Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags tak foretrekker du? Solcelletak vs Vision roof

Startet av Phuc, torsdag 25. februar 2021, klokken 09:37

« forrige - neste »

hELgenen

Umulig  å se synes jeg - vi må nesten vente på noen videoer.........

Chimp

Sitat fra: oivindg på fredag 26. februar 2021, klokken 12:01
Når det blir kjent hvor lite bidrag solcelletak gir i praksis tror ikke jeg at dette blir noe flertallet velger fremfor panoramatak, som faktisk gir mye lys i kupeen og som mange setter pris på.

Jepp det jeg også prøver å få frem.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Chimp på fredag 26. februar 2021, klokken 10:35
Dersom bil A er speccet med solcelletak og bil B er speccet med panoramatak, ellers likt, ville bil B blitt foretrukket fremfor bil A på bruktmarkedet (når ulempene ved solcelletak er kjent). Antar også større

Ikke enig i dette - bare se på hvor mange som har hoppet på solcelle toget på eneboliger - det er ikke økonomi i dette - men folk bare vil.

Tja, mitt solcelleanlegg fra 2013 er nedbetalt om 3-4 år så jeg er ikke enig i at det ikke er økonomi i det. Da har jeg regnet samme rente som for huslånet på kostnaden.

For tiden får jeg betalt 110 øre/kWh for alt jeg eksporterer ut på strømnettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. februar 2021, klokken 15:56
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Chimp på fredag 26. februar 2021, klokken 10:35
Dersom bil A er speccet med solcelletak og bil B er speccet med panoramatak, ellers likt, ville bil B blitt foretrukket fremfor bil A på bruktmarkedet (når ulempene ved solcelletak er kjent). Antar også større

Ikke enig i dette - bare se på hvor mange som har hoppet på solcelle toget på eneboliger - det er ikke økonomi i dette - men folk bare vil.

Tja, mitt solcelleanlegg fra 2013 er nedbetalt om 3-4 år så jeg er ikke enig i at det ikke er økonomi i det. Da har jeg regnet samme rente som for huslånet på kostnaden.

For tiden får jeg betalt 110 øre/kWh for alt jeg eksporterer ut på strømnettet.
Samme for mor på Hvaler; nedbetalt på drøye 10 år.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

#34
Bildet jeg la ut kommer fra denne artikkelen:

https://www.greencarreports.com/news/1119674_hyundai-and-kia-reveal-solar-roof-tech-for-electric-carsor-gasoline-ones

Her skrives det:

"The second generation of the technology is claimed to be the world's first solar-charging technology for internal combustion engine vehicles, taking the load off the alternator to charge the 12-volt battery. It's also compatible with full hybrid and battery electric powertrains and helps increase fuel economy and range. In the form of a semi-transparent roof, it's easily integrated into existing panoramic sunroof designs.

A third-generation system adds solar cells to the hood and roof of the vehicle and will help maximize the range of the drive battery in fully electric vehicles."

Altså skrives det at taket i gen 2, som er kompatibel med EV, så er det semi-transparent. Dette vil virke slik at fra utsiden reflekteres lys, og det ser ikke ut som man kan se gjennom, nesten som enveis glass. Men fra innsiden så vil man få et noe avdempet lys, men likevel godt med lys inn og mulighet til å se ut.

En annen fordel er at mye at UV-lyset stopper i soltaket og eventuelt reflekteres, noe som fører til at kupéen ikke varmes så mye som på tilsvarende bil med et solid tak eller panoramataket. Det vil og redusere kjølebehovet om sommeren.

Dette er selvsagt et utstillingsvindu for Hyundais solcelleteknologi, og stor sjanse for at infoen her stemmer. Svaret får vi uansett snart. Og om noen få år så kommer gen. 3 som gir bedre solceller, og solceller på både fast tak, panser, og kanskje andre flater og, alt etter hva de får til og som har effekt. Men klart, flate overflater er nok betydelig enklere enn flater med kurver og knekker.

Dere som ikke vil tro på at taket blir gjennomsiktig, har dere noen info som skulle tilsi at dette som står i artikkelen ikke stemmer? Er det ikke bedre å ha litt grunnlag for påstanden, annet enn å bare tro basert på gammel teknologi?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

andy99

Jeg tviler på at det er gjennomsiktig, da ville de ha fremhevet det. Det er jo et rimelig stort fortrinn hvis det hadde vært det.
Så derfor antar jeg at de har gjenbrukt taket fra Sonta, som ikke er gjennomsiktig. I pressemateriell viser også kun bilder av fast taktrekk eller panoramatak.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Jorn01

For meg virker det som om Hyundai faktisk har filmet hvordan solcelleløsningen ser ut. Siden dette er markedsføring så vil det ha juridisk konsekvens om det de markedsfører skulle vise seg ikke å stemme.
Selv ville jeg ikke ha betalt en krone ekstra for noen som helst takløsning, men hvis det først skal være så galt at de har satt inn glasstak på intromodellen, så anser jeg det som en fordel at de i alle fall har begrenset solgjennomstrømningen ved å montere solceller.

ProsjektX

Sitat fra: andy99 på fredag 26. februar 2021, klokken 21:35
Jeg tviler på at det er gjennomsiktig, da ville de ha fremhevet det. Det er jo et rimelig stort fortrinn hvis det hadde vært det.
Så derfor antar jeg at de har gjenbrukt taket fra Sonta, som ikke er gjennomsiktig. I pressemateriell viser også kun bilder av fast taktrekk eller panoramatak.
Kan virke som du har rett. Sonata har lignende solcelletak, og taktrekk innvendig... Det var litt nedtur. Frister mer med panoramatak enn solceller for å si det sånn.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

biggern


Samco

Smak å behag for min del hadde jeg velge solcelle taket bare for å ha en «selvladende» bil selv om det er sikker 😌bare noen få km på en god dag

andy99

En liten notis fra visning; Solcelletaket var forbeholdt P45 utgaven for i år. Dvs versjoner som blir tilgjengelig seinere i høst vil ha valget mellom panorama eller ståltak
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

kristianbergen

Panorama vs ståltak: Intuitivt tror jeg at ståltaket er mer lydisolerende enn panorama.

Er det noen som har noen "erfaring"/måling/mening om dette?

Leaf 2013

andy99

Har ingen data på det. Men ser at noen påstår at glasstak er mer støysvakt, noe jeg ikke erfarer. På alle mine biler har de med glasstak eller soltak alltid hatt mer støy. Merker det godt når en lukker sjalusien så det blir tett.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tss_trd

Tynne stålplater i segselv isolerer dårlig, ref unger med grytelokk tidlig på morningen 😬
Det kommer altså helt an på dempingen.

En åpenbar fordel med glasstak er at da slipper man jobben med å polere og vokse taket. Greit for de av oss som liker blanke biler 😉

Vaduz

Solcelle tak har vel bare en fordel, nemlig å redusere vampire drain på flyplasser, hytte uten strøm el. Miljøregnskapet går aldri opp, vinkelen er elendig, det vil ofte være skygge, og det meste av året er det lite sol i Norge uansett. Ta heller det solcellepanelet og monter i riktig vinkel i et sydlig land med primært kullkraft, så gjør det langt mer nytte!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA