Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Heving av kjøpet

Startet av Andreassk, fredag 26. februar 2021, klokken 15:25

« forrige - neste »

Andreassk

Hei folkens,

Sammen med min samboer har vi kommet til beslutningen at vi skal forsøke å heve kjøpet av vår VW ID.3 1st Plus.
Det kom tungt og var en vanskelig beslutning da bilen ellers er en bil vi ønsker å trives med. Dessverre med tanke på dagens tilstand og behandlingen vi har fått av VW(og Møller herunder), så er det blitt umulig for oss å se på bilen som noe positivt.

Det har vært mye problemer underveis, både med bilen og med Møller. Historien vår er lang men jeg skal forsøke å korte den ned så godt som mulig:

Det hele startet ved utlevering av bilen. Selgeren hos Møller Bil Ryen hentet oss på togstasjonen og kjørte oss til salgslokalet hvor vår nye bil ventet. Vi var utrolig glad og gledet oss lenge til denne dagen! Dessverre ble gleden kuttet kort allerede her. Selgeren ønsket at vi skulle signere noen dokumenter, men viste ikke interesse av å forklare hva det gjaldt eller hvorfor. Etter en runde på dette og en signatur ble vi vist til bilen. Her peket nærmest selgeren bare på bilen før han spurte om han skulle kjøre den ut. Vi hadde håpet på en liten bit av personlighet tilknyttet til overleveringen, men Møller har vist bestemt seg for at dette kun skal gjøres gjennom forhånds-produserte videoer tilknyttet bilens funksjoner...

Videre er det da turen hjem, allerede her begynte vi å oppleve feil. Det dukket opp feilmeldinger i hytt og pine. Airbag lampen lyste, ACC(Adaptive Cruise Control) fungerte kun sporadisk, infotainment system slo seg av tidvis eller viste kun svart skjerm og bilen bråstoppet noen ganger etter den har vært parkert og settes i drive, for å nevne noen.
Da vi nettopp hadde fått bilen valgte jeg å ta problemene med et smil og fokusere på å komme oss hjem. Kjøreturen varer i cirka 6 timer med noen ladestopp underveis.

En smule ekstra tålmodighet og noen uker senere valgte jeg å ta kontakt med vår lokale forhandler. Vi fikk raskt en time på verksted og de lovet å fikse problemene så bra som de kunne. Her ble Volkswagen kontaktet og det ble sendt ut en egen software-oppdatering for vår bil. Bilen var ferdig bare et par dager senere og vi hentet den, i håp om at problemene var borte.. Det var visst bare starten..

Bare 8 dager senere var vi inne på neste verksted time, denne gangen hadde vi fått feil på drivlinjen til bilen.
De samme gamle feilene med ACC, Airbag osv.. var enda tilstede, og ble tatt i samme slengen.
Volkswagen ble kontaktet på nytt og vi fikk tilbakelevert bilen bare en dag senere.

Så gikk det da nesten en halv måned før neste tur til verkstedet. Denne gangen var det drivlinje, airbag lampe samt. ACC og infotainment som sto på gjørelisten. Det ble nevnt om feil på lys og andre småting som hadde dukket opp og forsvunnet. Også denne gangen tok det kun en dag før vi hadde bilen tilbake på egen eiendom.

Jeg trodde denne gangen var enden på visa, men etter en kjapp diskusjon med verkstedet ved utlevering av bilen fikk jeg vite at de ''håpet'' problemene med airbag, ACC osv. var løst. De sa også at dersom det dukket opp igjen var dette ''noe jeg må leve med til den store oppdateringen kommer i Februar, men at de skulle forsøke å hjelpe meg.'' Jeg ble litt paff av dette, og spurte når jeg kunne forvente å motta Februar-oppdateringen. Jeg fikk da til svar at denne kom i Februar, men de kunne ikke si sikkert at jeg fikk den med en gang den kom. Avhengig av mengden biler kunne dette ta tid, kanskje uker, kanskje måneder.

Lite mellom-notat her:
Vi mottok plutselig en faktura på over 2000 kroner for en forsikring fra IF. Det viste seg at dette var en forsikring som selgeren hadde solgt til oss uten vårt samtykke! Han hadde rett og slett satt en forsikring på bilen, som vi ikke var informert om, eller ba om da vi hentet bilen. Det tok cirka 2 måneder med krangling før vi fikk pengene tilbake av Møller for denne regningen! Dette viser nok en gang hvor uprofesjonelt hele opplegget er..


Nå har det da altså gått nesten 2 måneder siden siste verksted besøk, men det har ikke vært smertefrie måneder. Feilmeldingene har nesten vært konstant, alt i fra parkeringsensorer, dødt infotainment system, ACC som ikke funker, lys som reseter seg, plutselig bråbrems, dugg på vinduer, airbag lamper, drivlinje-feil osv.. Det føles ut som det aldri tar slutt!

Toppen av begeret var nådd når vi skulle til dyrelegen med vår elskede hund. Han skulle gjennom en operasjon og det er selvfølgelig viktig at vi dukket opp i tide til avtalen. Vår ID.3 derimot hadde helt andre planer.. Bilen gikk i svart når jeg forsøkte å starte den, ingen av skjermene funket og beltet bestemte seg plutselig for å stramme seg idet den røde stripen lyste opp i frontruten(ja, vi sto parkert!). Bilen hadde visstnok heller ikke tatt imot lading iløpet av natten, og det var ikke snakk om å få liv i noe annet enn blinklysene når bilen ble låst opp og igjen.
Jeg forsøkte flere ganger å starte, samt reboot av infotainment system uten hell..
Etter mange forsøk ga vi opp og ringte dyrelegen, vi kunne ikke komme..

Dagen etter forsøkte jeg på nytt, og denne gangen funket alt som det skulle! Det var som om ingenting hadde skjedd! Problemet nå er bare at jeg ikke tør å bruke bilen mer enn absolutt nødvendig.. Vi er livredd for hva som skjer neste.. Vil bilen dra oss i motsatt kjørefelt med makt? (Noe som har skjedd før.), vil den kanskje låse bremsene på isete vei?, vil airbag fungere ved kollisjon? Jeg sitter med mange forskjellige frykter når det kommer til denne bilen.

Vi kontaktet selgeren etter siste episode og ba om en heving av kjøp. Det tok hele 16 dager(!) før vi fikk en ''bekreftelse'' fra sjefen hans om at klagen var mottatt. Det tok deretter 1 døgn til før vi fikk avslag på klagen.
Grunnen til avslaget var følgende, og jeg kvoterer:
''Vi som forhandler få mulighet til å utbedre feil og mangler.
Slik vi ser det så har vi ikke bilen vært inne til utbedring for samme feil før.
Så pr dags dato kan vi ikke imøtese ønske om å innlevere''

Nå så jeg rødt.. Nok får være nok tenkte jeg!
Jeg samlet sammen dokumentasjonen fra tidligere verksted besøk og sendte en mail tilbake.
Til min store overraskelse har IKKE min lokale forhandler notert ned alle feilene jeg har nevnt ved innlevering, timebestilling og på telefon! Dette fører til at KUN airbag-lampen er notert ned som gjengående feil...

Jeg er sjokkert.. Nå vet jeg rett og slett ikke om det er nok til å heve kjøpet, og endte derfor med å dele historien her på forumet.

Vi håper noen kan hjelpe oss med dette!

Roy Aasen

Sørgelig historie, er ikke helt ukjent at ID3 ikke har ferdig software..som kan bli noe ordentlig dritt.

For meg, som ikkejurist, vil jeg si at du nok har en dårlig sak i forhold til heving kjøp. Du ser ut til å mangle dokumentasjon, etter din egen beskrivelse.

På den annen side...nå ruller VW ut softwareversjon 2.1. Du får spørre pent om de kan legge inn denne. Skal angivelig ta knekken på alle bugsene.

(men som jeg leser mellom linjene, skal man slite med selgere fra Hel.... så kan det bli en utfordring.)
Du må nesten ta dette med en advokat hvis du ikke kommer noen vei.

Ellers så har det ofte vist seg at ett bilde og beskrivelse i VG gjerne gjør underverker, men der er kanskje ikke det første man gjør.   
Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med dette.  Ønsker deg lykke til!

Electric cars in Norway

#2
Andreassk :+1:
Det var en trist historie du presenterer og jeg håper at alt ordner seg til fordel for deg.

Det at du valgte å benytte en annen forhandler enn der du kjøpte bilen synes jeg gjør det enda vanskeligere.

Bruk advokat på dette hvis du har dekning på dette. Feks via NAF medlemskapet ditt eller andre steder du er medlem.

Husk at det kan bli dyrt dersom du taper en tvist.

Andreassk, lykke til. Håper det løser seg.

andre1980

Kjedelig sak, og du er langt fra den eneste. Dersom du er en "first mover" så skal du ha tilgang til en egen offisiell VW gruppe på Facebook. Her er det daglige frustrasjoner fra folk over hele europa, og daglige bilder av biler på planet til tauebilen, pga stans.

Jeg har selv hatt mer enn min del av problemer med min MAX, alt fra 12V-problem, dødt ryggekamera, bil som ikke vil slå seg av, plutselig dugging av frontrute (x3), de fleste feilmeldinger som bilen kan registrere (ofte flere på en gang), samt ting som irriterene lane keep assist, m.m. Jeg har hatt bilen inne 6 ganger hos møller, og er nå på versjon 2.0. Det er blitt mindre og mindre feil for hver oppdatering, samt det også har dukket opp noen nye (men i sum færre).

Tilstanden på software ved utlevering av bilen var totalt bak mål, og bilen var overhode ikke klar for utlevering til kunder, men VW valgte å likevel levere ut biler for å unngå bøter til EU.

Jeg har selv ikke noe å si på møller bil, de har gitt meg god service, i den grad de har mulighet til det, da de er prisgitt Volkswagen i Tyskland. Likevel har jeg bestemt meg for at dersom ikke bilen blir feilfri etter den "o'store oppdatering" som nå er like rundt hjørnet, vil jeg selv reklamere på bilen. Min mening er at det er ikke mange forskjellige feil her, men 1 sentral feil, som er uferdig software, og ved 6 verkstedbesøk så mener jeg at det har vært rikelig med sjanser å reparere bilen. Det samme gjelder deg.

Nå mottar møller den o'store oppdatering 4. mars, så jeg regner med at vi som har hatt mye problemer blir prioritert og oppgradert, så tar jeg det derifra.

Electric cars in Norway

#4
Andre1980 :+1: du skrev "Kjedelig sak, og du er langt fra den eneste"...

Ja du har helt rett i det. Her er en eldre nyhet fra oktober i fjor - da det var verst. Youtube video der også som er severdig.

Men veldig trist for bileier når det er feil på ny elbil så jeg føler veldig med Andreassk :+1: som er trådstarter.

https://insideevs.com/news/451790/vw-id3-multiple-bugs-mind-the-explanation/

Andreassk

Først må jeg bare takke for mange flotte svar og god medlidenhet! Jeg som dere, føler med alle andre som også har lagt ut x antall artikler om smerten som oppleves ved ID.3 eierskap.. Heldigvis gjelder det ikke alle bilene, men samtidig skulle det kanskje gjort det? Hadde det skjedd noe da?  :police:

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 26. februar 2021, klokken 15:54
Sørgelig historie, er ikke helt ukjent at ID3 ikke har ferdig software..som kan bli noe ordentlig dritt.

For meg, som ikkejurist, vil jeg si at du nok har en dårlig sak i forhold til heving kjøp. Du ser ut til å mangle dokumentasjon, etter din egen beskrivelse.

På den annen side...nå ruller VW ut softwareversjon 2.1. Du får spørre pent om de kan legge inn denne. Skal angivelig ta knekken på alle bugsene.

(men som jeg leser mellom linjene, skal man slite med selgere fra Hel.... så kan det bli en utfordring.)
Du må nesten ta dette med en advokat hvis du ikke kommer noen vei.

Ellers så har det ofte vist seg at ett bilde og beskrivelse i VG gjerne gjør underverker, men der er kanskje ikke det første man gjør.   
Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med dette.  Ønsker deg lykke til!

Jeg har både vurdert advokat og medieomtale rundt saken. Ikke fordi jeg er besatt på å få kjøpet hevet, men mest fordi jeg ønsker å hjelpe andre som vil forsøke det samme! Jo flere jo bedre, er det ikke det dem sier?

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 26. februar 2021, klokken 16:15
Andreassk :+1:
Det var en trist historie du presenterer og jeg håper at alt ordner seg til fordel for deg.

Det at du valgte å benytte en annen forhandler enn der du kjøpte bilen synes jeg gjør det enda vanskeligere.

Bruk advokat på dette hvis du har dekning på dette. Feks via NAF medlemskapet ditt eller andre steder du er medlem.

Husk at det kan bli dyrt dersom du taper en tvist.

Andreassk, lykke til. Håper det løser seg.


Det er muligens dumt av oss at vi hentet bilen i Oslo når vår lokale forhandler er i Kristiansand, men det ble bare slik. Vi må derfor bare finne oss i det, for det å kjøre 6 timer for verksted blir litt i overkant ekstremt hehe..

Sitat fra: andre1980 på fredag 26. februar 2021, klokken 17:57
Kjedelig sak, og du er langt fra den eneste. Dersom du er en "first mover" så skal du ha tilgang til en egen offisiell VW gruppe på Facebook. Her er det daglige frustrasjoner fra folk over hele europa, og daglige bilder av biler på planet til tauebilen, pga stans.

Jeg har selv hatt mer enn min del av problemer med min MAX, alt fra 12V-problem, dødt ryggekamera, bil som ikke vil slå seg av, plutselig dugging av frontrute (x3), de fleste feilmeldinger som bilen kan registrere (ofte flere på en gang), samt ting som irriterene lane keep assist, m.m. Jeg har hatt bilen inne 6 ganger hos møller, og er nå på versjon 2.0. Det er blitt mindre og mindre feil for hver oppdatering, samt det også har dukket opp noen nye (men i sum færre).

Tilstanden på software ved utlevering av bilen var totalt bak mål, og bilen var overhode ikke klar for utlevering til kunder, men VW valgte å likevel levere ut biler for å unngå bøter til EU.

Jeg har selv ikke noe å si på møller bil, de har gitt meg god service, i den grad de har mulighet til det, da de er prisgitt Volkswagen i Tyskland. Likevel har jeg bestemt meg for at dersom ikke bilen blir feilfri etter den "o'store oppdatering" som nå er like rundt hjørnet, vil jeg selv reklamere på bilen. Min mening er at det er ikke mange forskjellige feil her, men 1 sentral feil, som er uferdig software, og ved 6 verkstedbesøk så mener jeg at det har vært rikelig med sjanser å reparere bilen. Det samme gjelder deg.

Nå mottar møller den o'store oppdatering 4. mars, så jeg regner med at vi som har hatt mye problemer blir prioritert og oppgradert, så tar jeg det derifra.

Det stemmer at jeg har tilgang til facebooksiden, men jeg bruker den lite, rett og slett for ''deprimerende'' om jeg kan si det slik :laugh:
Jeg er selv ganske kritisk til den store oppdateringen, og ikke er jeg spesielt imponert over at noe slikt må til for at bilen skal være brukbar.. Det er ganske utrolig at man kan kreve nesten en halv million av kundene sine pr. bil og levere et halvferdig produkt. Jeg tror ikke det hadde flydd like bra hos forbrukertilsynet dersom 'Elektriker Firma Jensen' valgte å gjøre det samme med sine kunder..

andre1980

Sitat
Det stemmer at jeg har tilgang til facebooksiden, men jeg bruker den lite, rett og slett for ''deprimerende'' om jeg kan si det slik :laugh:
Jeg er selv ganske kritisk til den store oppdateringen, og ikke er jeg spesielt imponert over at noe slikt må til for at bilen skal være brukbar.. Det er ganske utrolig at man kan kreve nesten en halv million av kundene sine pr. bil og levere et halvferdig produkt. Jeg tror ikke det hadde flydd like bra hos forbrukertilsynet dersom 'Elektriker Firma Jensen' valgte å gjøre det samme med sine kunder..

Legg merke til at jeg ikke anser dette som mange ulike feil Rotårsaken til alle problemer du og hva alle andre har hatt er uferdig software. Således mener jeg det er feil om Møller skylder på at de skal rett til å utbedre feilen og ser på enkeltfeil/meldinger. Det er viden kjent at bilen er levert med uferdig software.

Min bil ble levert med versjon 0564. Den ble så oppgradert først en gang, og så til versjon 0783(?) (V2.0). Om det fremdeles er problemer etter versjon 2.1. så har de hatt 3 sjanser på software. Sjekk hvor mange versjoner av software du har hatt.

Når det kommer til forsikringen så ble jeg forøvrig informert om denne ved kjøp, og hvordan oppheve den, men jeg mener det er en uting.

Adrian Mills

#7
Not to trivialize your troubles but many of these are red herring error messages probably more related to low charge on the 12V battery - for which there is an easy, although tedious workaround (driving or turning the car on and leaving it for 4 hours with a 25kg+ weight on the seat to charge the 12v). Turning off keyless access and putting the car offline when parked helps some with nighttime 12v parasitic drain.

Some of the 12V issues experienced by people are exacerbated by covid lockdown and driving relatively rarely (and not charging the 12V as much as it should as a result). Since I've ensured my 12V battery is topped up, I never see the standard set of errors and warnings any more.

There is also a published easy workaround for the misting bug - turn off the air conditioner in the climate controls when temperatures are below 10C.

Others mentioned are trivial bugs that are easily worked around usually by turning off ACC/automatic speed adjustment (if you live in areas where the map data is inaccurate) and just restart the infotainment screen if it hangs or otherwise behaves weirdly. It may also help to wait a few minutes for the car to start up before trying to do anything with the infotainment system or drive.


Sure, these are somewhat annoying coping strategies, but they usually help, and it's a price we pay to have the car early.

VW couldn't have realized how bad these bugs were to put the cars into the hands of people that are either not technically literate enough to work around them or who are but just did not want to live with unpredictability. It doesn't help that some dealers seem to be as clueless as the people lumbered with the cars they had no idea were going to be worrying them so much - that's as much VW's fault for not ensuring the dealers are educated enough with the issues to manage them properly.

For me, the bugs were worth it to get the car early and I would do it again. But I'm a tech guy that's used to messing around with "stuff" and also the alternative was to keep my very old Golf another 6 months and pay a considerable amount of money to keep it on the road.  ¯\_(ツ)_/¯

I totally understand that many people have been effectively enrolled into beta testing the car without their consent and that really was not something VW should have done. It should have been full disclosure so that people were at least aware of the risks - not a "Apple carplay and AR HUD is missing, do you accept?" agreement and I think this will come back and bite VW hard.

Having said that, the hysteria I see around, fueled partly by some hyperbolic and inaccurate press reporting is just unnecessary. The vast majority of error messages people see are just that, messages that mean nothing, and they can be safely ignored so people should stop stressing, make sure their 12V is charged and wait for the V2.1 software update where hopefully the vast majority of the issues will go away.



ProsjektX

Det viktigste er at man faktisk reklamerer til selger, ikke en vilkårlig forhandler for samme merke, da det er selger du har kontrakt med! Hvis du ikke gjør det så har du ikke reklamert riktig, og mister mulighet f.eks for å kunne heve et kjøp
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Andreassk :+1: takk for tilbakemelding. Ja, du må ta et valg. Jeg har sett andre her inne med andre elbilmerker har klart å få  ny bil. Men ikke kjøp opphevet. Dette kan du jo google på i søk feltet. Søkeforslag. Skriv "erstatning osv og du vil finne flere treff regner jeg med.

Andreassk :+1: går du vurdert å bare selge bilen på Finn.no  vær ærlig til kjøper og gi en god salgspris. Da er du kvitt ditt problem. Eller har du tenkt tanken selv?

Carl Anton Stenling

#10
Sitat fra: ProsjektX på lørdag 27. februar 2021, klokken 08:55
Det viktigste er at man faktisk reklamerer til selger, ikke en vilkårlig forhandler for samme merke, da det er selger du har kontrakt med! Hvis du ikke gjør det så har du ikke reklamert riktig, og mister mulighet f.eks for å kunne heve et kjøp

Det er et viktig poeng at reklamasjon må skje til den som har solgt bilen og helst skriftlig slik at reklamasjon kan verifiseres. Alternativt kan reklamasjon rettes til bakenforliggende ledd (importør), men da bør dette også skje skriftlig direkte til dette leddet slik at man kan verifisere hvor mange rettingsforsøk som er brukt.

Har også forstått det slik at terskelen for å heve bilkjøp er temmelig høy og det innebærer at plagsomme eller upraktiske feil ikke er grunn nok i seg seg selv. Det er gjerne lettere å nå igjennom med hevingskrav ved direkte feil med drivlinjen el.l. som gjør at bilens vesentlige funksjon ikke er tilstede. Siden det er mange kunder i samme situasjon, så vil jeg tro at VW kvier seg for å starte et ras av hevinger.

Hadde jeg vært i samme situasjon så ville jeg gjort følgende:
Sendt skriftlig reklamasjon. Ladet 12 V-batteriet hver dag med ekstern lader. Avventet programvareoppdatering. Hvis ingen bedring: gjentatt krav om utbedring av mangel et par ganger skriftlig og stilt bilen til rådighet for reparasjon. Hvis fortsatt vesentlige problemer knyttet til drivlinjen så hevingskrav.

Jeg har for øvrig selv hevet et kjøp av nybil av et annet merke i en situasjon hvor det viste seg umulig å få rettet en vesentlig mangel. Prosessen tok et par år og gikk temmelig greit når begge parter forstod at feilen ikke lot seg reparere permanent.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ProsjektX

I tillegg til at man retter et mangelskrav til det firma man har kontrakt med, er det også svært uheldig å gå til en annen forhandler først da selger nå kan hevde, og bevise, at du ikke har reklamert rettidig til selger (typisk innen 2 måneder etter at feilen ble kjent), og dermed har du fullstendig tapt mulighet for å hevde mangel etter forbrukerkjøpsloven!

Så alltid informer selger asap om mangel, deretter finn en praktisk løsning om utbedring selger er med på.

Garantier fra produsent og importør er jo en annen sak
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

RJK

Mange av svarene her, tar utgangspunkt i at man ikke forholder seg til kjeden som forhandler tilhører, men gått til en konkurrent eller et frittstående verksted/forhandler.

Det er nok uheldig om kjøper går til et frittstående verksted eller en annen kjede, uten å informere den forhandleren man kjøpte bilen fra.

Men om f.eks. begge tilhører Møller, så skal det være uvesentlig om vedkommende har kjøpt bil via forhandler i f.eks. Oslo men bruker en forhandler i sin hjemby. Han har da fremdeles kjøpt en bil hos Møller, som er den reelle selgeren.

Men jeg ser selvsagt at ansvaret prøves å pulveriseres for å forvirre kundene, så det er selvsagt lettere om man forholder seg til samme forhandler så lenge bilen er innenfor garanti og reklamasjonstiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK :+1: godt poeng. Helt enig i din vurdering.

RJK skrev:
"Men om f.eks. begge tilhører Møller, så skal det være uvesentlig om vedkommende har kjøpt bil via forhandler i f.eks. Oslo men bruker en forhandler i sin hjemby. Han har da fremdeles kjøpt en bil hos Møller, som er den reelle selgeren."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA