Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags tak foretrekker du? Solcelletak vs Vision roof

Startet av Phuc, torsdag 25. februar 2021, klokken 09:37

« forrige - neste »

feistydolphin

Kom til å tenke på Teslabjørn sine camping-tester, der han konsekvent isolerer panoramataket på bilene han tester, og varmetap til taket under vinterkjøring. Kanskje solcelle-taket kan sees som en liten dobbel bonus ift rekkevidde dersom alternativet er panoramatak, som verken høster energi fra solskinnet eller isolerer like godt mot kulda? Bare en tanke :)

bno

Det er kons og prons med solcelleetak vs pano vs ståltak. Det siste er lettest. Å betale 17000,- for solcelletak ville jeg ikke om de ikke var semi transparent. Pano der kan man lukke igjen for gjennomskinn på Ioniq 5. Men at the end of the day så er det en vurdering og personlig preferanse. Solcelletak har lite for seg i den form det er ny og dyrt. Samme kan sies om 20" felger osv.. Men, men

MooCow

Min prioritering ville vore slik:

Opnbart panoramsoltak/soltak (dette får ein ikkje til Ioniq 5?) -> Solcelletak -> Panoramatak -> Ståltak

e-h

Tipper vi hadde valgt panorama-tak, men kjører med det stengt nesten hele året pga varme, lys ovenfra i tunneler, og skiboks. Så er derfor like fornøyd med solcelle. Hadde neppe kjøpt det ekstra, men greit å slippe vedlikeholdslading av 12V.

matsemann

En ting jeg bekymrer meg for er et knust solcelletak. Husker da det begynte å bli "vanlig" med panoramatak, da var det mange forsikringselskaper som ikke tok et knut tak på glassforsikring, Man var pent nødt til å bruke kasko. Det er sikkert det som blir tilfelle her med solcelletak også. Eller er det ikke laget i glass, kanskje?

Christian Borchgrevink-Vigeland

Veldig interessert i de dørhåndtakene som popper ut, men må da ha vision roof. Er det spesielt stor risikoe for at taket ødelegges?

Edison

Lurer på det samme som Christian. Om ein ofte lastar ting på taket, er det ein fordel eller ulempe med glastak då? Lakk får vel lettare riper, men ståltaket knuser jo ikkje.. Tåler glastaket ein støyt?

Lurer også på desse handtaka, som for min del og kanskje er den største grunnen til å gå for panoramatak (har aldri hatt glastak, så eg veit ikkje kva eg får eller går glipp av der). Er det virkeleg så irriterande å måtte vippe ut handtaka sjølv?

moby666

Har testet begge variantene og noen fordeler og ulemper med begge

Vision Roof
- Litt lavere takhøyde (bare problem hvis du er høyere enn 190)
- Mer vindstøy, da særlig i tunell
- Mulig kaldere på vinter (antagelse)
+ Mer lys åg mer åpen kupe
+ billigere


Edison

moby666, testa du med trekket for, om det var meir vindstøy då og? Alternativa om ein bestiller i dag er jo enten vision roof eller ståltak, så det er 20 000 i tillegg for vision roof. Men då inkluderer det automatiske dørhandtak og finare (subjektivt) felgar med betre dekk. Vanskeleg valg!

Electric cars in Norway

#55
Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:07
Vison roof lavere høyde og billigere?

Hvertfall bittelitt lavere :+1: Vision roof koster kr 15' :+1: hvertfall i 2021....men sjekk selv. Ikke sikkert jeg husker rett.

KenKen

Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på onsdag 16. mars 2022, klokken 12:19
Veldig interessert i de dørhåndtakene som popper ut, men må da ha vision roof. Er det spesielt stor risikoe for at taket ødelegges?

Er det sånn det henger sammen? Haha... det forklarer litt.

Da vi bestilte Ioniq 5'en vår sa vi at vi ikke hadde behov for vision roof, ettersom vi mesteparten av tiden skulle ha takbøyler og skiboks montert. Da vi fikk bilen kommenterte jeg at dørhåndtakene ikke virket. Svaret fra forhandler var at Hyundai hadde gått bort fra de elektriske dørhåndtakene av en eller annen grunn, og at de manuelle nå var det som var vanlig.

Kjenner meg litt ført bak lyset av dette. Hadde vi visst at vision roof hadde sammenheng med dørhåndtakene, hadde vi nok valgt det ...  :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA