Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastfordeling lønnsomt?

Startet av elbilertilalle, fredag 26. februar 2021, klokken 22:02

« forrige - neste »

elbilertilalle

Jeg driver å designe og bygge mine egene ladestasjoner helt fra scratch og mens jeg sitter å skrive firmware for disse tenkte jeg litt på lastfordeling. Er det egentlig lønnsomt?

Gitt man har energibasert nettleie, vil det være mest økonomisk å lade i de billigste timene i døgne med høyest mulig effekt.

La oss se på følgende eksmepel:

Hvis man har 2 biler som kan lade som følge:
- bil-1: 3 faser 24A (16,5kW)
- bil-2: 1 fase 32A (7,4kW)

Og man ønsker f.eks å lade 20kWh på begge bilene. Da blir regnestykkene slik:

Med lastfordeling (gi 16A til hver)
- bil-1: maks 11kW (3x16A) trenger: 20kWt/11kW = 1,81 timer
- bil-2: maks 3,6kW (1x16A) trenger: 20kWt/3,6kW = 5,55 timer
=> totalt 7,37 timer 3,6 timer (fordi bil 1 kan lade full effekt etter 1,81timer)

Uten lastfordeling (altså lade bilene serielt etter hverandere)
- bil-1: maks 16,5kW (3x24A) trenger: 20kWt/16,5kW = 1,21 timer
- bil-2: maks 7,4kW (1x32A) trenger: 20kWt/7,4kW = 2,70 timer
=> totalt 2,70 + 1,21 = 3,91 timer

Så med lastfordeling ta det lengere kortere tid og dermed vil prisen blir dyrere lavere fordi man ikke rekker å lade alt innenfor de  timene med lavest pris (+ høyere tap ved lavere ladestrøm).

Men så klart, så snart den faktiske ladestrømmen på den ene bilen blir mindre (fordi den når ønsket SoC) så kan den andre begynne å få tilgjengelig kapasitet.

Hva tenker dere?

turfsurf

Matematikken din er helt feil. Med lastfordeling vil ladingen ta like lang tid som det tar å laden den som lader saktest. I eksempelet ditt vil begge bilene lade med 16A i 1,81t, og bil 2 i 3,68t. Altså en total tid på 3,68t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elbilertilalle

#2
Det har du selvfølgelig helt rett i (innlegget er rettet). Takk  :+1:

Erik Ola Ulvestad

#3
Lastfordeling er vel primært dersom du har begrensa kurs eller inntak. For prisoptimalisering vil du makse effekten i billegaste periode. Så spørst det på ladebehovet( km , kwh) og prisgrense om du rekk å lade ferdig. Kva er viktigast for deg, lav pris eller fullt batteri? Har du bilar med api for SOC så kjem du langt, ellers blir det bestilling av kwh, erfaringstall eller lade til full(evt onboard grense).
Sidan du er i fw design, få laststyringa på plass først (både med fordeling og køing/prioritering), og så prisoptimalisering etterpå.

Ut frå data ser det litt ut som du tenker dele en 32A 3fas 230V IT kurs? Feks til en TM3 og en 1fas 32A bil?


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Hvis man ikke har to biler som begge kan utnytte kursen fullt ut, vil det alltid gå fortere totalt sett med lastdeling
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA