en god Tesla, så blir jo ventetiden enklere :)


@Finnøy, du er en god man for forumet. Takk.
Imponerende at du har hatt så mange forskjellige elbiler. Føler meg som en elbil-entusiast, men du er jo en ekte entusiast :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: JorEl på tirsdag 02. mars 2021, klokken 09:11
Tror ikke Tesla bryr seg med å justere prisen på Y, før vi nærmer oss levering...

Helt enig :+1:

OT:
Sitat fra: JorEl på tirsdag 02. mars 2021, klokken 09:11
..
Imponerende at du har hatt så mange forskjellige elbiler. ..
Før koronatider kjørte jeg 50-60 000 km i året (lang pendlervei) og må innrømme at jeg bytte ut biler menst det enda var garanti igjen til ny kjøper. Med hjemmekontor er det betydelig mindre kjøring; neste bil med 4WD og hengerfeste beholdes nok i lang tid ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA