Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags tak foretrekker du? Solcelletak vs Vision roof

Startet av Phuc, torsdag 25. februar 2021, klokken 09:37

« forrige - neste »

Phuc

Heisann,

Som de fleste har fått med seg, så kommer Project 45 med solcelletak.

Her er link til Vision roof for de som ikke har sett det.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kan jo drømme om at de lar oss velge dette hvis mange nok vil ha panoramatak framfor solcelletak på lanseringsmodellen.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

RJK

Skal du ha valget, så må du vente til 45 er utsolgt. Men du er temmelig ledende når du sier slocelletak er "helt absurd her i nord". Det er din mening, og at du mener det, er helt greit. Men skal du ha en avstemning der man skal velge "uhildet", så blir det rimelig tafatt at du kommer med en sånn bastant påstand, spesielt i åpningsinnlegget.

Har du testet det solcelletaket? Vet du om det skiller seg veldig fra "Vision roof", og har du fått testet at solcelletaket virker dårligere her i nord? Det som overrasker mange, er at solceller ofte er mer effektive her i nord, rett og slett fordi de ikke blir like varme. Og når de ikke strever med varme, men får mer "riktig" temperatur, så jobber de altså mer effektivt.

Da er det antall soltimer i året og om man står parkert under tak, skygge eller i direkte sollys, og tildels vinkelen på lyset, som avgjør hvor effektivt dette er.

Selv vil jeg gjerne se hvordan det oppleves i praksis, spesielt med tanke på lysgjennomslipp, samt pris for oss som ikke hopper på 45-versjonen, som er avgjørende for noen av oss.

Min bil står ute hele året, unntatt når jeg står parkert på et kjøpesenter med innendørs parkering, så jeg er i utgangspunktet positiv til dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Phuc

#2
Endret teksten til å være mer politisk korrekt..

Min bil står parkert i garasje, så får bare sollys når jeg er ute og kjører de dagene det er sol og lys.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

biggern

Sitat fra: RJK på torsdag 25. februar 2021, klokken 10:03
Skal du ha valget, så må du vente til 45 er utsolgt. Men du er temmelig ledende når du sier slocelletak er "helt absurd her i nord". Det er din mening, og at du mener det, er helt greit. Men skal du ha en avstemning der man skal velge "uhildet", så blir det rimelig tafatt at du kommer med en sånn bastant påstand, spesielt i åpningsinnlegget.

Har du testet det solcelletaket? Vet du om det skiller seg veldig fra "Vision roof", og har du fått testet at solcelletaket virker dårligere her i nord? Det som overrasker mange, er at solceller ofte er mer effektive her i nord, rett og slett fordi de ikke blir like varme. Og når de ikke strever med varme, men får mer "riktig" temperatur, så jobber de altså mer effektivt.

Da er det antall soltimer i året og om man står parkert under tak, skygge eller i direkte sollys, og tildels vinkelen på lyset, som avgjør hvor effektivt dette er.

Selv vil jeg gjerne se hvordan det oppleves i praksis, spesielt med tanke på lysgjennomslipp, samt pris for oss som ikke hopper på 45-versjonen, som er avgjørende for noen av oss.

Min bil står ute hele året, unntatt når jeg står parkert på et kjøpesenter med innendørs parkering, så jeg er i utgangspunktet positiv til dette.

Jaja, da får du på en solskinnsdag på sommeren og avhengig av fart/kjøremønster max 3km ekstra strekning.

Rocklobster

Står i garasje med lys, så regner med jeg aldri trenger å lade! /s

elektro

Ofte har jeg tenkt at vanlig tak er bedre enn panorama glasstak/luke. Det er billigere, lettere og gir mindre kald trekk og støy. Samt at jeg ofte har takboks på langtur vinterstid uansett.

Her har man i alle fall et tak som gir noe tilbake. Ja, det er litt gimmick, men det er jo lit kult også. Selv om jeg står i garasje det meste av tiden. Og om det kan forlenge rekkevidden med et par prosent og faktisk lade bilen noen prosent i døgnet på hytta, så er det jo bra. Så blir det spennende å se hvor transparent det eventuelt er.

https://www.autoevolution.com/news/hyundai-cars-to-have-transparent-solar-panels-roof-from-2019-129857.html
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/reviews/gallery/2022-fisker-ocean-review_4.jpg
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: biggern på torsdag 25. februar 2021, klokken 11:32
Sitat fra: RJK på torsdag 25. februar 2021, klokken 10:03
Skal du ha valget, så må du vente til 45 er utsolgt. Men du er temmelig ledende når du sier slocelletak er "helt absurd her i nord". Det er din mening, og at du mener det, er helt greit. Men skal du ha en avstemning der man skal velge "uhildet", så blir det rimelig tafatt at du kommer med en sånn bastant påstand, spesielt i åpningsinnlegget.

Har du testet det solcelletaket? Vet du om det skiller seg veldig fra "Vision roof", og har du fått testet at solcelletaket virker dårligere her i nord? Det som overrasker mange, er at solceller ofte er mer effektive her i nord, rett og slett fordi de ikke blir like varme. Og når de ikke strever med varme, men får mer "riktig" temperatur, så jobber de altså mer effektivt.

Da er det antall soltimer i året og om man står parkert under tak, skygge eller i direkte sollys, og tildels vinkelen på lyset, som avgjør hvor effektivt dette er.

Selv vil jeg gjerne se hvordan det oppleves i praksis, spesielt med tanke på lysgjennomslipp, samt pris for oss som ikke hopper på 45-versjonen, som er avgjørende for noen av oss.

Min bil står ute hele året, unntatt når jeg står parkert på et kjøpesenter med innendørs parkering, så jeg er i utgangspunktet positiv til dette.

Jaja, da får du på en solskinnsdag på sommeren og avhengig av fart/kjøremønster max 3km ekstra strekning.


Står bilen parkert i 14 dager før jeg bruker den, får den da fort 42 km ekstra rekkevidde på den tiden. Det er en liten søndagstur som jeg ellers måtte ladet for å få inn på batteriet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: elektro på torsdag 25. februar 2021, klokken 12:10
Ofte har jeg tenkt at vanlig tak er bedre enn panorama glasstak/luke. Det er billigere, lettere og gir mindre kald trekk og støy. Samt at jeg ofte har takboks på langtur vinterstid uansett.

Her har man i alle fall et tak som gir noe tilbake. Ja, det er litt gimmick, men det er jo lit kult også. Selv om jeg står i garasje det meste av tiden. Og om det kan forlenge rekkevidden med et par prosent og faktisk lade bilen noen prosent i døgnet på hytta, så er det jo bra. Så blir det spennende å se hvor transparent det eventuelt er.

https://www.autoevolution.com/news/hyundai-cars-to-have-transparent-solar-panels-roof-from-2019-129857.html
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/reviews/gallery/2022-fisker-ocean-review_4.jpg


Takk for link, da blir det gjennomsiktig som jeg hadde fått det med meg.


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway


hELgenen

Flott at taket er gjennomsiktig selv om en har solceller. Jeg fryktet en periode at solcelletaket IKKE var gjennomsiktig.

Effekten fra dette taket er jo marginalt pr bil - men i sum kan det jo utgjøre litt.
Og solceller har ofte bedre virkningsgrad i litt lavere temperaturer som vi har her i Norge. Men som nevnt - pr. bil og for brukeren vil jo ikke dette være noe som gir så mye. Men spennende konsept er det jo.
EU kom jo med sterke krav mot kjørelys i sin tid - og potensialet i sum her for en hel bilpark - er vel sikkert like stort. Så det kan jo være at bransjen vil bruke mer av dette på sikt og at EU følger opp - hvem vet.
Med V2L teknikken så er det jo en god kombo for "campinglivet" - synes Hyundai gjør spennende grep her


kristianbergen

#10
Solcellene: Ser det er 46 moduler på taket. Antar en 5W pr modul (300W panel har 60). Da har bilen 230 Wp på taket. For en bil i Oslo vil et slikt anlegg produsere nesten en hel 1kWh i juni pr dag, totalt ca 160 kWh pr år. Forutsetter da at bilen står ideelt plassert ute, som et hustak. Har tatt utgangspunkt i pvgis.

Jeg vet ikke prisen for dette tilvalget, men jeg kan røpe at jeg ikke kommer til å gå for dette.

Pr år-  Oslo: ca 160 kWh, Bergen: ca 139 kWh, Madrid: 317 kWh
Bilens forbruk pr år: tja, 2000-3000 kWh

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Leaf 2013

hELgenen

Sitat fra: kristianbergen på fredag 26. februar 2021, klokken 08:53
Solcellene: Ser det er 46 moduler på taket. Antar en 5W pr modul (300W panel har 60). Da har bilen 230 Wp på taket. For en bil i Oslo vil et slikt anlegg produsere nesten en hel 1kWh i juni, totalt ca 160 kWh pr år. Forutsetter da at bilen står ideelt plassert ute, som et hustak. Har tatt utgangspunkt i pvgis.

Jeg vet ikke prisen for dette tilvalget, men jeg kan røpe at jeg ikke kommer til å gå for dette.

Pr år-  Oslo: ca 160 kWh, Bergen: ca 139 kWh, Madrid: 317 kWh
Bilens forbruk pr år: tja, 2000-3000 kWh

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Spennende - prisen på dette anlegget vil trolig aldri forsvare investeringen.
Men sett opp mot andelen av årlig forbruk på en bil 317/3000 så snakker vi jo om ca 10% i Madrid eller ca 5% i Oslo (160/3000) gitt de tallene som er oppgitt. Det er jo sånn sett relativt mye, men i kroner å ører pr. bil blir det trolig alt for lite til å forsvare kjøpet.

oivindg

#12
Sitat fra: kristianbergen på fredag 26. februar 2021, klokken 08:53
Solcellene: Ser det er 46 moduler på taket. Antar en 5W pr modul (300W panel har 60). Da har bilen 230 Wp på taket. For en bil i Oslo vil et slikt anlegg produsere nesten en hel 1kWh i juni, totalt ca 160 kWh pr år.
Blir det ikke 1kWh pr. dag, altså 30kWh til sammen i juni?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

AudunT

Jeg er ganske sikker på at solcelletaket IKKE er gjennomsiktig. Når man kommer til interiørdelen i konfiguratoren kan man se på taket, og der er det ikke gjennomsiktig.

kodax

#14
Praktisk bruk: Min TMX taper ca. 1kWh i døgnet på vinteren ved -10 grader (med sentry mode avslått, og vekking av bilen én gang i døgnet for å sjekke status). Det hadde vært supert om slikt kunne begrenses når bilen står parkert uten tilkoblet lader ifm at vi er på hyttetur over lengre tid. Hvor mye Ioniq5 vil tape gjenstår å se, men noe vil det være.
På båten min har jeg 2x190W effektive monochrome Victron i ramme (oppdelt med mange dioder som begrenser den negative effekten av delvis tilskygging), plassert på to forskjellige steder. Disse gir opp mot 1,5kWh i døgnet på solfylte dager (riktignok noe av tiden delvis dekket av mast/seil) ved bruk av en effektiv Victron MPPT kvalitets-regulator. Jeg tviler på at virkningsgraden på (de gjennomsiktige?) solcellene på Ioniq5 er i nærheten like effektive, og selv om de ikke blir skyggelagt, så tror jeg at den lave vinkelen til solen på vinteren nok gjør at produksjonen da blir nærmest lik null. Ved å vinkle de mot solen så vil effekten derimot prosentvis økes betraktelig, så trikset er vel å parkere bilen i en bratt sydvendt bakke:)

Miljøpåvirkning: Å produsere glass med solceller er garantert mer energikrevende enn å produsere bare glass. I tillegg kommer produksjon av kabler og elektronikk for å styre dette, samt håndtering av dette ved gjenvinning. Kanskje går det totalt i null, eller kanskje litt den ene eller andre veien. Noen stor miljøgevinst tror jeg altså ikke det vil gi, men som med alt nytt så baner det potensielt vei for bedre løsninger på sikt, samt bevisstgjør forbrukere på mulighetene for ren kraftproduksjon, så det å teste ut noe slikt kan absolutt gi positive ringvirkninger.

Og uansett er jo dette en kul "dings" som vil gi mye glede for mange nerder:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA