Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeproblem Tesla S

Startet av GRS, torsdag 18. februar 2021, klokken 13:15

« forrige - neste »

GRS

En kollega har kjøpt en brukt S. (2015) Denne vil ikke ta lading. Bør ikke det dekkes av batteri og drivenhets garantien? Lite vits med batteri om det ikke tar lading. ;)

Tesla har kommet med en prisantydning, men jeg synes det er merkelig så lenge det gjelder batteriet og problemer rundt dette. :) Skal være noe med oppvarming av kjølevann før lading som svikter.
TM3P sort/sort

VigdisA

Det er noe krøll i de siste SW versjonene der..
Den sirkulasjonspumpen går både sent og tidlig virker det som på min, i alle fall om SOC er over 75%, men også om temperaturen ute under lading er for lav..
Når det er kaldt setter ikke batterivarmer inn kan det virke som.
Sjekk om batterivarming slår seg på ved å slå på forvarming med appen. Se om batterisymbolet kommer på etter hvert.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Muffinman

Batteri- og driveunitgarantien er skarpt avgrenset til nettopp disse komponentene. Batterivarmeren er ikke en del av batteriet og dekkes ikke. Ikke en gang simmeringen på utgående aksling fra driveunit dekkes. Og den begynner å lekke når den får litt kilometer på nakken.

GRS

#3
Ok. Takker for svar! :)

@Muffinman: Kjenner du til hvordan If tolker dette med sin "superforsikring" for elbil? Dekker de slike feil, eller regnes dette som slitasjedeler?

Er veldig usikker selv på om jeg skal kjøpe utvidet garanti (Model3P som runder 100k om ikke så lenge), eller om If sin forsikring er god nok.

Fra If:
"Har bilen kjørt under 150 000 km, kan du også velge dekning for skader på motor, girkasse eller drivverk, eller skader på batteripakke og elektroniske styringsenheter på elbil. Denne dekningen gjelder fram til bilen har kjørt 200 000 km."

Det er jo litt rundere formulert enn Tesla sin batteri og drivverk garanti?
TM3P sort/sort

GRS

Sitat fra: VigdisA på torsdag 18. februar 2021, klokken 13:30
Det er noe krøll i de siste SW versjonene der..
Den sirkulasjonspumpen går både sent og tidlig virker det som på min, i alle fall om SOC er over 75%, men også om temperaturen ute under lading er for lav..
Når det er kaldt setter ikke batterivarmer inn kan det virke som.
Sjekk om batterivarming slår seg på ved å slå på forvarming med appen. Se om batterisymbolet kommer på etter hvert.

Takker! Har videreformidlet info. :)
TM3P sort/sort

Muffinman


joakimg

Om du er så uheldig at batterivarmeren må skiftes nå, kan ikke Tesla gi noe svar på hvor lang tid det tar å skaffe delen. Har en 2015 Model S 85D som har stått to uker på service senter i Bodø og de har ikke noe tidsestimat på hvor lang tid det tar. De vet ikke om delen må produseres eller om den kan finnes på et lager en eller annen plass i verden. De vet den ikke finnes i Norge, noe mer har de ikke tilgang til å sjekke. Det er veldig forsiktig antydet at det kan bli april før de får den, men de legger alltid raskt til at det kan gå raskere. Med andre ord, har du garanti får du en loaner, har du ikke garanti er du uten bil på ubestemt tid.  Jeg har fått et fullt akseptabelt kostnadoverslag for reparasjonen, har ingen problem med jeg må dekke det selv (garantien er tross alt utgått), men synes det vanskelig å akseptere at de skal bruke månedsvis på å skaffe en del som er helt sentral for at bilen skal fungere. På toppen av alt er dette, iflg servicemedarbeideren, en del som fortsatt monteres i nye biler. Dette er mitt første møte med Teslas kundeservicepolicy etter at garantien gikk ut (var helt upåklagelig i garantitiden), men dette lover virkelig ikke godt for framtiden. Hvis dette blir normen ser det ut til å bli ekstremt risikabelt og uforutsigbart å eie en Tesla utenfor garanti. Jeg håper de ikke tenkte at bilene bare skulle vare i fem år.

Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk


offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

janosat

Er det noen her inne som selv har byttet batteri varmer på model S, eller som har sett noen DIY video på dette.
Har en 2013 selv med  trolig defekt heater (vil ikke lade med kaldt batteri)
Foreløpig løser jeg utfordringen ved å kjøre en tur før lading for å få litt temperatur i batteriet
Ser at det ligger flere av disse brukt på finndel no



offpist

Det er rimelig plug`n play fra det jeg har forstått.
Ut med frunk, og du må også komme til DC-DC konverteren inne i høyre fremskjerm.
Naboen min fikk sin nettopp byttet ute hos T-Pro Jessheim.

Har byttet PTC element selv, men ikke batteri varmeren.

Sett noen har fått det problemet når det har vært for lite frostveske i systemet slik at den ikke kan sirukulere.
Så kan være greit å sjekke det først, for det kan du enkelt fylle på selv.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

VigdisA

Ikke sikkert dette hjelper deg noe, men her er i alle fall en workaround på buggen som er i 2020.48.12.1 der lader blir stående å klikke inn og ut og hverken lading eller batterivarming starter før en har trikset litt
https://youtu.be/ILdGdQ5LqBc

Sitat fra: GRS på mandag 22. februar 2021, klokken 10:18
Sitat fra: VigdisA på torsdag 18. februar 2021, klokken 13:30
Det er noe krøll i de siste SW versjonene der..
Den sirkulasjonspumpen går både sent og tidlig virker det som på min, i alle fall om SOC er over 75%, men også om temperaturen ute under lading er for lav..
Når det er kaldt setter ikke batterivarmer inn kan det virke som.
Sjekk om batterivarming slår seg på ved å slå på forvarming med appen. Se om batterisymbolet kommer på etter hvert.

Takker! Har videreformidlet info. :)
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA