Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for å aktivere Autopilot?

Startet av StigV, onsdag 07. juni 2017, klokken 15:03

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: snd på tirsdag 13. juni 2017, klokken 13:28
... De i grenseland som nektet å betale kan tenkes å ha fått AP2 til AP1-pris, eller? Urettferdig for de som betalte ekstra, selv med rabatter.
Jeg har ikke fulgt med på akkurat hvordan Tesla løste det. Men ganske sikkert har de enten fått AP2 med SW aktivert (til en eller annen pris), eller så har de fått ett prisavslag på det AP1 ville ha kostet. Noe annet så ville vel folk ha klaget høylydt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

alda

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 13. juni 2017, klokken 12:29
For å aktivere AP2 koster det meg forresten (via MyTesla):

- Oppgradert autopilot: 64.000 kroner
- Oppgradert autopilot + selvkjøring: 106.800 kroner.
Wow, du köpte en AP-bil utan att betala för aktiveringen vid köp? Då är du i minoritet här inne har jag intryck av... :laugh:
Kände inte behov för AP heller när jag beställde min bil för ganska precis 1 år sen, och har inte saknat det heller.

Men om priset kommer ned lite från de 31000 det kostar att aktivera AP1, så blir jag kanske sugen på att få adaptiv cruise control... 8)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

lunitiks

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 13. juni 2017, klokken 12:29
For å aktivere AP2 koster det meg forresten (via MyTesla):

- Oppgradert autopilot: 64.000 kroner
- Oppgradert autopilot + selvkjøring: 106.800 kroner.

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MyMuffin

Rimelig hissige priser. Synes det er dumt at de ikke lar bilen få adaptiv cruise som en standard feature, tror dette kunne fått flere folk på banen til å oppgradere videre til full autopilot.

For min del så blir det nok ikke autopilot denne gangen heller (har bil med uaktivert AP1 nå) og med ny bil i bestilling.

jeg satser ett lite kort på at de om ett år eller to kjører redusert pris kampanje, i såfall så slår jeg nok til. 41k før man får bilen og 61k etter er altfor mye når HW er på plass uansett. Og hva i allverden er greia med å øke prisen 50% for aktivering i etterkant av levering?

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Hyperstress

Det er nok for å lokke folk til å aktivere ved kjøp av bil, Pluss at mva trekker opp prisen mye ved aktivering i etterkant.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

JaddaMasa

Sitat fra: nivve på mandag 12. juni 2017, klokken 23:54
Dagens biler som ikke blir kjøpt med oppgradert autopilot har ingen kjørerassistanse. Det ene kameraet er ryggekameraet ;D

Du får ikke engang adaptiv cruise. Se i brukerhåndboken.

Blir alle funksjonene aktivert om man aktiverer AP1?

Knut Røe

Du kan ikke aktivere AP1 software på AP2 hardware, rett og slett :)
Enten har du ingenting, eller så har du EAP. Evt EAP + FSD, men det er lite relevant enda.

SUNPWRD

Jeg har bestilt EAP og FSD og har enorme forventninger til fremtiden!   8)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

steam

Sitat fra: Argi på søndag 06. august 2017, klokken 23:07
Jeg har bestilt EAP og FSD og har enorme forventninger til fremtiden!   8)

Samme her!
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

einarso

Vurderer å kjøpe en brukt X.  En aktuell bil har ikke kjøpt Autopilot.  Under Fremtidig selvkjørende står "Krever autopilot".  Jeg tolker det slik at før en kjøper Fremtidig selvkjørende til kr. 74 500, så må en kjøpe Autopilot til kr. 31 400.  Altså en software oppdatering (bilen har HW2.5) til kr. 105 900.  Kan det virkelig stemme?  Noen muligheter for at dette noen gang blir billigere?

Klykken

Nei det stemmer ikke. Du kan kjøpe "light-versjonen" til 31400, men vil ikke få alle funksjonene i FSD med dette. Du kan kjøpe FSD til 74500 uavhengig av om du har kjøpt AP-pakken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Sitat fra: einarso på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:10
Jeg tolker det slik at før en kjøper Fremtidig selvkjørende til kr. 74 500, så må en kjøpe Autopilot til kr. 31 400.  Altså en software oppdatering (bilen har HW2.5) til kr. 105 900.  Kan det virkelig stemme?  Noen muligheter for at dette noen gang blir billigere?

Vi skriver nå februar 2021. Altså 3,5 år etter at denne tråden ble opprettet. 3,5 år etter at Tesla, også da, krevde over 100 000 kroner for å oppgradere bilen til FSD (Full selvkjøring). Hva har man så fått dersom man for 3,5 år siden valgte å la seg lokke til å oppgradere? Nada. Ok, retten til å få oppdatert til nyeste computeren. Men funksjonsmessig? Nada. Så får du gjøre vurderingen: tror du Tesla kommer til å slippe noe selvkjøring de kommende årene (i ditt eierskap)?

Videre har Elon Musk twitret at Tesla har planer om å innføre abonnementsløsning på FSD, med månedsabonnement.

For eget vedkommende ville jeg ikke punget ut for en slik oppgradering før Tesla faktisk har sluppet en fungerende selvkjørings-pakke på norske markedet. Per nå er det penger rett ut av vinduet.

VeloD

Sitat fra: einarso på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:10
Vurderer å kjøpe en brukt X.  En aktuell bil har ikke kjøpt Autopilot.  Under Fremtidig selvkjørende står "Krever autopilot".  Jeg tolker det slik at før en kjøper Fremtidig selvkjørende til kr. 74 500, så må en kjøpe Autopilot til kr. 31 400.  Altså en software oppdatering (bilen har HW2.5) til kr. 105 900.  Kan det virkelig stemme?  Noen muligheter for at dette noen gang blir billigere?

Jeg mener du har rett i at total pris for å få FSD på den aktuelle bilen vil være kl 105 900 i og med at du må ha AP pakken for å kunne kjøpe enten EAP eller FSD.

Slik jeg oppfatter Tesla-eiere legger man ulik vekt på verdien av autopilot-funksjonene. Noen synes at det er hele moroa å være med på utviklingen av dette og oppleve hvordan den håndterer ulike forhold. Andre igjen er mer opptatt av andre egenskaper (akselerasjon, rekkevidde, underholdning, kjøreglede etc) og velger enkelt vekk AP-funksjonalitet for å få en rimeligere bil.

Om du vet hva du prioriterer kan du regne deg frem til hvilken prisdiffereanse du er villig til å gi basert på utstyrs- og softwarenivå.

Historisk sett har vel potensielle "salg" på softwareoppgraderinger kommet tett opp til finansiell kvartalsavslutning for Tesla. I teorien vil man kanskje ikke oppleve at de kutter prisen dersom butikken går bra, og motsatt.
--
TMX 100D Feb-18

overskyet

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 24. februar 2021, klokken 08:45
Sitat fra: einarso på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:10
Jeg tolker det slik at før en kjøper Fremtidig selvkjørende til kr. 74 500, så må en kjøpe Autopilot til kr. 31 400.  Altså en software oppdatering (bilen har HW2.5) til kr. 105 900.  Kan det virkelig stemme?  Noen muligheter for at dette noen gang blir billigere?

Vi skriver nå februar 2021. Altså 3,5 år etter at denne tråden ble opprettet. 3,5 år etter at Tesla, også da, krevde over 100 000 kroner for å oppgradere bilen til FSD (Full selvkjøring). Hva har man så fått dersom man for 3,5 år siden valgte å la seg lokke til å oppgradere? Nada. Ok, retten til å få oppdatert til nyeste computeren. Men funksjonsmessig? Nada. Så får du gjøre vurderingen: tror du Tesla kommer til å slippe noe selvkjøring de kommende årene (i ditt eierskap)?

Videre har Elon Musk twitret at Tesla har planer om å innføre abonnementsløsning på FSD, med månedsabonnement.

For eget vedkommende ville jeg ikke punget ut for en slik oppgradering før Tesla faktisk har sluppet en fungerende selvkjørings-pakke på norske markedet. Per nå er det penger rett ut av vinduet.

Ja det er ganske lenge de har lovet at "selvkjøring kommer i løpet av året", eller noe sånt. Egentlig utrolig at de kan holde på sånn.

Nå har jeg bestilt Tesla med FSD. Tror jeg at den vil kjøre seg selv i løpet av 2021? Nei.. Jeg gjør ikke det. Men basert på det man ser på FSD Beta videoer på youtube, tror jeg det er sannsynlig at de slipper noe som nesten kjører selv, men som du antakelig stadig må gjete litt.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA