Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-tron 12v tappes av Zappi-lader

Startet av mbbj, søndag 21. februar 2021, klokken 11:04

« forrige - neste »

mbbj

Bil: E-tron 50, 2020 (levert september)
Lader: Zappi 7,4 (2018)

*tldr: Lader tapper 12v batteri fordi den forsøker å initiere lading etter lademål er nådd. What to do?

*x-post fra e-tron forum

Full kontekst:
I løpet av januar opplevde vi fire ganger at 12v batteriet var flatt på morgenen, etter at bilen har stått på lading natten gjennom. Tilkalte Viking som booster batteriet.

Fikk bestilt time hos Møller, som mistenkte at det skyldes at laderen ikke stopper mår batteriet er fullt. I påvente av time begynte jeg å ta ut lader før lademål (80%) var oppnådd. I denne perioden ingen problemer.

Møller informerte etter time om at mistanken var riktig, laderen forsøker konstant og lade bilen etter lademål er oppnådd, og at dette tapper 12v. De installerte ny Software og mente det skulle løse saken.

Dessverre ingen bedring. Laderen hjemme fortsetter å forsøke å lade bilen etter lademål er oppnådd.

Noen som har erfaringer med problemstillingen?

Lite lysten på å svi av på en ny lader. Den har fungert smertefritt med BMW i3 og x5 Hybrid i flere år, samt med Opel Ampera-e og Peugeot e-208.

Carl Anton Stenling

#1
Her høres det nesten ut som noen tror veggladeboksen styrer ladingen i bilen direkte. I praksis er veggladeboksen som en stikkontakt å regne. Dette blir omtrent som å si at stikkontakten har ødelagt TV-en pga. at den konstant prøver å slå på TV-en.

Det går imidlertid et pilotsignal fra veggladeboksen til bilen. Problemet kan være at bilen slår på bildatamaskinen eller andre strømforbrukere ved endring i pilotsignalet. Dette bør jo Audi rette opp.

Som en workaround kan du sjekke om Zappi kan settes i en mer statisk modus, dvs. oppføre seg som en dum veggladeboks.

En annen workaround kan være å tidsbegrense ladeperioden slik at man unngår at bilen forsøker initiere lading lengre enn nødvendig. F.eks. sette av 2-3 timer ladetid om natten.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

#2
Høres ut som du har gammel firmware i Zappi.

Oppgrader til V3.103, og/eller gå inn i menyen under Compatability mode og set end charge til 25 sec.

Denne videoen viser hvordan en installerer ny firmware:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Erfaringsmessig så er det en del fossilbilingeniører som må lage feil ladealgoritme og erfare dette selv før det kan bli rettet opp. Det tar vanligvis rundt 2-5 år å få en fossilbilingeniør til å skru hodet sitt om til å forstå at 12 V-batteriet kan lades uten at motoren går.

Dette har Tesla, Nissan, Kia og Hyundai opplevd i tur og orden. For øyeblikket er det vel blant annet Polestar, Audi og Jaguar som har en bratt læringskurve rundt hvordan håndtere 12 V-batteriet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

mbbj

Takk for svar her og telefonsamtalene tidligere i dag.

Testet justering av tidsinnstilling til 25 sekunder, men det hadde dessverre ingen effekt. Laderen fortsatte etter lademål var nådd også i kveld.

Vil det bært verdt å forsøke med enda færre sekunder?

Skal også teste med firmware oppdatering så fort jeg mottar Hub!


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 22. februar 2021, klokken 17:06
Dette har Tesla, Nissan, Kia og Hyundai opplevd i tur og orden. For øyeblikket er det vel blant annet Polestar, Audi og Jaguar som har en bratt læringskurve rundt hvordan håndtere 12 V-batteriet.
Glemte VW der. BMW fikk det faktisk til på første forsøk i 2013 :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mbbj

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. februar 2021, klokken 08:30
Høres ut som du har gammel firmware i Zappi.

Oppgrader til V3.103, og/eller gå inn i menyen under Compatability mode og set end charge til 25 sec.

Denne videoen viser hvordan en installerer ny firmware:

Takk! Huben kom i går, og oppgraderingen av firmware gjorde susen. Nå ser alt ut til å fungere!

elektrolux

Veldig bra. Husk slike 12V batteri har ca 9 liv. Enten i form av 9 år, eller 9 fullstendige utladinger. Påregn derfor noe tidligere bytte av dette som følge av økt slitasje.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA