Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lavt kjølevæskenivå - ingen reparasjon

Startet av JLie, torsdag 25. februar 2021, klokken 13:59

« forrige - neste »

JLie

Hei, jeg har hatt bilen på verksted bl.a. fordi bilen (model S 90d, ´16) rapporterte om lavt nivå av kjølevæske.

Har fått fakturaen nå, og det eneste de har gjort med dette er å lufte og etterfylle 0,5 l kjølevæske.

For meg gir det ingen mening i at de ikke har funnet en lekkasje. Dette er jo såvidt jeg vet et forseglet system som ikke skal lekke. Er det noen som har fått samme type "reparasjon" for lignende problematikk?
Tesla Model S 90d - 2016

Bjørn

Høres som kjent tesla SC taktikk ja.. Kjappeste veien er jo den beste..?!

Jeg ba en gang om skifte av bremsevæske.. Dem sugde ut det som var i beholderen, og that's it! Job døne!  ::)

Muffinman

De tømte ikke beholderen og fylte på ny før de koblet på lufteren da? Så de ikke skulle trenge å trekke all den gamle gjennom systemet?

BMW850

Høres merkelig ut. Har bilen inne for bl.a. bytte av 3-veisventil nå. Det hadde lekket ut ca. 1,5 liter kjølevæske. Spurte om det ikke var på tide å skifte kjølevæske da det står i instruksjonboka at dette skal utføres hvert 4 år eller 80.000km. Min P85 er snart 7 år. På nyere biler (facelift) er det visst ikke nødvendig å skifte. Har 5 års forhåndsbetalt serviceavtale og har aldri sett at bytte av kjølevæske har vært notert på servicerapporten. Kjølevæske blir jo degradert over tid på linje med andre biler. Fikk til svar at dette går som verkstedmateriale og er ikke spesifisert. Litt rart da bremsevæske er spesifisert.

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:18
De tømte ikke beholderen og fylte på ny før de koblet på lufteren da? Så de ikke skulle trenge å trekke all den gamle gjennom systemet?

Nei dessverre.. Det hadde jo vært den riktige måten. men de "glemte" det siste punktet. Jeg sjekket alle caliperene selv etterpå, og væsken som kom ut var helt tydelig misfarget/mørkere enn den som var i beholderen, selv etter 2-3 "pump"..
Fikk mistanke da det ikke så ut som niplene/nipel-hettene var rørt.
Dette var noen år siden.

Piero

Hei! Noen som vet hvor 3-veisventilen sitter? Har selv en liten lekkasje som kommer rett under venstre forhjul. Det er en X, men vil tro den sitter omtrent samme sted.

P. S Feilmeldingen om lav kjølevæske forsvinner når jeg fyller opp, og kommer tilbake etter cirka 3-4 uker.

alda

Sitat fra: Piero på fredag 16. april 2021, klokken 10:55
Hei! Noen som vet hvor 3-veisventilen sitter? Har selv en liten lekkasje som kommer rett under venstre forhjul. Det er en X, men vil tro den sitter omtrent samme sted.

P. S Feilmeldingen om lav kjølevæske forsvinner når jeg fyller opp, og kommer tilbake etter cirka 3-4 uker.
På min TMS var lekkasjen på höger sida.
Om man inte fyller på vätska så får man driftstans till slut - det fick jag. Om bilen är under garanti så ringer du då road assistance som hämtar bilen og samtidigt leverar lånebil. Den ventilen är tydligen en svaghet, många som har upplevt att den läcker i vinter. Inte så dyrt att byta på verkstad om man är utanför garanti.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

kromfelgen

På Model S er det to stk. 3-veis ventiler. En på hver side av frunken. Det er også en 4-veis ventil på førersiden som kan ha lekkasje. Tar man ut frunk og plasten rundt bør det være relativ enkelt å se hvor det lekker. Vi hadde lekkasje på 3-veis ventilen på passasjersiden. Del og reparasjon gikk på ca. 4.400,- hos Tesla. Jeg ble overrasket over at prisen på ny del var billigere enn de fleste brukte hos huggerne.

Piero

Ok, takk for svar. Snakket med Bosch Bilexperten og de kunne bytte ut ventilen til cirkus 1500,- totalt. Men siden ventilen er en kjent svakhet, og som er ment å vare lenger enn 2 år ved normal bruk, går jeg for reklamasjon - til tross for at bilen rundet 108km.

teslapotensiell

Jeg har fått samme feilmeldingen og tenkte å bare fylle litt på.
Men så meldte det seg et spørsmål - skal kjølevæska blandes ut, eller heller man bare konsentrat nedi der?
(litt for lenge til service, og kjørt med feilmeldinga litt for lenge)

kromfelgen

Konsentrert frostvæske blandes ut med vann før påfylling. Om konsentrasjonen av frostvæske blir for høy, blir beskyttelsen mot frost dårligere.

BMW850

Sitat fra: teslapotensiell på mandag 07. juni 2021, klokken 21:21
Jeg har fått samme feilmeldingen og tenkte å bare fylle litt på.
Men så meldte det seg et spørsmål - skal kjølevæska blandes ut, eller heller man bare konsentrat nedi der?
(litt for lenge til service, og kjørt med feilmeldinga litt for lenge)

Jeg bor nær Tesla Porsgrunn så jeg kunne bare svinge nedom der for å etterfylle i de ukene jeg ventet på service. G48 kjølevæske fåes evt. kjøpt på THansen og Bilextra. Ikke konsentrat.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kakemiks

#12
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 08. juni 2021, klokken 11:20
Sitat fra: teslapotensiell på mandag 07. juni 2021, klokken 21:21
Jeg har fått samme feilmeldingen og tenkte å bare fylle litt på.
Men så meldte det seg et spørsmål - skal kjølevæska blandes ut, eller heller man bare konsentrat nedi der?
(litt for lenge til service, og kjørt med feilmeldinga litt for lenge)

Jeg bor nær Tesla Porsgrunn så jeg kunne bare svinge nedom der for å etterfylle i de ukene jeg ventet på service. G48 kjølevæske fåes evt. kjøpt på THansen og Bilextra. Ikke konsentrat.

Fikk du Tesla til å etterfylle, eller fikk du kjølevæske av Tesla til å gjøre det selv?
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

BMW850

Service-advisoren fyllte. De har i bulk på 200 ltr fat.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kakemiks

Tok turen innom Tesla i Trondheim i dag, selv om jeg har time i juli, turte  ikke å ha feilmeldingen så lenge.

De tok inn bilen på sekundet, toppa opp kjølevæska og sa at det var bare å komme innom igjen om meldinga skulle dukke opp igjen før service.

Super service for min del.  :+1:
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA