Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tipp på grunnprisen på model Y LR i mars 2022

Startet av Electric cars in Norway, søndag 28. februar 2021, klokken 09:27

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Det ble i går foreslått en poll og her er den  :D

I dag er Long Range priset til kr. 534.900, dvs grunnprisen.

Hva tror du?

Skriv gjerne en kommentar på hva du tror.

Kopi:
Kostnadene ved drift i Norge er høye i forhold til andre markeder. Det taler vel for at "roughly" er høyere her enn andre steder. Uansett: Hadde vært morsomt hvis noen laget en poll, som stenges før sommeren, der man tipper grunnprisen på model Y LR i f.eks mars 2022. Så får vi se hvem som får rett.
Dette over er hentet herfra:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54372.0

Bilde med dagens pris er herfra:
https://www.tesla.com/no_NO/modely/design?redirect=no#battery


Electric cars in Norway

#1
Jeg tror grunnprisen blir 499.000 som da er valget mellom 30 til 40 tusen ned.

Handyman

Blir vel mye mer oversiktlig å heller skrive prisen i alternativene?  Nå er det jo bare rot.
535 000 - 545 000
545 000 - 555 000
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

#3
Sitat fra: Handyman på søndag 28. februar 2021, klokken 11:16
Blir vel mye mer oversiktlig å heller skrive prisen i alternativene?  Nå er det jo bare rot.
535 000 - 545 000
545 000 - 555 000

Smart :police:  :+1: jeg gjør dette nå. Si meg Handyman, du har jo et godt øye for slikt. Har du en karriere innefor statistikk eller? Jeg er selv helt håpløs på slikt,... men prøver ditt forslag som jeg ser er mye bedre... :+1:

Sjekk nå... der jeg har tatt alle dyrere alternativer. Trenger jeg å gjøre det på også alle de lavere prisalternativene? Eller er det innlysende? Jeg vet ikke.

Jeg har bare et ubestått brevkurs i ssb statistikk :D :D he he hadde ikke satt på frimerke.... he he

Litt søndags humor for dette er jo veldig lite seriøst da. Ikke kommer Elon og deler ut medalje til vinneren  heller :D men det burde han.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. februar 2021, klokken 11:32
Sitat fra: Handyman på søndag 28. februar 2021, klokken 11:16
Blir vel mye mer oversiktlig å heller skrive prisen i alternativene?  Nå er det jo bare rot.
535 000 - 545 000
545 000 - 555 000

Smart :police: :+1: jeg gjør dette nå. Si meg Handyman, du har jo et godt øye for slikt. Har du en karriere innefor statistikk eller? Jeg er selv helt håpløs på slikt,... men prøver ditt forslag som jeg ser er mye bedre... :+1:

Sjekk nå... der jeg har tatt alle dyrere alternativer. Trenger jeg å gjøre det på også alle de lavere prisalternativene? Eller er det innlysende? Jeg vet ikke.

Jeg har bare et ubestått brevkurs i ssb statistikk :D :D he he hadde ikke satt på frimerke.... he he

Litt søndags humor for dette er jo veldig lite seriøst da. Ikke kommer Elon og deler ut medalje til vinneren  heller :D men det burde han.

Følg forslaget til Handyman helt ut. Det er mye lettere å bare velge ut fra et prisleie, enn å måtte regne ut i hodet selv. Ikke det at det er vanskelig, men det er et steg ekstra, og nå er teksten så lang at det blir vondt på øya å se.

Som eksempel:

Nå:
Ja den faller mellom 10 til 20 tusen til ift 534.900

Foreslått:
515 000-525 000
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Tipper den kryper rett under 500 000, ser man pris forskjellen på model 3 og y i usa så sammenligner her så er y 3000 dollar dyrere noe som burde utgjøre rundt 30 000 forskjell så model y bør koste 480 000.
Selv om det er dyrere å produsere y i tyskland enn usa så sparer de en del på frakt kostnader.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 28. februar 2021, klokken 13:33
Tipper den kryper rett under 500 000, ser man pris forskjellen på model 3 og y i usa så sammenligner her så er y 3000 dollar dyrere noe som burde utgjøre rundt 30 000 forskjell så model y bør koste 480 000.
Selv om det er dyrere å produsere y i tyskland enn usa så sparer de en del på frakt kostnader.

Daniel_0007 :+1: Ja, jeg også tenker rett under 500` Lavere fraktkostnader fra Tyskland er et viktig moment slik jeg ser også. 

Handyman

#7
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. februar 2021, klokken 11:32
Sitat fra: Handyman på søndag 28. februar 2021, klokken 11:16
Blir vel mye mer oversiktlig å heller skrive prisen i alternativene?  Nå er det jo bare rot.
535 000 - 545 000
545 000 - 555 000

Smart :police:  :+1: jeg gjør dette nå. Si meg Handyman, du har jo et godt øye for slikt. Har du en karriere innefor statistikk eller? Jeg er selv helt håpløs på slikt,... men prøver ditt forslag som jeg ser er mye bedre... :+1:

Sjekk nå... der jeg har tatt alle dyrere alternativer. Trenger jeg å gjøre det på også alle de lavere prisalternativene? Eller er det innlysende? Jeg vet ikke.

Jeg har bare et ubestått brevkurs i ssb statistikk :D :D he he hadde ikke satt på frimerke.... he he

Litt søndags humor for dette er jo veldig lite seriøst da. Ikke kommer Elon og deler ut medalje til vinneren  heller :D men det burde han.
Jeg har ingen erfaring med statistikk, men jeg ser lett når noe fremstår rotete ;-)
Fortstatt uoversiktlig rotete spør du meg. Som jeg foreslo.... bruk bare tall. Fjern all teks.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Jeg synes det er helt greit satt opp...informativt med hva prisintervallet innebærer i endring fra dagens pris...men så er jeg jo sykt smart, og du må ha mye høyere 'sample size' enn 2-3 for å få et signifikant resultat på om undersøkelsen er god...  ;)
Jeg tror ikke Model Y i mars 2022 kan sammenlignes med mars 2021, så jeg tror prisen må opp...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 28. februar 2021, klokken 22:09
Jeg synes det er helt greit satt opp...informativt med hva prisintervallet innebærer i endring fra dagens pris...men så er jeg jo sykt smart, og du må ha mye høyere 'sample size' enn 2-3 for å få et signifikant resultat på om undersøkelsen er god...  ;)
Jeg tror ikke Model Y i mars 2022 kan sammenlignes med mars 2021, så jeg tror prisen må opp...

Synes egentlig det ble enda verre etter forsøk å å følge rådet til Handyman, da han ikke føler rådet, men lager en kvasiløsning som innebærer enda mer tekst. Forslaget var enkelt å forstå, og godt begrunnet.

Dessuten, det interessante er jo hva man tror prisen ender på, ikke forholdet til dagens lite realistiske pris.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Sitat fra: RJK på mandag 01. mars 2021, klokken 13:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 28. februar 2021, klokken 22:09
Jeg synes det er helt greit satt opp...informativt med hva prisintervallet innebærer i endring fra dagens pris...men så er jeg jo sykt smart, og du må ha mye høyere 'sample size' enn 2-3 for å få et signifikant resultat på om undersøkelsen er god...  ;)
Jeg tror ikke Model Y i mars 2022 kan sammenlignes med mars 2021, så jeg tror prisen må opp...

Dessuten, det interessante er jo hva man tror prisen ender på, ikke forholdet til dagens lite realistiske pris.

Hva er det som gjør at du mener den er urealitisk? Tesla kommer til å selge mye av disse bilene til dagens pris. Legg til nye battericeller og medfølgende (enda) lengre rekkevidde, eventuelt raskere lading og ladenett som ingen av alternativene er i nærheten av å matche, så tror jeg faktisk de kan skru opp prisen og likevel selge mye.

Electric cars in Norway

#11
SitatSynes egentlig det ble enda verre etter forsøk å å følge rådet til Handyman, da han ikke føler rådet, men lager en kvasiløsning som innebærer enda mer tekst. Forslaget var enkelt å forstå, og godt begrunnet.

Dessuten, det interessante er jo hva man tror prisen ender på, ikke forholdet til dagens lite realistiske pris.

Sorry :+1: men jeg sier som Ivar A  sa det så godt under :D litt humor her altså.....

Til lags åt alle kan ingen gjera..... Ivar Aaasen (1813-1896)

RJK

Sitat fra: overskyet på mandag 01. mars 2021, klokken 14:57
Sitat fra: RJK på mandag 01. mars 2021, klokken 13:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 28. februar 2021, klokken 22:09
Jeg synes det er helt greit satt opp...informativt med hva prisintervallet innebærer i endring fra dagens pris...men så er jeg jo sykt smart, og du må ha mye høyere 'sample size' enn 2-3 for å få et signifikant resultat på om undersøkelsen er god...  ;)
Jeg tror ikke Model Y i mars 2022 kan sammenlignes med mars 2021, så jeg tror prisen må opp...

Dessuten, det interessante er jo hva man tror prisen ender på, ikke forholdet til dagens lite realistiske pris.

Hva er det som gjør at du mener den er urealitisk? Tesla kommer til å selge mye av disse bilene til dagens pris. Legg til nye battericeller og medfølgende (enda) lengre rekkevidde, eventuelt raskere lading og ladenett som ingen av alternativene er i nærheten av å matche, så tror jeg faktisk de kan skru opp prisen og likevel selge mye.

Godt mulig de selger endel biler til denne prisen, men årsaken til at jeg synes dagens pris er urealistisk, er bl.a. Tesla sin prisstrategi som tilsier at bilene skal koste tilnærmet det samme som i USA før man tar avgifter i betraktning. Kostnader ved å sende bilene rundt, må selvsagt kjøper forvente at legges til prisen.

Pris for TMY LR i USA før avgifter, er akkurat nå USD 47 490,- (41 190,- fratrekt "insentives") som tilsier at prisen ihvertfall blir 407 055,- NOK + leveringskostnader og vrakpantavgift. Det er derfor totalt urealistisk at den vil koste ca 535 000,-

Men Tesla har ikke satt ned prisen enda, av 3 grunner:

1. Tesla vil ikke sette prisen for lavt sammenlignet med TM3, og derved oppleve redusert salg i påvente av TMY, altså for å unngå en viss Osburne-effekt. Når TMY kan leveres, er det litt irrelevant for Tesla hvilken av dem folk kjøper, så lenge det er en Tesla.

2. Valutakursene hopper, og det er bedre å vente med prisjustering til det nærmer seg faktisk levering. Dermed slipper man enda en prisjustering om kursene hopper for mye.

3. Dagens pris gjør at flere velger ID.4/Enyaq, og nå og Ioniq 5. For å selge store volum, må den derfor være "riktigere" priset.

Altså er det tre store grunner til at jeg anser det som urealistisk at dagens pris blir stående på dagens nivå, men vil settes lavere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 01. mars 2021, klokken 16:32
SitatSynes egentlig det ble enda verre etter forsøk å å følge rådet til Handyman, da han ikke føler rådet, men lager en kvasiløsning som innebærer enda mer tekst. Forslaget var enkelt å forstå, og godt begrunnet.

Dessuten, det interessante er jo hva man tror prisen ender på, ikke forholdet til dagens lite realistiske pris.

Sorry :+1: men jeg sier som Ivar A  sa det så godt under :D litt humor her altså.....

Til lags åt alle kan ingen gjera..... Ivar Aaasen (1813-1896)

Det er forsåvidt greit det, jeg hadde ikke tatt opp problemet selv. Dog, når du ble gjort oppmerksom på det, og sa du skulle ta det til følge, så hadde jeg både et håp og en tro om at du faktisk ville endre i forhold til forslaget, ikke at du skulle lage mer rot, slik det endte opp med.

Men, om jeg ikke får mer kommentarer om det punktet, så skal jeg la den biten ligge. Som sagt, det er ikke akkurat verdens undergang. De fleste klarer sikkert å "snuble ned på" det alternativet de mente å stemme på, om de stemmer da.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OleBrummen


Alt jeg kan si er dette;

Prinsippielt vil jeg nekte å betale mer enn 100 000 kroner ekstra i Norge kontra USA. Strider mot det Tesla offisielt hevder skal være prisstrategi, og andre selskap som VW og Ford har ikke slike enorme påslag.

Tesla har bra med konkurranse nå, er ikke lenger et «midt» å ha straks for å ha en god elbil som kan være familiens bil nr. 1.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA