Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fornuftig å kjøpe elbil?

Startet av Durango64, torsdag 25. februar 2021, klokken 00:13

« forrige - neste »

Durango64

Jeg får min første elbil levert 26.2 – en Volvo XC40. Den ble bestilt for 9 mnd siden. I løpet av ventetiden har jeg lest meg «grønn» på elbil, lading etc. og selvfølgelig trålet nettet om Volvoen. Kanskje for å forsvare mitt valg på en måte. Volvoen blir min eneste bil, ja nå har jeg kun hatt en bil i gangen hittil så det er ikke noe spesielt med det.

2020 var et år med lite utvalg av elbil (SUV) med 4WD. Bor utenfor og jobber i Bergen med drittveier for å komme meg til kommunegrensen og vel så det, så behovet for 4WD var (fortsatt) sterkt. Ja, det var Tesla meg her og Tesla meg der pluss biler som var langt over min prisklasse. Jeg hadde litt tid så det var ikke viktig for meg å få levert bil i 2020. Plan var elbil (SUV) fra VW (Skoda) siden jeg kjører det merket, men den ville bli for sent levert for min del pga. leasing av dagens bil. Etter å ha sett bilen så er jeg fornøyd med at jeg ikke valgte VW.

Av lesingen min på nettet skjønner jeg at det vil «eksplodere» med nye elbiler fremover som ser ut til å bli billigere og få bedre rekkevidde/forbruk enn XC40. Nå er ikke rekkevidde 1.prioritet hos meg – det er kjøreegenskaper og komfort som teller mest for min del. Hurtig akselerasjon er absolutt et pluss også. Av alle «ørten» tester jeg har lest scorer XC40 ganske så bra på dette. Er generelt ikke så happy på Kina flommen. Ja, Volvo eies av Geely, men XC40 produseres i Gent, Belgia og er på en måte fortsatt svensk.

Jeg har kjøpt/oppgradert mange PC-er i løpet av livet og satt da igjen med følelsen at de var utdatert i «morgen». Jeg ser for meg at den følelsen dukker opp etter hvert med elbilen for det er jo i realiteten en PC på fire hjul. Hvor mange år vil OTA - når det er på plass - være aktuelt for XC40 mon tro? Jeg er i alle fall optimist og ser fram til en ny (el-)bil hverdag førstkommende fredag!
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

elektrolux

Gratulerer med ny elbil.

Det er mye glede i å se fram til, og til slutt sette seg inn i og ratte et splitter nytt glis.

Som investering er det velkjent at dette ikke er like gledelig. Om 1 år er første skrapen på plass og bilen skinner ikke like flott som på kjøreturen ut av butikken. Det kommer etterhvert forbedringer og nye modeller som gjør denne mindre attraktivt.

Du vurderer kanskje om bilen virkelig skal brukes til å hente ved eller gipsplater, eller jr i barnehagen, eller hopper i det, i alle fall etterhvert når den første magien slipper taket.

En god regel er å ikke kjøpe dyrere kjøretøy enn at en kunne kjøpt enda en av samme type dagen etter. Dessverre en regel de ferreste har mulighet til å følge, men like fullt en regel som gir mer og mer mening etterhvert som en tenker seg om.

Nok dommedagssnakk. Gled deg over kjøpet ditt. Pengene har ingen verdi før de realiseres i det du prioriterer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vaduz

XC40 virker som en flott bil, tipper du blir fornøyd og jeg er helt sikker på at den ikke vil tape seg noe mer enn andre elbiler. Folk vil fortsatt ha golf med 24kwt batteri, så en pen kvalitets suv med 400hk fra Volvo blir nok aldri feil. Vil nok bli svært populær som en bil nummer to også. Vanlig med litt kalde føtter, men du har gjort ditt valg etter måneder med lesing og research, stå for det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA