Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av lastebiler (og busser?) med MCS 4.5 Megawatt standard

Startet av goggo, onsdag 24. februar 2021, klokken 19:35

« forrige - neste »

goggo


Ser ut som det begynner å nærme seg at MCS standarden med tilhørende plugg blir klar.
Dette er en egen høyeffektplugg for CCS lading, den støtter inntil 4.5 Megawatt (3000A @ 1500V)
Standarden støtter også plug-and-charge og bidirectional lading (V2G)

Det ser ut til at de store europeiske og amerikanske (inkl Tesla) lastebilfabrikantene er med på dette gjennom Charin samarbeidet, mens Japsene og Kineserne selvfølgelig gjerne vil ha sin nye kombinerte Chademo/GBT standard.

Virker som det er California som ligger fremst i løypa her, jeg lurer på hvordan vi ligger an i Norge.
Kristiansand - Oslo burde jo være en fin prøvestrekning :)

Noen linker:
https://en.wikipedia.org/wiki/Megawatt_Charging_System
https://electricautonomy.ca/2020/10/30/megawatt-charging-system-commercial-vehicles/
https://chargedevs.com/features/daimler-and-pge-develop-the-electric-truck-stop-of-the-future/


mvh
Hugo
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Carkub

Det skjer noe i Norge også: https://www.mercell.com/en/tender/144204703/el6---noedvendig-ladeinfrastruktur-for-batterielektriske-tungtransport-tender.aspx

"EL6-prosjektet er initiert av tre av de største nettselskapene i Norge: Troms Kraft Nett, Tensio og Elvia. De tre nettselskapene dekker store deler av E6 fra Svinesund i sør til Kirkenes i nord. Det langsiktige målet for EL6-prosjektet er at nødvendig ladeinfrastruktur for batterielektriske tungtransport skal være tilgjengelig langs hele E6."
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

goggo

Sitat fra: Carkub på fredag 19. mars 2021, klokken 00:23
Det skjer noe i Norge også: https://www.mercell.com/en/tender/144204703/el6---noedvendig-ladeinfrastruktur-for-batterielektriske-tungtransport-tender.aspx

"EL6-prosjektet er initiert av tre av de største nettselskapene i Norge: Troms Kraft Nett, Tensio og Elvia. De tre nettselskapene dekker store deler av E6 fra Svinesund i sør til Kirkenes i nord. Det langsiktige målet for EL6-prosjektet er at nødvendig ladeinfrastruktur for batterielektriske tungtransport skal være tilgjengelig langs hele E6."

Tja, jeg vet ikke helt om ambisjonene er på topp for dette her i gamlelandet ennå, det virker jo nærmest  som de ser på dette som en midlertidig løsning inntil den fantastiske "kommer snart" hydrogenteknologien kommer og overtar og gjør alle oljeselskapene glade...

Det er litt forskjell på 150KW plugg og 4.5 MW plugg da, og de ber altså om anbud på en fantastisk ladestasjon for lastebiler ved Norges største godsterminal, og denne ladestasjonen har dårligere spec enn de ladestasjonene som settes opp foran KiWi og Coop butikker rundt omkring i landet for å lade våre Leafer og E-UPer :)

Her er anbudsdokumentet for pilot installasjonen i dette EL6-prosjektet
https://www.anbuddirekte.no/Search/Tenders/Expired.aspx?ID=%20000000008687400&sect=P043&cat=906&Page=Categories

"Hardware (Teknisk)

Vi skal etablere to ladepunkt på lokasjonen. Hvert ladepunkt skal levere 150kW DC over CCS ladeplugg. Det er ønskelig med et ladesystem som er mulig å enkelt skalere til flere ladepunkter. Leverandøren bes derfor beskrive oppbygningen av sitt ladesystem og hvordan det kan skaleres."


Hadde de enda bedt om 350KW (Er det ikke det som er limit på dagens CCS plugg?) så kunne jeg forstått det, for den store pluggen er vel ikke tilgjengelig enda. Men å be om 2 x 150KW !!!
Du kan ikke vise dette vedlegget.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Trekkoppbil

Jeg har aldri forstått hensikten med CCS:

Konseptet er at man har en kombinert plugg for både AC og DC.  I bilen monteres AC og DC-kontaktene så nærme hverandre, at man kan bruke en dobbeplugg som plugges i både AC og DC-kontaktene samtidig.

For personbiler  kan CCS være noe plassbesparende, og det er et spørsmål om sidemating eller frontmating av biler:
Det virker som at mange bilfabrikenter elsker å montere ladkontaktene på siden av bilen, og da er det vanlig å bruke CSS, hvor man har både AC og DC-kontakter tett sammen i ei ladeluke.
Mens fabrikatner som velger frontmating, lager romslige luker med Chademo.
For bilistene er det vel mye enklere å plugge kablene i fronten på bilen enn på sida.

For lastebiler og Megawatt blir vel CCS helt meningsløst.

Og hvor praktisk er det å håndtere kabler for 3000A?

Øyvind.h

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 19. mars 2021, klokken 11:45
For bilistene er det vel mye enklere å plugge kablene i fronten på bilen enn på sida.
Kan ikke si meg enig i det. Det er flere grunner til at jeg ikke vil ha den i fronten, blant annet parkering hjemme, snø/is ++.

Men hva som passer best med egen parkering og personlige preferanser er så individuelt at en aldri vil bli enig.
Kort oppsummert er det ikke mulig å dra en slik konklusjon.
Når det gjelder størrelsen på ladeløsningen - denne vil jeg helst ha minst mulig. Dels pga snø/is og dels fordi den da kan integreres omtrent usynlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Å rygge inn på plass (det være seg lading eller bare parkering) er HMS-101, og jeg kommer nok ikke til å kjøpe noen bil med ladeluka i front igjen. Sideplassert lading (aller helst helt bak) er definitivt det riktigste for meg, og jeg skulle virkelig ønske det ble standard. Om det er på høyre eller venstre side har jeg ikke så stor formening om, men det er nå praktisk å slippe å gå rundt bilen for å koble til, så jeg lener nok mot førersida.

Om CCS er plassbesparende kommer jo an på hva man sammenligner med. Tesla sitt "hack" av Type2-pluggen er helt genialt, og har funket utmerket i alle år. Jeg registrerer at det nå blir CCS som (visuelt/praktisk) er et steg tilbake, men som sikkert teknisk er et steg framover, spesielt siden det nå er standard i Europa.

For lading i megawatt må det vel større kabler/kontakter til, så kansje er det nødvendig med en helt ny type. Har ikke regnet på det, men kan tre kabler i ca samme størrelse som dagens CCS gjøre susen? Ellers er det kanskje en no-brainer å kjøre på høyere spenning; da trenger man jo ikke så tjukke kabler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA