Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sommerdekk 2021

Startet av Pauli, lørdag 27. februar 2021, klokken 12:48

« forrige - neste »

Pauli

Jeg må ha nye dekk til Leaf-14.
Noen tips til gode dekk, bør man velge 205 eller 215 som det er i dag?
Med gode dekk tenker jeg ok pris, lav rullemotstand, forholdsvis lav støy og generelt greie egenskaper.
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

Moas

Pirelli er bra på støy og har lav levetid :+1:
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

leafnor

Er det 16" felg?
Gjør som meg, kjør på 60 profil og disse:
LANDSAIL LS 388 205/60R16 96V XL
Billig, lav rullemotstand, lav på støy, ja kort og godt mye for pengene.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Jeg er litt overrasket over anbefalingen av Landsail-dekk - de har jeg aldri sett anbefalt før. Dekkene gjør det ikke så skarpt i noen av testene jeg har lest.

Nå er jo ikke Leafen noe sportslig bil, men jeg tror fortsatt på at fire dekk er enhver bils viktigste deler. Da går jeg for testvinnere i relevante kategorier (personbil, tung personbil). Jeg har hatt mange biler i prisklassen 8-10000 kr hvor jeg la i samme pris i to sett nye dekk.  :o

Vi kjøpte fire nye 205-55-16 Good Year Efficientgrip Performance for 3900 kr ferdig montert i 2019. På bensinbiler har jeg pleid å sverge til Uniroyal Rainsport - vi bor i våte Indre Hordaland - men de har noe høyere rullemotstand og er ikke så egnet på elbil for det. I tillegg er elbilen så tung at det jobber i vårt favør mtp. vannplaning.  ;D
2012 Leaf Tekna

leafnor

Landsil, ok pris, lav rullemotstand, forholdsvis lav støy og generelt greie egenskaper. Presis hva TS spør på.
Så finnes det premium til dobbel pris og som i et gitt tilfelle skulle kunne berge meg om situasjonen oppstod.
Men skulle jeg ta høyde for alt, så var kanskje ikke Leaf fra 2012 bilen å farte rundt med sikkerhetsmessig heller ;). eTron eller Tesla av nyeste model i stedet.
Leser jeg motortesten så kjenner jeg igjen beskrivelsen.
Men de er laaaaangt bedre enn f.eks Hakka R2 piggfri på våt asfalt. Kommer meg gjennom vinteren på de, og lever  godt med Landsil på sommeren. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Jeg vet ikke helt om dette med dobbel pris. Er vel heller snakk om 700 kr i prisforskjell fra Landsail til markedsledende - det må jo alle avgjøre selv om det er verdt det. Jeg er ikke i tvil. :)



2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Breie dekk, og kanskje lågprofil, kan sitte godt på veien,  ved hard kjøring på tørre veier. På en rolig langtur hvor man prøver å kjøre økonomisk, kan det være like greit med litt smale dekk.

Jeg ville heller kjøpe brukte premiumdekk, enn å kjøpe nye Kinadekk som Landsail.

Karakter C på rullemotstand, er vel ikke å veldig bra. Så kan man vurdere karakter for våte veier, og indekser for hastighet og vektklasse. Et utgangspunkt kan være å lese dekktester, så kan man gjøre seg opp mening om hvilke egenskaper man vil verdsette.

Mønsterdybde og levetid kan være ganske begrensa på billigdekk.

leafnor

Dekk er dekkjungel, og ikke lett å finne frem. Kan faktisk gå seg fast!
Ellers lik spesifikasjon på dimensjon, lastindeks, rullemotstand men B og ikke A på våt vei er omtrent halv/dobbel pris, for mitt utgangspunkt. Kjør flere år på Landsil i 60 profil, lastindeks 96. Og dekkene vart lenge, oppført seg bra. Kunne nok kneppet opp på et premium til nesten samme pris, men da sikkert måtte byttet oftere.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Det er jo helt bisarrt, å gå opp fra 55 til 60 skal utgjøre en slik vanvittig forskjell? Da lurer jeg heller på om dét er verdt det. :D
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 02. mars 2021, klokken 21:16
Det er jo helt bisarrt, å gå opp fra 55 til 60 skal utgjøre en slik vanvittig forskjell? Da lurer jeg heller på om dét er verdt det. :D
Ja, men jeg er hekta på den 1cm høyere bilen. Slipper bl.a at den slår nedi fremme på kansteiner både "her og der", og den er mer behagelig i passering av alle de mer eller mindre notorisk tett plasserte fartsdumper her jeg bor. Før jeg kommer meg ut på en vei uten fartsdemper, har jeg passert 12 stykker. 24 på en tur/retur faktisk. Leaf leverer, på Hyundai Tycson og en Corolla har de tatt knekken på fjærer. Men Leaf berget nå i 6 år og 110.000 km (Køpte den brukt 2,5 år og da var den kjørt 60000).
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Jøss, da gir det virkelig mening. Dette er en for meg uvant problemstilling. Endeløst med fartshumper i Bergen, men jeg prøver ikke å forvirre meg ned i byen med bil. Det er likevel en underlig policy fra dekkprodusenten, prisforskjellen er enorm.
2012 Leaf Tekna

Pauli

Takk for gode svar. Da blir det i hvertfall 205/55 på 16 tommerne for meg.
Men rullemotstand b eller c på tørr asfalt spm det er mest av i Vestfold her jeg bor. Hvor mange wh/km vil det egentlig ha å si? Kjører forholdsvis mye motorvei.
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

leafnor

Sånn bare for ordens skyld, 4 x Landsail i profil 60, rulle B og  regnklasse B bestilt. Har slike fra før, men et skjevslitt og dekkmønster på det beste under 3mm, så da kjøper jeg like godt nytt nå og går 2021 i møte med nhye dekk. Justert forstilling før de nye vinterdekkene kom på, og de viser ikke tegn til skjev slitasje.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Har kjørt 100000 km på flere sett Landseil LS388 og vært fornøyd med disse.
På tampen i fjor ble disse byttet ut til neste generasjon Landseil, Quirin990.
Ble bare 1500 km på disse før vinterhjulene måtte på men så langt må jeg
si meg helt utrolig fornøyd med disse. I forhold til pris er det rett og slett utrolig mye for pengene👍
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Sjalabais

Nyeste MOTOR kom med posten i dag og da har Landsail gjort det greit med "Qirin 990"-dekket. Av 8 dekk havner de på 7ende plass pga. vannplaning, men det er vel mest et hverdagsproblem her vest. En overraskende seier går til et "billigdekk" type Maxxis Premitra HP5 som gjør det nokså skarpt i alle disipliner. Denne testen kommer vel på nettet etter hvert, men det virker positivt.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA