Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hva slags tak foretrekker du? Solcelletak vs Vision roof  (Lest 4998 ganger)

feistydolphin

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Hva slags tak foretrekker du? Solcelletak vs Vision roof
« Svar #45 på: Onsdag 24. Mars 2021, klokken 15:07 »
Kom til å tenke på Teslabjørn sine camping-tester, der han konsekvent isolerer panoramataket på bilene han tester, og varmetap til taket under vinterkjøring. Kanskje solcelle-taket kan sees som en liten dobbel bonus ift rekkevidde dersom alternativet er panoramatak, som verken høster energi fra solskinnet eller isolerer like godt mot kulda? Bare en tanke :)

bno

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #46 på: Fredag 02. April 2021, klokken 23:43 »
Det er kons og prons med solcelleetak vs pano vs ståltak. Det siste er lettest. Å betale 17000,- for solcelletak ville jeg ikke om de ikke var semi transparent. Pano der kan man lukke igjen for gjennomskinn på Ioniq 5. Men at the end of the day så er det en vurdering og personlig preferanse. Solcelletak har lite for seg i den form det er ny og dyrt. Samme kan sies om 20" felger osv.. Men, men
En av de de 3 000 første i Europa som konfigurerte IONIQ 5 E-Up 2018

MooCow

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #47 på: Fredag 02. April 2021, klokken 23:57 »
Min prioritering ville vore slik:

Opnbart panoramsoltak/soltak (dette får ein ikkje til Ioniq 5?) -> Solcelletak -> Panoramatak -> Ståltak

e-h

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #48 på: Lørdag 03. April 2021, klokken 12:56 »
Tipper vi hadde valgt panorama-tak, men kjører med det stengt nesten hele året pga varme, lys ovenfra i tunneler, og skiboks. Så er derfor like fornøyd med solcelle. Hadde neppe kjøpt det ekstra, men greit å slippe vedlikeholdslading av 12V.

matsemann

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #49 på: Onsdag 07. April 2021, klokken 10:18 »
En ting jeg bekymrer meg for er et knust solcelletak. Husker da det begynte å bli "vanlig" med panoramatak, da var det mange forsikringselskaper som ikke tok et knut tak på glassforsikring, Man var pent nødt til å bruke kasko. Det er sikkert det som blir tilfelle her med solcelletak også. Eller er det ikke laget i glass, kanskje?